Gå til innhold

Et spørsmål om barnehage og rutiner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Dings

Vi håper på å få barnehageplass til poden til høsten (får det sikkert ikke, så vanskelig som det er å få plass, men...)

Det jeg lurer på er om barnehagene slavisk følger egne rutiner når det gjelder mat og søvn, eller om det går an å lempe litt på disse? Min sønn pleier fremdeles å sove før lunsj, f.eks. Han er trøtt som en dupp kl 11, og nekter å spise lunsj før etter han har sovet, altså kl 12.30-13.00. I de fleste barnehager er det vel slik at de skal spise først og så sove, eller?

Hvor mange måltider serveres i en barnehage forresten? Hvis de spiser lunsj i 11-12 tiden må jo barna bli sultne igjen ganske lenge før de blir hentet?

*Lillian*, Virgo, kanskje dere kan svare? Eller andre som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette varierer fra barnehage til barnehage....

Dersom du snakker med personalet i barnehagen, kommer dere helt sikkert frem til en ordning om dette.....

(bare stå på ditt "krav" - du kjøper en tjeneste, og da har du lov til å "kreve" litt - men et "kompromiss/enighet er best da) :wink:

*klem*

Chiquita

(Førskolelærer-student)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I min sønns barnehage spiser de frokost når de kommer hvis de ikke har spist hjemme. Matpakke kl 1030 og lunsj kl 1330. Regner med at det er normalt med to måltider, hvis ikke hadde i alle fall gutten min blitt veldig sulten til før middag. Hvis sovingen kolliderer med et av måltidene får han mat når han våkner (må da sitte alene å spise)

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

de fleste barnehager har lunch rundt 11 , og de fleste praktiserer at barna sover etter mat.

om du ønsker det anderledes kan det by på problemer da de fleste sover på gulvet i et lekerom , og om han da er den eneste som skal sove mens de andre leker og omvendt så byr nokk det på lit hodebry.

tips , du bruker ca 3 dager på og venne han til og soveb klokken 12,,tre dager med grining og dritt men det er det værdt.

frokost pleier og være fra 0800-0830-0900..

lunch ca 1100-1200

frukt ca 1500

(jobber i barnehage og studere for og bli pedagogisk leder/spesial pedagogik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en liten privat barnehage og der hadde vi frokost før "kjernetiden" for de som ikke spiste hjemme/kom først. Av praktiske grunner måtte vi være litt strenge med å avslutte frokosten til angitt klokkeslett.

Vi spiste lunsj ved 11-12-tiden.

Noen av de minste barna sov allerede da, så de fikk mat før de la seg og/eller etter at de våknet (kom an på når disse kom i barnehagen og når de spiste sist).

På slutten av dagen (etter kjernetiden) fikk barna lov til å spise resten av matpakka si. Dette gjaldt altså siste del av dagen/før henting.

Det er ikke sikkert at en stor barnahage kan være så fleksible. Det er ofte få ansatte og mange barn, så det blir knapt med tid. Men jeg er sikker på at barna ikke lider noen nød og de fleste barnehager vil nok kunne gjøre unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI..

selv om alle barnehager har rutiner å følge så vil de nok prøve å tilrettelegge for å være litt fleksible når det gjelder sovetider.. ta en prat med styrer eller pedagogisk leder så prøver de nok så godt de kan å tilrettelegge så mye som mulig.. hvis det ikke skulle la seg gjøre så kan jeg trøste deg emd at barna fort kommer inn i nye rutiner :D

lykke til :D

sola :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De forskjellig barnehager har nok litt forskjellige rutiner, og det er forskjell på stor avdeling (3 - 6 år) og liten avdeling (0-3år).

Jeg foreslår som flere andre her og snakke med den barnehagen som dere evt får plass i. Det viktige er at du får frem ditt barns behov!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste barnehager har lunch rundt 11 , og de fleste praktiserer at barna sover etter mat.

om du ønsker det anderledes kan det by på problemer da de fleste sover på gulvet i et lekerom , og om han da er den eneste som skal sove mens de andre leker og omvendt så byr nokk det på lit hodebry.

tips , du bruker ca 3 dager på og venne han til og soveb klokken 12,,tre dager med grining og dritt men det er det værdt.

- undrer meg litt over dette svaret.... :-?

der jeg er ped. leder spiser vi 13.00, barna legger seg i 11- tiden. Nye som kommer, spes. foreldre er alltid urolige for dette med søvn om det avviker fra deres egen tid... men jeg har også erfaringer at de kommer fort inn i den nye rytmen, men tre dager som fasit- eh... :hoho: Og hva er grining og dritt....- litt underlig språk fra en som snart er ped. leder synes jeg om jeg kan få si det... :o

Et tips kan være å begynne å venne barna til den nye tiden også hjemme..spør på forhånd så du vet tiden. Det kan være vanskelig , også for barnet om det skal sove når de andre er våkne og motsatt- hvordan skal det få være sammen med andre da....

men jeg ser tiden din matcher med vår, velkommen til oss om du vil.. :ler:

...lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegemor

Jobbet mange år i barnehage og hos oss (4-avd kommunal barnehage med åpningstid 0730-1700) har vi mulighet for frokost (matpakke) for de tidlige barna som kanskje ikke har rukket spise hjemme mellom halv åtte-halv ni. Formiddagsmat spiser vi kl 11 med soving/hviling for de som trenger det etterpå. Kl 14 har vi ettermiddagsmat, de fleste er sultne da og spiser matpakke, noen synes det holder med en yoghurt. Frukt spiser vi til begge måltider.

Tror forøvrig jeg hadde reagert som mor dersom barnet mitt kun hadde spist et måltid midt på dagen i løpet en lang barnehagedag??? :o

Hva gjelder rutiner med soving - min erfaring er at barn veldig ofte 'faller inn i' samme rytme som de andre barna, uten at man nødvendigvis går aktivt inn for det engang. Har opplevd mødre som deg med det opprinnelige innlegget og hvor vi (etter avtale selvfølgelig!!!) har prøvd å tilvenne barnet med ny rutine mat først og hvile etterpå - dette både fordi det er mest praktisk siden 18 barn skal fungere sammen og også for barnets egen del - et er viktig for h*n å spise og leke sammen med de andre og ta del i det sosiale samværet det medfører.

Håper du har blitt litt 'klokere' i forbindelse med svarene du har fått - prat med pedagogisk leder når du har fått barnehageplass så skal du se alt ordner seg! LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

kipa.

det var jeg som glemte og logge meg in eller noe rart.

det tar ca tre dager og lære en unge nye vaner , det er ingen fasit men det de regner med når det gjelder små barn , og siden denne ungen skal sove i b-h regner jeg ikke med at den er så stor.

klart noen bruker lengere tid også.

jeg hater pedagogisk prat , pedagogisk tone og slike ting , får nokk av det på jobb , så ellers prater jeg lit slik jeg vil egentlig , banner og sværter og havner sikert i helvete og lit til om jeg ikke sjærper meg snart.

men jeg klarer og skille mellom privat og jobb.

veit i min barnehage ville det blit problemer om noen skulle sove før mat da unga sover i dukkekroken , og der er det som du sikkert forstår full lek det meste av dagen...

og om dere spiser klokken 13 som du så ut til og legge stor vekt på her så er det vel ikke værken pedagogisk riktig eller galt om man spiser 11 eller 13 , ei heller om man sover før eller eter mat.

det er opp til personalet og velge en rutine som de står ved og som de skal gjenomføre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har jobbet flere år på småbarnsavdeling og vi har hatt massevis av barn som har sin egen rytme. Dette er når de begynner i barnehagen, og selvfølgelig skal de få ha sin rytme til de kommer inn i avdelingens dagsrytme.

I de barnehagene jeg har vært (jobbet i 2 samt hatt praksis i 2) har vi hatt frokost om morran for de som ønsker det. Så har vi hatt lunsj i 11-12 tida, med soving etterpå. Etter soving er det lek, før vi spiser ettermiddagsmat i 14-15 tida..

Min erfaring er at mange kommer veldig fort og lett inn i avdelingens rytme. På høsten pleier det å gå et par måneder, også sover alle etter maten..

Noen barn bruker lengre tid på å komme inn i en annen rytme, og det er selvfølgelig helt greit. Vi som jobber i barnehagen er jo der for barna sin skyld, og innretter oss etter de. Forelderene er de som er eksperter på sine barn, og de som jobber på avdelingen er helt sikkert åpne for deres tanker rundt starten i barnehage.. Snakk med styreren eller med den pedagogiske lederen på avdelingen så er jeg sikker på at du får svar. De er der for å lytte til deg, og for å ta vare på ditt barn.. Snakk med de!

De fleste barnehager har også egne soverom, og vi har også hatt mange som sover i vogn ute. (inne i garderboen e.l. når det er for kaldt..)

Men som sagt.. min erfaring er at det går veldig mye lettere enn foreldrene tror :D

Klem fra Mina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Man lar i begynnelsen ungen sove når den har behov for det. Noen sover i vogner ute - andre sover inne på soverommet. Det er selvsagt "ekstra arbeid" for alle parter om man kan si det på den måten .- det er ikke stygt ment !! - når et barn har en sove rytme som kolliderer fullstendig med de andre ungenes. F eks at det sover mellom forkost og kunch - når de andre ungene skal leke - da kan ikke ungene leke på soverommet (som også er lekerom på en avdeling som kunne hatt mye større plass til rådighet)- og de må også være rolige utenfor. Så blir det kanskje slik at når ungen er våken - så er det de andre ungene som skal legge seg - og da har man plutselig en kvikk og lysvåken liten krabat som man må prøve å hysje på så de andre får sovet - eller hvilt seg de som er for store til å sove.

Vanligvis så legger man i innkjøringsperioden ungen slik den er vant - og man prøver på beste måte å få det til å fungere.

Når ungen begynner å bli trygg (varierer mye hvor lang tid det tar ) så prøver man etterhvert å forskyve på dette slik at dens søvnrytme tilpasses de andre. Vanbligvis så går dette greit - det er lettere for personalet å venne ungen til mye vbaner enn foreldrene tror jeg - for på oss så har den ikke det følelsesmessige taket hvis dere skjønner hva jeg mener. Vi møter på mange foreldre som forteller om de omstendeligste prosedyrer og ting man MÅ gjøre før de får ungen til å legge seg. Når vi legger de etter at de har vært i barnehagen en tid - så holder det vanligvis å gi dem tutten - eller en bamse , opp i vognen eller sengen - sov godt lille venn - og så sovner de etter en liten stund.

Tror ikke du behøver å være bekymret. personalet er vansligis nøyen på at ungen får nok søvn. Og vi merker det veldig godt dersom de ikke gjør det. Så de er nok innstillte på å få det til på beste måte for alle parter ......iallefall er vi det der jeg jobber nå :wink:

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Takk for fine tilbakemeldinger! Fint å vite at det stort sett går bedre enn man forestiller seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...