Gjest Qlio Skrevet 30. mars 2003 #1 Del Skrevet 30. mars 2003 Er det mulig og bake ett brød som holder seg "ferskt" litt lenger enn samme dag? Vi liker brød som er like grovt som den gammeldagse kneip-brødet..... men det eneste brødet jeg kan bake sånn nogenlunde er en loff (holder seg 1,5 dager). 10 dl mel 3 dl vann 1 pose tørrgjær 1 ts salt Stekes på 225 grader i 25 minutter..... Forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 30. mars 2003 #2 Del Skrevet 30. mars 2003 et brød: 1/2 dl vann (37grader) halvpakke gjær 2 ts sukker 1 ts salt ca 750g melblanding Melblading av sammalt hvete, grov og hvetemel (like mye av hver. Om du vil ha grovere så mer grovt mel!) La deigen heve til dobbel størrelse Kna ut og etterhev i 15 min 200grader i litt under en time Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 30. mars 2003 #3 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvis du bruker litt havregryn i deigen blir brødet saftig og holder seg ferskt litt lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 30. mars 2003 #4 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg bruker oppskriften som står på sammalt-rug-grov-posen. Tilsetter også litt havregryn. Dette brødet er nok litt grovere enn kneipp-brød, men mye bedre. Det holder seg minst 3 dager. Jeg bruker å dele brødene i to før jeg fryser dem, så har jeg (nesten) ferskt brød hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blings Skrevet 30. mars 2003 #5 Del Skrevet 30. mars 2003 En spiseskje sirup er et annet tips. Hvis du syns det er OK med en anelse søtsmak, da. Jeg liker brød med havregryn. Du kan også variere med havremel i stedet for havregryn, det har samme effekt. Og så bare ett tips til: Ikke ha for fast deig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 30. mars 2003 #6 Del Skrevet 30. mars 2003 *noterer Havregryn på handlelista* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 30. mars 2003 #7 Del Skrevet 30. mars 2003 De "ferdig" brødene fra møllerens hvor du bare skal tilsette vann og gjær eller hva det er, er utrolig gode og saftige Kornbrødet deres holdt seg i mange dager og jeg baker det titt og ofte, så er det ganske grovt også. Nydelig. Et tips hvertfall, så sparer du litt tid også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. mars 2003 #8 Del Skrevet 30. mars 2003 Enig med Skusla! Solsikkebrød er utrolig godt, og det samme med Dansk rugbrød. NAM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 30. mars 2003 #9 Del Skrevet 30. mars 2003 Jaaaa, det danske rugbrødet er skikkelig godt. Solsikkebrødet har jeg ikke smakt, men det skal jeg jammen ta å kjøpe. De er hvertfall kjempe gode, alle brødene jeg har bakt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2003 #10 Del Skrevet 1. april 2003 jeg bruker skummet kulturmelk som deigveske og da får jeg brød som er gode i flere dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 1. april 2003 #11 Del Skrevet 1. april 2003 Bruker Møllerens korn brød, men øker væsken til 1 liter, og tilsetter ekstra hvetemel. Bruker alltid fersk gjær aldri tørrgjær. Synes dette blir kjempegode brød. Drysser til havregryn på toppen for utseendets skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2003 #12 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg bruker vann som deigvæske. Deler alltid brødene i to før jeg fryser dem( pakk godt i tett pose, ellers tørker brødet i frysern). Da rekker ikke brødet å bli tørt før det er oppspist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå