Gå til innhold

Oppskrift på god moussaka

lidia

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg her, please?? Jeg har ofte laget moussaka, men ønsker å prøve en ny vri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker pakke fra Toro jeg :oops: Men siden kjæresten min ikke liker smeltet ost tar jeg osten i sausen i stedet for på toppen. Blir kjempegodt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift jeg har brukt med stort hell :D Den er beregnet til 4 porsjoner.

Kjøttsaus:

ca 500 g kjøttdeig eller kvernet lammekjøtt

2 ss smør

2 løk

1 grønn paprika

2 ts salt

3/4 ts pepper

3/4 ts oregano

1/2 ts kanel

1 laurbærblad

1 båt hvitløk

ca. 1 dl vann

1 boks tomatpuré (ca 130g)

1 aubergine

2 ss salt

Ostesaus:

4 dl melk

3 ss hvetemel

ca 200g revet hvitost

2 egg

* Skjær auberginen i ca 1/2 cm tykke skiver og dryss over saltet.

* Brun kjøttdeigen i smør i en varm panne. Gni den ut med en gaffel/stekespade, slik at den blir kornete. Tilsett finhakket løk.

* Tilsett paprika i biter, salt, pepper, krydder, vann og tomatpuré. Kok opp alt og la alt trekke til en tykk saus. Smak evt. til med salt og krydder.

* Visp sammen melk og mel og rr til det koker opp. Ta kjelen av varmen og tilsett revet hvitost. Avkjøl litt og rør inn eggene.

* Smør en ildfast form. Skyll av saltet på auberginskivene. Legg lagvis kjøttsaus og aubergineskiver og hell ostesausen over. Dryss litt revet ost over til slutt. Stekes i ovn ved 200 grader i ca. 40 min.

Serveres med en grønn salat og evt. brød

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stardust

Her er en som er kjempeenkel å lage, og litt annerledes enn andre oppskrifter jeg har sett. Veeeldig god også.

Denne oppskriften går i ei ganske stor ildfast form!

8 poteter, kokte

KJØTTSAUS:

1/2 kg kjøttdeig

2 løk, grovt hakket

1 liten boks tomatpure'

1-2 dl buljongkraft

1-2 fedd hvitløk, finhakket

2 laurbærblad

salt og pepper

OSTESAUS:

1 beger yoghurt naturelle

2 egg

2-3 dl revet ost

Det du gjør: Lag kjøttsausen og la laurbærbladene surre med i noen minutter. Skjær potetene i skiver og legg de nederst i en ildfast form. Hell den ferdige kjøttsausen over, ta ut laurbærbladene. Bland sammen ostesausen med en gaffel, gjem litt av osten. hell den over kjøttsausen og strø den ekstra osten over. Sett i ovnen på 200 grader i ca 30 min. Da skal du ha fått en fin, gylden topp. Dig in!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I denne ukes KK (det ekstra tykke påskenummeret) sto det oppskrift på gresk(!) moussaka. Har ikke prøvd den, men det hørtes litt annerledes ut enn "vanlige" oppskrifter.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

prøvde den oppskriften til stardust som har youghurt i toppingen. Den var supergod!!!!!! Fikk masse skryt av den i går! Takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...