Kosemose Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 (endret) J Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Med forbehold om at det er umulig å forutsi hvordan fargen blir i akkurat ditt hus, ville jeg personlig malt i lys lys grå, uten røde elle gule pigmenter (kanskje hellende mot blått om du ikke tror det blir for kaldt -vi har en lys gråblåfarge i gangen som er veldig fin, men jeg må innrømme at jeg tror det hadde blitt litt kaldt i stue/oppholdsrom unntatt kanskje kjøkkenet). Eggeskall er også en fin farge, men den har vel svakt gulskjær? Jeg vil heller ikke anbefale å ta rådene mine for god fisk, jeg er langt fra noen ekspert. Jeg synes forøvrig det kan være fint med grå/hvitnyanser i både grønt, rosa/rødt og gult også, men helst til noe sånt som malte gulv hvor man kan balansere fargen fra veggen... Trehvite gulv og møbler er og blir gule eller røde, liksom, samme hva slags tre det er... (mulig jeg generaliserer nå)
Drua Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_...rticle76938.ece Mine stuevegger (sørvendt) er malt i en lys kaffe-latte farge som går mot rosa, og det skal jeg love deg at jeg angrer på. I visse typer lys ser veggene skikkelig skitne ut. Soverommet derimot er malt i en kald antikkvit som går mot blått, og det så helt perfekt ut til vi kjøpte nye "hvite" nattbord fra Ikea som mot veggen ser rosa ut. Puh. Utrolig vanskelig.
Leo Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg vil også anbefale deg en helt lys, ren grå (Fargekoden er vel rett og slett 1000-N) og jeg kan love deg at jeg har flere bokser med mer eller mindre hvite fargeprøver enn jeg strengt tatt liker å tenke på ... Moder'n fulgte rådet mitt for ikke så lenge siden og det ble kjempelekkert! (Bare så synd at jeg ikke har gjort det selv! Ennå... ). Uansett hvilken annen farge du får hvitfargen brukket med vil den på en eller annen årstid/tid på dagen se gul/rosa/lyseblå/lysegrønn ut! Egghvit blir gul... Lister etc. maler du i 0500-N. Den ørlille tilsetningen av svart i det hvite motvirker gulningen du ellers vil få hvis du maler med helt hvitt. (På lister/vindskarmer bruker man gjerne oljemaling og den gulner mer enn akrylmaling som vanligvis bruker på vegger). Om du skal male den siste veggen i en annen farge i tilfelle hvilken ser du nok best når du begynner å bli ferdig med det andre. Personlig tror jeg at jeg ville ha holdt den i samme farge som resten av rommet siden du/dere har panel. Hadde den veggen vært i spon/gips ville det kanskje ha blitt fint med den som blikkfang men siden veggene da nødvendigvis har en ganske markant struktur har jeg en mistanke om at det kan komme til å se "rotete" ut. Endret 9. september 2007 av Leo
Drua Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Glem ikke taket! Hvis du maler veggene dine, men ikke taket- skal du ha veldig flaks hvis det ikke skjærer seg på en eller annen måte.
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 Det går jo an å male listene i en mørkere nyanse av veggfargen, det er gjort i noen rom her vi leier, riktignok med varierende filosofi bak, tror jeg. F eks lysgrønn vegg (soverom) og mørkere grønne lister. Vinduskarmer er hvite, men "rammen" rundt (gammelt hus, gamle vindusopplegg) er også i listfargen. Det fungerer fint her, men er kanskje litt gammeldags...?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #8 Skrevet 10. september 2007 halv bast er en veldi fin farge å male panel med. å mal listen i samme fargen men i en annen glansgrad
Leo Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gi taket et malingsstrøk også når du først er i gang. Selv et relativt stort stuetak er malt to strøk på 2 - 3 timer når møbler etc. likevel er fjernet/tildekket. Slike plater er ikke særlig vakre (Har dem selv og vurderer helsparkling av tak, men noe sier meg at det kanskje koster mer enn det smaker ...) og hvis de ikke er malt relativt nylig, vil de sannsynligvis se "skitne" ut mot den nymalte listen/veggen selv om fargen er forskjellig hvis du forstår hva jeg mener.
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2007 (endret) M Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Elastica Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 I huset vårt er det stort sett malt med 0502-Y. Den siste y'en indikerer at det er ørlite gult i fargen. Dette gjør den ikke gul, men litt mykere. Jeg har malt i samme farge på lister, tak og vegger, men med en høyere glans på listene og dørene. Det blir kjempelekkert. Lykke til. (Forresten er hvitt kjempefint til valnøtt - hvis du skulle ha superellispse i valnøtt.... )
Gjest Deception Skrevet 10. september 2007 #13 Skrevet 10. september 2007 (endret) Jeg anbefaler også 0502-Y. Som Elastica har vi valgt samme farge til vegger og lister, men ulike glansgrader. Blant annet har vi valgt denne fargekombinasjonen på et soverom vi akkurat har pusset opp. Nå holder jeg på å overtale mannen til at vi også bør male stuen i samme farge. Pr. dags dato er den malt i cappuccino, noe jeg helt fra dag 2 så at var altfor rosa. Endret 10. september 2007 av Deception
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 10. september 2007 (endret) (Blir nok ingen elipse i valnøtt på meg forøvrig ) Endret 31. desember 2007 av Kosemose
Drua Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Jeg har malt i samme farge på lister, tak og vegger, men med en høyere glans på listene og dørene. Det blir kjempelekkert. Jepp, det er sånn du må gjøre det Kosemose, hold deg til samme farge på vegger og tak. Å male takess er noe dritt, men det går. Men, vurdér å få noen til å gjøre det for deg, det er så utrolig slit å male tak- men det er verdt det. Samme med vaskingen egentlig... *grøss*
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 10. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest Elastica Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Og liker godt tanken om samme farge på vegger, listverk og karmer. Ønsker meg ikke "flotte vegger" men vegger som fungerer og som er helt nøytrale. Vegger som ikke legges merke til, rett og slett. Veldig enig. Jeg grøsser av hele menyen fra Kaffebrenneriet smurt utover stueveggene. Caffe latte, cappuccino, you name it. 0502-y er egghvitt. Det er den fargen som er standard leveringsfarge på vinduskarmer, dersom ikke annet er bestilt.
Drua Skrevet 10. september 2007 #18 Skrevet 10. september 2007 Jeg har fått et firma til å gjøre selve jobben for meg . For meg er det slit nok å skulle ta avgjørelser om farger (og materialer - gulv), samt strippe stua, og opprettholde et slags liv mens arbeidet står på. Å pusse opp stua som et slags helgeprosjekt er dessverre ikke noe for meg. Og liker godt tanken om samme farge på vegger, listverk og karmer. Ønsker meg ikke "flotte vegger" men vegger som fungerer og som er helt nøytrale. Vegger som ikke legges merke til, rett og slett. Åh, heldige deg. Hadde det ikke vært tilfelle at du skulle ha et firma, så skulle jeg nettopp til å fortelle deg hvor utrolig praktisk det er å ha vegger, lister og tak i samme farge- for er man som meg middels dårlig på å male så søler man endel - noe som ikke synes hvis man bruker samme farge og er rask til å male over. But, nevermind Høres ut som du begynner å få en god plan nå da Lykke til
Kosemose Skrevet 10. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 10. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest -eline- Skrevet 10. september 2007 #20 Skrevet 10. september 2007 Vi har 0502-Y på alle vegger og listverk, men derimot ren hvitt i taket. Synes 0502-Y blir for "mørk" i taket. Latte og lignende kaffebrennerifarger kunne jeg aldri malt på veggene gitt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå