Gå til innhold

Kan de kaste oss på gata????????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert

Jeg har fått et brev der det står at vi må ut av denne kommunale leiligheten i løpet av 6 dager.

Dessverre har jeg fått brevet før men har ikke funnet det før i dag.

Jeg har visst om at det brevet ville komme,og har bedt sos-kontoret om å ringe meg opp igjen for kuratoren er alltid opptatt.

To våksne og to barn er vi.

Jeg har tenkt å ringe rundt i morgen.Men lurer på om noen vet hvor jeg skal starte?

Jeg vil ringe sos-kontor,lensmannen(som har sendt meg brevet) og de stedene jeg kommer på.Beløpet er så stort at jeg vet ikke om jeg klarer det på 6 dager.Er det noen som kan få meg til å sove bedre i natt uten å gråte?

Sos-kuratoren min har rett og slett ikke brydd seg å ringe tilbake selv om jeg har sagt hva det gjalt.Hun vil ikke hjelpe oss med å betale husleien heller.Samtidig så har hun utsatt og utsatt utbetaling av livsopphold til oss i mange mnd.Så vi har levd på andres hjelp.

Hver gang jeg har sendt henne en kontoutskrift har det gått mange uker og så får jeg beskjed om å sende et til og dette har foregått siden jul.Fikk penger i går.6000 kr .

Jeg håper på noen trøstende råd.Kan de kaste oss ut?

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o er dette en spøk ?

Du kan vel bet husleie med pengene du fikk i går ?

Kommunale leilgheter koster jo ikke all verdens..

Kommunen kaster ikke folk på gata sånn helt

uten videre heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma&Louise

Først vil jeg si til henne som sier kommunale leiligheter ikke er så dyre: De fleste i dag betaler markedspris på leie, og i Oslo er det ikke uvanlig med åtte tusen i måneden. Og hva skal vedkommende og to barn leve av dersom pengene går til husleia? Det er vanlig at sosialkontoret har lang behandlingstid, at det stadig blir ansatt nye slik at man må bytte saksbehandler, papirer blir rotet vekk osv. Å måtte motta hjelp fra sosialkontoret krever i de flest tilfeller at man er svært ressursterk og vet om sine rettigheter om man skal få noe særlig hjelp.

Til henne som spør: For å få vite hva du skal gjøre, kan du ringe Fattighuset i Oslo. Der har de jus-studenter som hjelper til med å finne fram i systemet og påse at du får den hjelpa du har krav på fra sosialkontoret, trygdekontoret m.m.. Stedet drives av frivillige, pensjonister og andre. Det er absolutt rusfritt, og er vel i hovedsak minstepensjonister og aleneforsørgere som driver det.

Du kan også oppsøke Frelsesarmeen (har jeg lest), de kan dekke en måneds husleie, men her er jeg ikke sikker.

Jeg vet ikke om de kan kaste deg ut, men det er vel best om du dekker leien. Kanskje du kan få en betalingsavtale der du betaler litt hver måned framover? Det er viktig at du ikke bare sitter og venter, men gjør noe med saken. Ring boligkontoret på kommunen og forklar situasjonen.

Sosialkontoret har kanskje gjort en feil - gå dit og snakk med dem i morgen. Ta med deg papirer på utgifter og inntekter. Husk at de kun dekker husleie og strøm. Resten av utgiftene (telefon, reise, osv.) må du selv dekke av pengene til livsoppholdet du får derfra. Barnebidrag går inn i livsoppholdet. Barnetrygda får du som regel beholde (forskjell fra kommune til kommune.).

Jeg kjenner ikke saken din, så det er umulig å svare på om du blir kastet ut. Har saken gått til namsmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om de kan kaste deg ut? Hva står det i leiekontrakten din? Som regel har man tre måneders oppsigelse. Dersom du har fått brev om oppsigelse av leiekontrakt for tre måneder siden, og ikke har dekket husleien, har du problemer nå. Men de kan ikke kaste deg ut på en måneds varsel, eller seks dager dersom oppsigelsestiden for kontrakten er tre måneder, selv om ikke husleia er dekket.

