Gå til innhold

Gifte seg før man får barn?

Arwen

Synes du det er viktig å gifte deg før du får barn?  

1 stemme

1. 1. Synes du det er viktig å gifte deg før du får barn?

• Ja
      29
    • Nei
      27

Anbefalte innlegg

Med tanke på at 50% av alle ekteskap (Og enda flere samboerskap) tar slutt synes jeg det grenseløst naivt å ikke ta dette med i betrakningen! Vil jo også få nevne at hovedpoenget mitt er at man har flere rettigheter som gift enn som samboende ved et dødsfall. Disse skjer desverre uavhengig av vår vilje.

Wake up and smell the coffee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2. Gifte foreldre får automatisk delt foreldreansvar. Ingen signaturer på fødestuen...

Akkurat det å signere er vel ikke akkurat så slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det viser seg at akkurat dette punktet ofte blir glemt av sykehuspersonalet i "kampens hete". Dersom man ikke er klar over dette

(Noe det viser seg at mange faktisk ikke er!) har man jo heller ikke selv mulighet til å få rettet det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Man da burde man henner fokusere på å "oppdra" sykehuspersonalet da. Det er da slett ikke komplisert for dem å legge dette inn i rutiene sine, dersom de gidder. Det virker bare som om sykehusene ikke har innsett at mange barn fødes utenfor ekteskap, og derfor ikke gidder passe på slike ting (Hmm, jeg begynner å lure på om sambos far noen gang hadde et foreldreansvar for ham jeg. Gutten er jo 23 nå, så det er vel ikke så aktuelt lengre, men han er altså født utenfor ekteskapet. Når de ikke klarer passe på slikt NÅ, når flertallet av ungene vel fødes av ugifte mødre, klarte de å passe på slikt DA?) Jeg er i alle fall klar over dette, og får vi unger før ekteskapet, så passer vi bare på å krysse av og skrive under, ja, dette er vårt felles barn, med felles ansvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å signere er vel ikke akkurat så slitsomt...

Nei, det er kanskje ikke slitsomt.

Men min sambo har fortalt hvordan det opplevdes for ham da han fikk sin sønn...

En time etter fødsel, måtte han signere papir på at han var far, og deretter måtte mor godkjenne at han var det. Han følte det som feilplassert og nedverdigende, dessuten var de begge slitne etter en lang og vanskelig fødsel.

Han har ytret ønske om å slippe å oppleve det igjen, og det skal han få slippe også.

Forøvrig er det, som Leo sier, pga muligheten for dødsfall at jeg mener man bør gifte seg først.

Jeg har dessverre ingen romantiske forestillinger om ekteskapet i det hele tatt. Dersom jeg gjør det, blir det en ordning pga at Norge ikke klarer å se at samboerskap skal likestilles fullt ut med ekteskap slik at folk selv kan velge om de vil ha ektepakten for å love å leve sammen livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Tror nok at man bør være litt forsiktig med å få barn med flere personer/eller bli ilag med ett menneske med barn ifra før.

Dæsken dutti folkens, d kommer vel til å bli seg noen arveoppgjør i tiden fremover...Dere vet jo hvordan folk blir når d er snakk om penger.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingen grunn til å PLANLEGGE å gjøre det i "gal rekkefølge".

Jeg ser poenget med en ekteskapskontrakt når det gjelder alvorlige ting som barn, hus osv og kommer derfor ikke til å få barn før vi har giftet oss.. Siden vi jo planlegger å gjøre begge deler :)

Men dette er mine holdninger.. og har ingenting med hva jeg mener at andre "skal" gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammeldags at jeg synes barn hører ekteskapet til jeg, og selv ville jeg ikke planlagt å få barn før jeg var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hva slags rettigheter er det som er forskjellige om far er gift eller samboer? Trodde dette var likt' date=' så lenge han har påtatt seg farskapet.[/quote']

Foreldrene kan eks få problem med å sitte med felles bolig hvis en dør hvi ikke ordentlig testament er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...