Gå til innhold

12 år og ute til halv ti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som er fryktelig streng, eller er det flere som er enige med meg i det at en 12 åring kan være ute til halv ti, og i seng til ti på skoledager, er veldig sent??

Og hvordan ordner foreldre seg med voksentid når barna blir så store at de skal være oppe halve natta? :ler:

Trodde jo ikke det skulle bli så tidlig som 12 år da.. blir rimelig frustrert her.. er jo slakt selv til ti - halv elleve, så det blir ikke mye avslapping om kveldene gitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du er streng. Det var fryktelig sent synes jeg :søvn:

Mine er ikke så gammel enda, 6 og snart 10 år. Men de er i seng til rundt 19-halv åtte hvis vi er på farten. Og det trenger de. Eldstemann ligger gjerne og leser litt en halv times tid.

Tror nok ikke akkurat at tiden blir utvidet med 3 timer på 2,5 år :lur:

Når det gjelder voksentid, så er det kjempeviktig og noe barna også gjerne bør få forståelse for at vi trenger uten at det skal bli til at vi ikke vil ha dem rundt oss. Hvis du forstår hva jeg mener.

Når de blir større og er lengre oppe, tror jeg nok jeg kommer til å si at de får gå ut og leke noen dager, være på rommet sitt og leke, og så vil jeg nok sikkert ha noen kosestunder med de om kveldene også - de dagene batteriene ikke har flatet ut før ungenes :ler:

Har en venninne som har teken på dette med voksentid. Jentene hennes sier så fint til hverandre - nå er klokken 20 og da er det voksentid - vi går inn på rommet :fnise:

Skrevet

Jeg husker ikke hvordan det var da jeg var liten, men mener jeg antagelig måtte inn før halv ti på hverdager da jeg var tolv, i ferier og helger var det friere - avhengig av hvor vi var. Men jeg mener jeg ikke la meg før rundt ti, i hvert fall? Synes ikke det blir riktig at en tolvåring skal måtte legge seg "for" tidlig bare av hensyn til trøtte foreldre, men om man merker at barnet blir uopplagt på skolen/vanskelig å få opp må man selvsagt være strengere... Uansett, å komme inn og legge seg i løpet av en halvtime er kanskje heller ikke helt gunstig for å roe ned og bli trøtt før man legger seg? Så jeg ville sikkert vært strengere på innetid enn det TS refererer til.

Skrevet

Min tolvåring får i hvert fall ikke være ute til halv ti!Innetid er senset halvåtte og sengetid i ukedagene er ni.Kanskje jeg er urkjip?

Skrevet

Min 13 åring må være hjemme innen kl 21 på hverdager. H*n pleier og være i seng kl 22, og da trenger vi den timen til kveldstell, oppsummering av dagen etc.

Når det gjelder voksentid, føler jeg at det trengs på en litt annen måte når barna er blitt så store. De er ikke like avhenging av deg hele dagen. Det går an å gå en tur om ettermiddagen, bare sløve i sofaen mens de er ute osv. Jeg føler iallefall ikke det samme behovet for voksentid om kvelden som det jeg gjorde da barna var mindre. En halvtime etter at de er seng holder lisom :)

Skrevet

Min 12 åring får være ute til halv ni. Leggetid halv ti:-)

Skrevet

Vår 12 åring legger seg ikke før 2230. Hun får se seriene på tv2 som begynner 2140 og må legge seg etterpå. Noen dager er hun så trøtt at hun selv velger å legge seg tidligere.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Voksentid får dere tidsnok - om ikke så lenge så skulle du ønske at ungene dine valgte å være hjemme og prate en kveld istedet for å prioritere vennene sine.

Kunne aldri tenkt meg å sende ungene på rommet for at vi skulle ha voksentid .. har man valgt å få unger, så har man valgt å få unger. Mulig vi er heldige og har stort hus og mange rom - men jeg er kjempeglad de få gangene ungene kommer og setter seg ned med meg i stuen ..

Skrevet

Vår 12-åring skal være hjemme senest 20.30, og i seng senest 21.15. Sovner ca 30 minutter senere.

Er hun i seng etter dette tidspunktet blir hun overtrett, og har vanskeligheter med å sovne. Da er hun stuptrøtt i mange dager etterpå!

Skrevet
Voksentid får dere tidsnok - om ikke så lenge så skulle du ønske at ungene dine valgte å være hjemme og prate en kveld istedet for å prioritere vennene sine.

Kunne aldri tenkt meg å sende ungene på rommet for at vi skulle ha voksentid .. har man valgt å få unger, så har man valgt å få unger. Mulig vi er heldige og har stort hus og mange rom - men jeg er kjempeglad de få gangene ungene kommer og setter seg ned med meg i stuen ..

Men du kunne kanskje tenke deg å legge barna før dere selv legger dere, fordi det er til det beste for barna?

Jeg sender heller ikke barna mine på rommet for å ha voksentid, men jeg sender dem til sengs en time eller to før jeg selv legger meg fordi barn behøver mye mer søvn enn oss voksne, og dermed fordi det er til barnas beste

Skrevet

Min 12 åring (snart 13) får være ute til 21.30 på skolekvelder og er i seng kl. 22.30. Han får være ute til 22.30 på lørdagskvelden, og er i seng sent. I går var han faktisk nede hos noen venner til 23.50, for han skulle se ferdig en film. Og det får han lov til av og til, fordi det ikek blir en vane.

Barna vokser til og den voksentiden vi fikk da barna var små finnes ikke lengre, for nå får vi voksentiden i sengen. Men vi vet at det er en periode, og når barna har begynt på ungdomsskolen er de ikke bare barn lengre.

Husker selv at jeg fikk lov til å være ute til 00 fra jeg var 13 år gammel, men måtte være hjemme til 22 på skolekvelder.

Skrevet (endret)
Min tolvåring får i hvert fall ikke være ute til halv ti!Innetid er senset halvåtte og sengetid i ukedagene er ni.Kanskje jeg er urkjip?

Får barna dine lov til å være med på fritidsaktiviteter, som varer til etter 19.30?

Endret av Piper
Skrevet

Ja, det synes jeg faktisk var i overkant strengt. Det får da være grenser for infantilisering.

Skrevet

Min 12 åring får være ute til kvart på ni, og må være i seng 21.15 på hverdager. Lesetid frem til ca 21.45.

Skrevet

12åringen vår skal være i seng 21.30 når det er skole neste dag. I helgene kan det bli en time-1,5 timer senere. un trenger ikke mye søvn, og ligger ofte våken lenge etter at hun har lagt seg, men jeg synes uansett det er greit at hun legger seg og får "landet" etter en lang dag.

Vanligvis kommer hun hjem i 20 tiden, men spes om sommeren blir det jo senere kvelder, da hvis hun er i nærheten og ikke hos vener som bor langt unna.

Jeg fikk følgende kommentar fra en klassekamerat av henne forleden: "- Nå må du få litt fart på den jenta di! la henne henge ute med gutta om kvelden og sånn!" :ler::ler::ler:

Skrevet

Her må 11 åringen inn senest 20.30 og legge seg mellom kl 21.00 og 21.30. Dette kommer jeg også til å fortsette med når han blir 12 år også, han trenger mye søvn.

Jeg er nok litt streng for min 11 år gamle stedatter klager fælt når hun må legge seg så tidlig, hun er oppe til kl er rundt 23 hos sin mor.

Men hun trenger den søvnen hun også for hun er stuptrøtt om morran.

Min 15 åring legger seg enten senere enn meg eller samtidig med meg, så her er det ikke snakk om noe voksentid etter ungene er lagt. Vi får ta igjen det etter at ungene har flyttet ut :)

Skrevet

Her er 12 åringen inne mellom 20 og 20.30 dersom det ikke er noe spesielt. I seng til 21.

12 åringer er på vei inn i puberteten, og i puberteten trenger man mer søvn enn man tror.

Når det er kamerater og venninner på besøk, er regelen hos oss at kl 20.30 (hverdager) er det på tide å dra hjem. Stort sett alle de andre foreldrene gjør det samme.

Skrevet

Apropos det med voksentid:

Jeg synes det er viktig jeg. Man kan ikke legge voksenlivet på vent i 20-30 år. Hva skal man da prate om når man blir "alene"?

Man må holde kommunikasjonen ved like.

Dessuten brukes voksentiden til logistikk ofte. Hvem skal hente, kjøre.. problemer med barna eller andre ting. Planlegging av helgeer og diverse.. Vi snakker også om regler osv.

Dessuten snakker vi om hva vi har gjort på jobben og hvordan vi har det ellers.

Man trenger det selv om man er voksen og skal sette behovene til side osv..

Skrevet
Apropos det med voksentid:

Jeg synes det er viktig jeg. Man kan ikke legge voksenlivet på vent i 20-30 år. Hva skal man da prate om når man blir "alene"?

Man må holde kommunikasjonen ved like.

Dessuten brukes voksentiden til logistikk ofte. Hvem skal hente, kjøre.. problemer med barna eller andre ting. Planlegging av helgeer og diverse.. Vi snakker også om regler osv.

Dessuten snakker vi om hva vi har gjort på jobben og hvordan vi har det ellers.

Man trenger det selv om man er voksen og skal sette behovene til side osv..

Jeg tror også voksentid er viktig, men hva når man har større barn som er oppe lengre, kanskje samtidig som man har yngre? Man kan vel ikke basere seg på å måtte ha voksentiden etter barnas sengetid, i hvert fall om man selv er slik som legger seg i ni-ti-tiden, som f eks mine svigerforeldre alltid har gjort?

Jeg synes forøvrig ikke inne- og leggetidene du nevner virker urimelige, selv om jeg minnes at jeg stort sett lå og snikleste til langt på natt fra jeg var liten, og "aldri" var trøtt (unntatt på formiddagen... klarte meg glimrende likevel, men dog) er det fornuftig å komme seg i seng og i hvert fall forsøke å få gode rutiner :)

Skrevet
Her er 12 åringen inne mellom 20 og 20.30 dersom det ikke er noe spesielt. I seng til 21.

12 åringer er på vei inn i puberteten, og i puberteten trenger man mer søvn enn man tror.

Når det er kamerater og venninner på besøk, er regelen hos oss at kl 20.30 (hverdager) er det på tide å dra hjem. Stort sett alle de andre foreldrene gjør det samme.

Som jeg skulle skrevet det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...