Gå til innhold

Yoga eller pilates?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er mest figurformende?

Takk. :)

Jeg kan ikke si helt sikkert, men jeg tror at Pilates gir raskest resultater ofrt, men at yoga er bedre på lang sikt. Det kommer også ann på hvilken yoga du gjør. I denne tråden skriver jeg om yoga og vekt:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=291896

Jeg tror det mest figurformende valget vil være å starte med å gå på trening med pilates, men bruke 5-6 minutter hver morgen på et par av de viktigste yoga øvelsene i tråden min. Disse vil ved svært gjevn praksis regulere stoffskiftet ditt kraftig.

Pilates har den fordelen at det jobber svært effektivt med magemusklene, også de dypere lagene, og sånn sett gir en rask vei til flott midje. Den gir også mye fort til rompe og lår. Pilates jobber med å sentrere deg/stimulere core muskulaturen. Med det mener jeg at det styrker muskler i sentrum av kroppen/balansepunktet ditt (ca rundt navlen, litt nedenfor) og dypt innover i magen. Disse musklene stimuleres ofte dårlig av annen trening (også mye yoga) før den er blitt sterk og du er blitt vant med å bruke den. Gjennom å styrke disse musklene og å lære å bruke dem vil etter hvert føle at du er mere på plass i kroppen og merke at alle bevegelsene din starter ut fra dette senteret i stedet for fra andre punkter på kroppen slik det anntageligvis var for deg før. Dette gjør at man teknisk sett blir mye flinkere i alle bevegelser (dette er sentralt i dans og kampsport), sparer masse energi og føler seg sterk, rotfestet og selvsikker.

Det er en stor fordel å ha et grunnlag i pilates når man gjør yoga fordi den sentrerte bevegelsesevnen da vil bli en del av måten du gjør yoga på noe som er svært gunstig. Hvis du ikke gjør pilates først tar dette som regel mye lengre tid.

Pilates og yoga gir begge flott holdning, men pilates er nok raskest. På lang, lang sikt er nok yoga det mest figurformende fordi det regulerer forbrenning og bringer mer oksygen til større deler av kroppen. Men, det er selvfølgelig mye mer figurformende om man velger Anusara, Ashtanga, Yengar eller power yoga enn om du velger meditativ klassisk yoga.

Forresten så finnes det en bok om å få fantastisk rompe gjennom yoga. Du kan jo se om du finner den på nettet.

Begge deler har forøvrig store mentale fordeler, men yoga har helt suvernt mye større mentale effekter på lang sikt enn pilates. På kort sikt er det nok også yoga som gir mest mentale effekter selv om

noen nok får mest ut av pilates på kort sikt. Det har jo mye å gjøre med hva slags kroppslige og fysiske behov man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...