Catgirl Skrevet 28. august 2007 #61 Skrevet 28. august 2007 Har ikke spesielle fordommer overfor enkeltindivider fra USA. Blitt kjent med mange snille på min alder. Men syns kulturen deres til tider han framstilles som litt tvilsom.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 28. august 2007 #62 Skrevet 28. august 2007 Jeg som nordmann kan ikke ta på meg skylda for hvordan noen som helst andre enn meg selv oppfører seg. Mange oppegående og hyggelige amerikanere for eksempel får jo lide for det oppførselen til idiotiske landsmenn av dem har gjort for ryktet til amerikanske turister. Jeg syns det er skikkelig urettferdig, og blir noen ganger lei meg på vegne av amerikanske venner. Jeg tror ikke nordmenn blir stemplet på samme måte som f.eks. amerikanere, men hvis vi ble det ville det ha vært veldig synd, for generalisering er alltid kjipt når det går ut over 'uskyldige'. Veldig bra skrevet! Dette er nettopp grunnen til at å si "nordmenn er slik, tyskere er slik, og briter er slik.." blir helt feil! Vi har alle ansvar for vår egen oppførsel, og våre egne holdninger, og de aller fleste av oss har ikke ansvar for, og vil ikke holdes til ansvar for hva andre gjør, mener og sier.
Gjest gjennomsnittsnordmannen Skrevet 28. august 2007 #63 Skrevet 28. august 2007 Jeg som nordmann kan ikke ta på meg skylda for hvordan noen som helst andre enn meg selv oppfører seg. Mange oppegående og hyggelige amerikanere for eksempel får jo lide for det oppførselen til idiotiske landsmenn av dem har gjort for ryktet til amerikanske turister. Jeg syns det er skikkelig urettferdig, og blir noen ganger lei meg på vegne av amerikanske venner. Jeg tror ikke nordmenn blir stemplet på samme måte som f.eks. amerikanere, men hvis vi ble det ville det ha vært veldig synd, for generalisering er alltid kjipt når det går ut over 'uskyldige'. Så sant så sant, godt sagt.
Gjest Tekstforfattern Skrevet 6. september 2007 #64 Skrevet 6. september 2007 Visste dere at ingen land i verden har like stor oppslutning rundt frivillige organisasjoner som Norge?! 84% av oss er medlem i en eller annen frivillig organisasjon (alt fra Amnesty til lokale idrettslag). 58% deltar i snitt med 60 timer frivillig arbeid i året. Enten det er å steike vafler på fotballkampe til førsteklassingen din eller å reise med en kontainer med klær til Azerbadjan. Så da er vi kanskje ikke så innesluttede, egoistiske og tiltaksløse likevel?
Gjest Jenna88 Skrevet 6. september 2007 #65 Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg mener dette varierer i forhold til hvor en bor hen i landet. F.eks er folk mye mer lukket på nordvestlandet i forhold til østlendinger, sørlendinger, etc. Vil gjerne presisere at dette er basert på _mine_ inntrykk, så jeg slipper pepper for å virke for generaliserende. Endret 6. september 2007 av Jenna88
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #66 Skrevet 7. september 2007 Dette innlegget var jo nesten litt diskriminerende. En sak for tabloid!
Kosemose Skrevet 7. september 2007 #67 Skrevet 7. september 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Gjest *Mim* Skrevet 7. september 2007 #68 Skrevet 7. september 2007 Jeg reiser en del rundt og blir nesten skremt over hvor lite vennlighet og sørvis man blir møtt med. Er det ikke normal folkeskikk å hilse? Smile til en kunde? Om dette er typisk norsk aner jeg ikke, men jeg ser det som et symptom på at mange nordmenn er egoistiske og bortskjemte. Dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #69 Skrevet 7. september 2007 Jeg reiser en del rundt og blir nesten skremt over hvor lite vennlighet og sørvis man blir møtt med. Er det ikke normal folkeskikk å hilse? Smile til en kunde? Om dette er typisk norsk aner jeg ikke, men jeg ser det som et symptom på at mange nordmenn er egoistiske og bortskjemte. Dessverre. Veldig enig. Blir like overrasket hver gang jeg er hjemme i gamle landet, ingen som hilser, ingen som sier unnskyld, ingen som takker. Jeg synes i allefall at nordmenn er frekke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå