Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk beskjed av legen at man som gravid IKKE skal bruke nesespray. Visste dere det? Føler meg urteit som ikke vet sånt, og har brukt det et par ganger. Håper det ikke har skadet noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, der sa du noe! Det stemmer det, min lege sa det til meg i mitt første svangerskap og jeg holdt meg unna frem til rundt uke 33. Da begynte nesetettheten å bli så ille at jeg måtte bare.

Var en storforbruker av breatheright strips i tillegg når jeg skulle sove.

Men dette hadde jeg selvfølgelig glemt og har brukt nesespray ved flere anledninger allerede... :klaske:

Skrevet

Vi kan bruke saltvannsspray istedenfor. Den fungerer ikke like bra, men bedre enn ingenting.

Skrevet (endret)

Det med og bruke nesespray under svangerskapet er meget omdiskutert. Jeg har snakket med en øre-nese-hals lege som har lang erfaring. Han sa at det ikke var farlig.

Endret av prinsessa
Skrevet

Nå har jeg lest litt i felleskatalogen om zymelin og rhinox. Zymelin kan brukes under graviditet i terapeutiske doser og det samme kan rhinox, selv om det sto at det kunne være en liten risiko for overgang til placenta. Men den risikoen var så liten at den terapeutiske effekten oppveide.

Vi kan nok slappe av, bella domina. :)

Gå her og søk:

http://www.felleskatalogen.no/

Skrevet

Jeg er helt avhengig av otrivin, har vært det i flere år :sjenert:

Da jeg ble gravid var jeg veldig bekymret for dette, og tok kontakt med lege. Fikk beskjed om at jeg burde prøve å begrense bruken, men at det var mye bedre for fosteret at jeg brukte otrivinen min enn at jeg lå våken om natten med tett nese. Jordmoren jeg gikk hos sa det samme.

Skrevet

Har fått beskjed av flere leger og fra apoteket at det er ufarlig i terapeutiske doser. Er skikkelig forkjøla og ville garantert fått bihulebetennelse om jeg ikke hadde brukt nesespray et par ganger om dagen nå.

Har vært fryktelig tett hele svangerskapet, men det har lindret masse å skylle med saltvann og "nesehorn" ved behov.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene, og at jeg ikke har gjort noe fryktelig galt. Har vann i mellomøret og skal snart ut og fly. Skulle VELDIG gjerne kunne støtte meg på en nesespraydose ved takoff. Noen som er bedre enn andre da? Og bør jeg egentlig la det være? Redd for sprukken trommehinne - harke lyst på den smerten akkurat.

Skrevet

hva er forresten terapeutiske doser? *grønn*

Skrevet
hva er forresten terapeutiske doser? *grønn*

Den dosen som er anbefalt i pakningsvedlegget. Det står også tydelig i pakningsvedlegget til otrivin at det er ufarlig å bruke for gravide.

Skrevet

Jeg ble anbefalt nesespray jeg- siden allergitablettene ikke kunne brukes.

Så at det skal være fryktelig farlig høres rart ut, ettersom verken legen eller apotekeren nevnte det med et kvekk... men sikkert lurt å begrense all den medisinbruk man kan.

Skrevet

skal snart på apoteket og kjøpe zymelin. Ser ut som det eneste som ikke har noen innsigelser i felleskatalogen i alle fall, så det bør være trygt. Og jeg blir ikke noe bedre. Hoster så jeg nesten brekker meg. Bruker vanligvis cosylan, men det tør jeg IKKE nå i alle fall!!

Skrevet
Fikk beskjed av legen at man som gravid IKKE skal bruke nesespray. Visste dere det? Føler meg urteit som ikke vet sånt, og har brukt det et par ganger. Håper det ikke har skadet noe...

Jeg brukte otrivin tit og ofte i svangerskapet

Skrevet

Ofte virker det like bra med barneutgaven av nesesprayen, og da får man i seg adskillig mindre virkestoff. Det fungerte fint for meg da jeg var gravid og bare måtte ha nesespray.

Skrevet

Jeg har vært avhengig av nesespray i flere år nå, og er gravid i 9 uke. Jeg fikk beskjed av legen min at jeg burde slutte med otrivin... Det har jeg ikke klart. Jeg har til og med fått allergimedisin som skal trekke bihulene sammen uten at det har hjulpet.

Jeg har gått med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke har klart å slutte, men hvis det stemmer mye av det som sies her, så trenger jeg kanskje ikke slutte? Er henvist til øre-nese-hals, men det tar jo litt tid før man får time.

Skrevet

Bytte til Zymelin kanskje? Det har ingen advarsler på, og da jeg var på apoteket nå fikk jeg beskjed om at det var helt uproblematisk.

...og det er HELT fantastisk å kunne puste igjen for første gang på en uke!!!! :jepp:

Skrevet
Bytte til Zymelin kanskje? Det har ingen advarsler på, og da jeg var på apoteket nå fikk jeg beskjed om at det var helt uproblematisk.

...og det er HELT fantastisk å kunne puste igjen for første gang på en uke!!!! :jepp:

Jeg kan ikke skjønne hvordan du har klart å gå ei hel uke uten å puste... Jeg får helt panikk når jeg blir tett i nesen. Munnen fungerer ikke uten nesen. Jeg har prøvd å gå fra morgen til kveld uten å bruke nesespray, men det eneste jeg da tenkte på var den dosen som kunne åpne nesen min og gjøre dagen min lettere ;)

Det kan vel sammenlignes litt med narkomani dette... Huff...

Skrevet

Zymelin og Otrivin har samme virkestoff iflg felleskatalogen. Og ingen av de er skadelig for fosteret i terapeutiske doser.

Skrevet
Zymelin og Otrivin har samme virkestoff iflg felleskatalogen. Og ingen av de er skadelig for fosteret i terapeutiske doser.

Så bare på denne jeg:

Zymelin:

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko

Otrivin

Graviditet:

Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

..siden jeg ikke skjønner bæret av legespråk var zymelin beskrivelsen den greieste for meg å forholde seg til :) . Otrivins "kan være skadelig, men mindre sannsynlig" virket håret mer skummelt enn "ingen risiko" :ler:

Skrevet
Jeg kan ikke skjønne hvordan du har klart å gå ei hel uke uten å puste... Jeg får helt panikk når jeg blir tett i nesen. Munnen fungerer ikke uten nesen. Jeg har prøvd å gå fra morgen til kveld uten å bruke nesespray, men det eneste jeg da tenkte på var den dosen som kunne åpne nesen min og gjøre dagen min lettere ;)

Det kan vel sammenlignes litt med narkomani dette... Huff...

:sjenert: Har jo pustet litt da :ler: , men bare gjennom munnen. Så har jeg fått en ekkel hoste, så nå er alt bare dritt. Jeg får også litt panikk av å bli tett i nesen, men det går på dagtid, natten er verst.

Jeg har brukt damp med kamille, det løsner, men det tettes igjen fort. Først da trommehinna mi stod spent og jeg mistet hørselen at det virkelig var nok. Nå hører jeg i allefall litt igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...