LilleMy77 Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Lillejenta 10 mnd er kjempegla i Yoghurt. Tenkte å prøve å slutte med babyglass nå. Det er ganske mye sukker i yoghurt, og kunstig søtning er heller ikke bra... Vil ikke være hysterisk, men tar gjerne imot gode råd.
Rosalie Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Hva med youghurt naturell med litt syltetøy eller frisk oppskåret frukt i? Ellers er vanglig Tine-yoghurt mange ganger bedre enn Litago, som er sukkerbombe uten like.
Grooo Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Klarer noen å gi meg et sted jeg kan lese om Litago vs. annen yoghurt? Har hatt en diskusjon med en annen mamma om akkurat det der...
Gjest allium Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Det stemmer ikke lenger at Litago-yoghurt har mer sukker enn annen yoghurt. Men slik jeg ser det, er ikke yoghurt mat. Det er melk, tilsatt sukker og litt frukt. Kumelk inneholder ikke alt det et lite menneskebarn trenger, og når man går over fra amming til kumelk, må melken suppleres med andre ting. Yoghurt erstatter ikke et måltid, det er eventuelt dessert.
Zianta Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Klarer noen å gi meg et sted jeg kan lese om Litago vs. annen yoghurt? Har hatt en diskusjon med en annen mamma om akkurat det der... Jeg fant dette på Tine.no LITAGO Yoghurt er spesielt tilpasset barn og har et naturlig høyt innhold av vitaminer og mineraler. For å gjøre den enda friskere og sunnere har vi nå økt mengden frukt og bær med 50 prosent. I tillegg inneholder den ca 25 prosent mindre tilsatt sukker enn vanlig fruktyoghurt. Dette gjør LITAGO Yoghurt til et sunt og godt altnerativ for barna.
Snuppelure Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Min lillegutt på 13mnd får biola han :-) Og han elsekr det!
kitty Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Min helsesøster svarte meg slik da vi hadde fått beskjed fra barnehagen at yoghurt ikke var tillatt: " yoghurt er et kjempefint produkt som innholder masse næringsstoffer som barnet ditt trenger. Denne sukkerdebatten har havnet i feil hjørne. Det som det bør fokuseres på er gotterier, brus og saft for det er det som gjør at barn i dag får for mye sukker. Dere må gjerne gi barnet en yoghurt om dagen" Vi nevnte det for barnehagen og de hadde plutselig ingenting å si. Så gutten fikk yoghurt med ....hver dag. Han er i dag snart 4 år og helt normalvektig.
Grooo Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Zianta: Ja, det er det jeg også har lest. Men en lenger opp her påstår altså at alt annet er bedre enn Litago. Og det er det jeg gjerne ville lese hvor hun har i fra...
Gjest allium Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 Zianta: Ja, det er det jeg også har lest. Men en lenger opp her påstår altså at alt annet er bedre enn Litago. Og det er det jeg gjerne ville lese hvor hun har i fra... Hun tar det fra "gamle dager", da Litago-produktene var nye. Da var nemlig sukkerinnholdet høyere enn i vanlig yoghurt. Dette er blitt endret.
Rosalie Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 Hun tar det fra "gamle dager", da Litago-produktene var nye. Da var nemlig sukkerinnholdet høyere enn i vanlig yoghurt. Dette er blitt endret. Jepp, det stemmer, og jeg er veldig glad for at det har endret seg!
Gjest care Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 (endret) http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...g%20yoghurt.pdf Selv bruker jeg denne: http://www.fjordland.no/fjordland/page?id=13&key=2209 fordi det ikke er tilsatt sukker i den. Endret 7. september 2007 av care
Jens Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...g%20yoghurt.pdf Selv bruker jeg denne: http://www.fjordland.no/fjordland/page?id=13&key=2209 fordi det ikke er tilsatt sukker i den. Men i rapporten du refererte til stod det jo akkurat at man ikke skulle gi kunstige søtningstoffer.......noe denne du gir barnet ditt har regner jeg med siden den ikke er tilsatt sukker?
Arwen Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Detr er aspartam i yoplait, ikke noe jeg ville gitt barna mine.
Grooo Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Nei min jente skal ikke få i seg noe med aspartam!
Lassie Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 Hva med å kjøpe den most-frukt-saken da? Der er det kun naturlig fruktsukker. Husker ikke hva den heter, men den ser ut som en vanlig yoghurt utenpå. Det er bare most frukt. Som et mellommåltid, mener jeg. Yoghurt er jo uansett ikke et fullverdig måltid for en liten kropp. Min helsesøster svarte meg slik da vi hadde fått beskjed fra barnehagen at yoghurt ikke var tillatt: " yoghurt er et kjempefint produkt som innholder masse næringsstoffer som barnet ditt trenger. Denne sukkerdebatten har havnet i feil hjørne. Det som det bør fokuseres på er gotterier, brus og saft for det er det som gjør at barn i dag får for mye sukker. Dere må gjerne gi barnet en yoghurt om dagen" Vi nevnte det for barnehagen og de hadde plutselig ingenting å si. Så gutten fikk yoghurt med ....hver dag. Han er i dag snart 4 år og helt normalvektig. Og den ene yoghurten som dere gjerne kan gi om dagen er helt umulig å gi hjemme? Den må gis i barnehagen? (Jeg jobber i en sunn barnehage - vi har ikke yoghurt-muligheter hos oss, men det er flere grunner og ikke kun pga sukkeret.) Hva som er sunt og ikke - det kommer vi aldri til å enes i. Ikke engang alle disse forskerne er enige i det. Men - man kommer langt ved å tenke litt gjennom det man gir barna sine. Og det har TS gjort, og det synes jeg er kjempeflott!! Personlig synes jeg det er litt feil at en helsesøster sier "gi ungen din yoghurt, det er ikke så usunt som du tror" - når barna kan få massevis av de næringsstoffene de trenger gjennom andre ting som ikke har noe tilsatt sukker i det hele tatt - som kun har naturlige stoffer. Men meg om det...
Elbereth Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Jeg er helt enig med helsesøsteren som mener sukkerdebatten har havnet i feil hjørne. Det fokuseres på sukker i den grad at man nå har sjokolademelkpulver og nugatti med mindre sukker. Og her detter jeg av lasset... Er det ikke en sunnere og mer fornuftig vei å gå å kutte ut disse søtsakene, i stedet for å fjerne noe sukker og deretter tilsette kunstige søtstoffer??? Skjønner ikke helt foreldre som absolutt må gi barna lettsaft pga sukkermengden, når barna utmerket godt kan drikke vann. Yoghurt kan man sikker si mye om. Men jeg har observert at de samme foreldre som er fryktelig imot salg av go-morgenyoghurt i storefri (nettopp pga fryktelig mye sukker), kan utstyre sine barn med penger til godteri opptil flere ganger midt i uka. Tror det trengs en litt dreining av fokus fra en ensidig sukkerdebatt til en mer helhetlig tenking på et komplett kosthold.
Lassie Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Jeg er helt enig med helsesøsteren som mener sukkerdebatten har havnet i feil hjørne. Det fokuseres på sukker i den grad at man nå har sjokolademelkpulver og nugatti med mindre sukker. Og her detter jeg av lasset... Er det ikke en sunnere og mer fornuftig vei å gå å kutte ut disse søtsakene, i stedet for å fjerne noe sukker og deretter tilsette kunstige søtstoffer??? Skjønner ikke helt foreldre som absolutt må gi barna lettsaft pga sukkermengden, når barna utmerket godt kan drikke vann. Yoghurt kan man sikker si mye om. Men jeg har observert at de samme foreldre som er fryktelig imot salg av go-morgenyoghurt i storefri (nettopp pga fryktelig mye sukker), kan utstyre sine barn med penger til godteri opptil flere ganger midt i uka. Tror det trengs en litt dreining av fokus fra en ensidig sukkerdebatt til en mer helhetlig tenking på et komplett kosthold. Det er dette jeg mener også - det var derfor jeg syntes at helsesøsteren ikke skulle si at de gjerne kunne spise en yoghurt om dagen, fordi at det finnes så mange andre alternativer som gir barna næringsstoffene enn bare yoghurt. Akkurat som du sier at barn helt fint kan drikke vann istedenfor sukkerfri saft. Men at sukkerdebatten har havnet i feil hjørne - det er jeg enig med helsesøsteren i.
Gjest care Skrevet 9. september 2007 #18 Skrevet 9. september 2007 Men i rapporten du refererte til stod det jo akkurat at man ikke skulle gi kunstige søtningstoffer.......noe denne du gir barnet ditt har regner jeg med siden den ikke er tilsatt sukker? Oi oi, i min iver i å se etter sukker, ble jeg helt blindet av alt annet. Ble i grunn glad jeg gikk innom denne tråden..
Gjest Dalwhinnie i.i. Skrevet 10. september 2007 #19 Skrevet 10. september 2007 Vi blander selv frukt i yoghurt naturell til vesla vår som er 15 mndr. Bruker enten frisk frukt som moses/finrives eller ferdig fruktmos på glass, så vet vi hva hun får i seg. Det er ikke mye arbeid, og det går fint å ta med f.eks i barnehagen i en liten plastboks.
Gjest care Skrevet 12. september 2007 #20 Skrevet 12. september 2007 Vi blander selv frukt i yoghurt naturell til vesla vår som er 15 mndr. Bruker enten frisk frukt som moses/finrives eller ferdig fruktmos på glass, så vet vi hva hun får i seg. Det er ikke mye arbeid, og det går fint å ta med f.eks i barnehagen i en liten plastboks. Det tipset tar jeg med meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå