Gå til innhold

Nordmenn

Fremhevede innlegg

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet (endret)
Hvor mange betaler sin skatt med glede? .

De fleste jeg kjenner betaler skatten sin, om ikke med glede, så i alle fall med god aksept om at det er nødvendig for at vi skal ha alle godene vi har i dag.

Det er ikke alle som er blinde for at vi har det godt i Norge skjønner du! Det er ikke alle som prøver å snike seg unna alle forpliktelser.

Endret av Verdens verste husmor
Videoannonse
Annonse
Gjest gjennomsnittsnordmannen
Skrevet
Nope, betydningen av Norden.

Janteloven har du også tolket feil!

Men det er helt tydelig at du ikke har tilbrakt mye tid utenfor Norge eller har mange internasjonale venner. Synd, du går glipp av mye og litt mer selvinsikt både personlig og kollektivt ville det gjort deg godt.

Det spiller vel ingen rolle for deg hva vi svarer, du har bestemt deg for hva slags inntrykk du ønsker å ha av nordmenn og det er ingenting vi kan gjøre eller si for å rokke ved det synet.

Synd du ikke har noen norske venner, du har gått glipp av mye selvinnsikt både personlig og kollektivt der. Det hadde gjort deg godt.

Skrevet
Jeg har ikke tilbrakt tid utenfor Norge/Norden, helt riktig, det er ikke alle som har råd til å reise. De finnes de av oss som har nok med våre hjemlige økonomiske forpliktelser.

Overraskende...NOT

Man kan fint reise ut som student, det koster ikke mer enn å studere hjemme.

Skrevet
De fleste jeg kjenner betaler skatten sin, om ikke med glede, så i alle fall med god aksept om at det er nødvendig for at vi skal ha alle godene vi har i dag.

Det er ikke alle som er blinde for at vi har det godt i Norge skjønner du! Det er ikke alle som prøver å snike seg unna alle forpliktelser.

Relevans???

Skrevet
Synd du ikke har noen norske venner, du har gått glipp av mye selvinnsikt både personlig og kollektivt der. Det hadde gjort deg godt.

Nettopp fordi jeg har norske venner og fordi jeg jobber i helsevesnet at den norske klagingen gjør meg KVALM!

Takke meg til mennesker som har reist en del eller er fra andre land, de har ikke samme tendens til kun å klage!

Gjest Elfrida
Skrevet
Altså janteloven består jo i at man trykker hverandre ned, http://no.wikipedia.org/wiki/Janteloven, så jeg syns du er litt på bærtur når du påstår at det ikke er det du gjør.

Men det er helt tydelig at du ikke har tilbrakt mye tid utenfor Norge eller har mange internasjonale venner. Synd, du går glipp av mye og litt mer selvinsikt både personlig og kollektivt ville det gjort deg godt.
Mine internasjonale venner har i hvert fall ikke gjort det slik at jeg drar alle fra en viss nasjon over en kam.

Hvor mange betaler sin skatt med glede?
Fler enn du tror.

Og ærlig talt - de fleste mennesker i verden vet knapt hvor Norge er, så at de i det hele tatt har noen som helst ideer om nordmenn er lite sannsynlig.

Skrevet
Overraskende...NOT

Man kan fint reise ut som student, det koster ikke mer enn å studere hjemme.

Igjen, det finnes de av oss som har forpliktelser her hjemme, også som studenter.

Jeg nevnte økonomiske forpliktelser i sted, men andre har også familiære forpliktelser.

Det finnes mange årsaker til at folk velger å studere hjemme

Skrevet
Ingen som har nektet for at Norge er et godt land å leve i, er vel nettopp derfor nordmenn har blitt så sutrete.

Nordmenn er bortskjemte og vil ikke ta sin del av ansvaret for alle godene vi har.

Hvor mange betaler sin skatt med glede? Men alle forventer at f.eks skole og helsevesent skal forbli gratis.

I andre land er toppskatten ofte lik den norske, men de må fortsatt ha helseforsikring og sender sine barn på private skoler.

Relevans???

Glemte du hva du spurte om siden du ikke så relevansen i det jeg svarte?

Skrevet
Altså janteloven består jo i at man trykker hverandre ned, http://no.wikipedia.org/wiki/Janteloven, så jeg syns du er litt på bærtur når du påstår at det ikke er det du gjør.

Jeg trykker ikke ned på noen, men jeg kritiserer nordmenns kollektive tro på at vi er verdensmestere i absolutt alt.

Hvor sannsynlig er det f.eks at Norge med sine få innbyggere og meget slunke satsing på forsking er verdensmestere innen forsking?

Skrevet

Mine internasjonale venner har i hvert fall ikke gjort det slik at jeg drar alle fra en viss nasjon over en kam.

Fler enn du tror.

Og ærlig talt - de fleste mennesker i verden vet knapt hvor Norge er, så at de i det hele tatt har noen som helst ideer om nordmenn er lite sannsynlig.

Dette er min erfaring også!

Skrevet

Kanskje dere som bare har sittet hjemme på kunne la være å utale dere om noe dere overhodet ikke har noen forutsettning for å ha kunnskap om!?

Hva vet dere om levevilkår til folk i andre land? Om hvordan de opplever sin hverdag? Og om hvordan nordmenn oppleves på generellt grunnlag i andre land?

En artikkel i VG er ikke innsikt.

Skrevet

Ingen som drar alle over en kam. Det er kun snakk om hvordan nordmenn oppleves generellt.

Sitere Tabris, h*n får frem poenget veldig godt:

Med tanke på at FrP er et så stort parti som det er nå, og at Se & Hør er Norges mest solgte ukeblad, så vil jeg heller si at egoisme og overfladiskhet dessverre er to egenskaper som er altfor godt utbredt i Norge.
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg opplever nordmenn som. selvgode, litt late, ganske bedrevitende, ikke sure men heller noe alvorlige og humørløse.

Skrevet (endret)
Kanskje dere som bare har sittet hjemme på kunne la være å utale dere om noe dere overhodet ikke har noen forutsettning for å ha kunnskap om!?

Hva vet dere om levevilkår til folk i andre land? Om hvordan de opplever sin hverdag? Og om hvordan nordmenn oppleves på generellt grunnlag i andre land?

En artikkel i VG er ikke innsikt.

Kanskje du kunne la være å uttale deg om noe du "ikke har noen forutsetning til å ha kunnskap om"?

Du har uttalt deg om meg som person, ikke på generelt grunnlag, noe du ikke har forutsetninger til å gjøre i det hele tatt. Å ha lest noen få innlegg på KG gir deg ikke innsikt i hvordan jeg opplever min hverdag, eller hvordan jeg er som person.

Endret av Verdens verste husmor
Skrevet

Generelt vil jeg si at nordmenn har manglende selvinsikt, tåler kritikk veldig dårlig og klager på alt og ingenting.

Dette er generelt, men det ligger tydeligvis dypt i vår kultur å klage og tenke på oss selv.

Skrevet
Du har uttalt deg om meg som person

Enda en egosentrisk og hårsår bruker, denne tråden handler ikke om deg.... Men du opptrer som gjennomsnitts nordmannen som kritiseres i denne tråden akkurat nå.

Hva er det med enkelte brukere som tror alt handler om dem?

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg trykker ikke ned på noen, men jeg kritiserer nordmenns kollektive tro på at vi er verdensmestere i absolutt alt.

Hvor sannsynlig er det f.eks at Norge med sine få innbyggere og meget slunke satsing på forsking er verdensmestere innen forsking?

Jeg er ikke enig i at nordmenn har en kollektiv tro på at vi er verdensmestere i absolutt alt - og vi er så definitivt ikke verdensmestre i forskning, men vi har faktisk noen gode forskningsmiljøer rundt omkring.

Hva er bra med å tro at man ikke får til ting?

Hvis ikke vi har tro på oss selv tror jeg det går dårlig med oss. Det er faktisk masse som er bra med Norge. Og det må være lov å si uten at man da automatisk ikke vet noe om resten av verden.

Gjest gjennomsnittsnordmannen
Skrevet

Du generaliserer så det står etter......... du kjenner ikke meg og vet i hele tatt ikke hva jeg står for og hvordan min kjennskap til andre land er. Men likevel klarer du å putte meg inn i båsen du har laget, og som sagt så vil ingenting av det jeg sier eller gjør endre på det du tror.

Jeg kjenner ingen som tror at vi nordmenn er verdensmestre på andre områder enn i enkelte idrettsgrener - hvor vi faktisk har blitt verdensmestre opptil flere ganger og hvor vi kanskje bekrefter dine fordommer med å være sjåvinistiske.

Skrevet
Jeg er ikke enig i at nordmenn har en kollektiv tro på at vi er verdensmestere i absolutt alt - og vi er så definitivt ikke verdensmestre i forskning, men vi har faktisk noen gode forskningsmiljøer rundt omkring.

Hva er bra med å tro at man ikke får til ting?

Hvis ikke vi har tro på oss selv tror jeg det går dårlig med oss. Det er faktisk masse som er bra med Norge. Og det må være lov å si uten at man da automatisk ikke vet noe om resten av verden.

Ingen som er uenige i at det er masse bra med Norge. Men det er snedig at nordmenn forventer at vi er best innen idrett, helsevesnet, forsking, bistand osv. Dette stemmer ikke overhode, men nordmenn er ikke villig til å innse dette.

Selvsagt må man ha troen på at man kan få det til, men det er langt fra en sunn, positiv tro til å alltid fremheve nasjonen som verdensmestere.

Men hva jeg synes er enda snedigere er at nordmenn tror de er verdensmesterer kollektivt, mens veldig mange har dårlig selvtillitt. Dette rimer ikke helt...

Skrevet
Nope, betydningen av Norden.

Enda en egosentrisk og hårsår bruker, denne tråden handler ikke om deg.... Men du opptrer som gjennomsnitts nordmannen som kritiseres i denne tråden akkurat nå.

Hva er det med enkelte brukere som tror alt handler om dem?

Her uttalte du deg da vitterlig om meg som person, ikke på generelt grunnlag!

Og ja, når noen går på meg som person i en debatt som er ment å være generell, da forsvarer jeg meg!

Hvis det er å være en gjennomsnittsnordmann, da er jeg vel det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...