Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #1 Del Skrevet 6. september 2007 Diskuterte dette i går, og jeg mener å ha hørt flere historier om medlemmer Smits venner som må bryte kontakt med familie(som ikke er medlem), mens venninna mi mente det er mormonere..?? Men når jeg tenker meg om tror jeg kanskej det er JEhovas vitne? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #2 Del Skrevet 6. september 2007 Diskuterte dette i går, og jeg mener å ha hørt flere historier om medlemmer Smits venner som må bryte kontakt med familie(som ikke er medlem), mens venninna mi mente det er mormonere..?? Men når jeg tenker meg om tror jeg kanskej det er JEhovas vitne? :klø: Jehovas Vitner, Smiths Venner, Tvind-bevegelsen, Scientologikirken og enkelte pinsemeningheter praktiserte en streng form for trakassering av medlemmer som enten frivillig eller ved tvang blir ekskludert fra menigheten. I disse tilfellene får ikke familiene og vennene innenfor menigheten ha kontakt med den ekskluderte. Smiths Venner myket for noen år siden opp på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 6. september 2007 #3 Del Skrevet 6. september 2007 Jehovas Vitner, Smiths Venner, Tvind-bevegelsen, Scientologikirken og enkelte pinsemeningheter praktiserte en streng form for trakassering av medlemmer som enten frivillig eller ved tvang blir ekskludert fra menigheten. I disse tilfellene får ikke familiene og vennene innenfor menigheten ha kontakt med den ekskluderte. Smiths Venner myket for noen år siden opp på dette. Den forente familie (de såkalte moonies) er beryktet for brudd med familie og hjernevask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 6. september 2007 #4 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeovas Vitner er faktisk ikke de værste. The moon faith eller hva den nå kalles er den værste Endret 6. september 2007 av Corto Maltese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. januar 2008 #5 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeovas Vitner er faktisk ikke de værste. The moon faith eller hva den nå kalles er den værste dere som skriver dette er kraftig feilinformerte... vil bare si det at jeg selv har en søster som noen år ikke ville være med i menigheten og jeg kan love dere at hun ikke ble "utstøtt" på noe som helst vis. det er kansje 3-4 personer som har blitt "utstøtt" fra menigheten og det er fordi de aktivt motarbeider oss. jeg vet ikke om noen som har blitt utstøtt fordi de ville noe annet med livet sitt hilsen en fra dkm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carebear1 Skrevet 20. januar 2008 #6 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) - Endret 23. august 2008 av Melania Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maren Skrevet 1. februar 2008 #7 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg var tidligere jehovas vitne og de er ganske strenge... Faren min snakker jeg med omtrent 1 gang i mnd på telefon. Moren min er mer streng. Men det er litt forskjeller fordi JV døper seg inn i religionen når de selv ønsker å gjøre det. Hvis man melder seg ut etter dette, det er da man blir utstøtt og familien har ikke lov til å ha så mye kontakt. Har man ikke døpt seg er det ikke noe særlig problem... Men det praktiseres litt forskjellig fra familie til familie. En religion som er HELT crazy er jo disse Westboro baptist church, lederen for denne sekten vil ikke innrømme engang at han har 16 barn... han sier det er 13. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 1. februar 2008 #8 Del Skrevet 1. februar 2008 Det er flere menigheter som praktiserer sosiale sanksjoner ovenfor medlemmer som begår regelbrudd, bryter ut fra menigheten osv, men det varierer jo også fra person til person hvor alvorlig de tar det. Mange tar også sjansen på å holde kontakt med familie uansett, selv om de risikerer sanksjoner selv. Og det er hos mange grupper greit å holde noe kontakt, for å holde muligheten åpen for de utstøtte til å vende tilbake. Mange unngår også disse sanksjonene ved å aldri aktivt bryte ut, men bare trekke seg unna menightens aktiviteter. Men ovenfor familie ol som i utgangspunktet ikke er med i menigheten holder de fleste kontakt, fordi man har ett håp om å frelse disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #9 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg er vokst opp med en mor som er fanatisk jehovas vitne ( gal ) jeg er i dag 50 år, og har hat lite med min mor å gjøre, men hun er min mor, og bare " er det " Jeg selv har fått oppleve å få ukvems ord etter meg, usanheter, og div.. Jeg er syndens barn... Jeg tok et oppgjør med min mor i vinter, og etter dette, så er jeg " hatet" og skal IKKE ha noe med familien å gjøre... Hun går så langt som å forsøke å splitte meg og mine barn.. til dels klarer hun det, med min sønn, som er syk... Jehovas " fryser " ut de som ikke er enig i deres religjon, og jeg gikk virkelig til verks, så jeg er ingen ting vert... de forsøker med sin utfryser metode med meg, hvor jeg skal være " ensom "... ingen skal ha noe med meg syndige menneske å gjøre... Nei hold dere unna dette fante pakket av en sekt... Involer dere aldri.. Min barndom, ungdomstid og voksen liv ble ødelagt pga en gal jehovas medlem til mor.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 13. november 2008 #10 Del Skrevet 13. november 2008 Får frysninger på ryggen av å lese dette jeg... Det er så skummelt at jeg har ikke ord.. Her kommer ikke Jehovas eller noe annet over dørstokken, spesielt ikke etter de kom med et blad for noen år siden der det sto at du skal tukte dine barn. Jeg spurte de som kom med det om de mente jeg skulle bruke fysisk avstraffelse på barna mine- ja, selvfølgelig-var svaret. Tror de fikk en overhøvling de sent vil glemme. Hvordan kan en sekt praktisere noe som strider mot norsk lov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel nok Skrevet 14. november 2008 #11 Del Skrevet 14. november 2008 Får frysninger på ryggen av å lese dette jeg... Det er så skummelt at jeg har ikke ord.. Her kommer ikke Jehovas eller noe annet over dørstokken, spesielt ikke etter de kom med et blad for noen år siden der det sto at du skal tukte dine barn. Jeg spurte de som kom med det om de mente jeg skulle bruke fysisk avstraffelse på barna mine- ja, selvfølgelig-var svaret. Tror de fikk en overhøvling de sent vil glemme. Hvordan kan en sekt praktisere noe som strider mot norsk lov? Altså er du en av de som bidrar til "den nye generasjonen" med unge mennesker som duller barna sine frem til de runder 20? Disiplin og respekt har aldri skadet et barn... Joda, utstøtelse kan høres drastisk ut, men tenk dere om - Hva skjer hvis du gjentatte ganger ikke følger regelverket på en skole? Hva skjer hvis du gjentatte ganger bryter reglene generelt i samfunnet? Eller hva skjer hvis du er medlem i et politisk parti og aktivt går ut og kosekvent forkynner en motstridende politikk? Hvorfor er det så mye verre når det er snakk om noe personlig som tro? Fordommer, fordommer, fordommer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 17. november 2008 #12 Del Skrevet 17. november 2008 Altså er du en av de som bidrar til "den nye generasjonen" med unge mennesker som duller barna sine frem til de runder 20? Disiplin og respekt har aldri skadet et barn... Joda, utstøtelse kan høres drastisk ut, men tenk dere om - Hva skjer hvis du gjentatte ganger ikke følger regelverket på en skole? Hva skjer hvis du gjentatte ganger bryter reglene generelt i samfunnet? Eller hva skjer hvis du er medlem i et politisk parti og aktivt går ut og kosekvent forkynner en motstridende politikk? Hvorfor er det så mye verre når det er snakk om noe personlig som tro? Fordommer, fordommer, fordommer... Dette har ingenting med fordommer å gjøre, og den sammenligningen din er helt på jordet! Velger foreldrene til denne personen som blir kastet ut av skolen å aldri snakke med ham/henne mer? Nei. Velger vennene til denne personen å aldri snakke med ham/henne mer? Nei. Velger foreldre og venner til en person som ikke tror på nøyaktig det samme (innenfor slike sekter) som dem å aldri snakke med ham/henne mer? Ja. Og la meg nå si: ''kriminalloven'' og ''sektloven'' er to vidt forskjellige ting. Alle vet at de ikke skal drepe, slå eller stjele. Religion er personlig - du sier det jo selv. Du kan ikke bli lært opp til å tro, enten så tror du, eller så tror du ikke. Så du ser den allmenne skepsis til for eksempel Jehovas Vitner. (Eller kanskje du ikke gjør det...du ville jo ha kastet ut din egen datter/sønn dersom de ikke trodde på det samme som deg..) Hva er så farlig med mennesker som er annerledes enn deg selv? Vi er da ikke fordømte prikklike sauer som går rundt og sier oss enige i alt! Tro er personlig - la da den enkelte person finne ut hva deres tro er uten frykt for å miste familien sin! Og helt til slutt, det er forskjell på å slå barna sine og å disiplinere barna sine, bare så du vet det! Du trenger ikke å dulle frem barnet ditt til det er 20 år selv om du ikke slår det. Dette er ''common sense''. Trodde alle visste det jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 17. november 2008 #13 Del Skrevet 17. november 2008 Nei, jeg slår ikke barna mine- herregud det får være måte på. For det første har jeg ingen rett til å slå et annet menneske, jeg har ikke lyst til å slå noen og i følge norsk lov har jeg heller ikke lov til å slå et annet menneske. Den nye generasjon? Hva er det du snakker om da? Min generasjon vokste opp uten å bli slått (de fleste i hvertfall) og det ble folk av oss også. Om man oppfører seg slik at man blir utsøtt i samfunnet så har du fortsatt familien din og vennene dine. Slik er det ikke ie en sekt- det er vel en vesentlig forskjell der? Kunne aldri utstøtt barna mine, uansett hva de skulle vise seg å bli; narkomane, homofile, kriminelle osv. Må si at jeg hadde hatt et stort problem dersom noen av de gikk inn i en sekt, men det skal nok mye til. Har et veldig liberalt syn på religion og tro og oppdrar ikke bara mine i noen tro- de får velge selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #14 Del Skrevet 17. november 2008 Altså er du en av de som bidrar til "den nye generasjonen" med unge mennesker som duller barna sine frem til de runder 20? Disiplin og respekt har aldri skadet et barn... Joda, utstøtelse kan høres drastisk ut, men tenk dere om - Hva skjer hvis du gjentatte ganger ikke følger regelverket på en skole? Hva skjer hvis du gjentatte ganger bryter reglene generelt i samfunnet? Eller hva skjer hvis du er medlem i et politisk parti og aktivt går ut og kosekvent forkynner en motstridende politikk? Hvorfor er det så mye verre når det er snakk om noe personlig som tro? Fordommer, fordommer, fordommer... Du kan ikke sammenlikne en trosretning med offentlige insitusjoner som er der for å tjene samfunnet og sørge for at regler og lover blir opprettholdt. Når det skjer en utestengelse fra en skole for eksemepel, er dette et resultat av brudd på en regel. Visse du virkelig ikke dette fra før? Jeg liker å se på disse ekstreme religionene som fritidsklubber. Fordi det høres teit nok ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel nok Skrevet 17. november 2008 #15 Del Skrevet 17. november 2008 Dette har ingenting med fordommer å gjøre, og den sammenligningen din er helt på jordet! Det er KUN fordommer og NULL fakta. La meg vise deg hvorfor: Velger foreldrene til denne personen som blir kastet ut av skolen å aldri snakke med ham/henne mer? Nei. Fordommer: Min kone meldte seg ut for 20 år siden. Vi har mer kontakt med hennes familie og får mer hjelp av de med barnepass osv enn med min. Hennes familie er fortsatt JV. HELE menigheten snakker med henne... Velger vennene til denne personen å aldri snakke med ham/henne mer? Nei. Fordommer: Les ovenfor Velger foreldre og venner til en person som ikke tror på nøyaktig det samme (innenfor slike sekter) som dem å aldri snakke med ham/henne mer? Ja. Igjen - fordommer. Ytterpunktet blir de som AKTIVT går imot det de tidligere sto for. Enhver ser den problemstillingen. Og la meg nå si: ''kriminalloven'' og ''sektloven'' er to vidt forskjellige ting. Alle vet at de ikke skal drepe, slå eller stjele. Religion er personlig - du sier det jo selv. Du kan ikke bli lært opp til å tro, enten så tror du, eller så tror du ikke. Så du ser den allmenne skepsis til for eksempel Jehovas Vitner. (Eller kanskje du ikke gjør det...du ville jo ha kastet ut din egen datter/sønn dersom de ikke trodde på det samme som deg..) Igjen - fordommer: Kaste ut? For å bli JV må du la deg døpe. Hvor gammel er barna før de flytter ut gjennomsnittlig for egen maskin? Sannsynligvis flere år før de er i stand til å ta et slikt religiøst standpunkt. Igjen finnes det unntak men... Hva er så farlig med mennesker som er annerledes enn deg selv? Vi er da ikke fordømte prikklike sauer som går rundt og sier oss enige i alt! Tro er personlig - la da den enkelte person finne ut hva deres tro er uten frykt for å miste familien sin! Hva er så farlig med å respektere de som IKKE mener akkurat dette så lenge det ikke involverer DEG direkte? Og helt til slutt, det er forskjell på å slå barna sine og å disiplinere barna sine, bare så du vet det! Du trenger ikke å dulle frem barnet ditt til det er 20 år selv om du ikke slår det. Dette er ''common sense''. Trodde alle visste det jeg... Jeg snakker ikke om vold og slag, men muligheten til å vise hvem som bestemmer når det er strengt nødvendig. Vold er uakseptabelt. Du bidrar med slik uvitenhet til nettopp å underbygge den almenne skepsis du refererer til. Jeg var også slik - men måtte sette meg inn i fakta når familiesituasjonen ble som den ble. Når det blir besteforeldre og tanter og onkler som tilhører et trossamfunn er det beste og eneste man kan gjøre å sette seg inn i fakta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 18. november 2008 #16 Del Skrevet 18. november 2008 Nå var da det jeg skrev satt veldig på spissen i sammenligning med at du synes det er det samme å bli kastet ut av skolen pga lovbrudd som å bli kastet ut av familien din pga lovbrudd i Jehovas Vitner. Jeg vet ikke hvordan du har det i din familie, jeg vet jo at det er mange som ikke praktiserer denne mentaliteten. Men samtidig så er det mange som gjør det, og det var disse jeg siktet til. Og du har kanskje rett i at jeg har noen fordommer innebygd i meg når det gjelder familie. De er det viktigste i livet mitt, og kommer alltid til å være det (religion, livssyn, legning eller farge er irrelevant), så jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan sette religionen sin høyere enn familien sin. ''For å bli JV må du la deg døpe.'' Hva mener du med dette? Er dette liksom et valg den enkelte tar? For i min verden døpes du når du er et par måneder gammel...kan hende jeg tar feil her, men ''enlighten me'' dersom det er feil hos Jehovas Vitner. ''men måtte sette meg inn i fakta når familiesituasjonen ble som den ble. Når det blir besteforeldre og tanter og onkler som tilhører et trossamfunn er det beste og eneste man kan gjøre å sette seg inn i fakta...'' Dette er jeg enig i. Jeg vet ingenting om Jehovas Vitner utenom det som er ''hørt og sett'' i lokalsamfunnet mitt, og som oftest er det bare de fæle tingene. Men disse tingene er så fæle at det overskygger alt annet. Kanskje du har vært heldig og havnet i en tilnærmet ''normal'' Jehovas Vitne situasjon? Bare se på ham som må se sin egen mor splitte ham opp med sin egen sønn kun pga religion... ''Hvor gammel er barna før de flytter ut gjennomsnittlig for egen maskin? Sannsynligvis flere år før de er i stand til å ta et slikt religiøst standpunkt. Igjen finnes det unntak men...'' Hvorfor kan da ikke menigheten være så overbærende og ta imot dem (i stedet for å støte dem bort) igjen, dersom noen innser at de har gjort en feil? Igjen, ''enlighen me'' dersom jeg har feil her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 18. november 2008 #17 Del Skrevet 18. november 2008 ''For å bli JV må du la deg døpe.'' Hva mener du med dette? Er dette liksom et valg den enkelte tar? For i min verden døpes du når du er et par måneder gammel...kan hende jeg tar feil her, men ''enlighten me'' dersom det er feil hos Jehovas Vitner. Det er hverken feil eller riktig. Dåpspraksis er vedlig forskjellig innen kristenheten. I noen kirker har man bare voksendåp, i andre bare barnedåp og i atter andre både barne- og voksendåp (som i Den norske kirke). De første kristne praktiserte trolig bare voksendåp. Barnedåp kom senere. Så ja, dåp er i høyste grad noe man kan velge eller la være å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Simba_* Skrevet 19. november 2008 #18 Del Skrevet 19. november 2008 Vi Jehovas vitner praktiserer voksendåp. Dette sitatet er hentet fra Vakttårnet 1 juli 06: "Det er mange Jehovas vitner rundt om i verden som føler at deres beslutning om å bli døpt mens de var unge, har vært til stor hjelp for dem. Et eksempel er en 23 år gammel bror i Vest-Europa som ble døpt som 13-åring. Det at han ble døpt, motiverte ham til å passe på at han ikke ble revet med av «de lyster som hører ungdommen til,» forteller han." Det er ikke alle som er enige med oss i at en 13-åring er voksen, men det er nå slik vi ser det. For å kunne bli utstøtt må man være døpt. En utstøtt mindreårig som bor hjemme blir normalt ikke kastet ut, men hvis han ikke bor hjemme er veiledningen at foreldrene og søsken skal begrense kontakten, det er likevel ok å ha kontakt i forbindelse med arveoppgjør e.l. Synd som fører til utstøtelse er ikke bare sex og røyk, men også mangel på tro er en synd hos oss. Vi må tro på alt som blir skrevet i Vakttårnet og andre bibelske publikasjoner, ellers tror vi jo ikke på læren. Logisk, ikke sant? Det blir utstøtt ganske mange hvert år, jeg husker ikke nøyaktig tallet, men tro det ligger på rundt 35 000 hvert år. Det er nok et bevis på at Satan er "denne verdens hersker", han tilbyr oss goder i sin verden, som noen lar deg friste av. Dessuten går det ofte ikke så bra med dem som forlater oss, nok et bevis på at det ikke er særlig lurt å forlate Jehova, vi er avhengig av hans beskyttelse. Jeg er Jehovas vitne, jeg forstår at det jeg har trodd ikke er i samsvar med Jesu kjærlighet, men kommer meg ikke ut. Min historie og mange andres kan du lese om på dette forumet: http://xjw-help-norway.phpbb.net/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel nok Skrevet 21. november 2008 #19 Del Skrevet 21. november 2008 Nå var da det jeg skrev satt veldig på spissen i sammenligning med at du synes det er det samme å bli kastet ut av skolen pga lovbrudd som å bli kastet ut av familien din pga lovbrudd i Jehovas Vitner. Jeg vet ikke hvordan du har det i din familie, jeg vet jo at det er mange som ikke praktiserer denne mentaliteten. Men samtidig så er det mange som gjør det, og det var disse jeg siktet til. Og du har kanskje rett i at jeg har noen fordommer innebygd i meg når det gjelder familie. De er det viktigste i livet mitt, og kommer alltid til å være det (religion, livssyn, legning eller farge er irrelevant), så jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan sette religionen sin høyere enn familien sin. ''For å bli JV må du la deg døpe.'' Hva mener du med dette? Er dette liksom et valg den enkelte tar? For i min verden døpes du når du er et par måneder gammel...kan hende jeg tar feil her, men ''enlighten me'' dersom det er feil hos Jehovas Vitner. Det er et stort og vesentlig valg, og en lang vei å gå før du kommer dithen at du døper deg inn i menigheten (som voksen) og du må være døpt for å kunne bli ekskludert... ''men måtte sette meg inn i fakta når familiesituasjonen ble som den ble. Når det blir besteforeldre og tanter og onkler som tilhører et trossamfunn er det beste og eneste man kan gjøre å sette seg inn i fakta...'' Dette er jeg enig i. Jeg vet ingenting om Jehovas Vitner utenom det som er ''hørt og sett'' i lokalsamfunnet mitt, og som oftest er det bare de fæle tingene. Men disse tingene er så fæle at det overskygger alt annet. Kanskje du har vært heldig og havnet i en tilnærmet ''normal'' Jehovas Vitne situasjon? Bare se på ham som må se sin egen mor splitte ham opp med sin egen sønn kun pga religion... Dessverre er det stort sett bare de "fæle" og stort sett ikke riktige tingene som blir hørt. Jehovas Vitener tar sjelden til motmæle fordi det er grunnleggende i troen at de vil bli hatet og de skal ikke ta til motmæle fordi Bibelen sier at de skal leve I verden men ikke være en del av den... ''Hvor gammel er barna før de flytter ut gjennomsnittlig for egen maskin? Sannsynligvis flere år før de er i stand til å ta et slikt religiøst standpunkt. Igjen finnes det unntak men...'' Hvorfor kan da ikke menigheten være så overbærende og ta imot dem (i stedet for å støte dem bort) igjen, dersom noen innser at de har gjort en feil? Igjen, ''enlighen me'' dersom jeg har feil her. Alle som blir eksludert er velkomne tilbake hvis de ønsker å leve som en sann kristen. De trenger ikke døpe seg på nytt, men de må ha en samtale med menigheten og ta avstand fra ikke kristen livsførsel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel nok Skrevet 21. november 2008 #20 Del Skrevet 21. november 2008 Nå var da det jeg skrev satt veldig på spissen i sammenligning med at du synes det er det samme å bli kastet ut av skolen pga lovbrudd som å bli kastet ut av familien din pga lovbrudd i Jehovas Vitner. Jeg vet ikke hvordan du har det i din familie, jeg vet jo at det er mange som ikke praktiserer denne mentaliteten. Men samtidig så er det mange som gjør det, og det var disse jeg siktet til. Og du har kanskje rett i at jeg har noen fordommer innebygd i meg når det gjelder familie. De er det viktigste i livet mitt, og kommer alltid til å være det (religion, livssyn, legning eller farge er irrelevant), så jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan sette religionen sin høyere enn familien sin. ''For å bli JV må du la deg døpe.'' Hva mener du med dette? Er dette liksom et valg den enkelte tar? For i min verden døpes du når du er et par måneder gammel...kan hende jeg tar feil her, men ''enlighten me'' dersom det er feil hos Jehovas Vitner. Det er et stort og vesentlig valg, og en lang vei å gå før du kommer dithen at du døper deg inn i menigheten (som voksen) og du må være døpt for å kunne bli ekskludert... ''men måtte sette meg inn i fakta når familiesituasjonen ble som den ble. Når det blir besteforeldre og tanter og onkler som tilhører et trossamfunn er det beste og eneste man kan gjøre å sette seg inn i fakta...'' Dette er jeg enig i. Jeg vet ingenting om Jehovas Vitner utenom det som er ''hørt og sett'' i lokalsamfunnet mitt, og som oftest er det bare de fæle tingene. Men disse tingene er så fæle at det overskygger alt annet. Kanskje du har vært heldig og havnet i en tilnærmet ''normal'' Jehovas Vitne situasjon? Bare se på ham som må se sin egen mor splitte ham opp med sin egen sønn kun pga religion... Dessverre er det stort sett bare de "fæle" og stort sett ikke riktige tingene som blir hørt. Jehovas Vitener tar sjelden til motmæle fordi det er grunnleggende i troen at de vil bli hatet og de skal ikke ta til motmæle fordi Bibelen sier at de skal leve I verden men ikke være en del av den... ''Hvor gammel er barna før de flytter ut gjennomsnittlig for egen maskin? Sannsynligvis flere år før de er i stand til å ta et slikt religiøst standpunkt. Igjen finnes det unntak men...'' Hvorfor kan da ikke menigheten være så overbærende og ta imot dem (i stedet for å støte dem bort) igjen, dersom noen innser at de har gjort en feil? Igjen, ''enlighen me'' dersom jeg har feil her. Alle som blir eksludert er velkomne tilbake hvis de ønsker å leve som en sann kristen. De trenger ikke døpe seg på nytt, men de må ha en samtale med menigheten og ta avstand fra ikke kristen livsførsel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå