Hermione Skrevet 6. september 2007 #21 Skrevet 6. september 2007 (endret) Men dette bekrefter jo bare det jeg sier, for selv etter at du sluttet med bleier, så fortsatt du å tisse på deg. Det er altså ikke bleiene som er problemet ved sengevætingen, men det faktum at kroppen ikke klarer å holde på urinen. Og det er faktisk flott at en sengevæter som bruker bleier ikke bryr seg om at hun/han tisser på seg. Det betyr at barnet har et hjelpemiddel som fungerer og som reduserer problemet med tissingen til et minimum. Det er overhodet ingen grunn til at barn med et slikt problem skal måtte oppleve ubehaget det er med å tisse på seg og få dårlig samvittighet for noe barnet ikke rår over selv. Jamen altså: Kor lenge skal barnet få tisse i bleia om natta? Eg hadde bleie på om natta fast til eg var 4-5 år sidan eg konsekvent tissa kvar einaste natt. I femårs-alderen begynte mamma å prøve å la meg sove uten i kortare periodar. Men ho gav alltid opp etter 3-4 dagar og tok på bleie igjen. Då eg begynte på skulen nekta eg å ha på bleie. Då begynte dette å bli eit problem sidan eg var så stor at eg begynte å overnatte borte. Var vel først då eg begynte å føle at dette var litt flaut. Mamma tok kontakt med helsestasjonen og fekk låne ei sånn plastmatte som ein legg under lakenet og som er tilkobla ein alarm. Denne alarmen begynte å ule med ein gang det blei vått. Det var dette som hjalp meg. I begynnelsen våkna eg av alarmen med våt seng. Etter ei stund våkna i samme sekund som alarmen ulte, dvs i det øyeblikket eg tissa. Til slutt våkna eg FØR alarmen og rakk å komme meg på do. Eg trur at eg hadde blitt tørr mykje tidligare dersom vi hadde brukt den alarmen på eit tidligare tidspunkt i staden for å ha bleien som ei slags kvilepute. Min 3-åring bruker bleie om natta no sidan ho ikkje er heilt tørr på dagtid endå. Men når ho har full kontroll på dagtid har eg tenkt å kutte ut nattbleia. Reknar med at ho kjem til å tisse seg ut ein gang i blant, men eg anser ikkje eit uhell kvar fjortande dag det første året som eit så stort problem at eg vil ta på bleie eller stresse med legebesøk osv. Då holder det med eit tisselaken. Dersom det viser seg at ho har samme problem som eg hadde tar eg heller kontakt med helsestasjonen i staden for å begynne fast med bleie igjen. Det finns jo også ungar som tissar i senga av medisinske grunnar. Då blir det jo sjølvsagt noko heilt anna. Eg var til undersøkelse på sjukehuset før vi fekk den matta. Var nemlig også plaga med hyppige urinvegsinfeksjonar, så dei mistenkte at det kanskje kunne vere noko. Men dei fant ingenting feil med nyrer eller urinvegar.Mitt problem var rett og slett at eg sov for tungt. Endret 6. september 2007 av Hermione
Hermione Skrevet 6. september 2007 #22 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for mange og gode svar dere! Har fått ordnet med tisselaken, så da er ene probleme forhåpentligvis løst. Men hvordan får jeg vasket madrassen? Har ikke badekar, og madrassen er altfor stor for vaskemaskin.. Beklagar at eg kuppa tråden din med eit lite sidesprang. Dersom du ikkje har badekar kan du kanskje vaske den utendørs med masse zalo /grønnsåpe og hageslangen eller bøtter med varmt vatn? Massere godt inn med masse såpe og så spyle med vatn. Tar nok lang tid å tørke madrassen igjen, men då får du kanskje vekk eventuelle urinrestar som er inni madrassen og. Er det skumgummi eller fibermadrass? Vi har ei sånn fibermadrass til sprinkelsenga og der kan vi ta av trekket og putte det i vaskemaskina. Sjølve innmaten kan skyllast med dusjen.
Gjest Tipser'n Skrevet 7. september 2007 #23 Skrevet 7. september 2007 Jamen altså: Kor lenge skal barnet få tisse i bleia om natta? Så lenge barnet har behov for det vel. Bleier er et hjelpemiddel for de som av en eller annen grunn ikke klarer å holde på urin eller avføring. Det er ikke aldersgrense på bleier, det er behovsbetinget. Eg hadde bleie på om natta fast til eg var 4-5 år sidan eg konsekvent tissa kvar einaste natt. I femårs-alderen begynte mamma å prøve å la meg sove uten i kortare periodar. Men ho gav alltid opp etter 3-4 dagar og tok på bleie igjen. Skjønner jeg godt, det beviste jo bare at du trengte bleier det. Då eg begynte på skulen nekta eg å ha på bleie. Då begynte dette å bli eit problem sidan eg var så stor at eg begynte å overnatte borte. Var vel først då eg begynte å føle at dette var litt flaut. Mamma tok kontakt med helsestasjonen og fekk låne ei sånn plastmatte som ein legg under lakenet og som er tilkobla ein alarm. Denne alarmen begynte å ule med ein gang det blei vått. Det var dette som hjalp meg. I begynnelsen våkna eg av alarmen med våt seng. Etter ei stund våkna i samme sekund som alarmen ulte, dvs i det øyeblikket eg tissa. Til slutt våkna eg FØR alarmen og rakk å komme meg på do. Eg trur at eg hadde blitt tørr mykje tidligare dersom vi hadde brukt den alarmen på eit tidligare tidspunkt i staden for å ha bleien som ei slags kvilepute. Du var her kommet i den alderen der man ikke lenger anser det "for å være helt normalt" at barn tisser på seg om natten. Dvs. at man nå begynner å karakterisere barna for å være sengevætere (hvilket i og for seg fortsatt er normalt, men nå begynner man altså å interessere seg for hva årsaken til tissingen kan være) og dermed vil man vurdere behandling. I ditt tilfelle viste det seg at en slik behandling ga resultater. Eg trur at eg hadde blitt tørr mykje tidligare dersom vi hadde brukt den alarmen på eit tidligare tidspunkt i staden for å ha bleien som ei slags kvilepute. Årsaken til at man ikke starter noen form for behandling i denne aldersgruppen, er jo fordi det i de aller fleste tilfelle så vil kroppen selv ta seg av problemet. Da blir det jo helt feil å skulle hause opp problemet ekstra og gjøre det større for barnet enn hva tilfellet egentlig er. Du sier jo selv at det først var i 6 års alderen at du syntes det begynte å bli flaut. Igjen virker det som du vil ha det til at bleia var skylden for at du tisset på deg siden du snakker om "å ha bleien som ei slags kvilepute". Moren din anså den mer som et hjelpemiddel og det støtter jeg henne i. Min 3-åring bruker bleie om natta no sidan ho ikkje er heilt tørr på dagtid endå. Men når ho har full kontroll på dagtid har eg tenkt å kutte ut nattbleia. Reknar med at ho kjem til å tisse seg ut ein gang i blant, men eg anser ikkje eit uhell kvar fjortande dag det første året som eit så stort problem at eg vil ta på bleie eller stresse med legebesøk osv. Då holder det med eit tisselaken. Dersom det viser seg at ho har samme problem som eg hadde tar eg heller kontakt med helsestasjonen i staden for å begynne fast med bleie igjen. Nå er det forskjell på situasjoner der barnet tisser på seg en gang i uken eller et par dager i måneden da, kontra de som stort sett har langt flere våte netter enn tørre. Men vær forberedt på at dersom din datter får samme problem som deg (kan fort skje da dette er arvelig desverre) så vil du fort møte liten interesse for problemet på helsestasjonen når hun er så liten. Altså de vil sannsynligvis ikke være villig til å behandle henne fordi hun er så ung. Det finns jo også ungar som tissar i senga av medisinske grunnar. Då blir det jo sjølvsagt noko heilt anna. Eg var til undersøkelse på sjukehuset før vi fekk den matta. Var nemlig også plaga med hyppige urinvegsinfeksjonar, så dei mistenkte at det kanskje kunne vere noko. Men dei fant ingenting feil med nyrer eller urinvegar.Mitt problem var rett og slett at eg sov for tungt. Sengevæting handler desverre skjelden om at det er noe alvorlige feil eller mangler ved kroppen. Det kan være at blæren er underutviklet i forhold til barnets alder, eller at kroppen ikke produserer nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, men dette skyldes bare at kroppen ikke er ferdigutviklet enda. Med tid og stunder vil det rett seg opp selv om man kan få medisiner som fremskynder prosessen med hormonene. I andre tilfeller er det ofte et problem at barnet sover så tungt at hjernen ikke registerer signalene fra blæren om at den må tømmes. Dersom det er medisinske årsaker til tissingen, så er det som regel feil på nervesystemet, nerver som ligger i klem eller defekt blære som er årsaken. Heldigvis tilhører disse tilfellene skjeldenheten.
Jinx Skrevet 7. september 2007 #24 Skrevet 7. september 2007 Skikkelige tisselaken får du kjøpt på IKEA (men de heter noe annet. (Beskyttelseslaken?))
Furstina Skrevet 7. september 2007 #25 Skrevet 7. september 2007 Skikkelige tisselaken får du kjøpt på IKEA (men de heter noe annet. (Beskyttelseslaken?)) KRAMA - Madrassbeskyttelse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå