Gå til innhold

Hva er din mest ukonvensjonelle mening?

Gjest Camelia

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

Så noen kom meg i forkjøpet der, men av mine to ukonvensjonelle meninger jeg kom på i farten er:

*at verden ville vært et bedre sted uten alkohol (jeg ser at det ikke kan forbys, men syns det hadde vært best om det aldri hadde eksistert, når man tenker på alle ødelagte hjem og barnesinn, skader på fostre, vold, sykdommer osv.

*at man bør være kritisk til hormonell prevensjon (gjett om jeg er populær i venninnegjengen når vi diskuterer dette)

At ikke alle trenger høyere utdanning, og at man bør kunne utdanne seg i håndverkeryrker uten å måtte trenge å ta all allmennkunnskapen.

At vi skal gå litt bort ifra likhetsskolen, aksepere at noen er smartere enn andre, trenger ikke følge den svakeste alltid.

Dyrere bensin, dyrere klær, mye dyrere å fly og dyrere kjøtt er på sin plass synest jeg også.

Jeg er delvis enig i disse. Jeg syns alle bør ha et visst nivå av allmennkunnskap inne, men ikke like mye som alle må ha nå. Mange kunne framfor annengradslikninger hatt mer nytte av mer praktisk matte, som de kan få bruk for. Engelsk burde alle også ha en del av, men den kunne f.eks. vært mest muntlig for enkelte.

Jeg syns Norge har et godt prinsipp når det gjelder å fange opp de svake, men syns også at man burde gi de flinke utfordringer. Når jeg moderer det sånn, ser jeg at det ikke blir så ukonvensjonelt likevel.

Og jeg er helt enig i å øke priser på det du nevner.

At det burde være mye mindre lønnsforskjeller mellom folk enn det er i dag.

Jeg syns nesten det er mer ukonvensjonelt å hevde at de ikke burde være mindre lønnsforskjeller, jeg da. Jeg syns man burde få noe igjen for å ta høyere utdanning. Når man sammenligner en med en mastergrad med en elektriker, så er det ikke nødvendigvis så mye å tjene på å utdanne seg. Men når det gjelder hvorfor f.eks. sykepleiere og treårige ingeniører tjener så ulikt som jeg antar at de gjør, så har jeg mindre forståelse for det (dvs. jeg skjønner at det handler om etterspørsel, men det er egentlig for ille med tanke på det viktige arbeidet de gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elastica
Jeg syns nesten det er mer ukonvensjonelt å hevde at de ikke burde være mindre lønnsforskjeller, jeg da. Jeg syns man burde få noe igjen for å ta høyere utdanning.

Det er jeg enig i. I Norge er det kun stuerent å være millionær dersom man er forballspiller eller har vunnet i lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter er like fine som gutter, men at jenter ofte er litt smartere (men det sier jeg ikke høyt)

:skratte:

Faktisk er det slik med henhold til iq at det er flere gutter enn jenter som skårer svært dårlig. Dette er noe de fleste kan nikke annerkjennende til. Det som imidlertid viser seg er at det også er langt flere gutter som skårer spesielt bra. Jo høyere skår, jo færre jenter. Det er dobbelt så mange gutter som har 125 i iq (sånn ca det man trenger for å klare en doktorgrad) som jenter. Ved 150 husker jeg ikke tallet, men der er det voldsomt mange flere gutter. Dette er det ekstremt vanskelig å bortforklare med miljøfaktorer. At det er noe feil med testene er også tvislomt i og med at man har prøvd å endre på dem for å jevne ut resultatene uten å klare det.

Forklaringen er anntageligvis at menn er det ekstreme kjønn. I henhold til nesten alt så skårer vi langt oftere i bunnen og toppen av det som måles, ikke kunn iq. Beviset for at dette i stor grad er genetisk begynner å bli stort. Jeg sier på ingen måte at menn er kvinner overlegne, kvinner vil i snitt som regel utkonkurere menn på en rekke felter, men de aller aller ypperste prestasjonene vil i stor grad fortsatt ytes av menn på en rekke felter uavhengig av hvordan samfunnet endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten glemte jeg å si at karakterer ved universiteter pleier å vise det samme mønsteret med flest gutter på bunn og på topp og jentene jevnere fordelt langs midten (med et høyere totalt snitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg har ganske sterke meninger om religion og tro som jeg ikke tør diskutere med hvem som helst.... :sjenert: (modererer som oftest meg selv)

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. I Norge er det kun stuerent å være millionær dersom man er forballspiller eller har vunnet i lotto.

Enig - og jeg hører til de som mener det er vel så stuerent å tjene en million på en jobb hvor man skaper verdier (ja, penger er også verdier), som de to av folk flest anerkjente "yrker" du nevner. Jeg ble faktisk ikke så sur på Hydro-opsjonssaken heller, jeg...

Jeg er aksjonær, men har alltid stemt blodrødt på trass (- men med eget firma må jeg innrømme jeg vurderer å skifte farge. Om det finnes noen som faktisk kommer til å endre kårene for sånne som meg.)

(millionær er det vel forøvrig mange som er i Norge, om man tenker på alle verdier folk sitter på i bolig og eiendom. Jeg er ikke en av disse)

Jeg tror faktisk ikke jeg har så mange ukonvensjonelle meninger, selv om jeg liker å tro at jeg er sær. Men jeg synes kunst og kultur er viktig både i skole og samfunnet ellers, og jeg synes folk som sutrer over at det finnes et kulturbudsjett er dumme, hverken mer eller mindre. Men det er kanskje ikke så kontroversielt :ler:

Jeg er opptatt av miljø, kjører ikke bil og handler økologisk, men det er vel mer hipt enn kontroversielt det også.

Ja, også mener jeg at det går an å leve et fullverdig liv uten å eie egen bolig. I noen land som det også går an å sammenlikne seg med, er det faktisk mye vanligere å leie. Jeg mener også at det går an å roe ned tempoet og f eks ikke jobbe fulltid, men drive med ting man er engasjert i - enten man har barn eller ei - og likevel klare seg økonomisk bare man prioriterer litt lavere materiell standard. Har ikke tenkt så langt som til pensjonen ennå.

Jeg er skeptisk til endel medisinering og til at endel, også vanlige, legemidler bare behandler symptomer overflatisk, mens legen ikke ser på det som jobben sin å finne årsaker bak eller faktisk kurere :forvirret: Men likevel har jeg generelt respekt for helsevesenet.

Men alt i alt tror jeg ikke jeg virker veldig motstrøms når det gjelder meninger... Jeg fronter ingen saker, ikke idealistiske engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at grunnen til at vi har så mange unge mennesker med psykiske problemer i dag, skyldes det materielle jaget vi bedriver, som sørger for at ungene vokser opp i barnehagen istedet for hjemme i gata.

Verdiene har blitt helt gale, og jaget lager tapere.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-at ikke alle trenger høyere utdanning

-det bør bli større lønnsforskjeller i norge

-private aktører bør tilby flere omsorgstjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ukonvensjonell mening til:

Kriminelle innvandrere bør utvises selv om det er farlig for dem i hjemlandet.

Er det kanskje bedre at de går løs i gatene og er farlige for folk her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at menn er det svake kjønn.Komplett styrt av det det har mellom beina. De har dårligere moral, driter i etikk og er egoister i mye større grad enn kvinner.

Jeg tror også at menn innerst inne føler seg kvinnen overlegen.

Det er bare ikke stuerent å si det høyt.

Jeg har en mann jeg elsker og tre sønner, men jeg tror neppe de er noe unntak fra regelen.Men det sier jeg selvfølgelig ikke høyt.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at grunnen til at vi har så mange unge mennesker med psykiske problemer i dag, skyldes det materielle jaget vi bedriver, som sørger for at ungene vokser opp i barnehagen istedet for hjemme i gata.

Verdiene har blitt helt gale, og jaget lager tapere.

:Nikke:

Veldig enig i det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn tenker jeg og :sjenert:

Ellers syns jeg de fleste av de meningene som er listet opp her er ganske så "stuerene" og konvensjonelle, selv om det er ting det er uenighet om.

Mine ukonvensjonelle tanker holder jeg klokelig for meg selv :fnise:

Vel, ukonvensjonelle meninger er ikke alltid ment å være omstridt da, de er bare "avvikende fra flertallet"...

Hadde spørsmålet vært hvilke kontroversielle (omstridte) meninger vi har, hadde nok svarene vært annerledes. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At vestens kapitalistiske råkjør kan være det som er redningen for menneskeheten (ikke redningen for individet). Fordi, muligens er det det som skal til for å få teknologisk utvikling fort nok til at vi skal komme oss unna. Fordi jorden er dømt til å gå under, deretter også menneskeheten om vi ikke kommer oss avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva hhv ukonvensjonell og kontroversiell betyr. Men hvis en mening strider mot folk flests oppfatning og mening, blir de jo samtidig lett kontroversielle - det ligger vel litt i sakens natur?

Jeg skjønte at du vet ordenes betydning, men er er ikke enig med deg i dette.

Veldig ofte tenker jeg "det må h*n da bare få lov til å mene" når noen mener noe som ikke er gjengs oppfatning.

Det er ikke alle ukonvensjonelle meninger som er så kontroversielle at de blir et stridstema, veldig ofte er meningene bare uvanlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at menn er det svake kjønn.Komplett styrt av det det har mellom beina. De har dårligere moral, driter i etikk og er egoister i mye større grad enn kvinner.

Jeg har en mann jeg elsker og tre sønner, men jeg tror neppe de er noe unntak fra regelen.Men det sier jeg selvfølgelig ikke høyt.....

Du føler deg jo mannen overlegen så man kan ikke klandre menn for eventuelt å føle seg overlegne kvinner. Om men er styrt av det de har mellom bena så kan du jo ta en nærmere titt på det utbredte fenomet kvinner og badguys. Hva enn men gjør av dumme ting på grunn av det de har mellom bena så blir det overgått av det denne svært store gruppen kvinner får seg til å gjøre. Selv om ikke alle kvinner er permanente medlemmer av denne idiotiske gruppen så har svært så mange hatt denne tiltrekningen en stund. Det er bare å se her på forumet.

Ellers fungerer det ikke så bra å generalisere om kvinner og menns snitt. Som jeg har nevnt over så er menn det ekstreme kjønn. Langt flere med lav iq og langt flere med høy. Det samme gjelder de fleste genetiske kvaliteter, også psykologiske. Flere ekstremt svake menn enn hos kvinner og flere ekstremt sterke. Du ser det blant annet hvis du annalyserer toppen av alle felter hvor det kreves store prestasjoner som politikk, nærinsgliv, akademia og sport. Alle i toppen har mye høyere testosteronnivå enn gjennomsnittet. Det gjelde definitivt også kvinnene i toppen. Men, menn har i snitt langt mer testosteron enn kvinner. Minuset med det er at testosteron er farlig og lett leder til uheldige fysiske og psykiske utviklingsbaner både for fostre og etter fødsel. Fordelen er at treffer det riktig så oppnår man en prestasjonsevne og en psykologisk styrke som ikke kan matches på annet hvis.

Kvinner er det stabile kjønn med det høyeste snittet. Menn har høyere forekomst av psykoser, autsime og en rekke andre ting, men også en mye høyere forekomst av genialtitet og ekstrem mental styrke. Disse tingene henger også direkte sammen. Low latent inhibition som er dårlig evne til å stenge ute inntrykk er både den støsrts årsaken til psykoser og en rekke andre psykiske lidelser, men også den tilstanden som i størst grad preger kreativt geniale mennekser. At men dominererer begge grupper henger i stor grad sammen med at de er mer ekstreme enn kvinner når det kommer til low latent inhibition. Så selv om kvinner har en større grad av gjennomsnittlig kreativitet så har menn en større anndel kreativt geniale, men også psykotiske og manisk depressive etc.

Du ser det samme i frobindelse med autisme. Autisme som forekommer mest hos menn kommer av at hjernen har fått for mye testosteron i svangerskapet. Dette fører til ekstreme sosiale problemer, men også til en overhyppighet av intelektuell brillians innen for akademiske og msuikalske og visse kunstneriske talenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minner meg om den udugelige nazisten med lav iq og null å vise til som føler seg overlegen fordi hans rase liksom skal være bedre enn andres. Om så var tilfellet så hadde det jo ikke spilt noen rolle når han selv helt åpenbart er dårligere en snittet hos andre raser, selv om du forutsetter at det er lavere enn snittet hos hans egen. Poenget er at han selv er udugelig. Uavhengig av hva om snittet for kvinners akademiske eller sosiale prestasjoner er bedre enn for menn så er mine evner og prestasjoner i så måte laaangt bedre enn det kvinnelige snittet. Jeg har høyere IQ en 99,75 % av befolkningen og når jeg har tatt tester i å lese ansiktsuttryk og løgn så scorer jeg milelangt over gjennomsnittskvinnen. Selv om flere kvinner tar høyere utdannelse enn menn så har jeg gjort det best i mitt kull. Selv om kvinner skal være mere sosialt intelligente enn kvinner så er jeg langt flinkere sosialt enn de fleste kvinner. Spørsmålet blir derfor hvorfor i all verden jeg skulle bry meg om at kvinner i snitt scorer mikroskopisk bedre på visse egenskaper enn menn? Og hvorfor en kvinne som selv ikke har så mye å vise til skulle føle seg overlegen fordi hennes "søstre" er mikroskopisk bedre til ett eller annet.

Forøvrig er det liten grunn til å tro at kvinner egentlig har bedre moral enn menn. De har bare andre måter å være dårlige mennesker på. Hva med å lure en mann til å tro at en annen manns barn er hans eget og lure denne mannen til å oppdra det. Dette er ikke et uvanlig fenomen og er en form for grotesk umoral som kvinner i egen interesse har praktisert i det stille i årtusener. Hva med at. Hva med at kvinner oftere slår i parforhold, noe som nylig er dokumentert. Hva med at studier også viser at kvinner oftere og i langt grovere grad bedriver psykisk trakkasering av partneren sin. Hva med at de fleste drap på barn under 6 år utføres av MØDRENE. Hva med at de grusomste handlingene ikke utføres av gutter som banker opp en annen gutt i tenårene, men av jenter som psykologisk knekker en annen jente gjennom langvarig, målrettet, iskald og beregnende psykisk terrorisering. Hva med at kvinner statsitisk sett forlater partnere som msiter jobben eller går konkurs. Hva med at kvinner er så overfladiske at de ikke vil date en mann med dårlige sko. Hva med at kvinner hller vil shoppe en å elske med partneren sin, enten det er en heterofil mann eller en lesbisk kvinne. Hva med at visse typer normbrudd har vært så uakseptert for kvinner å utføre at det er det og ikke moralen som har holdt dem tilbake og at med likestilling så vil dette snu, noe man ser på statstikken over jenters voldsbruk og alkohol og narkotikabruk.

Et morsomt og illustrerende eksepreiment er det følgende: Man testet i hvilken grad kvinner som spilte et krigsspill på data ville bruke mye og grov bombing (dreper flere sivile datamennenesker) enn menn når de spilte det samme spillet. Når det var andre mennesker til stede så benyttet kvinnene mindre grov midler i krigsspillet. Når de var alene og ikke viste de ble filmet så bukte de mere grove midler enn menn enten mennene var alene eller sammen med andre. Det er svært sannsynlig at det samme mønsteret gjelder virkemilder på reele felter i samfunnet. Kvinner oppfører seg bedre enn menn når de overvåkes, men verre når de ikke gjør det. Kvinner er altså både ondere og feigere. You go girl!

En annen interesant undersøkelse testet kvinner og menns responser på at noen oppførste seg nedsettende mot dem. Menns reaksjon var å konfrontere dem direkte. Enten markere seg myndig eller greit, eller skjelle dem ut. Kvinners reaksjon var å unngå direkte konfrontasjon og i stedet snakke dritt om vedkommende til andre over lang tid. Den ene reaksjonen er modigere, mere konstruktiv og mindre problematisk hevngjerrig og ahr færre negative konsekvenser, den andre er mere ondsinnet hevngjerrig og destruktiv over tid i tillegg til feig. Menn følger den beste strategien og kvinner den dårligste.

Selv om kvinner i større grad tar høyere utdannelse og får bedre snittkarakter enn menn så er det fortsatt menn som får de aller beste karakterene.

Så kan man liste opp en lang liste over menns grusomheter og ondsinnethet og idioti og så kan vi prøve å måle alt dette opp mot hverandre. Resultatet blir i best fall at vi står igjen med at det ene kjønnet er bitte litte granne bedre enn det andre. For en utrolig meningsløs ting å gjøre. Spesielt hvis man bruker det som basis for å trekke konklusjoner om seg selv. Hva som er snittet for ditt kjønn sier ingenting om hvem du er, ABSLOLUTT ingenting. Det eneste som sier noe om hvem du er, er nettopp hvem du er. Det er den enste måten å måle noen på. Så neste gang du føler deg overlegen menn i alminnelighet så kan du heller tenke på de hundrevis av millionene menn (og kvinner) som er smartere enn deg, mer moralske enn deg, psykisk sterkere enn deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...