Gå til innhold

Magekatarr/begynnende magesår


Gjest Frysepulver

Anbefalte innlegg

Gjest Frysepulver

Jaja, var hos legen i dag og har tatt masse prøver, men han mente det var mest sannsynlig at jeg hadde dette da...

Skjønner plutselig litt mer av livet mitt de siste månedene, hva jeg har reagert på osv., men lurer på om noen har hatt dette og kan gi noen flere råd enn det jeg fikk hos legen i dag?

Har skjønt at alkohol ikke er så lurt (derfor de to siste helgene har vært bedritne, bokstavelig talt), sterk/stekt mat er ikke så lurt, melk kan lindre osv.

Merker også at røyk ikke er så godt for magen min, så kanskje jeg får benyttet anledningen nå...

Sjokolade var ikke så godt heller...

Noe mer folk vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har hatt magekatarr i snart 9 mndr nå, og er endelig på bedringens vei.

I den tiden har jeg lært litt om hva som ikke er smart å spise, iallefall ikke for meg.

I begynnelsen fremkalte ting jeg ikke tålte sterke magesmerter, men er nå gått over til å "kun" fremkalle kvalme.

Det som er aller viktigst er at du tar det med ro, og forsøker å unngå stress. Av matvarer kan jeg nevne

løk

stekt mat

sterk mat

alle former for alkohol

fet mat

enkelte typer grønnsaker tomater, kål ol

kaffe i store mengder eller sterk

Melk gir god lindring om smertene er akutte, om du opplever kvalme, så finnes det piller du kan få hos legen som fjerner dette.

Jeg tror at man reagerer forskjellig på forskjellige typer mat, og du reagerer ikke nødvendigvis på det jeg reagerer på. Det er sikkert lurt å føre en form for dagbok på hva du spiser, slik at du kan luke ut verstingene etterhvert, og introdusere dem igjen en etter en når det verste er over.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Cola er ikke bra...

:kjefte: Koser meg med en boks nå da!

Hei

Jeg har hatt magekatarr i snart 9 mndr nå, og er endelig på bedringens vei.

I den tiden har jeg lært litt om hva som ikke er smart å spise, iallefall ikke for meg.

I begynnelsen fremkalte ting jeg ikke tålte sterke magesmerter, men er nå gått over til å "kun" fremkalle kvalme.

Det som er aller viktigst er at du tar det med ro, og forsøker å unngå stress. Av matvarer kan jeg nevne

løk

stekt mat

sterk mat

alle former for alkohol

fet mat

enkelte typer grønnsaker tomater, kål ol

kaffe i store mengder eller sterk

Melk gir god lindring om smertene er akutte, om du opplever kvalme, så finnes det piller du kan få hos legen som fjerner dette.

Jeg tror at man reagerer forskjellig på forskjellige typer mat, og du reagerer ikke nødvendigvis på det jeg reagerer på. Det er sikkert lurt å føre en form for dagbok på hva du spiser, slik at du kan luke ut verstingene etterhvert, og introdusere dem igjen en etter en når det verste er over.

Lykke til :)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Cola, stekt, sterk og fet mat er iallefall det værste man kan ha i seg når man har magesår. Pepsi max skal visst ikke være så ille i følge ei jeg kjenner som har magesår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte: Koser meg med en boks nå da!

Åh, nå ble jeg :overrasket::ironi::ler:

Forresten skal visstnok mat(grønnsaker) som inneholder et eller annet stoff som tar knekken på Helicobacter pyro(et eller annet) være bra, broccoli er veldig bra i alle fall, og noen andre kålvekster også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg husker er melk en litt pussig sak. Fungerer positivt for enkelte på kort sikt, men gjør det værre på lang. Husker ikke hvorfor, men google litt.

Mandler og banan skal visst være positivt pga at det nøytraliserer, mener det var pga mye magnesium, kalium, kalk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Spis tranebær,-de inneholder et stoff som hindrer bakterier å sette seg på slimhinneveggen!

Små,-og heller litt oftere måltider

Spis medisinen du har fått fra legen som foreskrevet :)

Ved akutte smerter hjelper litt H-melk eller fløte meg i allefall (ja, de er så ufyselig å drikke at æsj, men det funker)

Ikke drikk noe særlig kaffe eller te, alkohol eller brus :nei:

Kakao påvirker muskulaturen i lukkemuskelen negativt, og kan i tillegg til magekatarren/såret gi sure oppstøt i spiserøret, og det er vondt! :tristbla:

Go`bedring :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Spis tranebær,-de inneholder et stoff som hindrer bakterier å sette seg på slimhinneveggen!

