Gå til innhold

Veksthuset

Klematis

Anbefalte innlegg

:duskedame: for oss begge to!

Skal teste progestoronet siden jeg har ganske korte lutealfaser (11 dager) og ganske lavt temperaturhopp ifm EL. Sikkert ikke noe galt, men jeg klarer ikke slutte å tenke på om det kan ha vært grunnen til at jeg mistet forrige spire. :sukk: Om det er tilfelle så kan jo enkel blodprøve og eventuelt litt hjelp i lutealfasen hjelpe meg til å unngå at det skjer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:duskedame: for oss begge to!

Skal teste progestoronet siden jeg har ganske korte lutealfaser (11 dager) og ganske lavt temperaturhopp ifm EL. Sikkert ikke noe galt, men jeg klarer ikke slutte å tenke på om det kan ha vært grunnen til at jeg mistet forrige spire. :sukk: Om det er tilfelle så kan jo enkel blodprøve og eventuelt litt hjelp i lutealfasen hjelpe meg til å unngå at det skjer igjen!

Aha! Jeg hadde bare ti dagers LF sist jeg, og defor har jeg vært og tatt alle slags hormonprøver hos legen i dag (eller ikke derfor egentlig, men håper jo det kan si litt om litt av hvert). Bør den testen tas på en bestemt tid i forbindelse med kort LF? A pro pos det så begynte jeg på Pyridoksin (Vit D6) i dag, siden det visstnok skal hjelpe litt på kort LF. Prøver mye rart her jeg. :sjenert:

:duskedame: for oss ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg hadde bare ti dagers LF sist jeg, og defor har jeg vært og tatt alle slags hormonprøver hos legen i dag (eller ikke derfor egentlig, men håper jo det kan si litt om litt av hvert). Bør den testen tas på en bestemt tid i forbindelse med kort LF? A pro pos det så begynte jeg på Pyridoksin (Vit D6) i dag, siden det visstnok skal hjelpe litt på kort LF. Prøver mye rart her jeg. :sjenert:

:duskedame: for oss ja! :)

Progestoronprøven skal tas rundt 7DPO. De fleste andre prøvene tas rundt CD3. Jeg kan ikke så veldig mye om det her jeg heller, men det er hva jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gravidetegn ja. :fnsie: Kjenner de igjen selv, kvalm og sliten sliter jeg med for tiden da. MEN det kan jo også være mange andre grunner til at jeg er det da.

Du venter vel til fredag med å teste???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gravidetegn ja. :fnsie: Kjenner de igjen selv, kvalm og sliten sliter jeg med for tiden da. MEN det kan jo også være mange andre grunner til at jeg er det da.

Du venter vel til fredag med å teste???

Må nesten klare å vente til freddan, ja ;) Egentlig aaaalt for tidlig å teste da også... Bare 6 (eller muligens 8) DPO. HAR jo sett folk få positive tester 8DPO da, men er vel heller uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Progestoronprøven skal tas rundt 7DPO. De fleste andre prøvene tas rundt CD3. Jeg kan ikke så veldig mye om det her jeg heller, men det er hva jeg vet ;)

Takk for info. :) Da finner jeg vel antakelig ikke ut av akkurat det med prøve tatt i dag.

Fant dog ut at man i folikkelfasen skal ha under 3 nmol/L (hva nå det står for) progesteron, og i lutealfasen (regnes tydeligvis som etter folikkelfasen, vet ikke hvilken dag det måtte være, kanskje fra 7 DPO?) skal den være over 15 nmol/L.

Si fra hva du får vite når du kommer så langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må nesten klare å vente til freddan, ja ;) Egentlig aaaalt for tidlig å teste da også... Bare 6 (eller muligens 8) DPO. HAR jo sett folk få positive tester 8DPO da, men er vel heller uvanlig.

Jeg aner jo ikke hvordan syklusen min er jeg, så om jeg har kommet til DPO eller ei vet jeg jo ikke. Må bare ta en sjans egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. :) Da finner jeg vel antakelig ikke ut av akkurat det med prøve tatt i dag.

Fant dog ut at man i folikkelfasen skal ha under 3 nmol/L (hva nå det står for) progesteron, og i lutealfasen (regnes tydeligvis som etter folikkelfasen, vet ikke hvilken dag det måtte være, kanskje fra 7 DPO?) skal den være over 15 nmol/L.

Si fra hva du får vite når du kommer så langt? :)

Skal gi beskjed hva jeg får for verdier.

Hvor fikk du de grensene fra, forresten? Jeg tror de er litt lave. Altså, de er 'normale' men en del 'normale' kvinner blir jo ikke gravide så lett... Fant dette på når jeg googlet litt:

"In the system developed by Dr. Thomas Hilgers the levels 5,7 and 9 days after the peak mucus or ovulation day should ideally be 12, 15 and 12 ng/ml or about 38, 48 and 38 nmol/l respectively."

Andre steder har jeg lest at det bør være minst 20 nmol/l.

Og nmol/l står for nanomol/liter. Mol er en 'måleenhet' som brukes mye i kjemi og er et tall for hvor mange atomer eller molekyler det er av en substans. 1 mol er litt mer enn 6 med 23 nuller bak. Siden nano betyr en av en milliard (9 nuller) så er en nmol det samme som litt mer enn 600.000.000.000.000 (14 nuller) molekyler.

Amerikanere rapporterer progesteroneverdiene i ng/ml. Disse to måleenhetene kan konverteres frem og tilbake ved å bruke molvekten til progesterone. Altså hvor mange gram et mol av hormonet veier.

Dagens kjemitime ;)

Jeg aner jo ikke hvordan syklusen min er jeg, så om jeg har kommet til DPO eller ei vet jeg jo ikke. Må bare ta en sjans egentlig.

Når har du tenkt å teste igjen da? Kan jo være kvalmen din har en hyggelig årsak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jaha ja. :klø: :ler:

Fant det her. Vet ikke om linken treffer riktig, men er en oversik tover referanseverdier på en del "fertilitetstester".

Hvis den ikke virker er det på www.furst.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har du tenkt å teste igjen da? Kan jo være kvalmen din har en hyggelig årsak ;)

Jeg vurderer å teste på fredag. Hadde vært hyggelig det altså, men er redd det har mer sammenheng med at jeg er på jobb igjen og at det går oppkast der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og prøver å la være å teste nå, jeg... :sjenert:

Merkelige, merkelige syklus :forvirret: I dag steg tempen ganske mye, så det er nesten som jeg tror at jeg kanskje hadde EL i går. FF er like forvirret som meg, og forelår 4 forskjellige datoer (som vil tyde på at jeg er alt fra 1 til 6 dpo i dag) alt etter hva jeg gjør med en veldig usikker temp og hvilken metode jeg velger å bruke.

Tror bare jeg må gå å tisse så jeg ikke lenger har muligheten... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må forresten innrømme at jeg allerede har tatt to tester denne syklusen. :sjokkert:

Men den ene var rett etter blødningen stoppet bare for å få 100% bekreftet at jeg hadde hatt en SA. Og den andre var før EL med de nye teststripsa jeg har kjøpt for å teste om de gir noe skyggestreker eller no når de er negative. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke charten din foran meg nå, men har du tatt noen ELtester disse dagene, evt. hatt ELslim, ELsmerter, rett og slett noe som kan indikere når EL var, bortsett fra tempen?

Edit: sjekket charten din nå, og jeg synes det ser riktig ut med EL på CD15, altså at du er 4DPO idag

Endret av Ilja**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei... :sjenert:

Sitter her og holder meg og holder på å tisse i buksa... :fnise:

To pee, or not to pee...? :fnise:

Synes du skal tisse uten å teste i dag jeg. Rett og slett for å holde følge med meg på fredagen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke charten din foran meg nå, men har du tatt noen ELtester disse dagene, evt. hatt ELslim, ELsmerter, rett og slett noe som kan indikere når EL var, bortsett fra tempen?

Edit: sjekket charten din nå, og jeg synes det ser riktig ut med EL på CD15, altså at du er 4DPO idag

Ingen EL-tester nei. Har alltid vært sånn noenlunde greit å tyde syklusene mine. Men så har jeg jo aldri mistet før, kan jo være det som tuller det til.

Hadde litt EL-slim CD13 og 14, men da stoppet jeg å drikke grapefruktjuice siden jeg trodde jeg hadde hatt EL. Mulig jeg ville hatt det senere også om jeg hadde fortsatt? :klø:

Selv tror jeg mest på enten CD13 (for jeg tror CD15-tempen er alt for lav) eller kanskje enda mer på i går. Dagens temp er mer på linje med mine vanlige etter-EL temperaturer.

Men tror nesten bare jeg må gå å ta en test for å få det her ut av systemet. Jeg VET jo at den blir negativ. Men så er det gjort og jeg kan tenke på noe annet et par dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal tisse uten å teste i dag jeg. Rett og slett for å holde følge med meg på fredagen. :sjenert:

Tester jeg i dag så VET jeg jo at det blir negativt. Så jeg må nok teste på fredag uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...