Gå til innhold

Hvordan lage hjemmelaget risotto?


*Lillian*

Anbefalte innlegg

I morra vil jeg lage hjemmelaget risotto til middag...

Jeg vet hvordan man koker ris, det er ikke det.. :lol:

Men jeg skal ha den uten noe kjøtt, og jeg lurer bare på hva jeg skal putte oppi sammen med risen? Av grønnsaker osv. Ikke sopp, for det tåler jeg ikke.

Er det noen som har en god oppskrift på hjemmelaget risotto til meg?

Håper noen kan hjelpe.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Erter og løk er deilig hvis du skal lage den uten kjøtt, for den rette konsistensen bør du også tilsette litt fløte.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet hvordan man koker ris, det er ikke det.. :lol:

Koke ris og koke risotto er ikke helt det samme. Risotto er en klassisk italiensk rett som lages ved at man sakte koker inn risen med kraft. Vanlig risotto har som regel bare litt løk og litt parmesan som smaksetning. Det vi nordmenn kaller risotto og som sikkert flere enn meg kjenner fra oppveksten har ingenting med den originale risottoen å gjøre, den er egentlig slags gryte med kjøtt, ris og grønnsaker.

Andreas Viestad i Dagbladet hadde risotto på menyen for etpar uker siden http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/03/.../22/364591.html

Regner med at hans oppskrift er greit og velprøvd. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke en rundkornet ris, helst arborio. Grøtris funker hvis du absolutt ikke greier å få tak i arborio. Denne fremgangsmåten passer til 2-4 pers.

Kok opp ca 1 liter kraft (kyllig, grønnsak eller hva som passer best til det du skal ha til risottoen) i en egen kjele. Ta en vid panne med høye kanter og varm opp olivenolje på medium varme. Fres 1-2 finhakkede sjalottløk til blank, ha så oppi risen og fres med et minutt eller tre til blank og pen. Ha oppi ett vinglass med hvitvin og kok inn på medium til lav varme til væsken har fordampet. Konsistensen skal da være grøtete, ikke tørr. Øs så oppi en suppeøse med kokende/varm kraft, og kok inn til væsken har fordampet. Fortsett slik med en og en suppeøse med varm kraft (så nær kokepunktet som mulig slik at ikke risottoen får avbrutt kokeprosessen av lunken kraft) til risen er kokt og mør. Den skal da ha litt tyggemotstand i seg, men være mør. Rør jevnt underveis. Det tar fra 20 til 30 minutter fra start til ferdig. Når risen er ferdig kokt tilsetter du f.eks. dampede selskapserter, aspargesbønner, sukkererter og asparges delt i topper og biter, samt masse revet parmesan. La hvile litt. Ringle over en riktig god olivenolje ved servering. Denne passer godt til kylling eller fisk.

Luksusvariant:

Stek bacon med løken før du tilsetter risen. Ha oppi skivet sopp og tørkede, bløtlagte porcini eller steinsopp. Fortsett med hvitvin og kraft, men bruk bløtevannet fra den tørkede soppen i tillegg til kraft. Fortsett som over. Denne er som et måltid i seg selv.

Og herfra kan du jo lage dine egne spesialvarianter! Det er lett, går fort og er vanvittig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clacieras forklaring på risotto var meget bra! Slik skal det gjøres, og det har ingenting med koking av "vanlig" ris å gjøre.

Selv har jeg gjerne shitake eller kantareller (i sesongen) i risottoen.

Synes også at aspargestopper og sjøkreps feks er snaskens :-)

En del bruker fløte i risotto. Lager du risottoen på den riktige måten får du den rette kremaktige konsistensen, og fløte er da helt unødvendig. Tradisjonelt blir det heller ikke brukt fløte i risotto.

ÅÅÅÅ nå fikk jeg lyst på risotto :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liten

Jeg støtter meg også til glacieras forbilledlige oppskrift! Det at du heller i kraften litt og litt, og at den er tilnærmet kokende når den helles i slik at kokeprosessen i risottoen ikke avbrytes, er det som gir den kremete konsistensen.

Selv bruker jeg ofte en av to varianter: En med bare med løk og sopp som base, hvor jeg tilsetter parmesan til slutt og så en skvett god olivenolje, og en annen som jeg lager med bare løk som base, og hvor jeg tilsetter dampede grønne erter og frisk spinat helt mot slutten av koketiden + parmesan og god olje, selvfølgelig. Den siste smaker alldeles smashing til f.eks. røkt kolje eller friskt marinert kylling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Denne er veldig god. Den kan spises som den er, eller du kan ha i f.eks litt chili eller servere med bacon eller annet kjøtt.

Nok til 2 som spiser mye

1 finhakket løk

2-4 fedd hvitløk, finhakket

2 ss olje

200 gram risottoris, helst arborioris

1-2 dl hvitvin (kan istedet bruke 1-2 teskjeer hvitvinseddik)

2 ts tørkede urter, som timian og oregano

2 laurbærblad

7-10 dl kraft, jeg bruker en god kyllingkraft

2 ss fersk rosmarin

50 gram nyrevet fersk parmesan

30-50 gram usaltet smør

Stek løk og hvitløk i olje til løken er blank og myk. Ha i risen og la den steke i 3-4 minutter, sånn at den blir blank mens du stadig rører rundt. Ha i hvitvin, tørkede urter og laurbærblad og kok inn mens du stadig rører rundt, inntil risen er klissete, men ikke tørr. Denne prosessen kan gjøres på forhånd, hvis du vil, og er felles for alle risottoer.

Ha i 2-3 desiliter kraft og kok inn mens du stadig rører med en sleiv. Spe på med kraft og fortsett slik til risen er kokt, men fortsatt litt fast inni. Det tar om lag 25 minutter. Men smak deg fram, det er det eneste som funker. Er det ikke nok kraft, kan du bruke vann.

Ha i frisk rosmarin. Rør inn parmesan og smør med energiske bevegelser, nesten som om du skulle piske risen. Server med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Østerssopp eller champignon kan fint erstatte kjøttet. Sammen med god parmesan er det mer enn nok smakstilsetning! (Men for gud skyld; ikke bruk pose-parmesan, da! :o )

Lykke til, fortell gjerne hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
(Men for gud skyld; ikke bruk pose-parmesan' date=' da! :o )[/quote']

De som lager pose-parmesan burde vært skutt!! :evil: Den lukter jo sure sokker!

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer meg sjøl:

Jeg vet hvordan man koker ris, det er ikke det..

Men jeg skal ha den uten noe kjøtt, og jeg lurer bare på hva jeg skal putte oppi sammen med risen? Av grønnsaker osv. Ikke sopp, for det tåler jeg ikke.

Jeg er fullstendig klar over at å koke risotto ikke er det samme som å koke vanlig ris, for den som skrev det. Jeg skrev jo at jeg visste det!

Det jeg lurte på var hva jeg kunne putte oppi, og som jeg skrev så tåler jeg ikke sopp.

Men nå har jeg forsåvidt bestemt hva jeg skal ha oppi selv, så jeg trenger ikke flere tips. Jeg fant det ut av meg selv, jeg, siden det var bare Milla som forsto spørsmålet mitt virker det som.

Og hvis dere synes jeg svarer surt og kvasst her, så er ikke det meningen...

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett hvem som tok med seg flere kilo parmesan fra Romatur?

Hvor lang holdbarhet er det egentlig på parmesan da? Det lille stykket jeg har i kjøleskapet, blir dårlig etter 1-2 måneder. Med en slik holdbarhet ville ikke jeg greid å spise opp flere kilo parmesan innen den ble dårlig - og det til tross for at jeg elsker parmesan! Jeg antar riktignok at parmesan som er importert fra Italia holder seg lenger? Skal nemlig dit snart selv, og da frister det å kjøpe med både parmesan, parmaskinke og mye annet snadder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liten

parmesan har litt varierende holdbarhet, så hvis jeg kjøper mye, bruker jeg å fryse det ned i passende stykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmesan har litt varierende holdbarhet' date= så hvis jeg kjøper mye, bruker jeg å fryse det ned i passende stykker

Det var nytt for meg at parmesan kan fryses! Hvordan blir kvaliteten etter opptining da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he Lillian :-)

Sikkert noen andre som fikk gode tips da! For sopp ER fantastisk i risotto, for de som tåler det selvsagt (og aspagestopper, som jeg skrev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

I min risotto bruker jeg løk, hvitløk, erter, parika og innimellom asparges. Har alltid masse parmesan og litt smør i tilslutt.

Tips:

Risottorester kan du bruke til "telefonboller! Bland to egg i risottoen slik at den får en klissete og litt seig konsistens. Form små boller med hendene, del de i to og putt en bit mozarella i midten. Form til boller igjen som du ruller i strøkavring og steker i olje. Nammenam sammen med en god hvitløksdipp!

De er lettest å lage med en risotto uten mye grønnsaker, f,eks, bare med litt løk og krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...