Gå til innhold

Rettigheter for den som har daglig omsorg

Murvel

Anbefalte innlegg

Hva er da å bo fast sammenmed?.... Bor man fast med far i en eller annen delingsmodell så ... see?... dette gjelder kkanskje dersom man er far' date=' men ikke ser barnet sitt?[/quote']

Jeg tror ikke helt jeg forstår hva du mener her jeg :)

Men tenker du å bo fast sammen med i forhold til foreldreansvar kanskje? Daglig omsorg er ikke det samme som at en har foreldreansvar. Stort sett bestemmer foreldre dette ved fødsel hvem som skal ha foreldreansvar. Og dem som er gift får vel automatisk delt (tror jeg) mens samboere og enslige er det automatisk mor som får det (tror jeg og).

Ved fratak av rett til daglig omsorg pleier foreldre likevel få beholde foreldreansvaret for barnet sitt. Enten det flytter til far eller andre steder.

Foreldre ansvaret blir sjelden tatt fra noen. Men det må fratas foreldrene dersom for eksempel barnet skal adopteres bort mot foreldrenes vilje, fordi at den med foreldreansvar har noe å si i en slik sak som adopsjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mente ikke det nei... :wink: Jeg mener at dersom man begge har ansvar, men barnet bor kun fast hos mor....

Man bor jo fast (dvs regelmessig) hos far selv om man bor der 2 dager i uka?.... Man har imidlertid bostedsadresse hos den man bor MEST hos....

Tror derfor den loven der var vel rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke det nei... :wink: Jeg mener at dersom man begge har ansvar, men barnet bor kun fast hos mor....

Man bor jo fast (dvs regelmessig) hos far selv om man bor der 2 dager i uka?.... Man har imidlertid bostedsadresse hos den man bor MEST hos....

Tror derfor den loven der var vel rundt...

Ja, men den som barnet bor fast hos har fått det som heter daglig omsorg. Den foreldren (i dette tilfellet mor :) ) som har barnet på besøk hver annen helg, har ikke omsorgen for barnet.

Hehe - men sto det "bo hos seg i loven" ? :) Det handler om den daglige omsorgen da altså :) (nå skal jeg gå å lese det innlegget i loven, og kommer flau tilbake hvis jeg har svart helt på noe som ikke var spørsmålet igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte litt vanskelig med loven i slike saker fordi der er så mye skjønn i disse sakene. Men det blir en del klarere dersom dere tar en kikke på forskriftene. Der står det ofte litt mer detaljert hva loven innebærer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lasse; et barn har fast bosted hos den som ikke har fast samvær. At barnet bor regelmessig til f.eks far annen hver helg betyr ikke at barnet har fast bosted der...

Disse reglene er veldig innviklet, de som jobber med slike saker har nesten ikke peiling..

Som enslig mor så er min erfaring at jeg aldri i verden skulle gått med på delt foreldrerett, far har IKKE tatt sin del av ansvaret, men derimot flyttet til utlandet....

En annen ting, far kan ikke ta med seg barnet på ferie hvor i verden han vil uten mors samtykke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: det er helt riktig mange som ikke kan ha delt omsorg pga forhold mellom far og mor. Trist, men slik er det.

Asterism: Det har du jaggu rett i! Jus er stort sett noe som kan tolkes både den ene og den andre veien. Greiest å slippe å forholde seg til dem på en måte... (dvs samarbeide....)

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest: det er helt riktig mange som ikke kan ha delt omsorg pga forhold mellom far og mor. Trist, men slik er det.  

Asterism: Det har du jaggu rett i! Jus er stort sett noe som kan tolkes både den ene og den andre veien. Greiest å slippe å forholde seg til dem på en måte... (dvs samarbeide....)  

:wink:

Ja, ikke sant. Jammen ikke lurt og krangle - plutselig er der en lov der som man ikke hadde regnet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...