Det jeg ville gjort i morgen: Jeg ville ringt boligkontoret i kommunen, forklart at sosialkontoret ikke har gitt penger til husleien på grunn av forsinkelser i utbetalingen, og bedt boligkontoret om å sende regningen direkte til sosialkontoret.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel altså............ men jeg tror ikke noen kan kastes ut på 6-dagers varsel??? Du må da ha fått noen brev/varsler tidligere........

Ingen kan vel forvente at man kan finne ny bolig i løpet av 6 dager??!!!

Dette synes jeg høres litt merkelig ut :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si til henne som sier kommunale leiligheter ikke er så dyre: De fleste i dag betaler markedspris på leie, og i Oslo er det ikke uvanlig med åtte tusen i måneden

Nå vet jeg ikke om hun bor i Oslo da, gjør du ?

Vet om et par med 1barn, som leier kommunal 3-r leilighet

i sentrum av Trondheim til kr 2200,- pr.mnd..

Det er vanlig at sosialkontoret har lang behandlingstid, at det stadig blir ansatt nye slik at man må bytte saksbehandler, papirer blir rotet vekk osv. Å måtte motta hjelp fra sosialkontoret krever i de flest tilfeller at man er svært ressursterk og vet om sine rettigheter om man skal få noe særlig hjelp.

Ja, men man får penger på dagen, i nøds tilfeller ..

Det skal mye til for å bli kastet ut fra en kommunal leilighet

De har vel bare ikke giddet å svare på brev, eller å betale husleien da..

Brukt pengene på andre ting, hvem vet ?

Når man i måned etter måned ikke betaler for seg,

blir de kastet ut !!!

Det skal mye til for en sosialkurator å bli lei av

sosialklienten sin..

De er to voksne her, og ikke vet jeg hvordan de har havnet så langt ned

i samfunnet, men de har to barn å forsørge og det er

ikke så vanskelig å skaffe seg jobb idag :evil:

Kanskje trenger de et kraftig spark bak, og det er akkurat

det de får nå... ?

Uansvarlig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ut i fra at du har fått varsler tidligere, og at du nå har fått brev fra namsmannen.

Det du må gjøre er å ta kontakt med den i kommunen som står for innfordringen av husleien. Inngå en avtale, skriv under på et gjeldsbrev. Og sist men ikke minst anbefaler jeg deg å få til en avtale slik at løpende husleie blir betalt direkte fra en konto du ikke disponerer. Foreslår du dette er det muligheter for at du ikke blir kastet ut.

Hvis du har brukt opp alle mulighetene dine kan du kanskje ha rett på en erstatningsbolig. Hvis du ikke er i stand til å skaffe deg et annet sted å bo kan du kanskje ha krav på dette. Kommunen vil da tilby deg en rimrligere bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert

Jeg fikk varsel for en stund siden men har ikke fått noen tilbakemeldinger av sos-kontor.

Jeg har prøvd alt for å få tak i dem.

Denne leiligheten koster 4500 kr mnd i markedsleie.

Og jeg er avhengig av brev fra sosialkontoret sånn at jeg får bostøtte.Siden jeg ikke har inntekt.Jeg må bevise hva får til å leve av.Men siden jeg ikke har noe brev/vedtak av sos-kont.så fåt jeg ikke bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma&Louise

Jinx skriver:

Det skal mye til for en sosialkurator å bli lei av

sosialklienten sin..

De er to voksne her, og ikke vet jeg hvordan de har havnet så langt ned

i samfunnet, men de har to barn å forsørge og det er

ikke så vanskelig å skaffe seg jobb idag

Kanskje trenger de et kraftig spark bak, og det er akkurat

det de får nå... ?

Sosialkuratorer har altfor mange saker. Men det er ikke til å legge skjul på at det er typer der som trenerer saksgangen. Blir lei klienten? Det er jobben deres, de kan ikke tillate seg å gå lei, slik man kan gå lei en hobby. Da må de heller søke ny jobb, eller bytte klientene seg imellom.

Det sier hvor lite du følger med når du skriver at det ikke er så vanskelig å skaffe jobb i dag!

Når du ikke vet hva du snakker om, skjønner jeg ikke at du gidder å svare engang. :hoho::hoho: For meg virker det som du forsøker å sparke folk som allerede ligger nede. Skjerp deg! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jinx skriver:

Det skal mye til for en sosialkurator å bli lei av  

sosialklienten sin..  

De er to voksne her, og ikke vet jeg hvordan de har havnet så langt ned  

i samfunnet, men de har to barn å forsørge og det er  

ikke så vanskelig å skaffe seg jobb idag  

Kanskje trenger de et kraftig spark bak, og det er akkurat  

det de får nå... ?

Sosialkuratorer har altfor mange saker. Men det er ikke til å legge skjul på at det er typer der som trenerer saksgangen. Blir lei klienten? Det er jobben deres, de kan ikke tillate seg å gå lei, slik man kan gå lei en hobby. Da må de heller søke ny jobb, eller bytte klientene seg imellom.

Det sier hvor lite du følger med når du skriver at det ikke er så vanskelig å skaffe jobb i dag!

Når du ikke vet hva du snakker om, skjønner jeg ikke at du gidder å svare engang.   :hoho:   :hoho:  For meg virker det som du forsøker å sparke folk som allerede ligger nede. Skjerp deg!  :evil:

At Jinx mener det er litt merkelig at man reagerer på utkastelsen 6 dager før den skjer er jeg hjertens enig i. Folk i Norge blir ikke kastet på gata uten videre. Sånn er det bare, og de aller fleste vet det. Først betaler vi husleien vår, så kjøper vi mat. Deretter kan dere bruke pengene som dere vil bare barna ikke fryser. Men - der har vært penger til husleie utenom livsutgiftene. Og dersom der ikke har vært det, så vil de komme etterbetalt. Og i tillegg - dersom det er sosialkontoret som har somlet og ikke gitt de pengene dere har krav på vil de ikke kaste dere ut.

Og om en sosialkurator ikke har lov å bli lei av brukeren sin. Det er så, men de er bare mennesker de og. Hvis folk ikke klarer styre noen ting og ikke reagerer på utkastelses ordren før 6 dager før, da hadde jeg og blitt oppgitt og lei om jeg var sosialkurator. Jeg ville nok foretrukket og brukt tiden og energien på de som hjelpen hadde effekt på

Selvfølgelig er det en vanskelig situasjon og kanske bli kastet på gata, men ikke se bort i fra virkeligheten likevel. Det er trist, og jeg håper det ordner seg. Men ja, dere fortjener nok et spark bak og en endring av holdninger og prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma&Louise

Du har rett til å se sakspapirene dine på sosialkontoret, og kan ta kopi av dem, i tilfelle det er noe du lurer på.

Bostøtte søker du på boligkontoret. Det pleier å være sosialkontoret som henviser klientene dit. Det vil si at når du får bostøtte, får du mindre sosialtrygd. Men ikke mer å leve av (dersom du ikke har uføretrygd eller annen trygd?) når bostøtten og sosialtrygden legges sammen.

Når du kun har sosialtrygd, skal du kun dokumentere hva du får i barnetrygd og barnebidrag (hvis du får bidrag) overfor boligkontoret når du søker bostøtte. Hva du får på sosialkontoret har ingenting å si, fordi du vil få mindre sosialtrygd når du får bostøtte. Men har du trygd fra trygdekontoret, må du legge ved dokumentasjon på denne. Og selvsagt må du vise leiekontrakt og kvittering på hva du betaler i strøm. Og samboers inntekt, dersom du har samboer eller er gift.

Jeg skjønner ikke hvem som har bedt deg vise dokumentasjon på hva du mottar fra sosialkontoret, men ta med alle papirerene for sikkerhets skyld, de fra sosialen også, til boligkontoret, så kan de selv ta kopi og velge hva de trenger. Husk at de er der for å hjelpe deg. Gjør de ikke jobben sin, må du be om navn og gjerne begynne å skrive klage til Fylkesmannen. De får inn en masse klager på gal behandling i fra sosialkontorets side og har sikkert mulighet til å hjelpe deg, men behandlingstiden er ikke den raskeste. En slik klage er likevel viktig, slik at ikke disse feilene skal gjenta seg.

Det ser ut som du må ta en ringerunde i morgen, dersom du ikke kommer igjennom på telefonen må du møte opp personlig. Ikke ta et nei for et svar i en slik sak, men sett deg ned og vent - søk om øyeblikkelig sosialhjelp til husleie når du kommer inn, da får du i alle fall en å snakke med slik at ting kommer på glid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma&Louise

Jeg vil oppfordre deg til å ringe Fattighuset selv om du ikke bor i Oslo, de kan fortelle hvordan du skal gå fram. De fleste der har selv vært utsatt for rigid saksbehandling og kjenner loven. De er der for å hjelpe andre.

Det er ganske vanlig at sosialkurator ikke opplyser klientene om deres rettigheter. Derfor synes jeg du skal kontakte dem. Vær også klar over at de som jobber på boligkontoret gjerne sitter og sladrer sammen med de som jobber på sosialkontoret i lunsjpausen. Det er ikke alle som burde jobbet der, mange maktmennesker i det systemet der.

Og husk, be alltid om bekreftelse på at du har levert inn søknad og papirer, med stempel og underskrift. (Det er også ganske vanlig at papirer blir "borte i systemet".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma&Louise

Når det gjelder at du må vise hva du får fra sosialkontoret overfor boligkontoret, så må du vise det du har, f.eks. den slippen med utbetaling på seks tusen. Ta med tidligere vedtak, alle papirer det siste halve året. (Pluss siste ligninga, kontoutskrifter for tre siste måneder, og andre trygder som barnetrygd og bidrag. Og kvitteringer på strømutgifter, samt leiekontrakt.). Har du ikke siste ligningsattest, så ring ligningskontoret og be dem sende den. Mangler du noen papirer, kan du likevel levere søknad, og skrive i søknaden at du ettersender papirene du mangler.

Men i tillegg synes jeg du skal be boligkontoret innhente de opplysningene de trenger fra sosialkontoret. Skriv et brev der du gir dem tillatelse til dette. Lever det gjerne selv, siden det haster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Sosialkontoret har sikkert har pålagt deg å søke bostøtte (det må man dersom man skal få videre sosialtrygd), da kan de ikke trenere saken din ved å nekte deg å lage vedtak, du har krav på å se saksmappen din og kan fritt ta kopier.

Men sosialkontoret kan heller ikke nekte deg sosialhjelp til husleie hvis du ikke har rukket å søke bostøtte innen søknadsfristen. Det kan være mange grunner til dette, sykdom, skjemaskrekk osv.

Saken virker merklelig. Men kjenner til en lignende sak, der penger til husleie ikke er kommet slik de skal. Sannsynligvis får du en etterbetaling, men i mellomtiden må du ordne opp med boligkontoret og undersøke nærmere hva sosialkontoret holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror kommunen kan kaste folk på gata. Det de vil gjøre er å gi en rekvisisjon til hospits... dersom familien ikke har andre steder å gjøre av seg. Brutalt men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Forstår det slik at grunnen til at dere blir kastet ut er at dere har forsømt husleien. Betingelse for å leie hos andre er at leien er inne i rett tid.

Når du fikk leilighet så blir det sett på om dere klarer å betale den. Du har nok fått tidligere varsel, men når ikke brev blir besvart, går det den veien.

Bostøtte blir gitt på grunnlag av inntekt/boutgifter. Antagelig skulle dere ha søkt for lenge siden.

Virker som om dere har skjøvet problemene under teppet lenge... Du har nok tre mnd oppsigelse og du har nok fått varsel tidligere.

Utleier(boligkontoret) som kaster dere ut er pliktig å varsle sosialkontoret om at dere er bostedsløse fra dato xx.

Du må ha bodd der en stund, siden dere allerede har fått brev om utkastelse. Man kan overse regninger, men man blir innhentet.

Jeg selv bor i borettslag med noen få komunale leiligheter. Økonomien er stram i laget, men det virker som om noen tror det går an å la være å betale. Vi har renter/lån og andre utgifter. Hvem skal betale for de som ikke vil?

Ved utkastelse av komunale leiligheter blir Namsmann koblet inn.

Evner du ikke selv å finne noe annet, må komunen hjlpe deg, men det er ikke alle som er villig til å ha dårligere betalere i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...