Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tusen takk for alle svar og meninger så langt! :blomst: (vil gjerne ha flere tanker og meninger)!

Endret av Kosemose
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet det er en viss fare for å bli arrestert av interiørkyndige her, men drister meg utpå likevel. :)

Av en eller annen sær grunn har jeg fått det for meg at jeg ikke skal velge farger ut fra malingprodusentenes "sesongkart", men ut fra det opprinnelige ncs-systemet. Vet ikke helt hvorfor, men mener jeg har fått det anbefalt av en interiørarkitekt ved en anledning. Dessuten faller man ikke for fristelsen å ha en farge på veggen som samtlige i nabolaget har.

I stua har vi forresten nøytral grå, gjøko linoljemaling, tilsvarer ren grå i ncs. Den er veldig flott til malte mørkebrunegrå gulv og egghvite vinduslister. Fargen er meget nøytral, og jeg blir aldri lei den. Må legge til at dette er en urgammel tømmervegg, som ikke ville blitt fin i hvitt, dessuten fant vi et lag med grå maling under tapet og brystningspanel da vi pusset opp.

Skrevet

Jeg har egghvite vegger, lister og tak. Veldig fornøyd med veggene og lister/karmer, ikke fornøyd med taket og planlegger å male det på nytt i helt hvitt. (planlegger=venter på ork til å sette i gang) Har malt paneltak og det virker mye mørkere enn veggene. Tror det har med lysbrytning å gjøre i tillegg til at oljemaling gulner mer, men taket virker mørkere enn lister og karmer selv om det er samme maling og malt samtidig.

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet
Flere som sliter med valgets kvaler? ;)

På Nordsjøs hjemmesider kan man bestille ulike brosjyrer. Fikk mine i posten i dag: Fargekart: Nordsjøs hvite verden, Interiør fargeveiledning, samt en guide til hvordan male panel. Der står det også om hvordan man maler dører (speildører og glatte dører) og trapper.

Ble klokere av disse brosjyrene (samt gode råd i denne tråden) enn av fargevelgerne på nett, dessverre.

Tusen hjertelig. Vi har nemlig revet veggen mellom kjøkken og stue og skal male den kjøkkenveggen som blir synlig i smme farge som stuen, men jeg aner ikke hva vi skal ha. Derfor skal jeg inn på denne siden og bestille litt :)

Skrevet (endret)

[q

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg hadde også det samme problemet da vi skulle male hos oss for en del år tilbake. Da ble vi rådet til å sette oss inn i hvordan systemet er bygget opp med nummer og bokstaver - og kunne lett se hvor mye blått, gult, rødt osv som fargen var bygget opp av.

Jeg husker jeg valgte en lys farge som i mine øyne var beige - på veggen ble den sitrongul. :ler: Da lærte jeg at det kunne være mye rødt i, før den ble for rosa. Nå har vi i enkelte rom en farge jeg var fullstendig overbevist om at var fersken. På veggen er det en nydelig, nøytral men varm beige farge.

Gjest Deception
Skrevet
Jeg hadde også det samme problemet da vi skulle male hos oss for en del år tilbake. Da ble vi rådet til å sette oss inn i hvordan systemet er bygget opp med nummer og bokstaver - og kunne lett se hvor mye blått, gult, rødt osv som fargen var bygget opp av.

Jeg husker jeg valgte en lys farge som i mine øyne var beige - på veggen ble den sitrongul. :ler: Da lærte jeg at det kunne være mye rødt i, før den ble for rosa. Nå har vi i enkelte rom en farge jeg var fullstendig overbevist om at var fersken. På veggen er det en nydelig, nøytral men varm beige farge.

Det høres ut som et kjent dilemma. :forvirret: Stua vår ble malt i cappuccino, fordi vi var ute etter en lysbeige, nøytral tone. Men da den kom på veggen, og i lyset vi har i stua (vestvendt), er den altfor rosa, i hvertfall etter min smak. Så nå blir det sannsynligvis eggehvitt i stedet.

På kjøkkenet har vi malt i en helt nøytral lys gråtone, men den ser nesten blå ut i samme lys, selv om det ikke finnes annet enn hvite og svarte pigmenter i den (husker ikke fargekoden, men den er helt nøytral).

Min lærdom er at lyset spiller en vesentlig rolle for resultatet.

Skrevet

Vi har malt hele leiligheta i 0502-Y, altså eggehvit. Veldig fornøyd. Listverk i samme farge. Tak i hvitlasert panel.

Skrevet
På kjøkkenet har vi malt i en helt nøytral lys gråtone, men den ser nesten blå ut i samme lys, selv om det ikke finnes annet enn hvite og svarte pigmenter i den (husker ikke fargekoden, men den er helt nøytral).

De rene fargene (0500, 1000, 1500 osv) har lett for å bli alt annet enn ren på veggen: dersom du setter en rød sofa mot en slik vegg så vil veggen se grønn ut - altså komlimentærfargen til den røde sofaen. Enten så har dere noe gult på kjøkkenet ellers så er det rett og slett sollys som gjør at kjøkkenet deres ser blått ut.

Gjest Deception
Skrevet
De rene fargene (0500, 1000, 1500 osv) har lett for å bli alt annet enn ren på veggen: dersom du setter en rød sofa mot en slik vegg så vil veggen se grønn ut - altså komlimentærfargen til den røde sofaen. Enten så har dere noe gult på kjøkkenet ellers så er det rett og slett sollys som gjør at kjøkkenet deres ser blått ut.

Du har helt sikkert rett; vi har kjøkkeninnredning med bjørkefronter, og det er nok den som er "skyldig" her. Resultatet ble faktisk veldig bra, men hva skulle vi gjort hvis vi ville hatt en helt grå farge mot bjørketreet?

Skrevet
Det høres ut som et kjent dilemma. :forvirret: Stua vår ble malt i cappuccino, fordi vi var ute etter en lysbeige, nøytral tone. Men da den kom på veggen, og i lyset vi har i stua (vestvendt), er den altfor rosa, i hvertfall etter min smak. Så nå blir det sannsynligvis eggehvitt i stedet.

Var nylig på besøk hos noen med cappuccinofarget stue, og den var rett og slett rosa (til damas store begeistring :roll:). Så det er nok ikke bare lyset som lurer dere der.

Skrevet (endret)
:sjenert: Endret av Kosemose
Skrevet

For et par år siden skulle jeg male en panelt peisestue og hadde den perfekte fargen allerede i hodet. Dessverre ble fargeutvalget i butikken alt for mye for meg, så jeg gikk hjem og rotet frem akrylfargene min og blandet fargen jeg ønsket meg og malte en stor lerretsplate som jeg tok med i butikken. Da fant jeg endelig fargen min for etter en tur i en slik "fargeanalysedingst", så kunne fargen lett blandes. Resultatet ble faktisk veldig bra. :)

Nå bor jeg med helhvitt overalt og trives godt med det egentlig. Synes hverken at det blir kaldt eller sykehusaktig. :)

Skrevet (endret)

...

Endret av Kosemose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...