Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 11. september 2007 #41 Skrevet 11. september 2007 Og TS kan bruke lekeplassen den dagen hun får barn, men hun må ikke bruke den som lufteplass til hunden sin. Hun kan faktisk bruke gresset rundt, skogen i nærheten (om det finnes noen der), men hun må ikke bruke en lekeplass bare fordi hun bor i området. Har du lest innleggene? Hun vil ikke ha hunden løs utenfor inngjerdet område nettopp av hensyn til andre, og det er flere lekeplasser på fellesarealene
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 11. september 2007 #42 Skrevet 11. september 2007 Jeg synes også det er synd at enkelte har så imot hunder - så lenge man klarer å rydde opp etter seg. Er synd at de som ikke plukker opp skal ødelegge for andre som faktisk tar ansvar...
Gjest Piper Skrevet 11. september 2007 #43 Skrevet 11. september 2007 Har du lest innleggene? Hun vil ikke ha hunden løs utenfor inngjerdet område nettopp av hensyn til andre, og det er flere lekeplasser på fellesarealene Og du behøver ikke rulle med øynene til meg, for jeg står fortsatt for det jeg har sagt. Jeg gir egentlig blanke effen i hva du og andre måtte mene, for en lekeplass er IKKE en luftegård for hunden. Og det er kjempe flott at hun tar såpass hensyn til andre, men det er like forbannet feil i mine øyne å bruke en lekeplass som luftegård til hunden sin. Enten den er en stor eller liten rase. Da får de bygge en hundegård, der hundeeierene til lufte hundene sine. Man bruker ikek en barnehage til det formålet. Og skal du nekte for at det er en barnehage, så les første innlegget til TS igjen: Vi har aldri fått noe beskjed i det heletatt om at barnehagen skulle bygges en gang før skiltet ble satt om en mnd siden........ så langt vi som bor her har fått beskjed skulle alle grøntområdene være fellesareale...
Gjest Piper Skrevet 11. september 2007 #44 Skrevet 11. september 2007 Ja, enig i at det er et poeng. Jeg skrev imidlertid at jeg unnlot å slippe hundene mine i barnehager nettopp fordi jeg vet at mange reagerer på det - og ikke fordi jeg forstår at de reagerer på det. Jeg synes også det er synd at enkelte har så imot hunder - så lenge man klarer å rydde opp etter seg. Er ikke i mot hunder, har faktisk hatt hund selv. Men det kunne aldri falle meg inn å bruke en lekeplass som luftegård til hunden. Man må ikke være i mot hunder, bare fordi man ikke er enig i at dette er greit. En lekeplass er for barna, og bygger de en luftegård til hundene da er den til hundene.
Gjest StockDama Skrevet 11. september 2007 #45 Skrevet 11. september 2007 Vel, om hun slepper hundene løs i fellesområdet så ville det blitt bråk om det også. Syns ikke det er ille i det heletatt, hun rydder etter hunden sin, passer på... hva med alle utekattene som sikkert er i området? tror de gjør mer skade enn en trent hund.
Gjest Piper Skrevet 11. september 2007 #46 Skrevet 11. september 2007 (endret) Hundebestemmelser i Norge: Generelle bestemmelser i lovverk, alminnelige politivedtekter etc.: I områder åpne for alminnelig ferdsel kan eier eller besitter la hund løpe løs utenom båndtvangstiden når den følges på forsvarlig måte. Jakthundtrening og dressur kan likevel bare foregå med samtykke av grunneier og de bruksberettigede. Alle hunder skal av hensyn til viltet holdes i bånd eller være forsvarlig innestengt i områder med vilt i yngleperioden. På hovedlandet fra 1.april til 20.august, på Svalbard fra 15.mai til 15.august Hunder skal holdes i bånd der tamrein eller bufe beiter Gjeterhunder og hunder i annen spesifisert tjeneste kan unntas fra båndtvang Farlige hunder skal holdes i bånd eller være forsynt med munnkurv. Kamphunder av rasene Pit Bull Terrier, Fila Brasileiro, Toso Inu, Dogo Argentino eller andre raser etter Landbruksdepartementets nærmere bestemmelse og krysninger hvor disse rasene forekommer er det forbudt å innføre, holde og avle. Forbudet gjelder også innførsel av sæd og embryo fra ovenfornevnte hunder. Hvis en hund anfaller person eller ved støy eller på annen måte volder vesentlig ulempe for øvrig, straffes hundeholderen med bøter, med mindre det må antas at der ikke kan legges ham noe til last. Hvis hunden etter å ha anfalt noen fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Tisper med løpetid skal ikke løpe løse på offentlig sted Hunder skal hindres adgang til lekeplasser, barnehager og andre områder avsatt til barns lek Løs hund skal være utstyrt med halsbånd med navn, adresse og telefonnummer til eieren eller den som har ansvaret for hunden eller være lovlig merket på annen måte. Eier eller den som har ansvar for hund, plikter straks å fjerne ekskrementer som hunden etterlater seg på offentlig sted Et særlig ansvar påhviler den som har ansvaret for en polarhund eller andre hunder med sterke jaktinstinkter Ingen kan kreve erstatning for skade motorvogn forvolder hund som går løs med mindre eier, eller bruker av motorvognen har et klart ansvar etter vanlig regler om ansvar Det gis ikke erstatning for hund som kreves avlivet på grunn av smittsom sykdom Eier og innehaver av hund plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som hunden volder. Ansvar uten skyld gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn Det er forbudt å bruka dressurhalsbånd på hund utenom den tid hunden er under aktiv dressur Det er forbudt å holdet hund varig bundet slik at han får kortere line enn 10 meter Det er forbudt å fjerne stemmebånd på hund i Norge Endret 11. september 2007 av Piper
Tusenfryd Skrevet 12. september 2007 #47 Skrevet 12. september 2007 Jeg gjentar også at hvis det er satt opp gjerde på fellesområdet og TS er svært mot dette, så tar man seg ikke til rette, men tar det opp med borettslag, kommune, sameie etc.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. september 2007 #48 Skrevet 12. september 2007 Hundebestemmelser i Norge: Hunder skal hindres adgang til lekeplasser, barnehager og andre områder avsatt til barns lek Da vet vel trådstarter at hun kan politianmeldes for at hun lar hunden løpe innenfor områder avsatt til barns lek. Du bryter loven!
Lise_86 Skrevet 12. september 2007 Forfatter #49 Skrevet 12. september 2007 HEI!! vil bare fortelle dere at jeg slipper ikke hunden min der lenger, fordi mannen var så agresiv og jeg skal flytte nå om ikke så lenge, jeg prøver å ta hensyn til alle og kanskje det var dumt av meg å slippe han der inne, fordi det kunne lede til at noen kunne irritere seg over dette... uansett så jeg noe litt morsomt i dag. først så jeg mannen som kjeftet på meg kjørte rundt på et område hvor det ikke er lov å kjøre... he he greide å holde kjeft denne gangen... men måtte le litt... så etterpå så jeg en småbarnsfamilie med hund på lekeplassen... verken hunden eller ungen var i bånd... hva skal men si til dette????? ellers vil jeg bare si at jeg er veldig glad i barn og har jobbet som au pair i 2 år for små og store barn... planlegger og å få barn til neste år (hunden får bli han og). og barnet mitt kommer sikkert til å få rendene nese og feber en gang i blandt med det er NATURLIG!!!!!!! ingen bakterier er verre for et barn en noen få for mye...
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #50 Skrevet 13. september 2007 Både på ballplasser, og i evt. lukket barnehage på kvelden, slipper man ikke bikkja løs. Begynn med dressur, så kan du kanskje ha en hund som du kan ha løs andre steder? Det er greit at snørrungene får i seg sand og jord, men de trenger vel ikke hundebæsj i tillegg? Bor i Oslo, og det burde være flere steder der hunder kan løpe løs uten at de som er redde for bikkjer f.eks. skal føle seg utrygge, men ikke alle har parken på Frogner, i nærområdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå