Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #41 Skrevet 28. august 2007 Du generaliserer så det står etter......... du kjenner ikke meg og vet i hele tatt ikke hva jeg står for og hvordan min kjennskap til andre land er. Men vi snakker jo GENERELT, dette handler ikke om deg. Og dersom du tar så innover deg generaliseringen min så må jeg tydeligvis treffe spikeren noe på hodet, eller?
Gjest åpen Skrevet 28. august 2007 #42 Skrevet 28. august 2007 Ingen som er uenige i at det er masse bra med Norge. Men det er snedig at nordmenn forventer at vi er best innen idrett, helsevesnet, forsking, bistand osv. Dette stemmer ikke overhode, men nordmenn er ikke villig til å innse dette. Selvsagt må man ha troen på at man kan få det til, men det er langt fra en sunn, positiv tro til å alltid fremheve nasjonen som verdensmestere. Men hva jeg synes er enda snedigere er at nordmenn tror de er verdensmesterer kollektivt, mens veldig mange har dårlig selvtillitt. Dette rimer ikke helt... Generalisering igjen.............. og sånn går nå dagan..........
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #43 Skrevet 28. august 2007 Her uttalte du deg da vitterlig om meg som person, ikke på generelt grunnlag! Det er jo du som beskylder meg for å utale meg om deg og som oppforderer meg til å kommentere denne beskyldingen din.... Eller skal jeg bare la meg beskylde for noe jeg slett ikke har gjort. Du som begynte med din beskyldning direkte rettet mot meg.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #44 Skrevet 28. august 2007 Generalisering igjen.............. og sånn går nå dagan.......... Hvor mange ganger må jeg skrive at hele denne tråden HANDLER OM GENERALISERING og ikke noe annet....
Gjest gjennomsnittsnordmannen Skrevet 28. august 2007 #45 Skrevet 28. august 2007 Men vi snakker jo GENERELT, dette handler ikke om deg. Og dersom du tar så innover deg generaliseringen min så må jeg tydeligvis treffe spikeren noe på hodet, eller? Det kommer du nok aldri til å få vite for du er ikke åpen nok til å bli kjent med meg som den jeg er og ikke den du vil tro at jeg er...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #46 Skrevet 28. august 2007 Hvor mange ganger må jeg skrive at hele denne tråden HANDLER OM GENERALISERING og ikke noe annet.... Edit: GENERALISERINGER
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #47 Skrevet 28. august 2007 Det kommer du nok aldri til å få vite for du er ikke åpen nok til å bli kjent med meg som den jeg er og ikke den du vil tro at jeg er... Hvem er det egentlig som driver med personalisering av en tråd som handler om nordmenn GENERELT?
Catgirl Skrevet 28. august 2007 #48 Skrevet 28. august 2007 Det finnes vel ubehagelige mennesker overalt i verden vil jeg tro Mange greie her også.
Gjest blandingsproduktet Skrevet 28. august 2007 #49 Skrevet 28. august 2007 Helt ok at du driver med generalisering av nordmenn som et kollektivt flokkdyr som ser seg selv som verdensmestre på alle områder, men når du møter motforestillinger fra folk med et annet syn så kan det kanskje være greit å ta innover seg at din generalisering ikke er helt korrekt. Å generalisere bare for å generalisere har ingen hensikt, da er det bare å fastslå at du generaliserer og ikke ønsker noe mer enn det. Og så står diskusjonen på stedet hvil og intet oppnådd siden mange ikke er villige til å komme over til ditt ståsted. Nordmenn er så mangt, og ikke bare et kollektive meningsfeller. :kaffe:
Gjest Vampyra Skrevet 28. august 2007 #50 Skrevet 28. august 2007 At mange mener at nordmen TROR de er verdensmestere i alt mulig kan jo ha en liten sammenheng med at vi alltid havner blant de tre beste landene å bo i. Dersom vi derimot hadde havnet lenger ned på lista er det ikke sikkert man hadde hatt det samme inntrykket.
Altena Skrevet 28. august 2007 #51 Skrevet 28. august 2007 Generelt vil jeg si at nordmenn har manglende selvinsikt, tåler kritikk veldig dårlig og klager på alt og ingenting. Dette er generelt, men det ligger tydeligvis dypt i vår kultur å klage og tenke på oss selv. Dette er jeg faktisk veldig enig med deg i. Har flere ganger opplevd å nærmest bli halshugget fordi jeg har våget meg ut på tynn is ved å kritisere enkelte forhold ved Norge og det norske folk generelt sett. Det var vel Gro Harlem Brundtland som en gang sa at "det er typisk norsk å være god". Mange nordmenn har en tendens til å tro at vi er verdens navle og jeg synes rett og slett det er trist at så mange er ute av stand til å møte kritikk uten å bli blodig fornærmet. Selvsagt finnes det råtne egg i alle land og kulturer, men jeg synes det blir litt platt å trekke inn at "ja, men andre folkeslag er jo sånn og sånn" hver gang nordmenn blir kritisert. Det virker helst for meg som en gedigen mangel på selvinnsikt. Norge er et flott land å bo i og vi er absolutt heldige som har en langt bedre levestandard enn mange andre land. Selv har jeg både nordmenn og utenlandske blant mine venner og disse er alle kjempeflotte mennesker med gode og sunne verdier(det finnes som kjent sånne i alle land også, både i Norge og alle andre steder). Sånn over det vide og det hele bør man egentlig være forsiktig med å generalisere for mye, men det er ikke til å komme bort fra at folk i utlandet ofte har andre syn på nordmenn enn det vi her hjemme har. Som noen få eksempler kan man jo nevne nordmenn på fyllakalas i Syden eller de koloniene av nordmenn som bosetter seg nedover i Spania, med norske aviser, norske skoler etc. i stedet for å forsøke å integrere seg(samtidig som de, ironisk nok, forventer at innvandrere i Norge skal gjøre nettopp dette). Husker en episode for noen år tilbake siden da noen norske turister var på Kreta. De var på restaurant og ble skikkelig fortørnet fordi menyen stod på gresk, engelsk, fransk og tysk, men ikke på norsk :hår: Dette er selvsagt bare enkelte tilfeller, men med tanke på at disse er de som er mest synlige i utlandet er det vel ikke helt urimelig at folk går rundt med en del rare ideer om hvordan nordmenn(og skandinavere forøvrig) er???
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #52 Skrevet 28. august 2007 Dette er selvsagt bare enkelte tilfeller, men med tanke på at disse er de som er mest synlige i utlandet er det vel ikke helt urimelig at folk går rundt med en del rare ideer om hvordan nordmenn(og skandinavere forøvrig) er??? Veldig godt skrevet innlegg!! Ble en god del heksejakt her inne og for å kommentere nordmenn. Oppsummeringen din er jeg veldig enig i, og jeg opplever at folk mener mangt og mye om oss nordmenn, det meste er ofte ikke positivt nettopp på grunn av slike tilfeller. MVH normann i utlandet
Gjest nursk Skrevet 28. august 2007 #53 Skrevet 28. august 2007 Husker en episode for noen år tilbake siden da noen norske turister var på Kreta. De var på restaurant og ble skikkelig fortørnet fordi menyen stod på gresk, engelsk, fransk og tysk, men ikke på norsk :hår: Dette er selvsagt bare enkelte tilfeller, men med tanke på at disse er de som er mest synlige i utlandet er det vel ikke helt urimelig at folk går rundt med en del rare ideer om hvordan nordmenn(og skandinavere forøvrig) er??? Det har også jeg opplevd et par ganger, og så har jeg opplevd så utrolig mange andre som ikke er sånn. Så vi nordmenn er forskjellige, noen mer hårsåre enn andre, noen mer kritiske enn andre. Så vi nekter ikke for at NOEN nordmenn er sånn som TS påstår, vi bare sier at det ikke gjelder alle. Jeg har valgt å ikke bruke så mye tid på folk som sutrer og klager og velger heller å ha kontakt med folk som er mer positive og som velger å finne løsninger på ting de er irriterte på. Klageorienterte og problemorienterte folk eller løsningsorienterte folk - det er et valg.
Gjest Elfrida Skrevet 28. august 2007 #54 Skrevet 28. august 2007 De få gangene jeg har vært på typiske charter-reisemål syns jeg jammen det er flere enn skandinaver som har oppført seg dårlig. Jeg syns briter generelt er utrolig hyggelig og høflige, men gjenger av fulle britiske ungdommer er omtrent like lite morsomme som tilsvarende norske. At folk som jobber og bor på steder med mye charterturister får et negativt inntrykk av nordmenn syns jeg ikke er noe rart. Men ellers må jeg si at jeg har hørt veldig mye positivt når folk har hørt at jeg er norsk rundt omkring i verden. Og jeg har venner rundt omkring, som en sjelden gang forteller om møter med andre nordmenn. Det går for det meste i 'de var såå hyggelige, bla bla bla.' Jeg har diskutert nordmenn generelt med mine internasjonale venner, som for det meste er fra Kina, Sør-Øst Asia og Australia, for jeg mener at vi (blant annet) kan virke uhøflige og vanskelige å komme inn på, men de har rett og slett ikke det inntrykket. Flere av dem har vært her selv, så det er ikke sånn at jeg er den eneste nordmannen de har møtt. Selvfølgelig vil de ikke si ting som fornærmer meg, men jeg tror dem på dette.
aline Skrevet 28. august 2007 #55 Skrevet 28. august 2007 Nettopp fordi jeg har norske venner og fordi jeg jobber i helsevesnet at den norske klagingen gjør meg KVALM! Takke meg til mennesker som har reist en del eller er fra andre land, de har ikke samme tendens til kun å klage! ehm... jeg synes nå du klager minst like mye som noen andre her inne, vil det da si at du er en av dem som bare har sittet hjemme og ikke reist rundt? Kanskje dere som bare har sittet hjemme på kunne la være å utale dere om noe dere overhodet ikke har noen forutsettning for å ha kunnskap om!? Hva vet dere om levevilkår til folk i andre land? Om hvordan de opplever sin hverdag? Og om hvordan nordmenn oppleves på generellt grunnlag i andre land? En artikkel i VG er ikke innsikt. Det er faktisk mulig å ha folk rundt seg som både kommer fra andre land, har reist rundt OG kan fortelle og lære en om levevilkår til folk i andre land, og hvordan de opplever nordmenn, selv om man ikke selv har reist. Det er ett par utlendinger i norge, det er ikke veldig vanskelig å bli kjent med ett par av dem heller, om man er åpen for det, og man kan lære mye av å lære om andre mennesker, selv om man lærer om dem her. For all del, jeg tror det er viktig for å reise og oppleve andre land og andre levemåter, men å tro at det er ENESTE måten å lære om andre land, er litt snevert.
Altena Skrevet 28. august 2007 #56 Skrevet 28. august 2007 (endret) De få gangene jeg har vært på typiske charter-reisemål syns jeg jammen det er flere enn skandinaver som har oppført seg dårlig. Jeg syns briter generelt er utrolig hyggelig og høflige, men gjenger av fulle britiske ungdommer er omtrent like lite morsomme som tilsvarende norske. Dette blir litt som den "ja, men alle andre..." argumentasjonen som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg. Jeg som nordmann kan ikke ta høyde for hvordan briter, amerikanere, tyskere og franskmenn oppfører seg. Det jeg derimot kan gjøre er å se på mine egne holdninger og min egen oppførsel, for så å gjøre det jeg kan for å forbedre disse der det trengs. Jeg kan ikke gå rundt og være en idiot for så å forsvare meg med at alle andre er så mye verre, for å sette det litt på spissen. Jeg kjenner til flotte mennesker og også drittsekker, både blant nordmenn og blant andre folkeslag. Å være en sytete, utakknemlig drittsekk er ikke ene og alene noe som er reservert nordmenn. Og ja, jeg kjenner også masse utenlandske mennesker som synes at de fleste nordmenn er koselige og åpenhjertige folk med godt humør og alt som følger med. Jeg har både reist mye utenlands og bodd i flere forskjellige land selv og det jeg kommenterer på er som sagt det jeg selv har opplevd, som nordmann i utlandet og her hjemme. At det finnes flotte mennesker og drittsekker i alle folkeslag tror jeg ikke det er en levende sjel her inne, hverken i denne tråden eller generelt sett, som er uenig i. Fant forresten et lite kåseri som jeg synes fanger "den norske folkesjelen" ganske bra og at dette bør leses med en viss selvironi er noe som egentlig ikke bør være nødvendig å nevne en gang: http://www.skoleforum.com/stiler/kaaseri/det.aspx?id=4854 Endret 28. august 2007 av Altena
Catgirl Skrevet 28. august 2007 #57 Skrevet 28. august 2007 At mange mener at nordmen TROR de er verdensmestere i alt mulig kan jo ha en liten sammenheng med at vi alltid havner blant de tre beste landene å bo i. Dersom vi derimot hadde havnet lenger ned på lista er det ikke sikkert man hadde hatt det samme inntrykket. Lol. Trodde det var amerikanere jeg, hehe. At de er høy på pære eller noe. Men sant, nok en generalisering...
Gjest Elfrida Skrevet 28. august 2007 #58 Skrevet 28. august 2007 Dette blir litt som den "ja, men alle andre..." argumentasjonen som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg. Jeg som nordmann kan ikke ta høyde for hvordan briter, amerikanere, tyskere og franskmenn oppfører seg.Jeg som nordmann kan ikke ta på meg skylda for hvordan noen som helst andre enn meg selv oppfører seg. Mange oppegående og hyggelige amerikanere for eksempel får jo lide for det oppførselen til idiotiske landsmenn av dem har gjort for ryktet til amerikanske turister. Jeg syns det er skikkelig urettferdig, og blir noen ganger lei meg på vegne av amerikanske venner. Jeg tror ikke nordmenn blir stemplet på samme måte som f.eks. amerikanere, men hvis vi ble det ville det ha vært veldig synd, for generalisering er alltid kjipt når det går ut over 'uskyldige'.
Altena Skrevet 28. august 2007 #59 Skrevet 28. august 2007 Jeg som nordmann kan ikke ta på meg skylda for hvordan noen som helst andre enn meg selv oppfører seg. Mange oppegående og hyggelige amerikanere for eksempel får jo lide for det oppførselen til idiotiske landsmenn av dem har gjort for ryktet til amerikanske turister. Jeg syns det er skikkelig urettferdig, og blir noen ganger lei meg på vegne av amerikanske venner. Jeg tror ikke nordmenn blir stemplet på samme måte som f.eks. amerikanere, men hvis vi ble det ville det ha vært veldig synd, for generalisering er alltid kjipt når det går ut over 'uskyldige'. Flott sagt, dette er jeg absolutt enig med deg i
Catgirl Skrevet 28. august 2007 #60 Skrevet 28. august 2007 Jeg som nordmann kan ikke ta på meg skylda for hvordan noen som helst andre enn meg selv oppfører seg. Mange oppegående og hyggelige amerikanere for eksempel får jo lide for det oppførselen til idiotiske landsmenn av dem har gjort for ryktet til amerikanske turister. Jeg syns det er skikkelig urettferdig, og blir noen ganger lei meg på vegne av amerikanske venner. Jeg tror ikke nordmenn blir stemplet på samme måte som f.eks. amerikanere, men hvis vi ble det ville det ha vært veldig synd, for generalisering er alltid kjipt når det går ut over 'uskyldige'. Tror også det har med politikken deres å gjøre i USA. Har fått inntrykk av at de ofte blir fremstilt som rasister i USA, med klipp av politimenn som banker opp afroamerikanere osv. Selv har jeg fått inntrykk av at det er et voldelig sted, med mye våpen. Pga media sikkert...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå