Gjest lindakristin Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Har en som jevnlig tisser i senga, men det er egentlig ikke problemet denne gangen. Hvordan får vi det bort, både flekker og lukt? Har prøvd med tepperensemaskin på madrassen, men flekkene går ikke bort. Det er også mye styr, og dyrt, når det skjer noen ganger i mnd. Hva gjør andre mødre for å vaske bort dette?
Gurken Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Vi brukte tisselaken som dekket hele madrassen. Da slapp vi at det trakk ned i madrassen. Dyner, puter og sengetøy vasket vi i maskinen. Har ikke noen gode råd for å få vekk lukt og flekker når det er kommet i madrassen. Lykke til
Gjest lindakristin Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Hva er tisselaken, og hvor får jeg kjøpt det? Takk for svar
razmatazz Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Du kan kjøpe plastlaken (er vel det som kalles tisselaken?) som legges på madrassen under vanlig laken. Tipper det kan kjøpes i sengetøyforretninger.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Hva er tisselaken, og hvor får jeg kjøpt det? Takk for svar Det er gummiert laken med kraftig frottestoff. Selges på Kid, Jysk, Hansen og Dysvik, Sparkjøp og babtforetninger eller der dem selger sykehusartikler
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Her kan du evt. kjøpe tisselaken Dersom barnet ditt blir klam av det kan det lønne seg å legge et vanlig laken over tisselakenet http://www.mortil3.no/shop.asp?p=5681745&a...mgActive=bilde1
:-) anna Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Tisselaken er ofte veldig små, og kan etter noen gangers vask krølle seg litt i kantene, slik at de ikke er så gode å sove på. Selv med laken mellom. Men man kan få kjøpt det som metervare hos mange stoffbutikker. Og da kan man få hele sengens lengde, om man vil det. Er ikke spesielt dyrt heller.
ToveM Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 (endret) Tisselaken er ofte veldig små, og kan etter noen gangers vask krølle seg litt i kantene, slik at de ikke er så gode å sove på. Selv med laken mellom. Men man kan få kjøpt det som metervare hos mange stoffbutikker. Og da kan man få hele sengens lengde, om man vil det. Er ikke spesielt dyrt heller. Det finnes tisselaken som går over hele senga, med sånn strikk som går rundt madrassen, men nå husker jeg ikke akkurat hvor jeg har sett det. Jeg bruker alltid laken over, ikke SÅ mye arbeid å vaske et laken, i tillegg har jeg en litt tynnere overmadrass under, som og er legg å hive i vaskemaskinen hvis det er behov for det, da skal det litt til før det trekker ned i madrassen. Endret 4. september 2007 av ToveM
miramarmora Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 Jeg brukte "kladder" på begge mine små da de skulle slutte med bleier på natta, det er sånne engangs-kladder som måler 80*80, hvis jeg ikke husker feil (tror de finnes i andre str også), og som også har "vinger" som kan brettes under madrassen så den ikke beveger seg med barna. La det over lakenet, så barna lå direkte på det - og bare kastet det i søpla og la på et nytt dersom de var uheldige på natta. Kanskje ikke så miljøvennlig, men det er jo ikke bleier heller. Kjøpte på helsekost-forretning, og kostet vel rundt 60kr for 10stk.
Minni-Mus Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Vi hadde en del tisseproblemer med guttungen før. Hadde sånn heltrekk over madrassen med glidelås.... men husker ikke hvor vi fikk tak i det.... Veldig lettvindt. Da ble laken, dyne ect vasket i maskin,og trekket ble på madrassen mens jeg vasket oevr det med en klut!!
ToveM Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 Jeg brukte "kladder" på begge mine små da de skulle slutte med bleier på natta, det er sånne engangs-kladder som måler 80*80, hvis jeg ikke husker feil (tror de finnes i andre str også), og som også har "vinger" som kan brettes under madrassen så den ikke beveger seg med barna. La det over lakenet, så barna lå direkte på det - og bare kastet det i søpla og la på et nytt dersom de var uheldige på natta. Kanskje ikke så miljøvennlig, men det er jo ikke bleier heller. Kjøpte på helsekost-forretning, og kostet vel rundt 60kr for 10stk. Det var smart, så slipper en jo en del vask, skal jammen se om jeg får tak i det en plass
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 Jysk har tisselaken formet akkurat som vanlig stretchlaken. Ikke krymper det eller noe. Det "knitrer" litt når man legger seg på det da.. selv med vanlig laken over. Det var ganske billig også.. (kr 149,-?)
Gjest Tipser'n Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 Du vet vel at det finnes bleier? Flott hjelpemiddel for de som tisser på seg!
Hermione Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 Du vet vel at det finnes bleier? Flott hjelpemiddel for de som tisser på seg! Dersom ein ønsker å få slutt på sengevætinga er ikkje bleie ei god løysing. Då blir det litt for behagelig å tisse på seg. Barnet vil mest sannsynlig sove seg gjennom heile greia uten å registrere at han/ho tissar. Dersom det er eit skikkelig problem (dvs at det skjer omtrent kvar natt) finns det medisinar ein kan ta ved sengetid for å begrense urinproduksjonen og eit sånt laken som setter i gang ein alarm når det blir vått.
Furstina Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 VI har köpt kisslakan på IKEA, tunna saker som man lägger under det vanliga lakanet. Det håller bra, torkar lätt efter tvätt så det går att använda igen redan samma kväll.
Gjest lindakristin Skrevet 6. september 2007 #16 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for mange og gode svar dere! Har fått ordnet med tisselaken, så da er ene probleme forhåpentligvis løst. Men hvordan får jeg vasket madrassen? Har ikke badekar, og madrassen er altfor stor for vaskemaskin..
Gjest Tipser'n Skrevet 6. september 2007 #17 Skrevet 6. september 2007 Dersom ein ønsker å få slutt på sengevætinga er ikkje bleie ei god løysing. Då blir det litt for behagelig å tisse på seg. Barnet vil mest sannsynlig sove seg gjennom heile greia uten å registrere at han/ho tissar. Tullprat, det der er en gammeldags oppfattning. Nyere forskning hvor man har latt en gruppe sengevætere sove uten bleie og en gruppe sove med bleie, viser at det ikke har noen som helst betydning for hvor fort barna blir tørre. For når du snakker om at det med bleie "er litt for behagelig å tisse på seg", ja så antyder du at barna vil sove med bleier. Dette medfører ikke riktighet. Faktisk er det tvert om, enhver sengevæter har en drøm om å slutte å tisse på seg om natten, og disse barna vet hva som skal til for å slippe å sove med bleier. Nemlig at de holder seg tørre. Derfor gjør de hva de kan for å ikke tisse på seg, selv om de har på seg bleien. Jeg syns det er direkte frekt å anntyde at barn som har et slikt problem ikke vil bli tørre og heller tisser i bleia si.
Hermione Skrevet 6. september 2007 #18 Skrevet 6. september 2007 Tullprat, det der er en gammeldags oppfattning. Nyere forskning hvor man har latt en gruppe sengevætere sove uten bleie og en gruppe sove med bleie, viser at det ikke har noen som helst betydning for hvor fort barna blir tørre. For når du snakker om at det med bleie "er litt for behagelig å tisse på seg", ja så antyder du at barna vil sove med bleier. Dette medfører ikke riktighet. Faktisk er det tvert om, enhver sengevæter har en drøm om å slutte å tisse på seg om natten, og disse barna vet hva som skal til for å slippe å sove med bleier. Nemlig at de holder seg tørre. Derfor gjør de hva de kan for å ikke tisse på seg, selv om de har på seg bleien. Jeg syns det er direkte frekt å anntyde at barn som har et slikt problem ikke vil bli tørre og heller tisser i bleia si. Eg var sengevæter sjølv i mange år, så eg trur eg veit kva eg snakkar om. Dette varierer sikkert, men i mitt tilfelle måtte iallefall bleia vekk før eg i det heile tatt gadd å bry meg om at eg tissa på meg. Fortsatte å tisse i senga i ganske lang tid etter at bleien var fjerna og, men då blei eg iallefall litt motivert til å prøve å bli kvitt problemet.
Gjest Tipser'n Skrevet 6. september 2007 #19 Skrevet 6. september 2007 Dette varierer sikkert, men i mitt tilfelle måtte iallefall bleia vekk før eg i det heile tatt gadd å bry meg om at eg tissa på meg. Fortsatte å tisse i senga i ganske lang tid etter at bleien var fjerna og, men då blei eg iallefall litt motivert til å prøve å bli kvitt problemet. Men dette bekrefter jo bare det jeg sier, for selv etter at du sluttet med bleier, så fortsatt du å tisse på deg. Det er altså ikke bleiene som er problemet ved sengevætingen, men det faktum at kroppen ikke klarer å holde på urinen. Og det er faktisk flott at en sengevæter som bruker bleier ikke bryr seg om at hun/han tisser på seg. Det betyr at barnet har et hjelpemiddel som fungerer og som reduserer problemet med tissingen til et minimum. Det er overhodet ingen grunn til at barn med et slikt problem skal måtte oppleve ubehaget det er med å tisse på seg og få dårlig samvittighet for noe barnet ikke rår over selv.
ToveM Skrevet 6. september 2007 #20 Skrevet 6. september 2007 Vi bruker kun bleier (dryNites) når vi reiser bort eller evt noen dager hvis hun er inne i en periode med mange våte netter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå