Gå til innhold

Må tisse hele tida

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Jeg må tisse hele tida. Det er ikke som jeg har urinveisinfeksjon, for det er ikke vondt. Det er bare en slags "kiling" som gjør at jeg toppen 15 minutter etter siste tur på do, så føler jeg at jeg må igjen. Det er heller sjelden det kommer noe særlig å snakke om. Jeg drikker nok vann, men absolutt ikke for mye. Om natta våkner jeg minst 2 ganger og jeg får ikke sove igjen før jeg har vært turen innom badet.

Noen som vet hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å trene opp blæra, når den oppfører seg slik.

Du får følelsen av at du må tisse, men blæra er ikke full så kort etter siste dobesøk.

Du kan oppsøke urolog, men før du gjør det kan du prøve deg frem på egenhånd.

Lag deg et skjema.

Det er normalt å tisse hver tredje time, ha det som mål, men ikke med en gang.

Du tisser til faste klokkeslett, og akkurat da, ikke fem minutter senere, og heller ikke fem minutter før fastsatt tidspunkt.

Start i det små, hvis du i dag går på do hvert kvarter, så skriver du at du feks skal på do klokka 0700, 0730, 0800, 0830 etc.

For at dette skal fungere så må du IKKE gi etter når du føler du må på do, du må holde deg til tidspunktet er der.

Etter et par uker hvor du går på do hver halvtime, så øker du til hvert 45 min eller til hver time, slik holder du også på et par uker, til du til slutt går på do hver 2,5- hver tredje time.

Ha tålmodighet og ikke sett opp klokkeslett med for stort mellomrom med en gang.

Fungerer ikke dette, gå til en urolog, er det riktig ille og skjemaet ikke hjelper (urologen opererer også med slike skjemaer), så går det an å prøve med en type strøm i endetarmen, men det gjør man ikke før ingenting annet fungerer.

Urologen vil kanskje også prøve å fylle blæra di med luft for å se hvor fort følelsen av at du tror du må tisse inntreffer.

Det er en ekkel følelse, men du må ikke tisse, det bare føles slik.

Skrevet

Faktorer(tankespinn, stress, osv.) som gjør at du ikke får slappet godt nok av når du tisser slik at blæra ikke får tømt seg skikkelig?

Skrevet (endret)

Det går faktisk an å ha UVI uten at det gjør vondt også (ikke at jeg noensinne har opplevd det selv... :roll: ). Hvis dette er noe som har dukket opp nylig burde du derfor ta en tur til legen. Om du derimot "bare er sånn" er det nok en annen forklaring enn UVI, ja.

Endret av Miel
Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Jeg håper inderlig ikke det er type "smertefri UVI"... Det er jo ikke _alltid_ jeg går hvert 15.min. Det kan gå lenger, man da går jeg gjerne hele tida og føler at jeg må, uansett.

Kan jo hende at det er stress, jeg er ganske stressa av natur,... Og når jeg trykker på magen, selv om jeg akkurat har gått, kjennes det ut som det er på tide å gå igjen.

Jeg skal prøve å tisse etter klokka. Kanskje det hjelper. Det kan jo være at jeg har "overstimulert" blæra da jeg gikk på skole - av frykt for å måtte gå midt i timen, gikk jeg på do i hvert eneste friminutt.

Bente - det har vært sånn leeeenge, år, men akkurat hvor mange år er jeg litt usikker på. Men noen ganger går det bedre - når det er veldig varmt, feks, da må jeg mye sjeldnere. Det er temmelig konstant dette med at jeg må opp om natta, da. Minimum 2 ganger per natt.

Takk for svar, alle:)

Skrevet

Ta en tur til legen bare for å få utelukket UVI eller diabetes.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Jeg hadde smertefri UVI (eller det var litt sviing i et par dager, mens så gikk det over), og nå fikk jeg nyrebekkenbetennelse. Anbefales IKKE! (Har aldri hatt så vondt, tror jeg.)

Tror jeg ville kommet meg til legen. Det skal hvertfall jeg gjøre hver gang jeg mistenker UVI fra nå av.

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Jeg hadde smertefri UVI (eller det var litt sviing i et par dager, mens så gikk det over), og nå fikk jeg nyrebekkenbetennelse. Anbefales IKKE! (Har aldri hatt så vondt, tror jeg.)

Tror jeg ville kommet meg til legen. Det skal hvertfall jeg gjøre hver gang jeg mistenker UVI fra nå av.

Hvor lang tid gikk det fra sviing til du fikk nyrebekkenbetennelse? Hvor får du vondt ved nyrebekkenbetennelse? Og hvordan vondt gjør det? Hva er behandlingen for det, og kan man få varige mèn?

Gjest Britt Banditt
Skrevet
Hvor lang tid gikk det fra sviing til du fikk nyrebekkenbetennelse? Hvor får du vondt ved nyrebekkenbetennelse? Og hvordan vondt gjør det? Hva er behandlingen for det, og kan man få varige mèn?

Jeg fikk penicilin i én uke, men høy dose.

Hadde fryktelig vondt i magen og ryggen (ved nyrene) og klarte egentlig ikke gjøre noe annet enn å krabbe meg til do for å spy. Så gikk det over, så kom det igjen, så gikk det over, så kom det igjen osv.

Det kan føre til nyresvikt.

Skrevet

Hvis det er snakk om år har du garantert ikke urinveisinfeksjon, jeg kan ikke i mine villeste fantasier forestille meg at det skal være mulig å gå i årevis med ubehandlet UVI uten å ende opp med nyresvikt til slutt...

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Hvis det er snakk om år har du garantert ikke urinveisinfeksjon, jeg kan ikke i mine villeste fantasier forestille meg at det skal være mulig å gå i årevis med ubehandlet UVI uten å ende opp med nyresvikt til slutt...

Nei, ikke jeg heller. Men jeg har hatt UVI flere ganger før, og hvis jeg har hatt antakelser om at jeg har kjent noe, har jeg pleid å pøse på med vann/juice og olivenbladekstrakt/grapefruktkjerneekstrakt. Om det har hjulpet, eller om det egentlig aldri var UVI som var på gang, vet jeg ikke. Men jeg har i alle fall ikke fått igjen den samme følelsen av å tisse barberblader eller følelsen av at man tisser på seg som jeg hadde de gangene jeg _vet_ at jeg hadde UVI.

Hvis det gjorde saken noe klarere...

I dag har jeg forøvrig vært flink - jeg har ikke gått på do mer enn hver halvannen time. Har tvinget meg selv til å ikke gå, selv om det hele tida kjennes ut som jeg må veldig tisse. Så det er vel også et tegn på at det ikke er UVI.

Men hvis det var diabetes - ville det ikke vært sånn at det faktisk _var_ full blære oftere enn normalt?

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Jeg må tisse hele tida. Det er ikke som jeg har urinveisinfeksjon, for det er ikke vondt. Det er bare en slags "kiling" som gjør at jeg toppen 15 minutter etter siste tur på do, så føler jeg at jeg må igjen. Det er heller sjelden det kommer noe særlig å snakke om. Jeg drikker nok vann, men absolutt ikke for mye. Om natta våkner jeg minst 2 ganger og jeg får ikke sove igjen før jeg har vært turen innom badet.

Noen som vet hva dette kan være?

Hei Hei! Har søkt og søkt på internett for akkurat det samme problemet. Er ei jente på 23 år, og kan ikke fatte at jeg har slapp blære i denne alderen :sukk:

Føler det på akkurat samme måte som deg, at jeg ikke får tømt blæra, som om jeg må på do med en gang jeg har vært på do! Så våkner jeg fler ganger om natta :sukk: Føles som om jeg er oppbåst, og at det er et trykk konstant!! Dersom jeg kommer hjem fra arbeid, går på do, og legger meg meg på sofan i en haltime, og våkner, føles det som hel blæra skal eksplodere :ler: Men seriøst asså. Tenkte bare å si fra om at det er flere i samme situasjon, og håper du kan skrive inn dersom du finner ut hva det er... Det må jo være en grunn!! Så skal jeg si fra dersom jeg finner ut noe :klemmer:

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_Frøken_*
Skrevet
Hei Hei! Har søkt og søkt på internett for akkurat det samme problemet. Er ei jente på 23 år, og kan ikke fatte at jeg har slapp blære i denne alderen :sukk:

Føler det på akkurat samme måte som deg, at jeg ikke får tømt blæra, som om jeg må på do med en gang jeg har vært på do! Så våkner jeg fler ganger om natta :sukk: Føles som om jeg er oppbåst, og at det er et trykk konstant!! Dersom jeg kommer hjem fra arbeid, går på do, og legger meg meg på sofan i en haltime, og våkner, føles det som hel blæra skal eksplodere :ler: Men seriøst asså. Tenkte bare å si fra om at det er flere i samme situasjon, og håper du kan skrive inn dersom du finner ut hva det er... Det må jo være en grunn!! Så skal jeg si fra dersom jeg finner ut noe :klemmer:

Er det noen som har funnet ut av dette? Kjenner meg sånn igjen, og har gått til lege som ikke finner ut av noe. Skal til urolog, men det er så lang ventetid på sykehuset, så det blir ikke før i høst. Tør ikke gå ut noe sted, og føler hele livet er revet vekk fra meg. Har hatt det sånn i 3 måneder, ca. Før det hadde jeg ikke noe problem.

Enkelte dager er det så vondt press at jeg bare blir liggende på sofaen. Det går jo ikke an å ha det sånn!

Håper dere har noen tips!

Skrevet

Jeg har hatt det samme som beskives her. Jeg har også vært plaget med gjentatte UVI. Plagene holdt på lenge !!! Selv om jeg IKKE hadde UVI så løp jeg på do og kjente stadig trang til å måtte tisse. Jeg opplevde også slik at strømmet stoppet opp flere ganger, så jeg måtte sitte i noen minutter for å være sikker på at jeg hadde tømt blæren . Jeg jobber i helsevesenet og har derfor lett tilgang på urinstix, jeg har hatt utslag på blod i urinen i ca 3 år !!

Videre har jeg vært hos urololog. Han fant ikke noe galt hos meg. Jeg syntes det var rart pga utslag på blod. Jeg scannet meg også på jobb engang (blærescanner) og den viste 150 ml resturin. Syntes det var litt i overkant jeg da, men som sagt urologen sa, neida, neida...

Ble faktisk litt oppgitt av han urologen, for han fant ut at INGENTING feilte meg bare ved å se på meg , idiot !

Ellers kjenner jeg når jeg får UVI med en gang. En time etter første symptom så tisser jeg kun blod og det er sinnsykt vondt !!! Har ikke hørt flere som har det såå gale ved UVi jeg, men fytti katta...

Utrolig nok så er jeg bedre nå og har ikke hatt UVI på en stund, spiser tranebærkapsler.. Jeg har dog fremdeles utslag på blod i urinen, kommer vel alltid til å ha det jeg da :klø:

Skrevet
Er det noen som har funnet ut av dette? Kjenner meg sånn igjen, og har gått til lege som ikke finner ut av noe. Skal til urolog, men det er så lang ventetid på sykehuset, så det blir ikke før i høst. Tør ikke gå ut noe sted, og føler hele livet er revet vekk fra meg. Har hatt det sånn i 3 måneder, ca. Før det hadde jeg ikke noe problem.

Enkelte dager er det så vondt press at jeg bare blir liggende på sofaen. Det går jo ikke an å ha det sånn!

Håper dere har noen tips!

Jeg har funnet én mulig årsak til dette, og det er magnesium-mangel. Det kan gjøre at musklene generelt i kroppen blir strammere (hypertensjon??), og det kan også påvirke muskler f.eks. rundt blæra. Da får man mindre volum i blæra, og man føler oftere for å tisse.

Magnesium har hjulpet meg en god del (har gått på det i ca 1,5-2mnd), men det er ikke så lurt å ta kosttilskudd uten å vite helt sikkert at man faktisk mangler det. Det kan skape større ubalanser enn man begynte med.

Jeg fikk bekrefta alvorlig magnesium-mangel (og mye annet "spennende") etter en hårmineralanalyse, og nå går jeg på kur for å få ting i orden igjen. Så langt lover det godt:)

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers kjenner jeg når jeg får UVI med en gang. En time etter første symptom så tisser jeg kun blod og det er sinnsykt vondt !!! Har ikke hørt flere som har det såå gale ved UVi jeg, men fytti katta...

Jeg har det nesten like ille. Er jeg heldig går det et par timer, men det er skjelden. I tillegg så må urinprøven min dyrkes for at de ser noe, stics gir kun utsalg på blod.

Men jeg har ikke hatt UVI nå på lenge, etter jeg var i kontakt med en healer pga andre ting.

Få deg en tur til en annen lege, for det er ikke holdbart å gå med noe slikt i mange år. Er mye som kan være årsaken, og ikke alt er like ufarlig heller.

Gjest Gjest_Frøken_*
Skrevet
Jeg har funnet én mulig årsak til dette, og det er magnesium-mangel. Det kan gjøre at musklene generelt i kroppen blir strammere (hypertensjon??), og det kan også påvirke muskler f.eks. rundt blæra. Da får man mindre volum i blæra, og man føler oftere for å tisse.

Magnesium har hjulpet meg en god del (har gått på det i ca 1,5-2mnd), men det er ikke så lurt å ta kosttilskudd uten å vite helt sikkert at man faktisk mangler det. Det kan skape større ubalanser enn man begynte med.

Jeg fikk bekrefta alvorlig magnesium-mangel (og mye annet "spennende") etter en hårmineralanalyse, og nå går jeg på kur for å få ting i orden igjen. Så langt lover det godt:)

Hvor får du tatt hårmineralanalyse? Jeg har fått klarsignal fra legen om å prøve magnesium (har tidligere tatt kalsiumtabletter, men har forstått at det kan hindre magnesium i å bli tatt opp, så det sluttet jeg med), men så langt har det ikke hjulpet. Hvor lenge tok du det før det hjalp?

Jeg skjønner ikke at noen kan leve med dette så lenge, jeg har hatt det i 3 måneder "bare", og livet er helt snudd på hodet. Er halvveis sykemeldt, har sluttet å drikke kaffe, alkohol og alt vanndrivende, får ikke dratt noe sted (blir superstressa i bil, og føler det blir verre der også) og er knapt ute av huset.. Dette er virkelig det verste jeg har vært borti noen gang. :gråte:

Gjest Evalina
Skrevet

Datteren min (5) tisser ofte og gjerne lite av gangen. I tillegg renner det sakte. Nå har hun ganske mange andre problemstillinger hva urinveiene angår (er nettopp operert), men dette med hyppig tissing er i hennes tilfelle blitt tilskrevet slapp blæremuskulatur. Hun har masse resturin (refluks) som sikkert også bidrar til ofte tissing og lite av gangen. Slapp blæremuskel er visst ikke veldig uvanlig. MUCG heter undersøkelsen hvor man sjekker hvordan blæren tømmer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...