Gå til innhold

Magekatarr/begynnende magesår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke selv magesår, men mannebeinet mitt tror han har fått det nå.. Han er ikke kvalmen, men får ofte vonde stikkninger i brystet som hindrer han i mye og han føler seg dårlig i formen. Etter en haug med hjerteprøver osv kom legen frem til at det kunne komme fra spiserøret.. I tillegg til at han stresser noe enormt!

Hvilke symptomer har dere av magesår?

Gjest Magevondt
Skrevet
Jeg har hatt magekatarr siden slutten av august vil jeg tro, det var da symptomene begynte, jeg dro til legen og måtte selv gjette meg fram til hva som var feilen. Vi ble enige om magekatarr, senere oppdaget vi at cøliaki og laktoseallergien min har kommet tilbake (hatt fra jeg var 1 til 8 år) nå er jeg 17, og det har kommet tilbake..

Det er også vanskelig for meg å lindre halsbrann, sure oppstøt, magesmerter og kvalme når jeg ikke tåler melk :tristbla: Atpåtil går jeg på en kur jeg fant på helsekosten, en type aloe vera gele som drikkes for å smøre tarmene, den blander jeg med brus. Det vil si at jeg drikker brus hver dag som ikke er så veldig godt for magekatarren.

Disse plagene er ganske store hos meg og jeg har nå hatt det i ganske mange mnd. Jeg begynner å bli ganske frustrert og lei meg, jeg får nesten ikke slappet av heller pga jeg går mitt siste krevende år på skolen.

Hehe, uflaks sa severin suveren..

Til dere andre som har samme problem, det gjelder å være tålmodig og følge de rådene man får både fra andre, legen hvis du er heldig, helsekostansatte og egne erfaringer. Det kan overvinnes :) har jeg hørt

Gjest Magevondt
Skrevet

Huff.. skjønner at du er frustrert! Jeg har bare hatt diagnosen i en mnd..

Men jeg lurer på følgende: er det flere enn meg som opplever en følelse av å ha klump i halsen? leste på nettet at det kunne være et symptom også..

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet
Huff.. skjønner at du er frustrert! Jeg har bare hatt diagnosen i en mnd..

Men jeg lurer på følgende: er det flere enn meg som opplever en følelse av å ha klump i halsen? leste på nettet at det kunne være et symptom også..

Ja det er ikke så greit.. og legene kan ikke hjelpe meg så mye heller pga alle de tilleggssykdommene som jeg har.

Jeg får også klump i halsen veldig ofte, det glemte jeg å nevne på innslaget over om plagene mine. Særlig når jeg skal reise noe sted, f.eks på morgenen kjører jeg 1 time buss for å komme meg til skolen, da trer klump-i-halsen følelsen veldig tydelig fram.

Det er som du sier også et symptom, leste jeg på nettet i går. Det er mange som opplever det, det er visstnok pga angst. Jeg får en ekstra sterk følelse når jeg må svelge mye spytt.

Skrevet (endret)

Ser det har kommet noen fler svar her nå...

Magen min ble bedre en periode etter den første gangen. Nå er det full rulle igjen.

Når jeg er på do kan det vel best beskrives som peppersaus, jeg får tak i mageregionen ala menssmerter

Mye halsbrann og "klump i halsen" som andre her også nevner

Skal bestille legetime nå og be om en skikkelig utredning, for det er mye som skurrer her for min del

Edit: glemte at jeg også er mye kvalm, særlig om morgenen. Tror aldri ejg har kastet opp så mye over så lang tid noen gang tidligere

Endret av Frysepulver
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet
Ser det har kommet noen fler svar her nå...

Magen min ble bedre en periode etter den første gangen. Nå er det full rulle igjen.

Når jeg er på do kan det vel best beskrives som peppersaus, jeg får tak i mageregionen ala menssmerter

Mye halsbrann og "klump i halsen" som andre her også nevner

Skal bestille legetime nå og be om en skikkelig utredning, for det er mye som skurrer her for min del

Edit: glemte at jeg også er mye kvalm, særlig om morgenen. Tror aldri ejg har kastet opp så mye over så lang tid noen gang tidligere

Hm, det stemmer ganske overrens med mine plager, jeg har lest mye på nettet de siste dagene for å bli litt klokere rundt dette siden legen min ikke hjelper det grann.

Jeg har hele tiden trodd jeg bare har magekatarr, men så leste jeg litt nærmere at symptomene mine også stemmer overrens med noe som heter "gastroøsofageal reflukssykdom"

Jeg anbefaler å sjekke denne linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...p;mode=document

Der ligger det et blått felt man kan trykke på for å lese mer om "gastroøsofageal reflukssykdom"

Magekatarr skal ikke forårsake oppkast.. Jeg har i mange mnd vært nærvøs for å spy på bussen jeg må ta til og fra skolen hver dag, i tillegg har jeg fått litt angst for å reise i fare for å måtte spy under reisen. Det har enda ikke skjedd, og jeg har hatt plager siden slutten av august. Jeg har enda ikke kastet opp.

Det var synd kroppen din reagerer slik, det burde du undersøke godt.

Gjest nextlife
Skrevet

Min erfaring er at magekatarr/magesår også kan gi en helt j.... kvalm, også oppkast.

Mage/tarmlidelser er vel noe av det verste å diagnostisere, spesielt uten omattende undersøkelser. Symptomene på de ulike sykdommene er så like, og veldig ofte diffuse.

Mange går på medikamenter som f.eks smertestillende, betennelsesdempende, steroider o.l,-som er medikamenter som disponerer for både magesår og liknende. Leger som skriver ut disse medikamentene er ikke alltid like flink å samtidig gi pasientene beskjed om dette, og evt skrive ut medisiner som hemmer denne prosessen, og å gi råd om dette.

Legger ved en link som gir god informasjon om de ulike mage/tarm sykdommene.

Har dere vedvarende plager, få time hos legen til videre utredning.

Lykke til,-og god bedring

http://www.nettdoktor.no/tema/mage_tarm_og...ersykdommer.php

Skrevet

Her er en gjest til med magekatar/magesår.

Jeg har gått i lange perioder på Nexium. For meg er det vidundermedisin som jeg ikke klarer å slutte med. Så snart jeg slutter brenner det i øvre del av magen. Jeg var plaget med magekatar og diare i mange år, før jeg også fikk magesår. Da jeg fikk nexium for magesåret ble diareen mye bedre. Det virker som om jeg har en overproduksjon av magesyre som går rett igjennom tarmene. Jeg har også en veldig gul avføring. Er det flere som har det?

Skrevet
Her er en gjest til med magekatar/magesår.

Jeg har gått i lange perioder på Nexium. For meg er det vidundermedisin som jeg ikke klarer å slutte med. Så snart jeg slutter brenner det i øvre del av magen. Jeg var plaget med magekatar og diare i mange år, før jeg også fikk magesår. Da jeg fikk nexium for magesåret ble diareen mye bedre. Det virker som om jeg har en overproduksjon av magesyre som går rett igjennom tarmene. Jeg har også en veldig gul avføring. Er det flere som har det?

Jeg går også på Nexium og kan ikke si jeg merker så stor forskjell på om jeg tar de eller ikke...

Jeg har gått på det siden 2003, da jeg ble operert og fikk nye hjertemedisiner som er sterke for magen.

Ikkeno gul avføring her i gården, men leste til min store glede at cøliaki har hvitaktig avføring, og det har jeg heldigvis ikke :tommelsmil:

Gjest nextlife
Skrevet

Frysepulver : Nå lover du meg at du går til legen :sukk:

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei

Mye nyttig å lese ang magekatarr her.

Jeg er 33 år og har vært plaget med dette siden jeg var 14 år, kan gå lang tid mellom plagene. Men når de er der har jeg det ikke særlig bra!!

Får sjelden noen forvarsel om noe er underveis, jeg er glad i mat som smaker godt og drikke som smaker godt. Noe man glemmer litt når det er en stund siden jeg har vært dårlig!

Jeg blir også veldig fort stresset og bekymret, noe som ikke er bra hvis man er plaget med magekatarr.

Jeg spiser Nexium og mat som er anbefalt, men tar lang tid før bedringen kommer!

Takker for mange gode tips om va man bør spise eller ikke!!

Hei

Jeg har hatt magekatarr i snart 9 mndr nå, og er endelig på bedringens vei.

I den tiden har jeg lært litt om hva som ikke er smart å spise, iallefall ikke for meg.

I begynnelsen fremkalte ting jeg ikke tålte sterke magesmerter, men er nå gått over til å "kun" fremkalle kvalme.

Det som er aller viktigst er at du tar det med ro, og forsøker å unngå stress. Av matvarer kan jeg nevne

løk

stekt mat

sterk mat

alle former for alkohol

fet mat

enkelte typer grønnsaker tomater, kål ol

kaffe i store mengder eller sterk

Melk gir god lindring om smertene er akutte, om du opplever kvalme, så finnes det piller du kan få hos legen som fjerner dette.

Jeg tror at man reagerer forskjellig på forskjellige typer mat, og du reagerer ikke nødvendigvis på det jeg reagerer på. Det er sikkert lurt å føre en form for dagbok på hva du spiser, slik at du kan luke ut verstingene etterhvert, og introdusere dem igjen en etter en når det verste er over.

Lykke til :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har også fått konstantert magekatarr (eller dyspepsi), i dag faktisk. Jeg har vært plaget med det siden november. Skikkelig intense magesmerter, hjelper ikke om jeg står, sitter eller ligger. Det er like vondt uansett. Bare vrir meg i smerter. I tillegg kvalme, sure oppstøtt og generelt veldig dårlig. Opplevde det senest i går, og har hatt _den_ natten. Skulle tilfeldigvis til legen i dag, glad for det, ja.

Fikk iallfall råd om å unngå kaffe, røyk og alkohol. Samme med kulsyrholdige produkter og sterk mat. Når det står på, så kan man spise f.eks skive u/ skorpe, litt biola, ris, gulerøtter, som binder magen begge to. Ellers prøve å ta en teskje natron i et glass vann. Jeg har ikke prøvd det enda, men har tenkt til det.

Uff, for noe styr, altså.

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hei! Har vært hos legen, han sa jeg hadde magekatarr. Og her inne kjenner jeg igjen symtomene mine.. Er det noen av dere som har stygg smak i munnen?? Også lurer jeg på hva dere drikker. Mat er ikke noe problem. Blir uvel av det meste jeg drikker. Til og med vann (Av og til).

• 4 måneder senere...
Skrevet

Har fått magekatarr jeg også, i følge legen..

Legen min ga meg noen brusetabletter som heter Ranitidin ratiopharm som skal hjelpe mot mot magesmerter. Jeg har ikke merket noen særlig forskjell, men har bare brukt det i 8 dager da.. er litt utålmodig! huff..

I det siste har det gått ut over psyken min veldig. Blir derimert og kan bare begynne å gråte av ingenting!

Er det andre som hører rare lyder fra magen også? Alle mulig slags lyder, selv om man ikke er sulten?

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Johannes_*
Skrevet

Melk i alle ferske varianter er pyton for alle mageproblemer! Dette gjelder enten man tåler melk eller ikke. Alle med mageproblemer bør umiddelbart slutte med melk i alle former, men ikke syrnede melkeprodukter, ost og andre bearbeidede varer.

Moderne meierimelk er faktisk syrlig, den har feil type ph. Derfor skaper den masse problemer i magen.

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Annonse
Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet

Tror Johannes har et poeng her om melk. Jeg har lest om at melk, selv om det nøytraliserer syren som du har i magen akkurat der og da, vil den forårsake ny syre ikke lenge etter. Melk må nemlig fordøyes med sterk syre. Kumelk og melkeprodukter er svært vanskelig for kroppen å fordøye, det klumper seg i magen og skaper mye slim i tarmen. Melk er en av de største allergenene. Tror ikke det er meningen at vi skal drikke el spise noe som er lagd av morsmelken til en kalv! Kumelk har en helt annen sammensetning enn morsmelk, og selv morsmelk drikker vi jo bare når vi er spebarn/småbarn. Grunnen til at jeg skriver dette, er for at jeg selv er sterkt plaget av magekatarr og irritabel tarm for tiden, og tror melkeproduktene har mye av skylden. Leste forresten en artikkel om et produkt som heter Urbase, og om det å ha for mye syre i kroppen genereldt, ikke bare i magen. Skal prøve produktet. Kanskje flere som finner dette interessant?

https://sunn24.secure.flexiweb.no/accounts/...e/pdf/17941.pdf

• Liker 1
  • 10 måneder senere...
Skrevet

eg har slitt med magen i nesten et åt uten at legen fant ut noe men var på gastroskopi no og legen mener det er magekatarr. eg fikk noen medesiner på blå resept som hjelper om morningen for de bare skal tas en gang om dagen. husker ikke helt i farten ka de heter men de hjelper meg om morningen. men e ikke så bra i lengden da eg har ondt 24 timer i døgnet.

eg har aldri drokke så mye melk i mitt liv pga eg ikkje tålte det når eg var liten men har merket at det hjelper med melk nå når eg har ondt i magen mn ikke for mye heller.... brus kan eg ikke drikke og ikke krydret mat i det hele tatt

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har gått rundt med magekatarr i mange mnd nå og har først nå fått diagnose. Ser at dere har negativ effekt av røyking, men jeg er helt omvendt. jeg må røyke ellers blir kvalmen, oppstøtene og diareen mye verre. Er det noe i røyken som gjør det?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Legen tok forhåpentligvis prøver for å avdekke om det er magesår forårsaket av bakterien Helicobacter pylori. Hvis der er det, er det veldig viktig å få antibiotika for å ta knekken på denne. Antibiotika i kombinasjon med Nexium gjør som regel "susen". Nexium 40 mg x 1 fast mens dette står på er vanlig dose, men dette burde legen ha dosert når du var der. Forresten fint å høre at det går bedre

Jeg fikk påvist den etter å ha slitt med magen i over ett år. Fikk en trippelkur av legen og så var helvetet borte. Det var helt sprøtt å gå fra å være kjempesjuk til nesten normal på en uke (eller var det to?)

Det er snart et år siden og har ikke merket noe mere til det:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Et råd mot magekatarr jeg har lest er å raspe potet og legge det i vann og deretter drikke vannet. Jeg har hatt god effekt av det. Verdt å prøve ut. Jeg VET at når jeg spiser taco eller tomat så får jeg sterke smerter i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...