Gå til innhold

Litt for store bukser.. hva gjør jeg?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har fått flere nye bukser med små feil på (skulle kastes pga disse fille-feilene). Jeg kunne derfor ikke velge størrelser, men de kan fint brukes. Litt store i livet og noen er litt lange.

Buksene er i dongery/bommull. Litt tynne med "utvasket" stil. De er ganske rette, med litt sleng nederst og litt stretch i stoffet.

Har opplevd at andre dongerybukser har krympet i vask og blirr for korte eller trange. Nå håper jeg at dette også kan fungere på disse nye buksene. De trenger ikke å krympe mye altså.

Det står at buksene skal vaskes på 40 grader, men jeg vurderer å gi dem en vask på 60 grader eller mer.. Og en real omgang i trommelen etterpå.

Hva tror dere? Vil de krympe litt? Eller er det umulig når buksene allerede er litt utvasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om de allerede er utvasket så skal de normalt ikke krympe noe mer.. Men det kan jo være om du prøver å vaske de på 60 grader da.

Bukser går jo inn når de er nyvaskede men om det holder seg, gjenstår å se.... :D

Lykke til da... Heldig du da som har fått nye bukser.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det strech (hvordan det enn skrives) i stoffet, så får du nok problemer med å krympe dem.

Men er det ikke - så er det bare å vaske dem først på henvist grad også heller øke videre til 60 om det ikke går..... Tørketrommelen er det siste jeg ville prøvd.... Er det ren bomull som du skriver - så skal det være mulig å krympe de, bare pass på så det ikke blir for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i dag tidlig: "Nå MÅ jeg få meg nye bukser".

Jeg har nesten bare pen-bukser og de passer ikke å gå med på jobb.

Skulle ha en ny ola-bukse, for den jeg har har gått i stykker. Er så utvaska og slitt at den bare kan brukes hjemme.

Så kommer sambo med DEN haugen da...

De fleste er litt store. Kan jo bruke et belte da...

Men bare en liten centimeter inn hadde gjort underverker...

Kanskje jeg skal prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det er 100% bommull...

Tror ikke at det er stretch i dem, men det er mulig å dra litt i dem liksom.

De "gamle" buksene mine krymper litt i tørketrommelen.

Vil ikke det hjelpe på disse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er ren bomull så skal det gå å krympe de litt.. Men prøv først UTEN tørketrommelen.....

Så deilig.. Hmmm jeg har lyst på ny bukse, å så kommer sambo hjem med en drøss... :ler:

En drøm..... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrommelen kan krympe dem for mye, derfor hadde jeg nok heller prøvd meg fram med vask først....

Og grattis med nye bukser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅKEI!

Da vasker jeg først alle på 60 grader.

De som er litt ekstra for store tørker jeg litt i trommel. De andre, som bare er LITT for store henger jeg opp.

Og hjelper ikke det, så koker jeg dem!!! :ler:

Takk for gode råd alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

Tror dere at buksene vil krympe mest i lengden eller i bredden?

Eller krymper de likt?

Banker alle som gir dårlige råd her altså :ler: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker alle som gir dårlige råd her altså :ler: !

Da melder jeg meg ut av tipsene mine her assa :ler:

Og i fare for å si noe feil, så TROR jeg at de vil krympe likt (om de krymper i det hele tatt) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Alle jeans (dvs, iallefall alle mine) krymper litt både i lengden og bredden når de vaskes. Noen utvider seg desverre også i bruk... men de krymper i vask igjen. Hvis noen av de er for korte i beina kan du jo bruke de oppbrettet utover våren/sommeren, eller sy skjørt. Enkelt skjørt kan lages ved å klippe beina av buksa litt under knelengde, splitte opp sømmene på innsiden av benene og i skrittet og sy det sammen som skjørt. Det blir et lite trekanthull foran og bak, dette kan tettes med en tøybit fra benene du klippet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er stretch i dem skal du være forsiktig med høye temperaturer og tørketrommel. Ofte blir stretchen ødelagt, og buksa blir enda større. Tro meg, jeg vet :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er "strikk" i dem ettersom det står 100% bommull.

Men stoffet er likevel ganske mykt og litt tøyelig..

Gjør ikke noe om de utvider seg litt, bare de krymper igjen når jeg vasker dem.

Og ingen av dem er for korte.. tvert i mot.

Går rundt her og snubler i beina på dem.

Men av erfaring vet jeg at det er dumt å legge opp slike bukser før de har hatt en runde i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har krympet stretchbukser i törketrommelen, virket som bare det! (så derfor setter jeg aldri bukser som jeg *ikke* vil krympe i törketrommelen..)

Damen i butikken svarte på spörsmål om buksene utvidet seg ved bruk - 'neida ikke i det hele tatt' og dumme ragnalina tenkte at dette hadde hun greie på, brukte buksene i to timer og vips hadde hun saggebukser.. stretchbukser skal *ikke* sagge...

lykke til med krympeprosjektet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

RESULTAT

Jeg vasket buksene på 60 grader og tørket dem i trommelen.

Resultatet ble veldig bra :D .

De fleste buksene var 5-10 cm for lange og er nå bare lange. Ikke så jeg tråkker på dem, men ikke langt unna. Det kan jeg leve med.

Dessuten har de krympet i bredden og er nå bare LITT store. De henger på uten belte, men jeg tror nok at de utvider seg litt når jeg bruker dem.

Uansett: Jeg er fornøyd jeg!

Takk for alle gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...