Gå til innhold

luftetur med hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lufte en hund inne på en lekeplass med gjerde ser jeg på som en rar ting å gjøre, MEN en trenger da ikke være aggressiv for det? Går fint ann å snakke fint til et annet menneske uten å lage så mye oppstyr... :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er egoistisk å lufte hunden på en inngjerdet lekeplass.

Selv om du plukker opp etter hunden din får du ikke med hvert gram avføring oppi posen, og hva hvis hunden gjør fra seg uten at du legger merke til det? Jeg synes også hundetiss lukter skikkelig blæh........

Forøvrig er det viktig å respektere slike lekeområder sånn at ikke alle føler det er fritt fram for å lufte hunder der.

Små barn putter både sand og andre ting i munnen og utsettes dermed for litt annen smitte enn oss voksne. Og skal ikke foreldrene ha noen områder de kan føle seg litt tryggere på enn andre???

Det ffinnes andre grøntområder. Da må du lufte hunden din der istedet... Har ingen problemer med hunder, men synes det er endel tankeløse hundeeiere. :regler:

Da jeg hadde hund var lydighet pri 1 for at den skulle kunne luftes og leke på ikke inngjerdede områder.

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet
Ja, det er møkkete overalt, og ja, man kan komme borti ting overalt.

Men i barnehagen kan man i det minste begrense det litt, siden det er et inngjerdet område og hunder ikke kommer inn dit (uten eiere..) så lenge porten er stengt. Inne i barnehagens område er det mindre "skitt" enn andre steder

Slutt å være så innmari naiv. Tror du uteområder i barnehager er "rene" fordi du ønsker å tro at barna sitter og leker seg på en liten hvit sky??

Fuglene driter, insekter driter, mark driter, og ungene spiser sanden. Vet du at det pågår et stort forskningsprosjekt for tiden hvor de tar prøver av sand/jord i barnehager for å se om denne inneholder høye verdier av tungmetaller? Det har nemlig ikke vært noe ordnet forhold hvor sand/jord hentes fra som legges i barnehagen..

Skrevet
Slutt å være så innmari naiv. Tror du uteområder i barnehager er "rene" fordi du ønsker å tro at barna sitter og leker seg på en liten hvit sky??

Fuglene driter, insekter driter, mark driter, og ungene spiser sanden. Vet du at det pågår et stort forskningsprosjekt for tiden hvor de tar prøver av sand/jord i barnehager for å se om denne inneholder høye verdier av tungmetaller? Det har nemlig ikke vært noe ordnet forhold hvor sand/jord hentes fra som legges i barnehagen..

Jeg er ikke naiv. Jeg har heller aldri påstått at uteområder i barnehager er rene - les hva jeg skriver.

Ja, jeg vet at det drives målinger for tiden av sand/jord i barnehager. Men det hadde ikke noe med hundredrit å gjøre.

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet
Jeg er ikke naiv. Jeg har heller aldri påstått at uteområder i barnehager er rene - les hva jeg skriver.

Ja, jeg vet at det drives målinger for tiden av sand/jord i barnehager. Men det hadde ikke noe med hundredrit å gjøre.

Vel, det er verre for ungene å spise tungmetaller enn litt hundedrit. Det siste trener immunsystemet deres. Det første er svært skadelig.

Tenker du noengang på hva som har skjedd med vannet du drikker? Det har blitt drukket og pisset ut millioner av ganger. Fisk pisser og driter i det, har seg i det, dør i det.

Skrevet
Vel, det er verre for ungene å spise tungmetaller enn litt hundedrit. Det siste trener immunsystemet deres. Det første er svært skadelig.

Tenker du noengang på hva som har skjedd med vannet du drikker? Det har blitt drukket og pisset ut millioner av ganger. Fisk pisser og driter i det, har seg i det, dør i det.

Men nå var jo spørsmålet om hva vi tenkte om at trådstarter luftet hunden sin i en barnepark da, og ikke alt annet. Lag en egen tråd rundt det, så kan vi ta den diskusjonen der!

Skrevet

jeg skjønner at foreldre er bekymrede for hva barna får i seg, men det er jo bakterier overalt.... forresten så er det mer bakterier på hendene våre enn det er på et toalett sete og det sier jo litt om at litt hundetiss som kun består av vann ikke kan være så innmari farlig...

det er også blitt tattopp hunde oppdragelse her, og hunden min er lydig, men jeg vil bare ikke at han skal løpe i bena på noen som er redde for hunder, om jeg snur meg og ser vekk 1 sekund... og det hender at han er for opptatt med å leke til at han hører på meg, men det burde jo dere foreldre vite alt om, for selvom du sier til en 3 åring ikke spis sand, så kan det veldig godt hende at han putter en gooood munnfull med sand i munnen alikevel...

ikke nok med dette har jeg sett at ofte flere barn tisser på seg på lekeplassen, eller at barnet må på do og man lar dem sette seg på huk bak en busk, noen ganger er det til og med foreldre som holder barnet og lager "doring" med armene, men dette er jo ikke tiss er det det???

noen ganger når jeg sitte ute å nyte fred og ro, får jeg ikke det fordi det er barn som er ute å leker, men det kunne jo aldri falle meg inn å beforeldrene å fjerne barna sine og true dem med at jeg ringer vaktselskap og politi for det!?! eller si at barn ikke får leke noe andre steder enn på lekeplassen... skulle gjerne sett ansiktet på den foreldren som fikk slengt dette i tryne....

hunden min er babyen min, så kan vi ikke få leke litt vi og?

syntes dette egentlig ikke er et problem jeg da.... bakterier er det over alt!

Skrevet

Men selv om det er bakterier overalt og flere bakterier på et dosete enn på hendene våre så er jeg helt sikker på at du ville grøsset over å slikke på en doring.

Nå handler dette om at en inngjerdet lekeplass er for barn. Hunden din må du lufte andre steder, selv om du tenker på dyret som "babyen din".

Hunden gjør faktisk fra seg. Barn sitter stort sett ikke & bæsjer på lekeplassen. Og jeg synes det er stor forskjell på litt barnetiss og hundetiss.

Jeg skjønner at du forsøker å forsvare det du gjorde, men det er altså ganske tankeløst å ha hunden sin i en inngjerdet lekeplass.....

Skrevet

Jeg synes det er en ufattelig tankegang at man lufter hunder på et inngjerdet lekeområde. Sier gjerdet deg noe i det hele tatt? Jeg hater ikke hudner, som regel heller ikke hundeeiere - men noen synes jeg er litt korttenkte. Jeg tar som en selvfølge at du plukker opp hundedritten - men hva med tissen da? All skvetting oppover klatrestativ, trestammer etc? Går du med skål under bikkja di?

Jeg synes overhodet ikke at barn skal ta over verden og at det ikke skal være plass til dyr og folk uten barn - men et INNGJERDET LEKEOMRÅDE må da vel for guds skyld få stå i fred. Vi som forsøker å ikke hate hunder og deres eiere (og ikke la meg starte på katter!!!) forsøker ofte fredelig sameksistens - men når man lar fillebikkjer løpe på inngjerdete områder er det vanskelig. Jeg må innrømme det.

Her hvor jeg nor bruker ofte tankeløse teitinger barnehagene også. Ikke bare grøntområder generelt. Jeg forstår det ikke.

Dette forsvarer imidlertid ikke dårlig oppførsel og at det ikke går an å si fra på en ordentlig måte.

Men det handler ikke om størrelsen på hunden, truende eller ikke - men bikkjepiss på klær og hender til små barn.

Hvorvidt noen gjerder inn ulovlig, må du ta med borettslaget/sameiet/kommunen - whatever.

Men jeg hadde bedt deg forlate området med hunden.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Jeg synes det er en ufattelig tankegang at man lufter hunder på et inngjerdet lekeområde. Sier gjerdet deg noe i det hele tatt? Jeg hater ikke hudner, som regel heller ikke hundeeiere - men noen synes jeg er litt korttenkte. Jeg tar som en selvfølge at du plukker opp hundedritten - men hva med tissen da? All skvetting oppover klatrestativ, trestammer etc? Går du med skål under bikkja di?

Jeg synes overhodet ikke at barn skal ta over verden og at det ikke skal være plass til dyr og folk uten barn - men et INNGJERDET LEKEOMRÅDE må da vel for guds skyld få stå i fred. Vi som forsøker å ikke hate hunder og deres eiere (og ikke la meg starte på katter!!!) forsøker ofte fredelig sameksistens - men når man lar fillebikkjer løpe på inngjerdete områder er det vanskelig. Jeg må innrømme det.

Her hvor jeg nor bruker ofte tankeløse teitinger barnehagene også. Ikke bare grøntområder generelt. Jeg forstår det ikke.

Dette forsvarer imidlertid ikke dårlig oppførsel og at det ikke går an å si fra på en ordentlig måte.

Men det handler ikke om størrelsen på hunden, truende eller ikke - men bikkjepiss på klær og hender til små barn.

Hvorvidt noen gjerder inn ulovlig, må du ta med borettslaget/sameiet/kommunen - whatever.

Men jeg hadde bedt deg forlate området med hunden.

Dette innlegget er jeg helt enig i..