Små,-og heller litt oftere måltider

Spis medisinen du har fått fra legen som foreskrevet :)

Ved akutte smerter hjelper litt H-melk eller fløte meg i allefall (ja, de er så ufyselig å drikke at æsj, men det funker)

Ikke drikk noe særlig kaffe eller te, alkohol eller brus :nei:

Kakao påvirker muskulaturen i lukkemuskelen negativt, og kan i tillegg til magekatarren/såret gi sure oppstøt i spiserøret, og det er vondt! :tristbla:

Go`bedring :jepp:

Tranebær kan jeg ikke ta fordi jeg går på blodfortynnende medisiner.

Fikk ikke foreskrevet noen medisin, men går allerede på Nexium fordi jeg tar endel sterke medisiner fast. Han sa jeg skulle "knaske" Nexium, men er usikker på hvor mye han mener... Foreløpig har jeg kun tatt en ekstra før "spenstige måltider" og sånn.

Er mye mindre plaget allerede, og har gjort noen få grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær kan jeg ikke ta fordi jeg går på blodfortynnende medisiner.

Det har jeg aldri hørt om skal påvirke? Vet du noe mer om hvordan/hvorfor? Bruker ikke blodfortynnende selv, men om det kan påvirke blodets koaguleringsevne på noen måte blir det litt skremmende (tar det fast pga UVI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Legen tok forhåpentligvis prøver for å avdekke om det er magesår forårsaket av bakterien Helicobacter pylori. Hvis der er det, er det veldig viktig å få antibiotika for å ta knekken på denne. Antibiotika i kombinasjon med Nexium gjør som regel "susen". Nexium 40 mg x 1 fast mens dette står på er vanlig dose, men dette burde legen ha dosert når du var der. Forresten fint å høre at det går bedre :jepp:

Ser noen spør hvorfor man ikke skal spise tranebær (som jeg foreslo) og blodfortynnende samtidig. Dette er fordi tranebær kan øke effekten på Marevan (blodfortynnende medikament), og dermed gjøre blodet for "tynt", slik at man får økt blødningsfare.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen spør hvorfor man ikke skal spise tranebær (som jeg foreslo) og blodfortynnende samtidig. Dette er fordi tranebær kan øke effekten på Marevan (blodfortynnende medikament), og dermed gjøre blodet for "tynt", slik at man får økt blødningsfare.

Takk for svaret :) Da kan jeg altså puste lettet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Legen tok forhåpentligvis prøver for å avdekke om det er magesår forårsaket av bakterien Helicobacter pylori. Hvis der er det, er det veldig viktig å få antibiotika for å ta knekken på denne. Antibiotika i kombinasjon med Nexium gjør som regel "susen". Nexium 40 mg x 1 fast mens dette står på er vanlig dose, men dette burde legen ha dosert når du var der. Forresten fint å høre at det går bedre :jepp:

Ser noen spør hvorfor man ikke skal spise tranebær (som jeg foreslo) og blodfortynnende samtidig. Dette er fordi tranebær kan øke effekten på Marevan (blodfortynnende medikament), og dermed gjøre blodet for "tynt", slik at man får økt blødningsfare.

Han tok masse prøver, så håper han hadde vett på å sjekke det...

Flott at du fant svaret ang. blodfortynnende. Så spørsmålet i går og søkte som fy på nettet, men fant ingenting. Tror jeg leste det på en tranebærboks en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hva med å prøve Lectinect? Jeg har tatt det litt over en måned nå, og jeg synes faktisk at det hjelper.

Interessant at du nevnte Lectinect. Jeg har brukt det i ca. 2 måneder og merker ikke noen bedring. Hadde håpet så inderlig at dette skulle være det som kan hjelpe meg. Skal prøve det litt til for jeg pleier å være utålmodig. Har du tatt en eller 2 tabletter om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har spist noe du reagerer på, så kan det hjelpe å drikke samarin. Hvis du ikke har noe annet tilgjengelig, så er også potetmel utrørt i vann effektivt mot magesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Legen tok forhåpentligvis prøver for å avdekke om det er magesår forårsaket av bakterien Helicobacter pylori. Hvis der er det, er det veldig viktig å få antibiotika for å ta knekken på denne. Antibiotika i kombinasjon med Nexium gjør som regel "susen". Nexium 40 mg x 1 fast mens dette står på er vanlig dose, men dette burde legen ha dosert når du var der. Forresten fint å høre at det går bedre :jepp:

Ser noen spør hvorfor man ikke skal spise tranebær (som jeg foreslo) og blodfortynnende samtidig. Dette er fordi tranebær kan øke effekten på Marevan (blodfortynnende medikament), og dermed gjøre blodet for "tynt", slik at man får økt blødningsfare.

Ser at du nevner antibiotika og Nexium her. Jeg fikk påvist denne Heliocopter bakterien og satt på kur. Den måtte jeg avbryte etter få dager pga at jeg ble så deprimert at jeg bare gråt. Har du selv tatt denne hestekuren og hvis, ja hva var din reaksjon? Jeg har ikke klare sympt på magesår men mye plager med tarmsmerter, diare osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Ser at du nevner antibiotika og Nexium her. Jeg fikk påvist denne Heliocopter bakterien og satt på kur. Den måtte jeg avbryte etter få dager pga at jeg ble så deprimert at jeg bare gråt. Har du selv tatt denne hestekuren og hvis, ja hva var din reaksjon? Jeg har ikke klare sympt på magesår men mye plager med tarmsmerter, diare osv.

Har ikke tatt kuren selv, men har profesjonell erfaring. Tror ikke depresjon er noen vanlig bivirkning på noen av disse medikamentene, men det kan jo være at du har fått det.

Kuren mot HP er en kombinasjonskur, som består av et syresekresjonshemmmende medikament, og to typer antibiotika, det er flere medikamenter som fungerer, og det er litt forskjellig hvilken kombinasjonsbehandling som skrives ut. Jewg ville gått tilbake til legen for å få diskutert det med han, og for å få en av de andre kombinasjonene. Det er veldig viktig å få radert ut bakterien.

Både syresekresjonmedikamenter og antibiotika kan gi ganske heftige bivirkninger fra magen, det er ikke disse plagene som gjør at du blir så deprimert?

Ønsker deg lykke til og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magevondt

Hei!

Akkurat fått diagnosen Magekatarr. Ser av innleggene her at noen har hatt denne katarren i lang tid....

Blir man noen gang helt bra????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*
Spis tranebær,-de inneholder et stoff som hindrer bakterier å sette seg på slimhinneveggen!

Små,-og heller litt oftere måltider

Spis medisinen du har fått fra legen som foreskrevet :)

Ved akutte smerter hjelper litt H-melk eller fløte meg i allefall (ja, de er så ufyselig å drikke at æsj, men det funker)

Ikke drikk noe særlig kaffe eller te, alkohol eller brus :nei:

Kakao påvirker muskulaturen i lukkemuskelen negativt, og kan i tillegg til magekatarren/såret gi sure oppstøt i spiserøret, og det er vondt! :tristbla:

Go`bedring :jepp:

Jeg har hatt magekatarr siden slutten av august vil jeg tro, det var da symptomene begynte, jeg dro til legen og måtte selv gjette meg fram til hva som var feilen. Vi ble enige om magekatarr, senere oppdaget vi at cøliaki og laktoseallergien min har kommet tilbake (hatt fra jeg var 1 til 8 år) nå er jeg 17, og det har kommet tilbake..

Det er også vanskelig for meg å lindre halsbrann, sure oppstøt, magesmerter og kvalme når jeg ikke tåler melk :tristbla: Atpåtil går jeg på en kur jeg fant på helsekosten, en type aloe vera gele som drikkes for å smøre tarmene, den blander jeg med brus. Det vil si at jeg drikker brus hver dag som ikke er så veldig godt for magekatarren.

Disse plagene er ganske store hos meg og jeg har nå hatt det i ganske mange mnd. Jeg begynner å bli ganske frustrert og lei meg, jeg får nesten ikke slappet av heller pga jeg går mitt siste krevende år på skolen.

Hehe, uflaks sa severin suveren..

Til dere andre som har samme problem, det gjelder å være tålmodig og følge de rådene man får både fra andre, legen hvis du er heldig, helsekostansatte og egne erfaringer. Det kan overvinnes :) har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...