Snehvit Skrevet 6. april 2003 #21 Del Skrevet 6. april 2003 Hvordan de føler at vi ser på dem er med på farge deres oppfatting av dem selv ....(i psykologien lærte vi et navn på dette - noe med et speil - men det kommer jeg ikke på nå.) Nå har ikke jeg tatt psykologi, men er ikke selvoppfyllende profeti et begrep på dette fenomenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliet Skrevet 7. april 2003 #22 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg mener selv at jeg har relativt god selvtillit jeg! Og er glad for det. Er fornøyd med meg selv, så det er nok grunnen...Har ingenting å utsette på kroppen eller utseende, er godt likt av venner og familie, noe som er veldig viktig for selvtilliten!!!! Og så hjelper det jo litt på å ha en kjæreste som forteller deg hver dag hvor glad han er i deg, og at man er den vakreste på jord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 7. april 2003 #23 Del Skrevet 7. april 2003 Nå har ikke jeg tatt psykologi, men er ikke selvoppfyllende profeti et begrep på dette fenomenet? hm ..det er ikke det ordet jeg tenker på *gruble* ...har bøkene hos mine foreldre så jeg får ikke slått det opp heller ..sukk blir å gå og irritere seg nå - for jeg hater å ikke finne ut av ting jeg lurer på selvoppfyllende profetier - det er når man tenker at dette går aldri bra - jeg greier ikke dette - får det ikke til for jeg er så håpløs ......osv osv ....og etter en tid tror man på dette - men blir slik .... det jeg tenker på er at man ser seg selv gjennom andre ..hvilke tilbakemeldigner de gir oss - sier noe til oss om hvordan vi er. Det er som sagt noe med et speil - sukk ..kommer ikke på det ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 7. april 2003 #24 Del Skrevet 7. april 2003 det jeg tenker på er at man ser seg selv gjennom andre ..hvilke tilbakemeldigner de gir oss - sier noe til oss om hvordan vi er. Det er som sagt noe med et speil - sukk ..kommer ikke på det ... Tror jeg har funnet det ut! Kan det være Charles Horton Cooleys begrep speilselvet (the looking-glass self)??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 7. april 2003 #25 Del Skrevet 7. april 2003 nei tror ikke det var det ......hm ..irriterende altså å ikke huske det *ler*... mener å huske at det het noe slikt som " det------ speil" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 7. april 2003 Forfatter #26 Del Skrevet 7. april 2003 Hyggelig å få så mange synspunkter. :D For min del har utseendet ikke så mye å si egentlig. Har en mann som gir meg komplimenter hver dag. Men egentlig går alt bare feil vei. Blir bare mer og mer asosial og "sær" og har mindre tro på mine evner. Føler meg nokså mislykket. Da jeg traff mannen min var jeg nokså langt nede. Men han dro meg opp, og det første året var jeg glad og utadvendt. Men etterhvert så gikk det altså feil vei. Undres på hva som skjedde... Må nok prøve å få kontroll på livet mitt, føle at jeg mestrer ting. Idag går det mest på "ute av øyet, ute av sinn", og det er ikke så bra i lengden. Egentlig misliker jeg det livet jeg lever nå. Alltid det samme. Men på den andre siden savner jeg rutiner og. Det er jammen ikke lett å forstå seg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murvel Skrevet 7. april 2003 #27 Del Skrevet 7. april 2003 Etter et kurs en gang, kom vi fram til en kortfattet konklusjon: Høy selvtillit - lav selvinnsikt Lav selvtillit - for høy selvinnsikt. Litt fleip, men med bunn i sannheten :-? Jo mer jeg tenker over det, jo mer fornuftig blir det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2003 #28 Del Skrevet 8. april 2003 Det er ikke bra med for mye selvtillit..eller skal jeg kalle det tro på seg selv..Da tror alle at du klarer alt og fikser alt - helt til du også stuper!..Mens andre "sveklinger" kan gråte seg til hva som helst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 8. april 2003 #29 Del Skrevet 8. april 2003 Konkluderer med både god selvtillit og god selvfølelse. Hvorfor....fordi jeg vet hva jeg kan og hva jeg er god for. Jeg har venner som setter pris på meg, familie som er glade i meg og en fantastisk kjæreste som faktisk er glad i meg!!!! :D Tror selvtilliten og selvfølelsen min har vokst frem samtidig som jeg har utdannet meg, jobbet og utviklet meg som person. Jeg har en grunnleggende trygghet i forhold til omgivelsene mine, kunnskapene mine og det sosiale nettverket jeg har. Vet samtidig at det ikke skal allverdens til for å få meg ned i kjelleren om det kommer fra rette kanten. Men, har lært meg å takle slikt og på en måte som ikke gjør at det ødelegger for meg på lang sikt. Det har tatt tid, men det har verdt verd jobbingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 8. april 2003 #30 Del Skrevet 8. april 2003 Tja - vet ikke helt hva jeg skal si jeg.......... tror nok nicket mitt sier en del!!!! :-? Til å være "så gammel" så føler jeg meg utrolig "liten" mange ganger........ joda, jeg vet hvorfor også! Men det er så personlig at jeg ikke vil si det her inne - selv om jeg er anonym her! Ikke noe god følelse å ha. Må jo få si da - at sammenlignet med for 10 år siden så har jeg en bra selvtilitt idag da......men - skulle hatt litt til synes jeg selv da! Som "Murvel" sier det: "Lav selvtillit - for høy selvinnsikt. " Tror nok jeg hører til den kategorien der ja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest finken Skrevet 16. april 2003 #31 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg tror at man kan iallefall påvirke selvtilliten ganske mye med tankegangen. Tidligere hadde jeg mye dårligere selvtilitt en i dag, og det var ei god veninne av meg som merket at jeg hele tiden komenterte meg selv med f.eks:" å nei, så dum jeg er, og typisk meg, åh for en idiot jeg er, og jeg får det aldri til" osv osv. Hun "tok" meg hver gang jeg sa det, helt til jeg sluttet med det. Hun sa til meg at : "når du sier slik, så tror du på det selv etterhvert"....og det stemmer!!! Hender jeg sier slik iblandt nå oxo, men nå er det kjæresten min som stopper meg :blunke: Sier ikke at dette er løsningen til God selvtillit, men det er viktig iallefall mener jeg, fordi det virker inn på underbevistheten. Hver positiv mot deg selv og tørr å tenke bra om deg selv Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 16. april 2003 #32 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg føler at jeg har grei selvtillit. Jeg klarer meg bra. Kommer veldig an på hvilken setting jeg er i. Stort sett går det greit. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*_Lille meg_* Skrevet 17. april 2003 #33 Del Skrevet 17. april 2003 Jeg har god selvtillit når det gjelder personligheten min, men når det gjelder kroppen min og utseende generelt er det verre. Noen dager kan jeg strutte av selvtillit når jeg går ut døra, mens det er helt motsatt andre dager (de fleste). Skulle gjerne hatt litt bedre selvtillit, ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 17. april 2003 #34 Del Skrevet 17. april 2003 Jeg har (stort sett) veldig god selvtillit. Dette er jeg sikker på at er en følge av en grunnleggende, indre trygghet jeg alltid har hatt, takket være foreldre som har gitt meg troen på meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå