Gjest Diva Skrevet 29. mars 2003 #1 Del Skrevet 29. mars 2003 Nå nærmer altså søknadsfristen seg med stormskritt. Jeg er temmelig rådvill med hensyn på hva jeg bør velge til høsten, og om jeg skal videre på skole til høsten, evt. altså jobbe et år (må ha førerkort av praktiske årsaker og spare litt til ny studentperiode). Fra før av har jeg forkurs ingeniør (som jeg nå er ferdig med til våren) og jeg tar sikte på å studere videre som ingeniør. Jeg har valget mellom kjemiingeniør, byggingeniør, og branningeniør. Alternativt kan jeg sikkert også søke på andre studier, men det er stort sett ingeniør jeg er interessert i. Med tanke på dagens arbeidsmarked, er det rimelig skummelt å velge en linje nå. Jeg må tross alt være nogenlunne sikker på at det valget jeg tar, kan gi meg en jobb etterhvert. Det er vanskelig nok nå fortida å få jobb som helsesekretær, som jeg da er utdannet som fra før av. Jeg vegrer meg for å velge, fordi jeg er redd for å sitte igjen med enda en utdanning jeg ikke får brukt. Min samboer har store problemer med å få seg en jobb innen sitt fag (data), som ingeniør. Dette skremmer meg og jeg ANER virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Kommer uansett til å søke på både flere forskjellige linjer og jobber, for sikkerhets skyld. Men jeg skulle gjerne hatt litt impulser på hva som kan væe aktuelt og relativt tidløst i forhold til andre utdanninger. Er klar over at arbeidsmarkedet er opp og ned, men om det er noen utdanninger som er mer "safe" ? Er det noen som går på en av de ovennevnte utdanningene eller innehar ingeniøryrker her ? Eller som har peil ? Jeg tar gjerne imot tips / råd og kommentarer, for jeg må prøve å resonnere endel på dette. Er sååå takknemlig for hjelp eller synspunkter.... Desperat Diva :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mere te Skrevet 30. mars 2003 #2 Del Skrevet 30. mars 2003 Bør vel egentlig ikke uttale meg, har ikke greie på ingeniør utdannelse/jobb, men helt generelt vet jeg at det er lurt å utdanne seg innen det man er mest interessert i. Så var det dette med jobb når du er ferdig da.. byggingeniør er vel relativt avhengig av konjungturer, mens kjemi -og brann ingeniør virker (for meg, som er helt grønn) mer eksklusivt og konjunkturuavhengig. (?). Det er vel uansett en treårig utdannelse, så det er jo vanskelig å vite hvordan verden ser ut når du er ferdig.. har du klart for deg hvilke jobber du kvalifiserer deg til? Kan du snakke med noen på arbeidskontoret el.l. om dette? Når det gjelder det andre - om du skal ta pause eller studere så avhenger vel det av om du får en greit betalt jobb slik at du får spart opp penger til studiet. Helt generelt tenker jeg at det lønner seg å bli raskest mulig ferdig med utdannelsen, men det kan selvf være mange gode grunner for å velge annerledes!! Uff, dette ble ikke videre konstruktivt, håper du finner ut av ting og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. mars 2003 #3 Del Skrevet 30. mars 2003 Synd du bor så langt borte, hvis ikke så hadde kanskje min utdannelse vært midt i blinken for deg.. Mitt studium er et kombinasjonsstudium mellom siv.øk og siv.ing innen fiskeri, da er du garantert jobb! Men da må du til Tromsø.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 30. mars 2003 #4 Del Skrevet 30. mars 2003 Ååå, ja det blir nok litt langt... Takker for øvrig for svar fra begge :D Diva :D Noen flere ??? : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2003 #5 Del Skrevet 31. mars 2003 Hei! Det viktigste er vel å velge noe du liker, siden du skal jobbe med dette i mange år fremover! Selv er jeg bygningsingeniør. Begynte på skolen i 91 og da syntes mange jeg var dum siden byggebransjen var helt i bunnen. Men skolen tok jo tre år og dessuten gikk jeg videre til siv.ing, så innen jeg var ferdig hadde jo markedet snudd til det positive. Byggebransjen går jo ofte opp og ned, men den vil jo på en måte alltid være der. Dessuten er det jo ulike retinger innen studiene du sikkert kan velge og det er mange ulike valgmuligheter etterpå. Brann og kjemi kjenner jeg ikke så godt til, men jeg tror de er litt snevrere på valgmulighetene. Så det beste rådet er nok å kjenne etter hva du har lyst til og velge den retningen. Kanskje du kunne søkt som en slags assistent et sted du kunne tenkt deg å jobbe for å finne ut om dette er noe for deg hvis du jobbe et år først. Hvis du har mulighet til å flytte på deg, ville jeg undersøkt hvilket opplegg de ulike ingeniørhøgskolene har, for det er nok litt forskjellig fra skole til skole! Lykke til i hvert fall! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 2. april 2003 #6 Del Skrevet 2. april 2003 Hei Lille meg :D Tusen takk for svar Det er gull verdt for meg. Nå er det 13 dager til søknadsfristen, så er litt svett..... Tror valget faller på bygg eller kjemi (kan også søke som brannkonstabel når jeg innehar en av disse titlene og det gir meg enda flere sjanser). Kommer til å søke på både jobber og skole, for å være dekket opp. Ikke sikkert jeg får noen jobb til høsten, så hvis det ikke er for sent prøver jeg meg på et år til. Håper det går min vei snart :D Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 3. april 2003 #7 Del Skrevet 3. april 2003 Vrien du er med innlegget idag, da! :blunke: Vi får ta en diskusjon om temaet over et kafè besøk. Lille Meg er forøvrig inne på noe der, skolen varer jo noen år, og arb.markedet kan ha snudd totalt på den tida! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 4. april 2003 #8 Del Skrevet 4. april 2003 Gleder meg til cafèbesøket Marianne :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. april 2003 #9 Del Skrevet 4. april 2003 Gleder meg til cafèbesøket Marianne :D Du er ikke den eneste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2003 #10 Del Skrevet 10. april 2003 Har du sendt inn noen søknader ennå? Bare nysgjerrig jeg! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. april 2003 #11 Del Skrevet 10. april 2003 Kan du ikke søke begge deler da? Så har du litt tid å tenke deg om før du får svar liskom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 10. april 2003 #12 Del Skrevet 10. april 2003 søk begge deler og da kan du forandre rekkefølgen helt fram til 1 juni.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå