Gå til innhold

Temperaturmåling

@lfakrøll

Anbefalte innlegg

Til alle dere som synes tanken på temperaturmåling betoner seg som en stressfaktor. Jeg var også i den troen, men nå som jeg har begynt - begynte på dag 13 i forrige syklus - har jeg endret oppfatning.

For første gang, utenom da jeg gikk på P-piller har jeg kunnet si når jeg får mensen uten å gå og vente og vente. Deilig...!

En annen ting, annenhverdag-metoden. Sikkert mye for og imot den, men jeg klarer ikke ha sex på kommando fordi jeg må.....synes det er bedre å lage en litt finere ramme rundt dette her å skulle lage barn. Fordelen er jo da at man kan kombinere de to metodene....for etter et par sykluser med temp.måling har man sånn noenlunde peiling på når man har EL. Og kan dermed benytte annenhverdag-metoden i dagene rundt eggløsning. Så kan man benytte resten av syklusen til å kose seg fordi man har lyst...!! Skriver dette fordi jeg har vært i en periode hvor jeg etter hver økt i senga har hatt masse tanker i hodet; " ble dette noe da..., "traff vi nå da...." osv. Og dette er slitsomt i lengden.

Kort sagt: anbefaler temp.måling på det sterkeste !!

Les mer om temp.måling på Snartgravid.com

*carpe diem*

vinke.gif@lfakrøll - på jakt etter to blå1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-02 19:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei.

JEg leste innlegget ditt med stor iver. Nå lurer jeg på om du kunne tenke deg å skrive litt om hvordan og når du gjør det osv..

Jeg har lest side opp og side ned, men skulle gjerne hatt "en vanlig jentes verson"..

Har du lyst. så blir jeg glad..

Har lurt litt på å begynne med dette selv, men er vel av dem som synes det virker utrolig styrete.. Vil du overbevise meg..? icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fant noen fine skjemaer som man kan fylle ut.....

- temp.måling

- sjekking forskjellige typer sekret

- sjekking av livmortapp

- sjekking av menssyklus

Send meg en mail, og jeg sender dem gjerne videre. Disse er i excel-format, lette og redigere!!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned et sånt skjema som Qlio nevner - veldig kjekt å notere ned temperaturen på.

Andre ting :

icon_eek.gifDigitalt termometer med to desimaler og memory - pga. små forskjeller i temp.

icon_eek.gifMåle til samme tidspunkt hver dag - i helga har jeg løst det vet at jeg har vekkeklokken på som vanlig, og når den ringer stikker jeg termometeret i munnen. Mitt termometer piper når det er ferdig, så da tar jeg det ut slår det av, og legger meg til å sove igjen. Når jeg da står opp sjekker jeg termometeret - fordi siste målte temperatur ligger i minnet.

icon_eek.gifJeg har ikke konsentrert meg om sjekking av EL-slim eller livmortapp - fordi jeg har vært mest opptatt av å få normalisert syklusen min.

For meg har dette fungert utmerket foreløpig - så får vi se om det gir resultater etterhvert. icon_smile.gif

Til og med mannen min er veldig opptatt av hvordan det går - veldig nysjerrig - og det er jeg overlykkelig for. Vi er jo tross alt to om dette her.....

*carpe diem*

vinke.gif@lfakrøll - på jakt etter to blå1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-04 16:05 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter disse termometerne, og hva er prisen? *nysgjerrig*

Regner med at de finnes på apoteket....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termometeret mitt kjøpte jeg på apoteket - husker ikke nøyaktig pris men ca. 60-70 kr.

Navnet husker jeg desverre ikke...

En annen ting jeg glemte å nevne i forrige innlegg : Viktig at man ikke står opp og går f.eks på badet om morgenen for å måle tempen.

Gradene øker nemlig når du begynner å bevege deg.

*carpe diem*

vinke.gif@lfakrøll - på jakt etter to blå1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-05 09:05 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tusen takk for alle svar. Når er det mann skal sette i gang.? Dag 1?

Går det greit å måle i munnen?

Tror jeg får henge meg på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å begynne midt i en syklus, men da vil ikke den første kurven bli fullstendig selvfølgelig. Men begynn på ny kurve på dag 1 i mensen - dette blir regnet som den første dag i ny syklus.

Det går ann å måle vaginalt, analt, i munn- eller armhule. Jeg har funnet ut at for meg fungerer det greiest å måle i munn - jeg er hvertfall ikke våken nok til å begynne å måle analt/vaginalt så tidlig på morgenen i helgen icon_smile.gif

Men dette er selvfølgelig valgfritt !

Lykke til icon_smile.gif

*carpe diem*

vinke.gif@lfakrøll - på jakt etter to blå1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-05 11:27 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget opplysende!!!!

Mange lys har gått opp for meg i dag.

Når jeg får mensen igjen(som jeg lærte nå regnes som dag 1 icon_smile.gif ) skal jeg måle tempen og putte det inn i ett skjema.

Skal nok lære meg alt dette tilslutt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Nå er jeg overbevist!..jeg vil begynne å tempe jeg også...Har fått meg kjekke skjemaer (TAKK QLIO!!!) så det er vel bare å sette igang. Har noen spørsmål angående å måle temp:

- hvordan merker dere på tempen at dere skal ha EL, blir den høyere da??..og hvor lenge holder seg den der da?

- etter EL, synker temp igjen da, eller forblir den høy hvis du er gravid.

- synker tempen når mensen kommer???

Ble litt mye dette her, men jeg må liksom få bekreftet det!!

Takk for hjelpen. klemz12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen vi få en fin stigning etter EL, og den vil holde seg høy frem til menstruasjon. Enkelte, inkludert meg selv, vil oppleve at tempen synker litt rett før EL for så å stige igjen.

Hvis man tegner opp en kurve på syklusen, og setter en rett strek tvers mellom hele kurven ved den høyeste målte temperaturen før EL kalles dette for "coverline". Holder temperaturen seg høyere enn denne etter EL i 18 dager kan man regne som ganske sikkert at man er gravid. Ikke fortvil hvis du får et fall under coverline etter EL, behøver ikke bety at du ikke er gravid - kroppen er veldig følsom overfor påvirkninger som alkoholbruk, trening etc.

Nå er jeg rimelig fersk med temp.måling selv - men jeg opplevde at tempen holdt seg høy etter EL, inkludert et lite fall under coverline en dag for så å stige over coverline igjen. Morgenen jeg fikk mensen datt temperaturen plutselig - så da skjønte jeg at noe var i gjære, samtidig som jeg følte meg oppblåst, småkvalm etc. Tegn som jeg tidligere har forsøkt å tolke som graviditetstegn.

Og så er det bare å starte på ny frisk igjen hvis man har fått mensen. Blanke ark og tegnestifter icon_smile.gif

Dette er ikke noe fasitsvar, men jeg har prøvd å lese meg litt til ting og tang - og mye bygger på egne opplevelser i min søken etter EL.

Håper du fikk svar på det du lurte på Angel!

*carpe diem*

vinke.gif@lfakrøll - på jakt etter to blå

[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-05 15:47 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfakrøll den 2002-04-05 15:48 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også nettopp begynt å tempe!

Men er dessverre litt for ustrukturert i forhold til det å måle til faste tider hver dag....men men.

Jeg vil bare tilføye at man bør IKKE måle i armhulen. Da er det ofte man opplever store temperatur-avvik som gjør at det blir vanskelig å tolke syklusen. Det beste stedet er i rumpa eller vaginalt, men mange måler i munnen. Da er det viktig at man ikke sover med åpen munn...

Lykke til alle sammen, håper vi klarer å tyde noe ut av dette og sparer masse utlegg i graviditetstester icon_smile.gif

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar !!!!

bare et bittelite spørsmål til...den temperaturmåleren jeg har hjemme (skal i munn) har bare et desimal, dvs 36.2 Må jeg ha TO desimaler eller???

klemz12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke helt nødvendig, men absolutt en fordel at du har et termometer med to desimaler. Etter det jeg har lært så stiger temp. med over 0,2 grader etter EL, så det skal være mulig å se temp.økning alikevell!

Dersom du bare har et desimal så blir jo ikke coverline så nøyaktig som det burde, men... (coverline= 0,05 gader over høyeste temp før EL)

Jeg anbefaler at du skaffer deg et termometer meg to desimaler - det er jo ikke så mye penger det er snakk om (60-80 kr).

Jeg vil også anbefale å bruke millimeter-papir til å "tegne" inn tempene - får da en fin graf som jeg synes er enklere å lese av enn diverse andre skjemaer.

Anbefaler siden: http://www.snartgravid.com hvor du kan lese mer om temp.måling, og få hjelp til å "tolke" temp.kurvene dine!

Lykke til12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke anbefalt med øretermometer?

Jeg er så trøtt om morgenen, at tanken på å gjøre noe mer enn å strekke ut hånden og dytte den i øret virker umulig..... *ler*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Øre termometer er ubrukelig i denne sammenheng! Å måle i munnen kan fungere for enkelte, men den beste målingen får man av å måle analt/vaginalt.

Anbefaler dere på det sterkeste å lese på Snartgravid.com der står alt man trenger å vite om målinger! Coverline som er nevnt over her regnes ut fra de siste 6 temper FØR eggløsning, den høyeste av dem legges til 0.05 så har man CL (coverline) for å vite sikkert at EL (eggløsning) har vært må det vare minimum 3 temper over CL.... Det er mange små-ting å sette seg inn i for å få dette riktig og det leser man altså om på SG..... Anbefaler også å prøve ett program som heter Tcoyf..... der kan man plotte inn tempene sine og eventuelt skjedesekret og livmortapp-stilling hvis man sjekker dette... Flott program som regner ut det meste for dere og setter opp "forecast" om når dere kan forvente EL, mens eller når det er størst sjans for befruktning.

Vel... Lykke til......

Klem babe12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...