Gå til innhold

Lærer som vil "skifte beite".....


klaraklokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen er tjent med å jobbe livet av seg, og ingen grunn til at lærere skal få dårligere vilkår bare fordi andre har det værre.

Men lærerorganisasjonene (slik jeg oppfatter dem) har en tendens til å si "Stakkars oss vi jobber så mye....til og med kveldstid". Jeg tror veldig mange velger læreryrke nettopp fordi det er en del fritid (kall det avspasering, ferie elle hva du vil).

Som sagt, arbeidsmengeden til en lærer bekymrer meg ikke i det hele tatt. Faktisk ikke lønna heller. Jobber jo mindre enn jeg ville gjort i en annen jobb.......Det jeg er oppgitt over er holdninger til en del elever, og systemets manglende mulighet til å sette iverk tiltak som får konsekvenser.

På tide å differensiere elevmassen? La de flinke få lov til å komme i egne klasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... :D

Må bare aller først si til Snuppa at det ikke er snakk om noen "avspaseringsunnskyldning" i forhold til læreres ferie! Det er et faktum at vi jobber flere timer ekstra i "resten" av ukene i året for å avspasere på sommeren. De som sier noe annet vet faktisk ikke hva de snakker om...ferdig med det. Er vannvittig lei av å måtte forsvare denne avspaseringen. De lærere som teller timer i løpet av året, har det svart på hvitt at denne avspaseringen stemmer.

Til dere andre som lurer på å skifte beite. Skjønner at man kan bli lei, særlig de første årene en jobber. Jeg jobbet vannvittig mye i starten. Var ofte lei og sliten. Hadde en spesiell klasse, med mange ekstra utfordrende unger. MEN...en får heldigvis en rutine etterhvert, og forresten så er det stor forskjell fra klasse til klasse og fra arbeidsplass til arbeidsplass. Kanskje en bør skifte arbeidsplass hvis en ikke trives? Jeg er så heldig at jeg i dag har en jobb jeg storkoser meg i! Herlig klasse, hyggelige kollegaer og en støttende rektor som ikke lar en lærer slite alene uten hjelp og råd. Enkelte dager er jeg selvsagt fremdeles møkk lei..og sliten. Heldigvis ikke ofte! Men jeg tviler på om jeg kan finne en annen jobb hvor jeg får så mye igjen for den innsatsen jeg legger i og ikke minst hvor ikke en dag er lik! :) Det er spennende og utfordrende å jobbe i skolen, og hver eneste dag får jeg bevis på at det jeg gjør er viktig og riktig.

På slutten av lærerskolen var jeg også veldig i tvil om jeg hadde valgt rett. I dag vet jeg heldigvis at jeg er på riktig "hylle".

Ville bare si...ikke gi opp! Skolen trenger dere og jeg er sikker på at dere kommer til å gjøre en super jobb! Det vil alltid være tøft den første tiden, uansett hvilket yrke en velger. Og for dere som tenker bibliotekar...: Jeg elsker bøker, men ville ha kjedet livet av meg i et bibliotek! :Gjesp:

Lykke til, uansett hva dere velger!

Koz fra Idun...motivert og fornøyd lærer (ja, de finnes!). :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...