Gjest LEI Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Jeg vurderer brystreduksjon. De er ikke så store at jeg får økonomisk støtte til operasjon. Dvs at de ikke er til fysisk plage for meg. Men jeg får aldri kjøpt en bluse, jakke, kåpe eller kjole som ser ok ut. Dvs. et plagg kan passe perfekt bortsett fra over brystet. Jeg må gå opp både 2 og 3 størrelser nettopp pga brystene. Jeg str. 38/40 i kroppen men må opp i str 44 for at et plagg skal passe over brystet. Cup str er F. Har store problemer med å finne klær som er ok på meg. I tillegg er jeg ikke komfortabel med så store bryst. Jeg blir alltid "hun med puppene". Er det noen her som har foretatt en slik operasjon? Ble dere fornøyd etterpå? Hvordan ble arrene? Var det komplikasjoner?
Gjest Reven Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Jeg har hverken råd eller erfaringer å dele med deg, men må få tråden på mine innlegg. Som du skjønner, har jeg samme problem og de samme tankene. Lykke til, samme hva du velger!
Gjest Reven Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Hva er forresten definisjonen på "fysisk plage" i denne sammenhengen?
Gjest LEI Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Hva er forresten definisjonen på "fysisk plage" i denne sammenhengen? Nakke- og hodesmerter, hudutslett, sår etter BH og premenstruelle smerter. (noen får visst smerter i brystene ved PMS) Problemer med utøvelse av visse former for fysisk aktivitet. Skal man få refusjon fra det offentlige må det vel være slik at operasjonen er medisinsk nødvendig - ikke bare et forfengelighetsbehov. Har hørt om det som har hatt nakkesmerter og som har fått dekket alle kostnader.
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Henger meg på her. Jeg har vært hos fastlegen min og ble henvist til vurdering. Hvis sykehuset vurderer helseplagene mine som store nok så får jeg dekket brystreduksjon. Fastlegen min mente at det ikke burde være noe problem. Jeg har smerter i øvre rygg/skuldre/nakke, ikke hele tiden men ofte nok. Jeg får migrene i forbindelse med disse smertene. Jeg har cupstr 70/75 DD-E, har buksestørrelse 34/36 og er drøye 1,5 m lang. Det finnes en lang gammel tråd her på kg som hjalp meg til å ta beslutningen om å nevne dette for fastlegen min. *leter* Brystreduksjon
Lizzee Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Henger meg på denne jeg også - av samme grunn som Reven!
chardonnay Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Ikke for å skremme dere, for de fleste operasjoner går vel bra, men det gikk ikke så godt for min venninne. Hun fikk betennelse i det ene bryst, og endte med å måtte transplantere hud fra hoften, for å dekke det til. Brystvorten ble helt kull sort. Såret vesket, så det måtte komme en sykepleier hver dag i to mnd for å "tømme" og forbinde såret. Hun var sykemeldt i tre måneder. Nå skal hun vente på at det gror til, så hun kan få plastisk kirurgi så det kanskje kommer til å se bedre ut. Hun ville heller ha levd med de bryster hun har, enn å gå igjennom det smerte hel**** Så glem ikke at det er en stor operasjon, og det er ikke alltid det ender som man ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Hvor var det hun fikk utført operasjonen? Hørt om flere som reiser til utlandet fordi det er billigere (?) men det hadde ikke jeg turt. Ville vel valgt en norsk klinikk hvor det var erfarne godkjente plastiske kirkurger som har lang erfaring.
chardonnay Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Operasjonen ble utført i Danmark, og det danske helsevesen er omtrent som det norske.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Er det noen her som har foretatt en slik operasjon? Ble dere fornøyd etterpå? Hvordan ble arrene? Var det komplikasjoner?
Gjest uri Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Først hadde jeg ikke førlighet i brystvortene og bekymret meg mye for det, men føligheten har kommet tilbake der. Hei, bare lurer hvor lang tid det gikk før du fikk følelsen tilbake i brystvortene, uker, mnd, år?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 Hei, bare lurer hvor lang tid det gikk før du fikk følelsen tilbake i brystvortene, uker, mnd, år? Hmm...det er jeg jammen ikke sikker på...følelsen i den ene kom fort tilbake...noen måneder kanskje. På den andre tok det kanskje så mye som litt over ett år før jeg hadde skikkelig følelse igjen...
Gjest BO Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Klart det er noen som får komplikasjoner. Men det er mange fler det går bra med. Jeg gjorde det fordi dette plaget meg veldig psykisk. Resultatet ble ikke helt som jeg håpet på. Brystvortene ble litt skjeve, den ene større enn den andre, de fryser uavhengig hverandre og det blir arr. Arrene mine rundt vortene ses ganske så godt. Men de under er ikke så veldig ille. Selv om det ikke ble helt som jeg hadde håpet angrer jeg ikke på at jeg gjorde det. Resultatet er bedre enn utgangspunket og jeg forsøker å huske på hvorfor jeg gjorde det. Nå tørr jeg iallefall å stå naken hjemme forran kjæresten min. Operasjonen var grei. Jeg ble veldig kvalm ett par dager i ettertid og var litt bekymret for at jeg hadde vondt en periode. Jeg fikk gult puss som randt ut av den ene brystvorta, men det gikk over etter å rense det jevnlig. Men smertene glemmer man fort at var der. Hvis du tenker å gjennomføre en operasjon så bruk folk rundt som har erfaring og spør hele veien. Ingen grunn til å sitte å undre over ting alene. Lykke til uansett hva du velger.
Pail Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Jeg vurderer brystreduksjon. De er ikke så store at jeg får økonomisk støtte til operasjon. Dvs at de ikke er til fysisk plage for meg. Men jeg får aldri kjøpt en bluse, jakke, kåpe eller kjole som ser ok ut. Dvs. et plagg kan passe perfekt bortsett fra over brystet. Jeg må gå opp både 2 og 3 størrelser nettopp pga brystene. Jeg str. 38/40 i kroppen men må opp i str 44 for at et plagg skal passe over brystet. Cup str er F. Har store problemer med å finne klær som er ok på meg. I tillegg er jeg ikke komfortabel med så store bryst. Jeg blir alltid "hun med puppene". Er det noen her som har foretatt en slik operasjon? Ble dere fornøyd etterpå? Hvordan ble arrene? Var det komplikasjoner? Hei der Jeg har hatt en slik operasjon og hadde akkurat de samme problemene som du har.. OG JEG FIKK STØTTE!!! Og det vil jeg si aller først: psykiske problemer er like mye en helsetilstand som fysiske problemer man har med store pupper.. og det sa også fastlegen min også Sel vom jeg ikke hadde noen fysiske problemer med puppene mine så hindret de meg psykisk.. veldig! Jeg følte aldri jeg var kledd bra fordi jeg måtte opp flere størrelser dor at klærne skulle passe over brystene... sier seg selv at resten ikke satt som støpt da Det er nå litt over tre år siden operasjonen, og jeg har ikke angret et øyeblikk.. Arrene var vel verdt "offeret" (1,5 kg bort ) Og best av alt er jo at arrene i dag nesten ikke synest Og jeg har full følsomhet i brystvortene.. det har jeg vel hatt helt siden de grodde sammen igjen tror jeg.. husker ikke når jeg kunne stadfeste det for meg selv da. Og jeg tror de kommer til å funke til det de er ment for også.. Men det vet jeg jo ikke før jeg evt får prøvd de ut da.. Jeg vil på det aller varmeste anbefale deg en slik operasjon om det er noe DU føler du trenger. Si til fastlegen din det du sa her i innlegget ditt.. Du føler deg ikke vel med de og de er en psykisk belastning for deg. Det er også en helsetilstand. Er det noe du lurer på så kan du jo bare PM meg. Jeg har aldri angret et sekund på dette. Og jeg brukte retten til fritt sykehusvalg også.. Står mye om de ulike klinikkene på nettet.
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Ang rett til fritt sykehusvalg... Må man inn til vurdering ved et offentlig sykehus først eller kan man gå til en privat klinikk med en gang?? Jeg mener selvfølgelig etter at fastlegen har skrevet henvisningen. Jeg får nemlig litt forskjellige signaler så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.
Pail Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 hmmm.. jeg er neimen ikke helt sikker.. men helt spontant vil jeg si at du kan velge å gå til en privat klinikk for konsultasjon, men at om fastlegen din henviser til konsultasjon så må du via et offentlig sykehus først og få operasjonen "godkjent" før du kan bruke retten til fritt sykehusvalg.. hmmm.. dette ble bare rot... jeg er faktisk ikke helt sikker som sagt, men tror ikke leger ansatt ved en privat klinikk har autoritet til å avgjøre om man får økonomisk støtte til inngrepet. Uansett så må du inn til konsultasjon ved en privat klinikk om du velger det, før operasjonen slik at legen får se på deg og heve øyenbrynene og si "jaha, ja" og slik ja.. ble du noe klok av det her da tro?...
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 Tegner han på puppene mine med sprittusj også eller?
Pail Skrevet 1. september 2007 #18 Skrevet 1. september 2007 Ja rett før operasjonen gjør han det. Og så blir dere endelig enige om hvilken str du får...
Gjest Vampyra Skrevet 3. september 2007 #19 Skrevet 3. september 2007 (endret) Jeg trengte ikke å dra innom offentlig sykehus for å få min operasjon (riktignok ikke brystreduksjon, men statstøttet). Jeg ringte sykehuset min fastlege sendte brevet til og ba de videresende det til en privat klinikk, og det gjorde de umiddelbart. Det var altså kirurgen min på det private sykehuset som avgjorde om jeg skulle opereres eller ikke. Dette vil jeg anbefale på det sterkeste fordi private sykehus godkjenner lettere operasjoner enn offentlige. De private får jo pengene sine fra staten, mens de offentlige må bruke av egne budsjetter (tror jeg :klø: ) edit: Ja dallandra, de tegner med sprittusj Min lege tegnet på meg under konsultasjonen og før operasjonen. Endret 3. september 2007 av Vampyra
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #20 Skrevet 3. september 2007 Heisan! Med en cup str F og så store plager så får du det dekket. Jeg brukte str DD/E og hadde plager i nakke/skuldre. Jeg fikk fastlegen min til å sende henvisning til colosseum klinikken i Oslo. Det er lurt å bruke en privat klinikk med offentlig støtte - veldig kort ventetid. Jeg ble operert bare en mnd etter søknad var sendt. Fikk alt dekket. Jeg betalte kun en liten egenandel. Fikk brystreduksjon/løft. Jeg er superfornøyd og har fått et nytt liv. Hadde ikke noen komplikasjoner og arrene er kjempefine. Har flere venninner som har tatt denne operasjonen og ingen av de har fått komplikasjoner. Hvem i all verden sier at F cup ikke er stort nok til å få det dekket? Hvis det er fastlegen så har de ofte ikke peiling - det er kirurgen som bestemmer. Håper du går videre med dette... jeg har blitt kvitt mye av plagene mine. Er 5 mnd siden nå og har fått noen flotte pupper. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå