Gå til innhold

Lærer som vil "skifte beite".....


klaraklokk

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet lærer og jobber nå i mitt første år.

Men jeg trives ikke :cry: Ungene spiser meg opp og trekker ut all energi jeg har. Og jeg liker heller ikke all denne kveldsjobbingen. Jeg har ikke lyst til dette lenger.

Men hva kan jeg jobbe med. Hvem trenger min kompetanse.

Er det noen som vet noe eller har en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv prøvd meg som lærer nå snart ett år, og må si jeg er litt demotivert. Jeg synes det er utrolig gøy når elevene er med på det jeg gjør. Ikke nødvendigvis at de må skjønne alt, men når de gjør en innsats og når det gir resultater (små eller store).

Men når de (og her snakker jeg om elever i videregående skole) gir fullstendig blaffen, og samtidig klager på alt, da blir jeg frustert. Noen blir sure fordi de faktisk må jobbe med faget. Og det er selvfølgelig min skyld at de ikke skjønner noen ting.

Er selvfølgelig ikke feilfri, men den holdningen en møter blant svært mange, gjør at jeg har mistet lysten. Nei jeg tror jeg vil søke på ny jobb.

Så her har vi samme utgangspunkt.

Jeg tror det er behov for pedagoger i det private næringsliv. Det kommer jo litt ann på fagkretsen hvilke bedrifter som kan ha nytte av din kompetanse. Men det kan jo hende at sånne "head-hunter"-bedrifter kan ha nytte av deg? Eller personalavdelinger?

Hva med private kursoperatører der elevene er voksne mennesker som betaler for å gå på kurs (folkeuniversitetet etc.). Eller konsulentfirmaer som tar på seg oppdrag med organisasjonsutvikling der det sansynligvis er behov for en del kursing.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Mulig jeg spør dumt, men hvor finner jeg head-hunter og konsulentfirmaer?

Jeg kan tenke meg å jobbe innenfor noe av de forslagene du har nevnt.

Når det er sagt så har jeg vanlig lærerutdannelse med grunnfag pedagogikk. Så jeg har vel mye kompetanse på kommunikasjon bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei!

Ville bare si at jeg også er i den situasjonen at jeg som nyutdannet lærer ikke kommer til å jobbe i skolen. Usikker på hvilke jobber jeg skal søke på, så jeg venter spent på svar, sånn som Klaraklokk gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nyutdannet lærer, og gruer meg litt til å begynne å jobbe (hvis jeg får en jobb da...). Har noen venner som er i sitt første år i yrket nå. Alle synes det er fryktlig mye å gjøre. De sliter seg rett og slett ut. Men det skal visst bli bedre etter at en har jobbet noen år, og innarbeidet noen rutiner... Så jeg tror jeg skal gi det en sjanse likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utdannet lærer, men har jobbet litt som lærer tidligere. Kjenner meg overhode ikke igjen i deres beskrivelse av læreryrket og tror det rett og slett har mye med skolen jeg jobbet på å gjøre. Selv om dere synes elevene er demotiverte og sliter dere ut, så finnes det jo skoler hvor elevene er langt mer motiverte og hvor de faktisk gir deg energi! Kanskje dere derfor ikke skal bytte yrke riktig enda, men finne en ny arbeidsgiver?

Husk at andre yrker også er slitsomme og at det kreves mye både sent og tidlig. I tillegg vil dere ikke ha den friheten som læreryrket faktisk gir med lange ferier og relativt fleksibel arbeidstid (utenom undervisningstimer). På den annen side, det er ingenting som er så demotiverende for elevene som en sliten lærer som ikke har noenting å gi..........

Headhuntere er rekrutteringsfirmaer, dvs konsulentfirmaer som rekrutterer folk til ulike jobber. Tviler på at dette er den rette bransjen om dagen, da mange har gått gjennom flere oppsigelsesrunder pga dårlige tider.

Jeg ville heller ha satset på firmaer som driver med teambuilding, personal- og organisasjonsutvikling eller kursvirksomhet. Tenk ut i fra hva slags interesser du har og les stillingsannonser for å finne ut hva du kunne tenke deg å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlige tider er det vel mange bedrifter som opplever nå, desverre. Om et yrke oppleves som slitsomt eller ei, har ikke så mye med arbeidsmengden (i hvertfall til en viss grad). Trives en med det en gjør, så betyr ikke arbeidsmengden så mye. Det å ha lite å gjøre kan også være værre enn å ha mye.

Når det gjelder å finne ny arbeidsgiver, så kreves det litt aktivt søk enten på nettet (søkeord: rekruttering, org.utvikling, undervisning, forskning, kursutvikling, off.forvaltning el.l.) eller lokalt der en bor. Finn.no eller Manpower kan jo være steder der en kan starte. Arbeidskontoret har jo også egen jobbsøkeside.

Det kan være nyttig å ringe direkte til aktuelle bedrifter for å forhøre seg om du kan legge igjen din CV. Det er utrolig mange jobber som aldri blir utlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Syns kanskje det er litt tidlig å gi opp etter et år. Det er alltid slitsomt å begynne i ny jobb, og spesielt rett etter utdannelse. En er kanskje ikke vant til å jobbe 100% stilling, selv om en har studert på full tid. Det er noe helt annet å jobbe, man må ta mye mer hensyn i en jobb, forsover en seg går det utover flere enn en selv, er en borte går det ofte utover andre etc. I tillegg er det masse nytt å lære, ting er langt fra det samme i teorien som i praksis. Teorier som så veldig lette og rett ut i teorien fungerer kanskje ikke i det hele tatt i din situasjon. Alt dette sliter en litt ut den første tiden. Alle trenger en innkjøringsfase, og den er tøff. Jeg vil våge å påstå at det oftest vil ta mellom 1 og 2 år før en er helt innarbeidet i ny jobb, og de åra kan være knalltøffe. Men det blir lettere, en blir tryggere på seg selv, som person, hva en står for og ikke minst faglig. Synes det er veldig trist at dere unge lærere føler det slik. Gi det en liten sjanse til da, vi trenger dere sårt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Baardsine

Nemmen dette var da hyggelig. At andre sitter å vugger i samme båt som meg, mener jeg.

Ja, jeg går lærerskolen. Vil jeg bli lærer? Vet ikke helt.. Jeg begynte på skolen i mangel av noe bedre, kan man si. Jeg hørte "alle" snakke om at lærerutdanningen kunne brukes til så mangt, så hvorfor ikke, tenkte jeg. Jeg liker også (de fleste..) fagene, trives som student. Føler at jeg lærer mye som er til hjelp i forhold til mitt barn og hans utdanning.

Underveis i studietiden har mitt ønske om å bli lærer gått opp og ned i bølgedaler. Blant annet sliter jeg med en smule frykt for å ikke være god nok. Hvorvidt den er begrunnet.. Vel, karakterene mine er slett ikke dårlige. Jeg får skryt av samtlige øvingslærere. Alle sier jeg er flink i det jeg gjør. Så da er det nok i stor grad selvtilliten det går på. Og da spør jeg meg: er ungene tjent med en lærer som overhodet ike har tro på seg selv?? :-?

Når det gjelder selve læreryrket, så føler jeg at jeg "mangler" mye. og da tenker jeg ikke utelukkende i forhold til elevene, men rundt alt det andre som en lærer er del av. Trinnmøter, foreninger, foreldrekonferanser osv. Jeg har ikke peiling på noe av dette, og føler at hjernen min allerede er på "overload"! Jeg føler meg rett og slett litt dum... :roll: I tillegg er jeg ikke så sosial av meg. Og burde ikke en lærer være mer engasjert i lokalsamfunnet enn det jeg er?

Men.. Hva annet skal jeg ta meg til da?

Kunne hatt lyst å jobbe som bibliotekar, tror det passer meg bedre. Men hvor stort er behovet for det, liksom..? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

ÅH!! Kjenner meg så godt igjen i Gjest Baardsine sitt innlegg! Og jeg har også lyst til å bli bibliotekar, men det er ikke overvettes mange stillinger ledig på den fronten...og man må vel kanskje ha en annen utdannelse...jeg vet ikke.

Det forundrer meg ikke at det er flere av oss "tvilere"...Selv om det er litt trist, så er det faktisk en trøst også, som Gjest sier!

Håper at vi alle kan finne oss en jobb vi trives med! Jeg kommer ikke til å prøve meg som lærer - enkelt og grei fordi jeg ikke er motivert for det. Skal man fungere som en god lærer i dagens skolesystem, så må man rett og slett brenne for yrket sitt og ha motivasjonen.

Vet ikke om jeg er alene om følgende, men jeg er også i mot dagens skolesystem. Jeg tror det gjør elevene en "bjørnetjeneste"! Men den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd, altså!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... Jeg har nå hele tiden tenkt at jeg skal gi meg to år før jeg gir meg... Men akkurat nå får jeg noia av å tenke på disse ungene. Har ikke lyst til å møte dem. Føler jeg har brukt meg opp i forhold til mine elever. Men jeg får se hvilket trinn adm. vil putte meg neste år. Kanskje blir det bedre med en annen elevgruppe.....Det avgjør alt.

Åja gjest baardsine... det du lærer på lærerutdanningen henger ikke på grep med det du skal ut å gjøre. Det meste må du erfare og lære når du kommer ut. Vi lærte ihvertfall lite om" the real life" på lærerskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å si

Det er godt å se at det er flere som tenker likt som meg. Føler meg plutselig ikke så alene lengre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Baardsine

Senest i dag snakket jeg med min siste praksislærer. Da samtalen var over følte jeg meg.. Tja, nesten klar til å løpe inn i klasserommet.. :lol: Men det er så rart å sitte og høre på skryt når en selv føler at ingenting henger på greip. Men jeg fikk beskjed om å stole på meg selv. Ja ja, jeg får prøve da... :roll:

Men, når det gjaldt den harde virkeligheten, sån var en ting klart: det første året var desidert det verste. Etter det første året var det mange som ville slutte. Derfor burde man stålsette seg først, og ihvertfar være forberedt på å knote seg gjennom to-tre år. Og etter de årene kunne ting fortone seg annerledes.

Men skulle biblioteket lyse ut en ledig stilling, så.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo ja! :D

Er også lærer... Har morspermisjon nå - men vil jeg ut i skolen igjen??!!?? Tja... Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det noen av dere skriver. Jeg har til tider vært MØKK LEI!! Men hvem er ikke det i jobben iblant? Allikevel - det er sant at ungene "suger" energien ut av deg, etter en arbeidsdag er man rimelig pumpa. Eller- jeg kan få helt "kick" etter en kjempebra dag i klasserommet med bare arbeidsomme elever som jeg føler jeg virkelig har fått lært noe den dagen :D

Tror jeg skal prøve noe annet til høsten - merkelig at dere nevner bibliotekar- det har JEG også tenkt på...! Vi lærere (i alle fall mange av oss) kan fint brukes innen organisasjons- og personalutvikling, f.eks. Vi er flinke til å administrere - så det er ikke meg i mot å få et fint kontor og gå opp noen lapper i lønn :sjarmor:

Kommer dere på noe "glupt" i jobbsammenheng- så hør fra dere! Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lærerutdanningen kan brukes til mangt, men i valg mellom deg som er nyutdannet og den som har jobbet noen år, vil sistnevnte stå sterkere. Tror derfor de fleste må belage seg på å jobbe i noen år i den umulige skolen!

Tror forresten de fleste lærere trives veldig godt i yrket sitt etterhvert. Misnøyen dere har hørt om i årevis, har hovedsaklig gått på dårlig lønn (= liten anerkjennelse av et viktig yrke), men nå har det endret seg ganske kraftig i det siste, pga en spesialavtale med staten, som gikk utenom ordinært lønnsoppgjør.

Lærerne måtte riktignok forplikte seg til å undervise ca en time mer pr uke, og hvor lurt det egentlig var, er en annen historie. (Henviser til de som skriver lenger oppe om den enorme arbeidsbelastningen)

Hvis du vil ha et variert yrke, der ikke én dag er lik den neste, et (fremdeles) relativt fritt yrke, et yrke med masse mennesker og prat rundt deg, med utfordrnede opplevelser og problemer å ta fatt i, og du i tillegg like å preike, skrive, organisere og sjefe litt, ja da er læreryrket noe for deg! I tillegg er lønnen blitt til å leve med. Men krevende? Ja! Gøy? Ja! Ja! Ja!

Til Snuppa: Lærere har faktisk ikke lenger ferie enn andre i arbeidslivet, så det er ikke noe å friste med! De har avspasering (i juni og august)! Bla. for å kompensere for arbeidsbelastningene om kveldene, jf. innlegg over.

Man sier jo f.eks. ikke at oljearbeiderne har ferie seks måneder i året?

Det er jo avspasering for et grusomt råkjør på arbeidskraften deres på plattformene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at "informasjonsmedarbeider" er et fremadstormende yrke i dag. Utrolig mange av dem har bakgrunn i læreryrket, så kanskje det kan være et tips til dere som vil skifte beite?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føyer meg inn i rekken jeg: Godt å ikke være alene i verden...

Når det gjelder jobb som bibliotekar, tror jeg de fleste bibliotekene krever bibliotekarutdannelse. (Tror den er tre-årig). Var inne på tanken selv også for en tid tilbake. Men tror det er mye mer spennende å være lærer... Vi får se hva som skjer. Vi må vel gi det en sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Snuppa: Lærere har faktisk ikke lenger ferie enn andre i arbeidslivet, så det er ikke noe å friste med! De har avspasering (i juni og august)! Bla. for å kompensere for arbeidsbelasningene om kveldene, jf. innlegg over.

Sorry, men den avspaseseringsunnskyldningen må lærerne snart slutte med! Kjenner flere lærere som får ekstra avspasering pga skoleturer og annet som blir definert som ekstra. Lærerne har et gode som heter ekstra ferie - punktum. Mange i min yrkesgruppe (er økonom) jobber i private bedrifter med en ikke alt for høy grunnlønn, ikke overtidsbetalt, ingen avspasering, 4 ukers ferie og 12 timers arbeidsdager - en lærer har det himmelsk i forhold!

Vet at dette er å kaste stein i glasshus og at det er laaangt utenfor diskusjonen, men er bare litt lei av å høre de samme tynnslitte argumentene gang etter gang...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa, det du skriver støtter jeg fult ut.

Jeg har som sagt nå jobbet som lærer ett års tid, men det er ikke arbeidsmengden som bekymrer.

Er i utgangspunktet siv.ing, og også i denne yrkesgruppen er det mange som jobber svært mye uten ekstra betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får lærerne avspasering, hvis de har vært på skoletur og hatt ansvar for ungene døgnet rundt! Ekstrajobbing gir avspasering (eller overtidsbetaling) i alle yrker MED ORDNEDE FORHOLD!

At du jobber 12 timer daglig på dårlig lønn, uten overtidsbetaling eller avspasering vitner om naivitet fra din side, og om en bedrift som driver rovdrift på sine ansatte, og som har svake fagforeninger. Hvis du er misfornøyd med arbeidsforholdene, så må du få med deg de andre, organisere dere og forhandle fram ordnede, forsvarlige forhold. Ingen er tjent med, og slettens ikke du, din helse og din familie at du holder på slik, unntatt eierne da, som får feitere lommebok.

Eller mener du virkelig, at siden du har dårlige arbeidsforhold, så må alle andre ha det også (iallfall de fordømte lærerne)?

Tilbake til det opprinnelige: Avspaseringen i juni og august er ikke avspasering pga én konkret arbeidsoppgave. Det er avspasering pga hele den samlede arbeidsbelastningen utover vanlig arbeidstid som lærerne har jevnlig, gjennom året. Les de første innleggene i denne tråden, så får du noen eksempler! Og dette er ikke noe jeg "finner på" for å "forsvare" lærerne, det er anerkjent av arbeidsgiver (staten) og omtales slik i alle dokumenter som handler om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...