Gå til innhold

Vil avlive alle hunder som biter barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Scampi
Skrevet

Synes dette høres flott ut! Mannevonde bikkjer må lukes bort, men at det i mange tilfeller kan være eierens feil er sikkert og en helt annen diskusjon... Hva synes du man burde gjøre, sexysadie, med hunder som biter barn siden du reagerer så voldsomt? Kan ikke så mye om hunder, men tror ikke det er så lett å "omdressere" en hund som er blitt voksen. Er åpen for diskusjon.. :)

Skrevet

jeg er IKKE for denne loven. herregud. jeg har hørt om så mange tilfeller der det er BARNA som terger på seg hundene. klart, dersom en hund er mannevond bør den kanskje avlives, men hvamed eieren? hvorfor skal det bare gå utover hunden? hunder er vanligvis ikke mannevonde, da har de som regel opplevd noe vondt, mishandling el. og da mener jeg EIEREN bør straffes PÅ DET HARDESTE!!!!!! men i dette dyre-hatende samfunnet er det alltid dyrene som får lide. vet at folk er uenige med meg, særlig de som ikke liker dyr (dem er det DESVERRE mange av, ufølsomme folk), men jeg står uansett fast ved det jeg mener, og dette har jeg alltid ment!

Iset

Gjest sexysadie
Skrevet

D er mitt poeng også: hva med de gangene barna hisser opp hunden?

D er ikke lenge siden jeg tok en guttunge i å hytte med neven foran hunden da den stod 5 min bundet foran butikken.

Hadde ikke jeg vært så hurtig vet jeg ikke hva som hadde skjedd, hva om Henry hadde bidt gutten og vi hadde vært nødt til å avlive en kjempeflott hund som aldrig gjør en flue fortred?

(Tror meg når jeg sier at gutten fikk seg en omgang...(Moren hans ringte og kjeftet meg opp...)

Satt på spissen; Hadde d ikke vært mere samfunnsnyttig "å avlive" guttungen som ikke har lært seg å respektere dyr???

Skrevet

helt enig med deg SexySadie. det er alltid dyrene det skal gå utover, selv om det oftest ikek engang er dyrenes feil! :evil:

Skrevet

Der er jo forskjell på biting og biting og da. Syns at hvis en irritert hund napper i en person så bør den ikke avlives av den grunn - det er hundens måte å prate på. Men utover det syns jeg at alle hunder som biter - mener biter skikkelig bør avlives når de biter mennesker i det hele tatt. Ikke bare barn. :)

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg er mest interessert i d som skjer i forkant av bitingen!

Jeg går ikke automatisk med på å avlive en hund bare fordi den har bitt noen som kanskje skulle ha hatt bedre vett enn å terge på seg (en kanskje fremmed) hund. Da har vedkommende fått som fortjent!

Skrevet

Man må jo skille litt her.

Jeg er fullstendig enig i at foreldre har et ansvar for å passe på(og oppdra) barna sine.

Likevel er barn nødvendige for at samfunnet skal gå videre - hunder er ikke det.

Ofte er det ikke barnet som har terget på seg hunden i det hele tatt - det er snakk om agressive hunder som går løse og biter uten provokasjon - jeg har opplevd det en gang.

Som alle andre saker så er det to sider av en sak - men jeg mener hensynet til barna må veie tyngst her. Du kan ikke anklage et barn på 2-3 år for å ha provosert hunden - de skjønner jo ikke bedre. Om noen skulle vært avlivet i slike tilfeller bør det være foreldrene

Gjest sexysadie
Skrevet

Samfunnet trenger barn.

Enig i det.

Samfunnet trenger også hunder. Spesielt dette Gesellschaftsamfunnet vi nå begynner å få er hunder en uvurdelig venn å ha.

vi kan ikke begå selvtekt ved å avlive folks hunder uten å ha klarhet i hva som har skjedd i forkant.

Hadde noen avlivet bikkja uten videre hadde jeg blitt drapsmann.

Gjest sexysadie
Skrevet

Som alle andre saker så er det to sider av en sak - men jeg mener hensynet til barna må veie tyngst her. Du kan ikke anklage et barn på 2-3 år for å ha provosert hunden - de skjønner jo ikke bedre. Om noen skulle vært avlivet i slike tilfeller bør det være foreldrene

2-3 åringer ja, men hva med en utidig tolvåring som burde innehave såpass kognitive evner at han skal klare å se handling/konsekvens---

Skrevet

Ja - jeg forstår egentlig dette med at barn bør ikke terge på seg bikkjer. Men det er en litt komplex situasjon synes jeg. For i motsetning til ved resturantbesøk (en annen tråd :)) så syns jeg det bør gå an å slippe barn ut å leke eller gå i butikken osv. Og det er bare slik at barn vet ikke alltid hvor farlig det er, de skal tøffe seg osv. Og vi kan nesten ikke forvente at foreldre som forhåpentligvis vet bedre skal overvåke alle handlingene barna deres gjør. Derimot - er det hjemme i gårdsplassen der hunden bor tenker jeg at det er tross alt privat eiendom jeg da. Hunder som står i bånd skal etter regelen ha fred.

Men hvis det er utenfor en butikk eller andre offentlige steder mener jeg faktisk det er hunde eierens ansvar dersom noe skulle skje. Jeg har ikke hund selv - men den hunden jeg kjenner best ville ikke bitt barn selv om de sto i bånd. hehe - men jammen ville hun nok bjeffet som en vill :) Så ville hun vel forsøkt alt hun kunne å få bli klappet litt osv. Og hoppet litt også - og det er også en ting. Barn blir livredde når hundene hopper på dem - og hunden er bare glad og sier hei. :)

Skrevet

Jeg synes det høres håpløst ut (for hunden) med en så ensporet lov om at alle hunder som biter barn (/mennesker) til blods skal avlives snarest mulig.

Jeg er helt enig i at misshandlede hunder som springer løs i flokker å jakter på mennesker, og dermed også angriper, bør avlives på flekken!

Når en ellers harmløs hund står bundet utenfor en butikk f.eks. så kan den gjøre svært lite for å forsvare seg selv om den blir terget/ ertet/ plaget, grunnen til at det er hunde"parkeringer" utenfor butikker etc, og grunnen til at gode hundeeiere regner med at det er trygt å la sin harmløse hund stå der, er fordi man ikke tar det som en selvfølge at det når som helst kan komme ondskapsfulle barn (for BARN kan så absolutt være ondskapsfulle!!!) som misshandler hunden slik at dens eneste mulige forsvar, er å bite fra seg!

Det blir da galt i mine øyne å avlive hunden raskest mulig, uten å undersøke hvordan dette har påvirket hunden og dens væren mot andre mennesker og barn.

Jeg har selv en venn som tok til seg en hund som hadde bitt, hunden hadde stått bundet, opptil flere barn i 10-12årsalderen hadde tvunget seg på den, dratt den etter halen, kastet stein på den, dratt den i ørene, slått etter den etc bare "for gøy".... :evil: :evil: Hva kan en bundet hund gjøre? Han gjorde det eneste han kunne for å bli kvitt plagåndene, han beit!

Hunden er ett prakteksemplar av en hund, veloppdragen, kjempedyktig jakthund fordi den er så dressert, elsker barn, oppvokst med barn, familiehund, trygg og snill mot både kjente og fremmede.

Eierne hadde gitt den til veterinæren, fordi foreldrene til den av barna som var blitt bitt, hadde krevd den avlivet. Verken eier eller veterinær syntes det var rett, så derfor ble den "omplassert" til mennesker langt fra det bitte barnets familie. Eieren ble selvsagt innformert om hendelsen, og fikk streng beskjed om å ikke gå fra hunden bundet, være obs når barn lekte i nærheten etc, for å se hundens reaksjoner.

Jeg har selv (før jeg virkelig kjente hunden) passet den en uke, det er virkelig en trygg og trofast og god hund. Overhode ikke aggresiv, overhode ikke nervøs, ingen dårlige reaksjoner ovenfor barn.

Skal allikevel denne hunden avlives? Fordi den gjorde det eneste den KUNNE gjøre? For hva ellers skulle den kunne gjort?

Kanskje vi voksne skal ta litt mer ansvar for hva vi lærer våre barn? også om respekt for fremmede hunder, hva man faktisk ikke KAN gjøre mot noe levende vesener?

En katt vil dra til deg eller bite om du plager den, det vil også ett vilket som helst annet dyr, også hunden om du plager den lenge nok.

Mannevonde hunder bør avlives, men en hund er ikke mannevond bare av det fakta at den har bitt ett barn/menneske! Tror vi det, så tar vi fra hunden alle overlevelsesmuligheter når de er nødt til å omgåes utenksomme og ondskapsfulle mennesker!

Skrevet

sant. Men like så vi må forstå at hundene ikke kan prate og forsvare seg, må vi også forstå at barna har ikke erfaring til å vite dem heller. Hadde hunden visst hva konsekvensen ble av å bite et barn ville den ikke gjort det. Hadde barnet visst konsekvensen av å terge en hund ville det ikke gjort det. Syns det er likt begge veier. OG må nok si at barnets beste for meg kommer fremfor hundens beste. Men det er ikke fordi jeg hater hunder. JEg elsker hunder jeg, men elsker barn mer.

Skrevet

For å være realistisk i forhold til en slik lov, må man innse at det aldri vil være slik at man gjennomfører noe som kan minne om en rettssak før man avgjør om en hund avlives.

Det finnes ondskapsfulle unger som kan drive en ellers fredelig hund til å bite.

Det finnes hundeeiere som, til tross for at de vet hunden er aggressiv og har bitt før, nekter å avlive hunden.

Spørsmålet er hvem skal man ta mest hensyn til: Hund/hundeeier eller barn/foreldre.

Slik jeg ser det er det utopisk å se for seg en situasjon hvor man kan få klarhet i akkurat hva som skjedde, hvorfor hunden bet, hvem som hadde skylden etc.. som begge parter er enig i.

Derfor er jeg redd loven må være ganske kategorisk i hovedansvaret ved hundebitt: Er det hundeeieren som er ansvarlig for at hunden ikke biter, eller er det barnet/foreldrenes ansvar å holde barna unna/unngå å bli bitt?

Skrevet

Jeg synes allikevel det er feil å opprette en lov som påkrever at alle hunder som biter skal avlives snarest.

Det er lov å tenke, at det ikke blir noe rettsak er en ting, men det ER lov å forsøke å tenke igjennom situasjonen.

som sagt, en hund som biter er ikke dermed mannevond! Det er ingenting som sier at den vil bite igjen.

Men slik tenker vel kanskje jeg, mest fordi jeg ikke setter barn over hunder. Barn har rettigheter fordi de er mennesker, barn vil lære seg å forstå, det vil ikke hunden. Hunden vil aldri kunne forstå konsekvensen av å bite, ett barn KAN så absolutt læres opp til å skjønne hva konsekvensen kan være om det plager en hund.

Hvorfor jeg kan si det? Fordi jeg selv har blitt opplært til å forstå hva som kan skje dersom jeg plager eller går bort til en fremmed hund, jeg har aldri slått en hund fordi jeg visste at det var feil å slå levende vesener.

Er det SÅ vanskelig å lære barna sine at man ikke skal skade levende vesener?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel ikke det som diskuteres, at samfunnet trenger barn. Om et barn har hisset opp en hund så viner det om at hundeeier har satt fra seg hunden uforsvalig. Du setter ikke fra deg en hund hvor du vet at barn kan komme i nærheten.

om den er løs, så vil hunden stikke om den blir plaget.

Ofte er det små forsvarsløse barn som blir bitt. En hund som går til angrep vil gjenta den handlingen senere.

Du får den hunden du fortjener, mange ganger er det eieren det er noe feil med.

Noen hunder har gått til angrep på lam/sau. Bonden har enten forlangt avliving eller kurs på han.

Har den gjort det en gang vil den gjøre det igjen.Det er dyrets innstinkt. Kurs er å anbefale.

Noen lar barn passe store hunder noe som er uansvarlig. En 12 åring hansker ikke med en stor hund som har bestemt seg for å gjøre noe "galt".

Tror ikke vi skal blande barns oppdragelse inn i denne debatten.

Skrevet

Nei det bør det ikke være. Men i dagens samfunn er det slik at det er ikke alle barn som får gleden av å lære alt de burde lære. OG det kan barna ikke hjelpe for. Foreldrene kan, men det er ikke foreldrene som blir bitt :)

Men det er egentlig en vanskelig sak, for jeg forstår godt hundeeiere jeg.

Skrevet

... og sperr inne alle barn - og spesielt disse barnas foreldre - som tror dyr tenker som Mor Theresa!

Gjest MonicaØ
Skrevet

Hei !

Jeg synes begge parter skal ta ansvar. At vi hundeiere slutter å sette hunden uten for butikken og andre offentlige steder. Her kan den lett stjeles også. Jeg tar aldri med mine hunder til butikken lengre. Mest fordi jeg er redd at noen skal ta dem, men samtidige at noen skal plage dem. Likevel så må foreldrer lære barna sine å respektere dyr sparker/slår/kaster gjenstander er ting man IKKE gjør på hverken mennesker eller dyr.

Skrevet

som sagt, en hund som biter er ikke dermed mannevond! Det er ingenting som sier at den vil bite igjen.  

Nei, men om jeg ikke var 100% sikker på foranledningen(og kanskje ikke selv da) ville jeg føle meg trygg på at hunden ikke ville bite igjen.

Kunne du latt en hund som har bitt tidligere stå igjen i bånd utenfor butikken? Kunne du latt den leke med barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...