Gjest Mzfire Skrevet 29. mars 2003 #1 Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg lurer på en ting jeg. Høres kanskje rart ut dette men her kommer spørsmålet Når man er på date, hvem betaler da? Altså selv syns jeg det er litt ekkelt og føler på at gutten skal betale for meg. Da jeg var på date før i tiden ville jeg helst betale selv, men gutta jeg har gått ut med har da vært gentlemen og betalt. Føler litt på det. Jeg tar det ikke som en selfølge at gutten betaler hvertfall. Syns det er best å bytte på å spendere jeg, det gjør jeg og kjærsten min, syns det er mest riktig. Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 29. mars 2003 #2 Del Skrevet 29. mars 2003 Synes ikke det er sånn at gutten automatisk skal spandere, men kjenner folk som mener det... :o Noen ganger synes jeg at det er greit at man betaler for seg selv, andre ganger passer det å spandere eller bli spandert på. Men er det ikke gjerne sånn at den som inviterer spanderer? Ser for meg at det er korrekt skikk og bruk jeg... Uansett. kjæresten min og jeg bytter på det alt ettersom hva vi skal og hvem som har best råd på det aktuelle tidspunktet etc. og det fungerer fint for oss. Har ikke hatt en eneste penge krangel ennå, og vi har vært kjærester i 3 år og bodd sammen i ett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 29. mars 2003 #3 Del Skrevet 29. mars 2003 om jeg noen gang er på date ( ) så betaler jeg. føler det nesten som en avvising om hun forlanger og betale for seg (jeg skal ikke skylle deg noe så du kan ringe og mase mere nei)om du forstår. men etter at den perioden er over og dere begynner og bli bedere kjent er det vel den som har penger som betaler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 29. mars 2003 #4 Del Skrevet 29. mars 2003 Sier at vi deler det på 2 jeg.. stort sett. få som gidder "krangle" mer med meg om det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 29. mars 2003 #5 Del Skrevet 29. mars 2003 Det visste jeg ikke at det kunne tolkes som en avvisning hvis jenta betalte selv for seg. Det jeg tenker på er at jeg ikke vil snylte og at jeg ikke vil virke frekk om du skjønner, men ja er vel kansje mest skikk ja at den som inviterer spanderer.. Men uansett tar jeg ingenting for gitt. Kan ikke helt de uskrevne reglene her nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bimbo Skrevet 29. mars 2003 #6 Del Skrevet 29. mars 2003 Den som står for invitasjonen står selvfølgelig for regningen, uansett kjønn. Takker man ja til å bli med ut, skal den andre være villig til å betale da den har tatt initiativet. Den som ble invitert med ut, kan selvfølgelig (og bør, om man ikke er i en skikkelig pengekrise) tilby seg å betale halvparten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 29. mars 2003 #7 Del Skrevet 29. mars 2003 Helt enig med deg Bimbo, men for meg hadde det vært mer naturlig eks etter et restaurant besøk, men eks ved kino luka hadde jeg ikke helt visst hvordan jeg skulle fått sagt det.. Hehe.. Litt flaut liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 29. mars 2003 #8 Del Skrevet 29. mars 2003 -Dette er en problemstilling som jeg aldri blir klok på.....jeg føler meg litt ekkel når jeg lar han betale, men hvis jeg foreslår å dele, ja da føler jeg akkuratt som ble sagt her:- at jeg gir signaler om at jeg egentlig ikke er interessert...huff....... Samtidig vil jeg gjerne gi inntrykk av at jeg greier meg sjøl økonomisk- noe jeg definitivt gjør!!- altså at jeg ikke er ute etter en mann med "midler" som skal forsørge meg, som enkelte her på forumet hevder at alle kvinner er! Menn- kom på banen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. mars 2003 #9 Del Skrevet 29. mars 2003 Enig i at den som står for invitasjonen skal betale regninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fattig studine Skrevet 29. mars 2003 #10 Del Skrevet 29. mars 2003 Enig i at den som står for invitasjonen skal betale regninga. Og så jeg som prøvde meg på den "business-mannen" da.. :oops: Skjønner hvorfor han avslo daten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. mars 2003 #11 Del Skrevet 29. mars 2003 Avslo han? For en noldus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 29. mars 2003 #12 Del Skrevet 29. mars 2003 La oss si at det er HELT i begynnelsen av et forhold,...og vi blir enige om å gå ut og spise........ingen av oss orker å lage mat, vi har holdt på med andre ting hele dagen. Altså at ingen av oss "inviterer" direkte.- Hvem betaler da,da??- Kan jo bli den første krangelen,det....."jeg betaler"..."nei,nei,vi deler"......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 29. mars 2003 #13 Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg mener det riktige i begynnelsen av et forhold er å dele regningen i to og betale halvparten hver. Dette har aldri bydd på problemer for meg: Tar alltid ut nok penger før jeg går ut og sier at dette deler vi og legger min halvdel av regningen på bordet. Har man vært sammen en stund syns jeg det er riktig at den som har mest penger i øyeblikket betaler, eller at man betaler sånn ca annenhver gang. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 29. mars 2003 #14 Del Skrevet 29. mars 2003 Nå er det mange år siden jeg var på date sist, men jeg er jo ute og spiser med venner innimellom. Da går det på samme måten. Enten betaler man selv det man har spist/drukket, eller så betaler den som inviterte. Mener jeg. Jeg føler meg skikkelig teit hvis jeg blir spandert på, jeg, for jeg føler meg som en snylter. Så da tar jeg det alltid "igjen" med å spandere på h*n neste gang, liksom. Og nå kom jeg akkurat på at jeg skylder en kompis en middag siden lenge før jul!!! :oops: :oops: Jeg får prøve å få tatt det igjen snart, for jeg hater tanken på at noen har betalt mat for meg og jeg ikke har fått gjort opp for meg. Sambo og jeg har felles økonomi, så der blir det rett og slett for dumt om vi skulle diskutere hvem som betaler, hehe... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 29. mars 2003 #15 Del Skrevet 29. mars 2003 Når jeg er ute med venner, så betaler vi hver for oss. Når jeg er ute med sambo så betaler han, eller vi deler på det. Litt forskjellig. Og i morgen f.eks så har jeg blitt invitert ut av sambo, og da betaler han. Hvis ingen direkte inviterer, så er det bare å betale for det en selv har spist om man ikke kommer fram til noen annen enighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 30. mars 2003 #16 Del Skrevet 30. mars 2003 Hadde det vært en tidlig date, og han hadde invitert, synes jeg han burde betalt. Omvendt hvis det hadde vært meg som hadde tatt initiativet. Synes det høres litt søkt ut å invitere folk ut på middag for så å kreve at den andre skal betale. Etter at man har datet en stund og kanskje blitt kjærester, synes jeg man kan dele eller bytte på. Som samboere har man vel som regel felles økonomi og da spiller det egentlig ikke så stor rolle hvem det er som betaler. Tar det som det kommer vi. Den som har råd, eller den som "inviterer". Er man ute med venner, er i alle fall jeg vant til at man betaler hver for seg/spleiser. Eller at man bytter på hvis det er en fast gjeng man spiser sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 30. mars 2003 #17 Del Skrevet 30. mars 2003 Mimre - mimre... Jeg traff Mayamannen på nettet. Vi utvesklet mailadresser og mailet ca. 6 uker. Da tok jeg initiativ til å treffes. Passe flau og spent satt jeg på Pars restaurant i Bergen sammen med internettvennen min som jeg hadde invitert ut... Her ble det forrett - hovedrett - 1 flaske rødvin - dessert - kaffe og cognac. :D Regningen kom på ca.1500,-. Jeg var usikker på hvordan gjør vi dette da? :oops: Jeg ville ikke føle meg som en snylter heller... Men det var ikke snakk om at jeg skulle være med eller enda verre: betale hele regningen... :o Han betalte som den største selvfølge... Jeg synes dette var litt pinlig... Okey: jeg inviterte ham ut på Peppes og kino. MEN tror dere ikke han betalte alt der også? :oops: Det var ikke mulig å diskutere dette: en mann betaler og ferdig med den! Men da inviterte jeg ham bare hjem på middag istedet for... Da kunne han ikke betale noen regning iallefall... Må innrømme at innerst inne føler jeg meg "ladylike" når en mann er gentlemann... Men i bunn og grunn synes jeg det kommer ann på økonomien og evnen til begge parter... Dersom mannen ønsker å betale: la ham... Fordi han kan føle seg som en som blir avvist... :-? Og dersom ikke det er signalet du ønsker å gi: svelg stoltheten og kos deg. Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2003 #18 Del Skrevet 30. mars 2003 Sånn som jeg skulle ønske jeg også for en gangs skyld var blitt vartet opp...så deilig det må være å føle seg "verdsatt"... Litt utenfor tema men, det er nok ikke alltid det lureste å våre "pådrivern" når man er jente.. :cry: :cry: :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idun Skrevet 30. mars 2003 #19 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg har opplevd å blir kalt for rødstrømpe jeg...fordi jeg gjerne ville få betale for meg... :o Må tilføye det da, at etter den kommentaren ble det ingen ny date på han... Idun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 30. mars 2003 #20 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg har en venninne som inviterer meg ut og forventer å betale regningen. Det får hun lov til. Hvis noen foreslår at vi går ut å spiser, betaler alle hver for seg. Sambo betaler alltid - enten med hans eller mitt kort :D Jeg synes at det er stor forskjell på å invitere og så å foreslå å gjøre noe ilag. Det å invitere innbærer å betale regningen. Det er greit, men hva forventes til gjengæld? Det er vel det som er det store spørsmålet Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå