Gå til innhold

yoga best for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over og undervekt er i stor grad styrt av skjoldbruskkjertelen ( thyroid gland). Her er et eksempel som dokumenterer evnen yoga har til å regulere og normalisere aktiviteten til skjoldbruskkjertelen:

When the thyroid gland loses its balance and becomes overactive, the condition is known as thyrotoxicosis. The person becomes thin, tremulous, overactive, anxious, and experiences widespread symptoms ranging from bulging of the eyes to disruption of the menstrual cycle.

The yogis have always recommended sarvangasana (shoulderstand) and have claimed that if the posture is practised correctly each day, it will balance thyroid function. This means that the overacting thyroid will decrease its activity and become normal, and an under acting thyroid will increase its activity and become normal. Strange as this sounds, there is good evidence and experience to support it.

If yoga can balance the thyroid, it is very important because the usual medical treatment, though effective, leaves a lot to be desired. Thyrotoxicosis is usually treated in one of three ways: surgery, radiation (X-rays or swallowing radioactive iodine) or drugs (which have a toxic effect on the thyroid and thus suppress its action). It is not surprising that many people including the doctors are not happy with these alternatives.

Under acting thyroid is usually treated by hormone tablets. This would seem to be a logical procedure, but actually it has an important disadvantage. The hormone suppresses any remaining ability of the thyroid gland to produce hormone for itself, and ultimately destroys any hormone secreting cells which were still functioning. Obviously, once a person starts taking thyroid hormone he must do so for the rest of his life. The yogis claim that sarvangasana will reactivate the dormant cells in the thyroid and the gland will once again function for itself.

Dr. K.N. Udupa, director of the Institute of Medical Sciences at Benares Hindu University in India, taught yoga postures (including sarvangasana), breathing techniques and relaxation to thirty people with thyrotoxicosis. At the time of reporting, eight people had recovered completely and the rest were still improving and reducing their drugs.

He estimated that the latter, because of the progress they were making, would eventually become normal also. It is possible that they may need to continue with the practices (probably only sarvangasana) for many years. However, this natural therapy seems preferable to taking drugs for life.

http://www.yogamag.net/archives/1981/3mar81/opfor.shtml

Her følger litt mer info om mekanismene bak effekten av yoga og meditasjon og eksempler på gode stillinger. Hvis man skal praktisere yoga gjevnlig så er man imidlertid nødt til å ha en lærer ellers kan man lett gjøre skadelige feil.

Asanas like shoulder stand and the bow posture are particular for the thyroid gland. These asanas increase fat metabolism thereby converting fat to muscle and energy. Moving quickly between a series of poses can accelerate the process. This is like killing two birds by a single stone. You will not only loose fat but also have a better muscle tone and vitality. Practicing yoga will increase your metabolism. An increased metabolism leads to an increase in the calorie burning process, so combining yoga with a calorie burning program may bring you excellent results.

Yoga deep breathing helps in increasing the oxygen intake to the body cells, including the fat cells. This results into burning up of fat cells. Another amazing aspect of Yoga is that it reduces anxiety which, in turn, reduces anxious eating. It is human tendency that whenever we are tensed we tend to swallow our food without deriving much satisfaction and pleasure. In the process we end up eating more. On the other hand, if we approach our meals with better mood, we tend to be less likely to overeat in a worried effort to calm our anxieties. Yoga plays an important role in making us more calm and cool.

Good poses are the camel, rabbit, plow, bridge and shoulder stand

To stimulate metabolism, various back bends and forward bends are used. Poses that affect the neck area, where the thyroid gland is situated, are particularly helpful if the weight problem is caused by a hormonal imbalance

http://www.shardsofconsciousness.com/2007/...rmalize-weight/

http://www.lifedynamix.com/articles/Weight...eight_Loss.html

http://www.theholisticcare.com/cure%20diseases/Obesity.htm

Her er det endokrine systemet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Illu_endocrine_system.jpg

Alle disse kjertlene kan må påvirke sterkt og tildels ta fullstendig kontroll over gjennom yoga som i eksempelet om skjoldbruskkjertelen.

Det sentrale når det gjelder yoga og vektregulering er ikke at du oppnår svært gode, men relativt normale resultater innenfor den typiske tidshorisonten til studier av vekttap ved ulike treningsformer som gjerne er rundt tre måneder. Det sentrale er at ved å gjøre akkurat den eller de viktigste stillingene for å få kontroll over stoffskiftet så får man til dels på kort sikt, men i veldig stor grad på ordentlig lang sikt normalisert dennes aktivitet. Hvis man skal velge treningsform så vil det å ta gjevnlige yogatimer og gjøre de viktigste stillingene hver morgen føre til at du går ned ca like mye som ved annen trening i begynnelsen, men at du etter et par tre år har gått ned mere enn du ville med noen annen treningsfrom. For å oppnå dette må man imildertid bruke 5-6 min de fleste dager hvor man fokuserer på de avgjørende stillingene. De fleste som gjør yoga er faktisk ikke klar over den muligheten, eller er ikke interesert i å jobbe aktivt med det på den måten, og kan derfor ha opplevd langt lavere vektnedgang enn de kunne i forhold til hvor lenge de har praktisert.

I tillegg til å oppnå vektnedgang så vil yoga og meditasjon lede til høyere IQ (9 poeng etter 5 år), bedre psykisk helse enn via annen trening, bedre fysisk helse enn annen trening, bedre sexliv osv.

Yoga påvirker imidlertid vekten på en tredje måte som de færreste er klar over. Hvis man gjør en passelig stor mengde yoga over litt tid så begynner man automatisk å spise bedre uten at man bevist prøver å få det til. Forklaringen på dette er delvis økt sensitivitet og delvis at man kommer mer i kontakt med dypere aspekter av seg selv som protesterer mot ting som ikke er bra for deg.

De fleste har opplevd at når de spsier på McDonalds eller spiser annen skikkelig usunn mat så føler de seg slitne og usunne i kroppen etterpå. De fleste har vel også en erfaring av at å drikke rent fjellvann eller å spise ett eple føles "riktig" og helsebringende for hver slurk og bit. Yoga oppøver sensitiviteten din overfor slike ting og det gjør at det som er bra for deg smaker og føles bedre å innta, mens det som er dårlig for deg smaker og føles verre å innta. Litt etter litt fører dette til at preferansene endrer seg slik at man naturlig og uten annstrengelse spiser bedre.

Spesielt yogiske pusteøvelser er bra for å utvikle denne typen sensitivitet.

Det er imidlertid enda en fordel med denne typen sensitivitet. Når kroppen trenger mat så kjenner man sult og når den trenger drikke kjenner man tørst. Hvis kroppen savner visse ting i spesielt stor grad, et vitamin for eksempel, så vil den sende signaler som er ment å gi deg lyst på noe som kan skaffe tilveie dette. Sterkt sug etter juice eller fisk eller en hvis form form kjøtt kan, men trenger ikke være et utslag av denne mekansimen. Fordi vi er for mye i hodene våre og fordi vi er vant til kosthold som er dårligere enn det vi burde spise så blir vår evne til å kjenne på slike sug forstyrret og suget etter noe som er bra kan lett slå ut i sug etter noe som er dårlig som sjokolade. På lang sikt så rydder yogaen opp i dette slik at man etter hvert lærer å kjenne forskjellen på det riktige suget etter det som trengs akkurat nå og usunne erstatninger. Hvis man da gjennom vaner og disiplin har lagt opp et kosthold som i rimelig grad følger vitenskapelige råd, så vil yogaen sørge for at man selv intuitivt vil regulere hvor mye man trenger av de forskjellige sunne elementene.

De to formene for sensitivtet som utikler evnen til å innta det kroppen bør ha har jeg ikke vitenskapelig belegg for. Det er ikke studert enda. Men, jeg har opplevd det selv før noen fortalte meg om det, jeg har møtt så mange som har praktisert yoga i noen år og opplevd det samme, og dette er noe som er beskrevet i tusenårgamle tekster og som altdi har vært en selvfølgelig og annerkjent effekt av yoga for indere. Jeg vet derfor med meg selv at det er reelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Both groups showed a comparable and significant reduction in body weight ranging from 4.2 to 5.1%

BREATHING THROUGH A PARTICULAR NOSTRIL CAN ALTER METABOLISM AND AUTONOMIC ACTIVITIES

Shirley Telles,* Nagarathna R., and Nagendra H. R.

Vivekananda Kendra Yoga Research Foundation,

No. 9 Appajappa Agrahara. Chamarajpet, Bangalore - 560 018

http://www.healthandyoga.com/html/research_papers/btp/om.asp

Denne reduksjonen kom av å sitte helt stille og å puste gjennom nesen i et spesielt mønster. En person som veier 70 kg vil derfor gå ned mellom 2,94 og 3,57 kg ved å benytte en enkel pusteteknikk i en måned. Det er en meget god indikasjon på at man når forbrenning og stoffskifte på en fundamentalt annerledes måte enn ved vanlig trening.

Skrevet (endret)

Det kan jo se ut som det har en viss effekt. Enkelte av kildene vil jeg påstå ikke er veldig troverdig (feks wikipedia). Men jeg er med på tankegangen. Imidlertid virker det som dette er mer tidkrevende enn feks det å gå en tur på 1 time hver morgen.

Står forresten at det gjør fett til muskler. Fett kan ikke bli til muskler. Du kan brenne bort fettet, og få nye muskler av trening.

Endret av Supraspinatus
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Man får vel ikke akkurat nye muskler av trening? Man styrker jo bare de man allerede har. Trodde jeg ...

*pirkete*

Skrevet
Man får vel ikke akkurat nye muskler av trening? Man styrker jo bare de man allerede har. Trodde jeg ...

*pirkete*

whatever :filer:

• 2 uker senere...
Skrevet
Det kan jo se ut som det har en viss effekt. Enkelte av kildene vil jeg påstå ikke er veldig troverdig (feks wikipedia). Men jeg er med på tankegangen. Imidlertid virker det som dette er mer tidkrevende enn feks det å gå en tur på 1 time hver morgen.

Står forresten at det gjør fett til muskler. Fett kan ikke bli til muskler. Du kan brenne bort fettet, og få nye muskler av trening.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry4854882

I denne tråden finner du en rekke henvisninger til troverdige kilder rundt effekter av yoga. Blant annet en rekke forsøk utført ved Harvard University.

Hvis man gjør en til tre av de stillingene som har spesielt stor effekt på skjoldbruskkjertelem hver dag, så oppnår man over lang sikt en normalisering av forbreningen. Det tar med andre ord 4-9 minutter avhengig av hvor lang tid du velger å bruke i hver stilling. Å få en normal forbrenning betyr imidlertid ikke at man blir slank. Det vil jo avhenge av hvordan man ellers lever. Men, for de som har en spesielt treg forbrenning vil det å bruke to tre slike stillinger hver morgen være svært effektivt på lang sikt. Når man først har fått normalisert forbrenningen vil jeg også tro at man kan trappe ned bruken av disse stillingene til et par ganger i uken for å vedlikeholde resultatet.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har gått ned ganske mye av å gjøre yoga enda den yogaen jeg gjør er veldig forsiktig og egentlig ikke ksulle ført til at jeg forbrant noe særlig kalorier. Jeg skal prøve å gjøre de stillingene som er nevnt her hver morgen og se om det går fortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...