Jeg skjønner ikke hvor egoistisk enkelte hundeeiere kan være. Du kan jo umulig få med all dritten, selvom du plukker opp. (hvis ikke bikkja er konstant hard i magen).

Vi er drittlei av eiere lar bikkjene sine pisse oppetter porten vår vi.. Bikkjer "MÅ" jo pisse der andre har pissa.. og nå eiere lar de få lov, så sprøyter de ned vår portstolpe.

Noe så kreslig. Det renner gult, stinkende piss nedover stolpen og inn mot oss.

Hvor har du det fra at hundepiss er vann??? Greit at urin som kommer ut er rent, men med en gang det kommer i kontakt med luft, begynner bakterier og formere seg.. Det er jo derfor du får stanken så fort...

Hva tenker hundeeier på? Lurer på hva dere hadde sagt om jeg holdt ungane mine opp, og lot de tisse på porten deres og inn i hagen deres hver gang vi gikk forbi...

Nei, det er ikke rart at det blir hundehater... slik som eierene turer frem.

"Liker" i utgangspunktet hunder, jeg. Men jeg hater de som flyr løse. Jeg er absolutt ikke interisert i noen snusing på meg. Hunder stinker vondt, og jeg ønsker ikke å få det på meg.

Nei, hold bikkja di i bånd, og luft den der den ikke plager andre. Da vil folk respektere deg og bikkja. Så vil du oppleve at de som elsker hunder, kommer bort og tar kontakt. De som ikke liker bikkjer slipper å komme i nærheten.

Skrevet

Jeg føler at jeg må forsvare TS litt.

Jeg syns ikke det hun gjorde var galt.

Hvis det er hundens avføring som er problemet, så tror jeg dere har bommet litt på argumetet. Det er 1000 vis av andre ting som blir kastet og spyttet ut og små barn som kaster opp og mat og is som blir slengt på bakken av barna i disse inngjerdet området. Det er insekter og katter og mus og fugler som dritter og tisser i det samme område uten at noen plukker opp etter de eller at noen klager på det. Og jeg antar at deres barn leker aldri noe annet sted enn i spesielt inngjerdet lekeplasser. For Gud forby at de skulle plukke litt gress rett utenfor blokka som ikke er inngjerdet.

Deres egentlige argument er at dere er grådige og vil ha lekeplassen for dere selv.

Det er helt utrolig hvilke tåpelige argumenter foreldre kan komme med for å få det som de selv ønsker, og bruker egne barn for å få det.

Skulle tro verden kretset rundt foreldre med små barn. :murvegg:

TS er like mye en del av nærområdet. Det er også TS sine fellesarealer som hun også betaler for. Og så vidt jeg har skjønt så hadde ikke styret noe i mot det så lenge det ble tatt hensyn til andre. Noe jeg tror TS gjorde.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hvis det er hundens avføring som er problemet, så tror jeg dere har bommet litt på argumetet. Det er 1000 vis av andre ting som blir kastet og spyttet ut og små barn som kaster opp og mat og is som blir slengt på bakken av barna i disse inngjerdet området. Det er insekter og katter og mus og fugler som dritter og tisser i det samme område uten at noen plukker opp etter de eller at noen klager på det. Og jeg antar at deres barn leker aldri noe annet sted enn i spesielt inngjerdet lekeplasser. For Gud forby at de skulle plukke litt gress rett utenfor blokka som ikke er inngjerdet.

Deres egentlige argument er at dere er grådige og vil ha lekeplassen for dere selv.

Det er helt utrolig hvilke tåpelige argumenter foreldre kan komme med for å få det som de selv ønsker, og bruker egne barn for å få det.

TS er like mye en del av nærområdet. Det er også TS sine fellesarealer som hun også betaler for. Og så vidt jeg har skjønt så hadde ikke styret noe i mot det så lenge det ble tatt hensyn til andre. Noe jeg tror TS gjorde.

:jepp:

Helt enig her... Den dagen man får tilbud om inngjerdet lufteområde der bikkjene kan løpe løse, så skal jeg kanskje synes det var litt rart å lufte bikkja på en inngjerdet lekeplass... TS er også med på å betale for denne lekeplassen, og da har hun like mye rett til å bruke den som alle andre.

Skrevet

Det er vel ikke foreldrenes "grådighet" det handler om, men at folk tar seg til rette fordi det passer dem best.

Å holde hunder unna en inngjerdet lekeplass mener jeg faktisk er en selvfølge. Selv ville jeg følt meg dum om jeg hadde gjort noe sånt og heller funnet en annen løsning.

Kanskje TS heller kan få med seg borettslaget på å gjerde inn et område for hunder også?

Og nei, verden kretser ikke rundt foreldre med små barn, men jo flere praktiske løsninger som finnes i småbarnsforeldres liv jo enklere blir det å velge å få et barn til eller to. For vi har da fødselsunderskudd her i landet....

Jeg undrer meg over dere som roper høyt om egoistiske småbarnsforeldre bare på grunn av en inngjerdet lekeplass for småunger.... :overrasket:

Skrevet

Det er flere steder i landet hvor det finnes egne lufteområder for hunder faktisk - inngjerdete.

Jeg kan ikke tenke meg at småbarnsforeldre plasserer sine unger der inne, uansett om det er hunder der eller ikke...

Forøvrig, til May Helen som skrev at man skulle tro verden kretset om foreldre og små barn og at "vi" var grådige fordi vi ville ha lekeplassen for oss selv - jeg har ikke barn, men er likevel imot dette. Det er ikke bare foreldre som har ment at man ikke skal slippe løs hunden på inngjerdete lekeplasser, det er tilogmed hundeeiere som har skrevet det i denne tråden ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det er flere steder i landet hvor det finnes egne lufteområder for hunder faktisk - inngjerdete.

Jeg kan ikke tenke meg at småbarnsforeldre plasserer sine unger der inne, uansett om det er hunder der eller ikke...

Disse er det faktisk helt utrolig få av her i landet. Her hvor jeg bor er det faktisk ingen i det hele tatt, selv om jeg bor i storby. Jeg hade bodd over så og si hele landet, og har faktisk aldri sett en slik i mitt liv.

Skrevet

Jeg har både barn og hund. Selvom det er mangel på inngjerdede luftegårder for hunder (har aldri sett det, faktisk), ville det ikke falle meg inn å slippe bikkjene løs i en barnehage. Nettopp fordi jeg vet at en del foreldre reagerer slik mange har gjort i denne tråden. Sannsynligvis fordi det er en del hundeeiere som dessverre gir blaffen i at hundene deres gjør fra seg, og lar være å plukke opp.

Når det er sagt, er det litt synd at fellesarelaet til ts ensidig er brukt til å dekke ett behov, for å utelukke bruk til andre ting. Jeg hadde nok reagert på det også.

Det ville heller ikke falle meg inn å være redd for bakterier fra hunder osv, dersom jeg visste at samtlige hundeeiere plukket opp møkka etter hundene sine. Dessverre er det ikke alle som gjør det. Noen få ødelegger for mange, og det er synd. Jeg møter mange som fullstendig uten grunn er sure på samtlige hundeeiere - det er ærlig talt litt korny det også.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Jeg har både barn og hund. Selvom det er mangel på inngjerdede luftegårder for hunder (har aldri sett det, faktisk), ville det ikke falle meg inn å slippe bikkjene løs i en barnehage. Nettopp fordi jeg vet at en del foreldre reagerer slik mange har gjort i denne tråden. Sannsynligvis fordi det er en del hundeeiere som dessverre gir blaffen i at hundene deres gjør fra seg, og lar være å plukke opp.

Nå var det ikke snakk om en barnehage her da... En barnhage er offentlig, eller privat, eiendom. Denne lekeplassen er faktisk TS med på å betale for...

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i det du gjør jeg da. Du plukker opp etter hunden, og er påpasselig om det kommer andre - det kan da vel ikke gjøre så mye til skade da?

Skrevet

En lekeplass er for barna, for ellers hadde den blitt bygget som en luftegård til hunder. Klarer du å se dette, eller er du bare så i mot at man tenker på barna som leker på dette området?

Ønsker man en luftegård der man kan sleppe hunden løs, så får man ta det opp på en generalforsamling. og når man til og med klarer å klage på at folk tenker for mye på barna sine, når vi her snakker om en LEKEPLASS, ja da blir det for dumt for meg.

Det er en LEKEPLASS for barna, IKKE en luftegård for hundene.

Og TS kan bruke lekeplassen den dagen hun får barn, men hun må ikke bruke den som lufteplass til hunden sin. Hun kan faktisk bruke gresset rundt, skogen i nærheten (om det finnes noen der), men hun må ikke bruke en lekeplass bare fordi hun bor i området.

Skrevet
Nå var det ikke snakk om en barnehage her da... En barnhage er offentlig, eller privat, eiendom. Denne lekeplassen er faktisk TS med på å betale for...

Ja, enig i at det er et poeng. Jeg skrev imidlertid at jeg unnlot å slippe hundene mine i barnehager nettopp fordi jeg vet at mange reagerer på det - og ikke fordi jeg forstår at de reagerer på det.

Jeg synes også det er synd at enkelte har så imot hunder - så lenge man klarer å rydde opp etter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...