Gå til innhold

Klappe og kysse katta

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kan være med på at hunder ikke har noen koder som gjør at de setter pris på nuss og klem, men kattene er det noe annet med. De har en del duftkjertler rundt i ansiktet og ørene som de gjerne gnir mot flokkmedlemmene sine, for å blande luktene sine. En katt som viser at den godtar en annen katt øser jo "kyss og kos" over den andre, etter å ha oversett den en stund selvfølgelig. Når katten mottar en sånn behandling er det en bekreftelse på at den er "hjemme".

Det er helt sant. Så nuss er godtatt så lenge katten føler seg såpass trygg og nær at den finner seg i det. Men bamseklemmer tror jeg ingen dyr liker. Og det er ikke alle katter som er trygge eller nære nok til at de ønsker å komme så nær som en klem og/eller et nuss er.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

Jeg kysser katten min på panna. Da blir hun så glad at hun gjengjelder det med nøyaktig to slikk på nesetippen min. :lol:

Endret av Frøken Titt
Gjest Til Tabris
Skrevet
Det er helt sant. Så nuss er godtatt så lenge katten føler seg såpass trygg og nær at den finner seg i det. Men bamseklemmer tror jeg ingen dyr liker. Og det er ikke alle katter som er trygge eller nære nok til at de ønsker å komme så nær som en klem og/eller et nuss er.

Her er det snakk om sine egne dyr ikke fremmede katter og hunder.

Katter liker kos fra eieren sin og det samme gjør en hund.

Dyra ser på eierne sine som en del av dem selv, en slags flokkleder og tar imot den kosen de får med glede.

Du prater over evne Tabris, BÅDE NÅ OG DET DU SKREV I FORRIGE INNLEGG.

Gjest Frøken Titt
Skrevet
Her er det snakk om sine egne dyr ikke fremmede katter og hunder.

Dyra ser på eierne sine som en del av dem selv, en slags flokkleder og tar imot den kosen de får med glede.

Du prater over evne Tabris, BÅDE NÅ OG DET DU SKREV I FORRIGE INNLEGG.

Alle katter liker ikke å bli kost og kysset med.

Katter er egne og gir deg kos hvis de vil.

Det har da hendt at jeg har villet kose med pusen min, også har hun trukket seg vekk. Det man skal gjøre da er å la katten gå. Man skal ikke tvinge den til kos, selv om de, som du sier, ser på oss som en i flokken.

Skrevet
Jeg kysser katten min på panna. Da blir hun så glad at hun gjengjelder det med nøyaktig to slikk på nesetippen min. :lol:

:ler: så søtt!!

Skrevet
Alle katter liker ikke å bli kost og kysset med.

Katter er egne og gir deg kos hvis de vil.

Det har da hendt at jeg har villet kose med pusen min, også har hun trukket seg vekk. Det man skal gjøre da er å la katten gå. Man skal ikke tvinge den til kos, selv om de, som du sier, ser på oss som en i flokken.

w|1

Det er heller ingen her som har sagt at tvangskosing er ok. Men man kan invitere til kos så ofte man vil. Så avgjør pusen om den vil ta imot, og gjengjelde. Jeg får like mye kos av pusen min som han får av meg.

Skrevet

Det blir like feil å kategorisk påstå dette som å kategorisk påstå at ingen hunder og katter liker klem og kyss (noe jeg ikke mente i forrige innlegg, selv om det kanskje kunne høres litt slik ut).

Det er ikke kos jeg snakker om her, for å spesifisere. Det er den fysiske nærheten når man gir hund/katt et kyss eller en klem. Spesielt det sistnevnte er det få hunder som liker. Noen katter kan like det, det er individuelt.

Når en hund logrer med halen og slikker deg i ansiktet, så er ikke det tegn på glede og at den trives med det du gjør. Det kan like gjerne være dempende signaler fordi den synes det blir for nært. Men det er kanskje en helt annen diskusjon.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har lest at når en hund slikker deg i fjeset er dette tegn på underdanighet. Det ser man i hundeflokken også, og jeg ser det hos mine to hunder. De er egentlig ikke så veldig opptatt av hverandre, men den underdanige slikker sjefen ofte rundt munnen. Neppe fordi den vil ha eller gi kos.

På samme måte kan en hund oppfatte kyss fra oss som et tegn på underdanighet fra vår side. Dette gjør jeg derfor aldri - det er helt bevisst. På samme måte sørger jeg alltid for at det er jeg som inviterer til kos. Det står faktisk i flere hundebøker at man som flokkleder ikke skal respondere på at hunden søker til eieren for kos (dette er smisking) - men man skal ta initiativ til kos selv.

Jeg legger til at jeg har null peiling på katter.

Gjest Frøken Titt
Skrevet
w|1

Det er heller ingen her som har sagt at tvangskosing er ok. Men man kan invitere til kos så ofte man vil. Så avgjør pusen om den vil ta imot, og gjengjelde. Jeg får like mye kos av pusen min som han får av meg.

Ja? Var det ikke det jeg så og si skrev.. ?

- Jeg har heller ikke sagt at noen har skrevet at tvangskosing er ok. Det skrev jeg med i en bisetning. Trodde nå det var forståelig, da. :kaffe:

Skrevet
Jeg koser og klemmer og kysser pusen min i pelsen, osv. Men ikke på munnen. Tror katten hadde fått spader om jeg hadde prøvd, og det frister ikke akkurat så veldig heller. Gjør det samme med hunden.

Jeg blir rett og slett kvalm når eiere lar hunder (eller katter) slikke seg i ansiktet. Dét er ekkelt det! Har sett folk som nærmest tungekysser hunden sin. Åhh, det vrenger seg bare jeg tenker på det..

Hehe, uthevet kommentar fikk meg til å le.

Ellers er jeg helt enig med deg. Det er så koselig å kjenne pels mot ansiktet :)

Og disse hundeklinere, blæh!

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg nusser hundene mine i ansiktet, og hadde de ikke likt det så hadde de da virkelig bare gått sin vei! Å si at hunder ikke liker å bli kysset og klemt på er like generaliserende som å si at papegøyer ikke liker mannfolk... Det kommer da helt an på individet.

Skrevet
Jeg nusser hundene mine i ansiktet, og hadde de ikke likt det så hadde de da virkelig bare gått sin vei!

Dette stemmer ikke alltid helt. Når man kommer så nær en hund så kan hunden ofte oppleve det som en dominering. I slike tilfeller vil ikke hunden alltid fjerne seg, den vil heller vise underkastende og dempende signaler.

Et godt eksempel - se etter neste gang du ser noen gi en hund en skikkelig klem. Hunden vil ofte stirre rett frem eller snu hodet bort (det samme gjør mange hunder når du kommer nær dem med et fotoapparat). Det å legge ned ørene, snu bort hodet, gjespe, slikke seg om munnen og å slikke vedkommende i ansiktet er signaler som viser at hunden underkaster seg og/eller finner situasjonen såpass ubehagelig at den vil dempe dine - for hunden - dominerende signaler.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Dette stemmer ikke alltid helt. Når man kommer så nær en hund så kan hunden ofte oppleve det som en dominering. I slike tilfeller vil ikke hunden alltid fjerne seg, den vil heller vise underkastende og dempende signaler.

Et godt eksempel - se etter neste gang du ser noen gi en hund en skikkelig klem. Hunden vil ofte stirre rett frem eller snu hodet bort (det samme gjør mange hunder når du kommer nær dem med et fotoapparat). Det å legge ned ørene, snu bort hodet, gjespe, slikke seg om munnen og å slikke vedkommende i ansiktet er signaler som viser at hunden underkaster seg og/eller finner situasjonen såpass ubehagelig at den vil dempe dine - for hunden - dominerende signaler.

Tror egentlig dette er ekstremt varierende fra individ til individ jeg, noen hunder/katter kan rett og slett ikke kom nær nok, mens andre holder sin personlige sfære for seg selv. Har et eksempel på dette med en labrador og en lapphund.

Labradoren er ekstremt nærgående, han kan rett og slett ikke komme nær nok! Har aldri sett han utøve noen dempende signaler når han har fått en klem, ikke av en to-åring og heller ikke av dominerende voksne.

Lapphunden derimot, ser du klart og tydlig at han er misfornøyd med situasjonen når noen kommer for nær. Det nærmeste han kan strekke seg til en klem er å sitte på fanget (da kommer jo hender til i alle gode klø posisjoner må vite), og det gjør han KUN når han ønsker det selv. Hvis han ikke ønsker det sitter han på en halv meters avstand og forventer at du skal strekke deg for å klø han!

Gjest Elastica
Skrevet

At hunden slikker tilbake er helt klart et tegn på underkastelse - og det er nok ikke mye variasjon i det.

Jeg synes det er rart at så mange dyreeiere tillegger dyrene sine menneskelige egenskaper. Å slikke i fjeset betyr noe annet på hundespråk enn på menneskespråk, så enkelt er det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
At hunden slikker tilbake er helt klart et tegn på underkastelse - og det er nok ikke mye variasjon i det.

Jeg synes det er rart at så mange dyreeiere tillegger dyrene sine menneskelige egenskaper. Å slikke i fjeset betyr noe annet på hundespråk enn på menneskespråk, så enkelt er det.

Hvis det var et svar til meg, så har jeg aldri påstått at slikking ikke er et tegn på underkastelse.

Og ja, det er skremmende å se hvordan enkelte mennesker behandler hunden sin. En ting er å snakke til en hund som en baby, det kan jeg også gjøre. Det er noe helt annet å faktisk tilegne den menneskelige egenskaper den tross alt ikke har!

Gjest Elastica
Skrevet
Hvis det var et svar til meg, så har jeg aldri påstått at slikking ikke er et tegn på underkastelse.

Og ja, det er skremmende å se hvordan enkelte mennesker behandler hunden sin. En ting er å snakke til en hund som en baby, det kan jeg også gjøre. Det er noe helt annet å faktisk tilegne den menneskelige egenskaper den tross alt ikke har!

Nei, det var ikke ment som svar til deg. Bare et innspill til debatten om hvorvidt hunder som ikke liker kos, automatisk ville flytte seg. For det tror jeg ikke alltid de gjør. Hvis de slikker tilbake er altså ikke dette nødvendigvis et tegn på at de ønsker kos, men at de underkaster seg. Og det kan alltids være greit å vite.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

Min hund viser i mange situasjoner dempende signaler som beskrevet her, men ikke i klemme-situasjonen. Jeg pleier å sette meg ned på huk og holde armene ut, og da pleier han å komme for å få en klem. Han legger hodet på skulderen min, og om jeg slipper ham igjen, pleier han å komme nærmere (som da er så nært at jeg blir dyttet bakover), eller tigge (han har lært at løfte forlabbene som et ekorn eller en kanin lønner seg om han vil oppnå noe...).

Andre ganger hopper han med hele forkroppen opp i fanget på folk han kjenner, og om de slutter å klappe eller holde rundt han da, maser han på dem (dytter i armene deres med snuten).

De hundene jeg vokste opp med, ville ikke klemmes, men han jeg har nå tigger om tett kroppskontakt.

Endret av Propell
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg vet faktisk veldig godt hvordan man leser kroppsspråket til hunder.

Og jeg kjenner faktisk hundene min såpass godt at jeg også vet at de går bort når de ikke føler seg komfortable, fordi de alltid har fått det valget. Vil de ikke så går de bort, og da får de være i fred.

Men selvsagt, du kjenner dem jo så mye bedre :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...