Gå til innhold

Går du i dine foreldres fotspor?

monja

Anbefalte innlegg

Leste for en tid tilbake, i en eller annen avis at de fleste barn følger i sine foreldres fotspor når de velger utdanning og yrke. Gjør du det? Min mamma er hjelpepleier, og pappa er "oljesjeik" med eget oljeselskap, så jeg tråkker ikke på deres sti, og kommer nok aldri til å gjøre det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg følger ikke deres fotspor....

Mamma jobber i ett supply rederi og pappa i ett annet rederi. Så begge har med båter å gjøre..

Jeg blir sykepleier jeg, den første i familien... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over akkurat det der.. det har aldri vært aktuelt for meg å følge fotsporene dems egentlig. Pappa har et typisk "mannfolkyrke" og mamma er frisør.

Jeg har kanskje arvet noen av dem begge.. teknikk fra pappa og kreativitet fra mamma. Begge deler passer inn i mitt yrke på en måte.

Men de har alltid oppfordret meg til å ta egne valg og oppmunteret meg til å bruke de evnene jeg har.

Så, nei.. jeg har ikke fulgt fotsporene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er sykepleier, pappa er sjef. Vurderer sykepleierutdanning til høsten, så muligens går jeg i mammas fotspor :kul:

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Engel, ikke pålogget

Nei, for all del! :lol:

Foreldrene mine er bøder de, jeg er ingeniør jeg, den første i hele slekta!

Men søsteren min har faktisk tatt over gården etter foreldrene mine, så noen følger jo i deres fotspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Eh...det vet jeg ikke enda... :wink: Har ikke helt bestemt meg hva jeg skal jobbe med, jeg. Jeg er straks utdanna lærer, og det er det ingen andre i min nærmeste familie som er. Men jeg kommer ikke til å jobbe som lærer, så hvem vet hva jeg ender opp som! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. pappa er arbeidsufør, men har jobbet som kranfører. Mamma har jobbet i PU, og er nå avdeligsleder. jeg driver og blir omsorgsarbeider, og da er det en del PU og det trives jeg med. men jeg skal bli barnevernspedagog, så det blir jo litt i samme gate som mamma, men jeg har ikke valgt det pga henne. jeg bestemte meg for at jeg skulle bli barnevernspedagog når mamma gikk på skole for og bli vernepleier. og de to yrkene er ikke så like, men de kan komme borti hverandre i noen sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Kan vel ikke si det,-

Pappa er vaktmester og har noen år på universitetet

Mamma er konsulent / videoproducer på en høgskole

Lille meg vil da sannsynlig ende opp som :

Ingeniør

eller

Brannkonstabel

eller

Radiograf

Tenker jeg

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja... vi får se. foreløpig mangler jeg vel en ti års høyere utdannelse på å ta dem igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tråkker helt klart opp min egen sti, mamma og pappas er uaktuell. (Mamma=regnskapsfører, Pappa er et eller annet veldig teknisk som jeg aldri husker hva er. Jeg studerer markedsføring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, kain itj si det nei!

Mamma var landpostbud

Pappa var alkoholiker

Æ hold mæ langt unna derre, og vart kontorsmurf.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linemor.....

Barnevernspedagogutdanningen og vernepleierutdanningen er VELDIG like, med unntak av diverse medisinske komponenter. Min erfaring som sosionom, som arbeider sammen med begge profesjoner, er at de tenker svært likt.

Har ikke gått i mine foreldres fotspor, jeg.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Étoile

Tja, får se... Begge har økonomi-relaterte yrker, mamma jobber med kundeservice og pappa er sjef. og fortiden studerer jeg noe økonomi, men ender nok ikke opp med å gjøre det samme som dem nei... Mamma har også vært hovmester og lærer, og det kommer jeg ganske sikkert ikke til å drive med... men who knows, er en del år til jeg anser meg selv som ferdig utdannet, men innen hva har jeg ikke helt funnet ut av ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Det er litt krøkkete, det der.

Pappa drev en tid et større lastebil-firma sammen med sin bror, altså min onkel. Disse greiene ville han at JEG skulle overta, noe jeg satte meg veldig på bakbeina for. Var veldig veldig i tvil om å overta det de hadde bygget opp fra ingenting, livredd synsing og deres meninger.

Men ok, jeg har kjørt trailere siden jeg var 18-19, så jeg har vel vært innom det samme gebetet.

To av mine onkler jobber sterkt med bil, har fått mye innflytelse fra der og, jeg jobbet en tid som bilselger. Jobbet mye med bil, egentlig, selv om jeg har holdt det meste på hobby-basis.

Min stefar er aut. revisor. Det merkes på ham, både når det gjelder natur og humor. Jeg ler sjeldent av at folk fyller inn kredit der de skal fylle inn debet, og jeg gidder ikke sammenligne pris på osten fra Rema til Rimi, bare for å spare to kroner dagen. Så jeg følger ikke hans spor. Han er merkelig nok også utdannet geolog.

Min mor er spesialpedagog. Not my field.

Har nok hele tiden peilet ut min egen vei, målet var å få en offiser-stilling i forsvaret, og jeg kom virkelig nære. Fikk befal-status i alle fall. Nå sikter jeg mot sivil-ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...