Gjest Edith Skrevet 29. mars 2003 #1 Del Skrevet 29. mars 2003 Hei hei... Noen som studerer/har studert psykologi? Jeg synes psykologistudiet høres veldig spennende og krevende ut. Vurderer det etter videregående. Hvor anbefales det å studere psykologi? Er det et veldig hardt/krevende studium? Fortell! Positivt/negativt....? Takker for tilbakemelding..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 29. mars 2003 #2 Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg tror det er bra å studere psykologi i Trondheim. Der kan du, som eneste sted i landet(?) ta hovedfag i psykologi. Men det er vel embedsstudiet du sikter deg inn på? Tror det er et krevende studium, ja. Har også hørt at det skal være bra på universitetet i Lund (sverige), men vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edith Skrevet 30. mars 2003 #3 Del Skrevet 30. mars 2003 Hmmm..... *litt forvirra nå* Embedsstudiet? Er litt usikker på hvor langt jeg vil gå. Vurderer sterkt å ta detsom nå er det ett-årige grunnfaget som er opptaksgrunnlaget for profesjonsstudiet. Får se etter det året om psykologi er noe for meg. Uansett så er det ikke dumt å ta det med seg..... Profesjonsstudiet kan avsluttes med hovedfag sant? Og det er eneste studie som gjør at du kan kalle deg psykolog å praktisere dette? Er det dette som er embedsstudiet? 1 årig psykologi som opptaksgrunnlag for profesjonsstudiet + 3 årig psykologi som gir deg bachelorgrad er ihvertfall ved Uio. Bare i Trondheim man kan få mastergrad ja.... Det kan nok stemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 30. mars 2003 #4 Del Skrevet 30. mars 2003 Grunnfag psykologi kan du ta hvorsomhelst! Det er stort pensum men veldig spennende og morsomt! Det er et fint fag å ha med seg uansett hvilken vei du penser inn på etterpå. Hvor du bør studere, avhenger da heller av andre ting som nærhet til familie og venner, miljø, etc. I Trondheim er det et veldig bra studiemiljø. Studentene preger byen, de har "huset" og "uka" og byen er passe stor: den har "alt" samtidig som du lett kommer deg rundt (med sykkel)! Blindern blir ganske annerledes med større miljø, etc. Har ingen erfaring fra Bergen/Tromsø annet enn at mange jeg kjenner har likt seg begge steder. (grunnfag psyk. kan du også ta på andre måter, forresten)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 30. mars 2003 #5 Del Skrevet 30. mars 2003 Profesjonsstudiet kan avsluttes med hovedfag sant? Og det er eneste studie som gjør at du kan kalle deg psykolog å praktisere dette? Er det dette som er embedsstudiet? . Profesjonsstudiet bygger på grunnfag psykologi og er et "yrkesrettet" studie. Altså; Du blir psykolog. (eller pedagog eller sosialøkonom, etc) Hovedfag er et toårig studie hvor du skriver en hovedoppgave, dvs et lite forskningsprosjekt i liten skala (det må du gjøre på profesjonsstudier også, forøvrig) i tillegg til metodelære og teori. For å bli tatt opp på et hovedfag kreves det - slik det er i dag- et mellomfag i dette faget, samt et visst antall vekttall i alt. Nå legges dette om, prat med en studieveileder du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 31. mars 2003 #6 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg synes psykologi er veldig spennende. dessuten er det veldig allround, du får bruk for det selv om du ikke velger å gå videre mot hovedfag eller embedsstudie i psy. jeg har tatt psy grf i trondheim. Det er nødvendig at du liker undervisningsformen på universitetet for å gjøre det bra, dvs. har god selvdisiplin og jobber godt uten særlig oppfølging annet enn forelesninger i ny og ne. Og hvis du vil videre må du gjøre det veldig bra, spes. for å komme inn på embedsstudiet. Det er et hardt studie som krever mye innsats, men som er interessant. Hovedfag er som embla nevnte, forskningsutdannelse mer enn terapeut utdannelse. Nå skal ikke jeg uttale meg om det nye gradssystemet og kvalitetsreformen og hvilke innvirkninger det får, jeg er snart ferdig og det angår ikke meg Men jeg heller mot at cand.mag /bachelor snart, begynner å bli tynt, så folk flest bør tenke litt på hovedfag eller et embedsstudie.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 1. april 2003 #7 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg tror det er bra å studere psykologi i Trondheim. Der kan du' date=' som eneste sted i landet(?) ta hovedfag i psykologi. Men det er vel embedsstudiet du sikter deg inn på?[/quote'] Fra høsten av er det visstnok mulig å ta mastergrad (hovedfag) i psykologi i Tromsø også :D Eksen min har studert psykologi, og jeg har ei venninne som holder på med det nå, så jeg har bare kjennskap til faget gjennom dem, men det virket kjempespennende! Faktisk så spennende at jeg tror jeg skal ta grunnfaget selv, når jeg får tid. En annen ting er jo at kanskje ikke alle passer til å studere det. En oppdager så mange sider ved seg selv underveis. Eksen min var plutselig både anarkist og nihilist, men det gikk heldigvis over etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 1. april 2003 #8 Del Skrevet 1. april 2003 En annen ting er jo at kanskje ikke alle passer til å studere det. En oppdager så mange sider ved seg selv underveis. Eksen min var plutselig både anarkist og nihilist' date=' men det gikk heldigvis over etterhvert [/quote'] Det er visst ikke helt uvanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2003 #9 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg har kommet ganske langt på embetsstudiet ,og kan kanskje gi noen gode råd. Embetsstudiet er det samme som profesjonsstudiet og er det eneste studiet som gir rett til å praktisere som psykolog (psykolog er en beskyttet tittel). I tillegg kan man drive med forskning når man har dette studiet. Tar du hovedfag psykologi -altså som del av en grad sammen med andre fag, kan du IKKE praktisere som psykolog siden dette snarere er en forskningsutdannelse. Du kan også selvfølgelig få konsulentjobber etc., men du kan ikke kalle deg psykolog. Greit å være oppmerksom på denne forskjellen. For å komme inn på embetsstudiet må du først ta deler av grunnfag + ex.phil. Jeg går i Bergen og der trenger du tre blokker fra grunnfaget (grunnfaget er delt inn i fire blokker) for å søke videre (+ ex.phil). Hvordan det er andre steder er jeg usikker på, og jeg råder deg til å ta kontakt med de ulike universitetene for å høre. Det er også litt forandringer på gang mht. kravene for å komme inn videre iom at man er i ferd med å skifte karaktersystem, så dette må du sjekke opp nærmere. Før kom man inn videre ut fra karakterer, noe som gjorde at det var ganske hard jobbing på grunnfag og mange må også ta eksamen opp igjen. det er imidlertid langt fra uoverkommelig, men krever en innsats. Jeg synes ikke pensum var spesielt stort sammenlignet med andre fag, men dersom man kommer rett fra vgs., er det nok en større overgang. Les jevnt, vær med på kollokvier og seminargrupper. Da er du langt på vei. Embetsstudiet er kjempespennende og utrolig variert. De siste årene er det mye praksis og mye klinisk pensum, noe som er veldig, veldig spennende. Mye av stoffet er selvfølgelig også kjedelig og veldig teoretisk, men man merker etterhvert at dette også er nyttig å ha med seg...i perioder er det selvfølgelig mye å gjøre, men når det er sagt har jeg hatt behagelige år her. Rett før eksamen og innleveringer er det mye stress, men ellers tror jeg ikke dette studiet er verre enn andre. Det som er litt annerledes enn mange andre fag, er imidlertid at det i perioder er mye obligatorisk undervisning som man må ta for å få godkjent studiet. Det gjør imidlertid at man blir "dratt gjennom", og frafallsprosenten på psykologi er veldig lav. Sammenlignet med jus, er karakterpresset ganske lavt her, og de fleste lever et ganske aktivt liv utenom lesesalen også (i motsetning til jus!). Allikevel kan det være litt tøft fordi de fleste som går her er flinke folk og karaktervivået på eksamener er veldig høyt, noe som gir et lite press selvfølgelig, men ikke verre enn at det er greit å takle. Vet ikke hva du vil vite, men du får bare spørre dersom du lurer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
choop Skrevet 6. april 2003 #10 Del Skrevet 6. april 2003 Det var veldig interessant å lese innlegget ditt,Gjest. Jeg har tenkt på psykologistudiet jeg også, fordi jeg synes det virker som et studium som passer meg bra. Ut fra mine forestillinger selvfølgelig... Lurte på om du kanskje kunne nevne litt av pensum dere går igjennom. Vet du om alle universiteter krever ex.phil? Jeg har hørt at det er noe nytt fra iår,at man ikke trenger ex.phil eller fac for å studere ved universiteter...? I forhold til jus(som du nevner)..er det like mye pensum og lesing? Har hørt at jus-studiet innebærer sinnsykt mye lesing nemlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2003 #11 Del Skrevet 13. april 2003 Skal prøve å gi deg svar på det du lurer på. Når det gjelder om du må ha ex.phil så tør jeg ikke påstå noe iom. at det er lenge siden dette var aktuelt for meg, så jeg er nok ikke helt oppdatert. Synes imidlertid det høres litt rart ut dersom de har kuttet ut dette nå siden det ikke er lenge siden det ble obligatorisk på studier som før ikke hadde det (medisin, siv.ing etc.). Men ex.phil er overkommelig. Litt kjedelig kanskje, men verdt å få med seg. Spesielt når det gjelder psykologi, er det slettes ikke bortkastet å ha lest ex.phil først siden psykologi og filosofi ikke er helt ulikt. Når det gjelder pensum på psykologi kan jeg iallefall si hvordan det har vært de årene jeg har studert. I Bergen har det vært en del endringer i studieplanen de siste årene, men vil nok tro at innholdet i bunn og grunn er det samme uansett. På grunnfag som er inndelt i fire blokker, er det en generelle del som gir en kort og grei innføring i grunnleggende emner. Det er VELDIG lite psykiatri, altså den delen de fleste tenker på når de hører om psykologi, og du lærer så godt som ingenting om sykdommer, behandling etc. Det er litt biologi (pleier å være den delen mange sliter med), litt om læring, oppmerksomhet, hukommelse, utvikling etc. Mange ulike emner med andre ord. I den andre blokken er det historie og metode, dvs. innføring i forskningsmetoder etc. Den tredje blokken går nærmere inn på utvikling, biologi, kognitiv psykologi (oppmerksomhet, hukommelse etc.) og personlighet (ulike teorier). Dnne delen er nok den med mest pensum. Den fjerde blokken er valgfri. Du kan velge bl. a sosialpsykolog eller arb.org. Skal du inn på embetsstudiet trenger du ikke ta denne blokken, men kan ta ex.phil istedet. Jeg understreker at dette gjelder Bergen, og det kan være at ordningen er endret siden jeg gikk, så dette må du sjekke selv. På embetsstudiet er en del av pensum litt likt grunnfag i starten synes jeg iallefall. Mye teori om utvikling, personlighet, kognisjon etc. I Bergen er det ganske stor vektlegging på biologi, og denne delen synes jeg er veldig bra. Studiet er delt i første og andre avdeling, og første avdeling er veldig teoretisk. Dvs. at man lærer lite om ulike sykdomstilstander og behandling, men mer teorier om hva personlighet er, hvordan man utvikler seg, og hva ulike retninger sier om dette. På andre avdeling begynner imidlertid den kliniske biten og man har mye praksis. Her er det mye pensum om behandling, testing og kartlegging av pasienter. Fram til i år har det vært praksis på poliklinikken som tilhører fakultetet, dvs. at man jobber med klienter på skolen. Dette vet jeg det har vært snakk om å kutte ut pga. at det koster mye å ha veiledere ansatt, men vet ikke hva som har blitt bestemt,. I tillegg har jeg hatt praksis på PPT kontor, nevrologisk praksis (utredning av bl. a ADHD) og ekstern praksis hvor man jobber som psykolog (under veiledning) på en eller annen arbeidsplass (alt fra familievern til konsulentkbyråer). Underveis er det selvfølgelig eksamener, oppgaver etc.. Det er god oppfølging, og det som gjør studiet så bra er at det er så variert (synes jeg iallefall). Jeg vet ikke helt hva mer du vil vite, men du må bare spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå