Gå til innhold

Nordmenn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Slik oppfatter en del folk, nordmenn (men så klart ikke alle), og etter hva jeg leser om på nettet så virker det som at det stemmer.

Leste nettopp et i et innlegg der et kg-medlem fortalte en mann datt over mannen hennes, mannen ropte om folk var lege eller tilkalle sykebil, ingen brydde seg, tok lang tid før noen gadd å hjelpe.

Det er ikke første gangen jeg hører om sånt.

Selv er jeg egentlig ikke så mye ute og "kjenner" vel egentlig folk flest gjennom nettet så kan jo hende at "surheten" til mange forsvinner i det virkelige liv, men er det noe i det?

Er normenn sure, egoistiske og fordomsfulle folk eller er det bare noe jeg/vi tror? Har du opplevd noe eller har noen mening om det?

Og hvordan er det resten av verden ser på oss nordmenn (om noen vet det)?

Videoannonse
Annonse
Gjest blandingsprodukt
Skrevet

Nordmenn er som de fleste andre folkeslag, noen sure, noen blide, noen negative, noen positive, noen hjelpsomme, noen uhjelpsomme, noen ærlige, noen uærlige, noen fordomsfulle og noen åpne........

Du finner alle sorter innunder kategorien nordmenn. Jeg vet ikke hvordan alle andre lands befolkninger i verden ser på oss, det er vel like mange meninger om det som det finnes folk, kanskje.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor så mange nordmenn er så kritiske til sitt land, og til sine landsmenn!

Som gjest sier: nordmenn kommer i alle former og farger, og alle har ulike personligheter.

Hvordan kan en sette en samlebetegnelse på "nordmenn", når vi er 4 millioner individer?

I så fall må jeg si, at alle tyskere er uhøflige, brautende, mennesker, som er villig til å tråkke på alle tær de må tråkke på for å nå målet sitt...

Alle franskmenn er forfengelige, overfladiske mennesker...

Alle amerikanere føler seg overlegne alle andre folkeslag, og tror de er det eneste som lever i et fritt demokrati.

Dette er konklusjoner jeg kan komme fram til, fordi noen av tyskerne, franskmenn og amerikanere jeg har møtt, har gitt meg det inntrykket.

Men jeg VET at tyskere, franskmenn og amerikanere ikke er slik, jeg vet at noen tyskere, franskmenn og amerikanere er slik.

De aller fleste menneskene jeg har møtt er "mennesker". Det vil si at de har gode og dårlige sider, og gode og dårlige dager.

Noen er flinkere enn andre til å skjule dårlige sider og dårlige dager, men alle har dem!

Og nei, jeg tror ikke nordmenn er mer sure, fordomsfulle og egoistiske enn andre.

Jeg leste en annen tråd her om en kvinne som ble overrasket da hennes innvandrernabo ga henne en flaske vin da han skulle flytte.

Hun ble overrasket, og trakk den konklusjonen at innvandrere er mer gavmilde enn nordmenn...

Vel, å gi små oppmerksomheter/gaver er veldig vanlig der jeg kommer fra, og der jeg bor nå, men ikke like vanlig på enkelte andre plasser jeg har bodd.

Slike ting sier vel mye mer om stedets tradisjon, enn om en nasjons egenskaper?

Skrevet

Som nevnt over så kommer nordmenn i alle slags farger og format, akkurat som alle andre folkeslag. Selv må jeg innrømme at jeg har ganske mange dårlige erfaringer med nordmenn hva bryskhet, surhet og uhøflighet angår, men jeg vet også at det finnes masse flotte, varme og oppegående nordmenn.

Bare sånn på en generell note kan jeg til tider forstå hvordan folk fra sydligere strøk opplever nordmenn kalde og reserverte. Her på bjerget er det nærmest blitt en trend at dersom det for eksempel finnes et ledig dobbeltsete på bussen setter man seg heller der enn å sitte ved siden av en person man ikke kjenner. Ikke er det så vanlig å bare begynne å prate tilfeldig med ukjente heller(med mindre man har noe alkohol innabords) og de gangene jeg har vært vitne til er det tydelig at personen som blir snakket til er ubekvem og avvisende. I sydligere strøk er dette ofte mye mer vanlig å være varm og imøtekommende enn her hjemme. Ved for eksempel sammenkomster er det i andre land vanlig å gi selv folk en ikke kjenner en klem og kyss på kinnet. Her holder det stort sett med et stivt nikk, en kort presentasjon og toppen et håndtrykk.

Skrevet
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor så mange nordmenn er så kritiske til sitt land, og til sine landsmenn!

Enig. Er så lei av å høre andre nordmenn gnåle om hvor fæle vi er. De som driver med sånt, må da synes både dem sjøl og menneskene rundt seg er forferdelige, og det er jo ganske trist...

Gjest Corto Maltese
Skrevet

jeg tror ikke at nordem er mer egoistiske en andre folkeslag...Vel vi er kanskje mer egoister en nederlendere etter min efaring.

men hvorfor drive og rakke ned på dine egne landsmenn ?

Skrevet

Fordi noen faktisk har evnen til selvgransking og har evnen til å se ting i litt større perspektiv. Da ser man fort at normenn er blant de mest sytete, gnine og selvhøytidlige folkeslag som finnes.

Hvordan kan en sette en samlebetegnelse på "nordmenn", når vi er 4 millioner individer?

Selvom man er enkelt individer så blir man formet av det samfunnet og den tiden man lever i, dermed blir det mange likhetstrekk. Og ikke minst for dem som ser nordmenn litt utenfra og slipper all sytingen til daglig så blir det veldig åpenlyst hvor sytete og egoistisk gjennomsnitts nordmannen er.

Og nei, jeg tror ikke nordmenn er mer sure, fordomsfulle og egoistiske enn andre.

Nordmenn har rykte på seg for å være kalde, selvsentrete, konservative, kjedelige og "verdensmestere" i utlandet.

Dersom du snakker med turister som har reist i de skandinaviske landene så sier de fleste at både dansker og svensker er mer innkluderende, koselige og åpne enn nordmenn.

I hvilket annet land finner man en hel befolking som forventer alle sosialistiske goder som vi har blitt bortskjemt med, men hvor godt som alle nekter/klager over at de må dra sin del av lasset? Tilsluttingen rundt FRP sier sitt.

I hvilken andre land synes befolkingen at de er for gode til lavsstatus jobber som vaksere osv slik at man må importere arbeidskraft fra utlandet.

Hvem andre er det som kaller x antall land for "syden"?

Hvem andre er det som drar til utlandet for å spise norsk mat?

Hvem andre enn nordmenn er det som hevder de er verdensmestere i absolutt alt? Vi burde innse at befolkingen vår en mindre enn en gjennomsnittelig storby.

Folk ler av denne latterlige kollektive selvtilitten til nordmenn.

Man finner ikke mange andre land der befolkingen bare sitter å venter på at regjeringen skal ordne opp. Nordmenn er tiltaksløse!!

Dette bare for å nevne noe, jeg kunne fortsatt i det uendelige..........

Håper at gjennomsnitts nordmannen snart blir utrustet med litt mer innsikt og at vi snart forstår at vi faktisk må dra vår del av lasset dersom vi vil ha tilgang til alle goder.

Skrevet
Enig. Er så lei av å høre andre nordmenn gnåle om hvor fæle vi er. De som driver med sånt, må da synes både dem sjøl og menneskene rundt seg er forferdelige, og det er jo ganske trist...

Synes det er trist at noen er så blinde at de ikke ser forbedringspotensiale... Det er viktig å beholde et kritisk syn både på samfunnet og ens egne holdninger.

Gjest gjennomsnittsnordmannen
Skrevet
Synes det er trist at noen er så blinde at de ikke ser forbedringspotensiale... Det er viktig å beholde et kritisk syn både på samfunnet og ens egne holdninger.

Ikke sleng alle nordmenn i samme sekken. En nordmann er ikke synonymt med alle nordmenn, du finner sikkert mange som er som du sier men også mange som er sånn du etterspør. Det kommer helt an på hva slags blikk du møter dine landsmenn med. Det er greit å være kritisk og ønske endringer, men du trenger ikke rakke ned på alle for det.

Skrevet

Det går an å være fornøyd og kritisk på samme tid!

Jeg er veldig fornøyd med det landet jeg bor i, og menneskene jeg deler det med, men at det er forbedringspotensiale: helt klart!

Det er veldig mye som er bra, og veldig mye som kan bli bedre!

Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

Med tanke på at FrP er et så stort parti som det er nå, og at Se & Hør er Norges mest solgte ukeblad, så vil jeg heller si at egoisme og overfladiskhet dessverre er to egenskaper som er altfor godt utbredt i Norge.

Skrevet

jeg tror det er rimelig umulig å si at nordmenn oppfattes sånn eller slik, for det er like individuellt hvordan utlendinger oppfatter oss, som vi er individuelle.

Mange nordmenn har nok en skepsis og forsiktighet som er litt "typisk norsk" om man kan si noe sånt, dette med å helst sitte for seg selv på bussen om det finnes ledige seter, det å ikke snakke med alle rundt seg når man ikke kjenner noen, det å være litt mer forsiktig rett og slett.

Jeg har hørt utlendinger omtale nordmenn som åpne, varme mennesker med store smil, syngende språk og hjertevarme til tusen, og jeg har hørt utlendinger omtale nordmenn som forsiktige, innadvendte, litt redde.

Det kommer nok veldig an på HVORDAN man møter nordmenn, om man ser dem på bussen, får man ett inntrykk, kommer man inn i ett lokalsamfunn og trenger hjelp, kan man lett få ett helt annet inntrykk.

som reisende/turist, har jeg bare hørt positivt om norske turister. De er åpne og nysgjerrige, prater engelsk og forventer ikke at noen skal kunne språket deres, de løper ikke rundt som noen rike kakser og forlanger å bli vartet opp på hånd og fot, men er ute for å oppleve, blide og hyggelige.

Mens jeg har flere steder fått beskjed om å si klart ifra at jeg IKKE er tysk f.eks, fordi de ikke har like godt rykte som turister overalt, ei heller svensker. Storforlangende, arrogante, ute etter å få folk tl å prate DERES språk, finne egen mat etc etc.

Dette er sikkert også forskjellig, alt etter hvor man er og når man er der.

så helt greit å være kritisk, men også viktig å se at hvor man møter oss og hva som er viktig og ikke.

Skrevet (endret)
Fordi noen faktisk har evnen til selvgransking og har evnen til å se ting i litt større perspektiv. Da ser man fort at normenn er blant de mest sytete, gnine og selvhøytidlige folkeslag som finnes.

Selvom man er enkelt individer så blir man formet av det samfunnet og den tiden man lever i, dermed blir det mange likhetstrekk. Og ikke minst for dem som ser nordmenn litt utenfra og slipper all sytingen til daglig så blir det veldig åpenlyst hvor sytete og egoistisk gjennomsnitts nordmannen er.

Nordmenn har rykte på seg for å være kalde, selvsentrete, konservative, kjedelige og "verdensmestere" i utlandet.

Dersom du snakker med turister som har reist i de skandinaviske landene så sier de fleste at både dansker og svensker er mer innkluderende, koselige og åpne enn nordmenn.

Nordmenn har også rykte på seg for å være de mest trofaste, snille, og hyggelige venner en kan ønske seg når en først kommer i kontakt med dem...

Nordmenn har også rykte på seg for å bjeffe (klage) mer enn de biter (uten å mene noe mer med det)...

Det er mange rykter/myter om nordmenn, på samme måte som det er mange rykter/myter om svenske, danske, engelskmenn, tyskere, tykere, grekere...

Og svensker, dansker, tyskere og engelskmenn er, i følge ryktene, ikke kjent for å være hyggelige turister! De er kanskje hyggelige når de er "hjemme", men er ikke kjent for å være særlig imøtekommende og hyggelige på tur...

I hvilket annet land finner man en hel befolking som forventer alle sosialistiske goder som vi har blitt bortskjemt med, men hvor godt som alle nekter/klager over at de må dra sin del av lasset? Tilsluttingen rundt FRP sier sitt.

I hvilken andre land synes befolkingen at de er for gode til lavsstatus jobber som vaksere osv slik at man må importere arbeidskraft fra utlandet.

Når det er mangel på areidskraft er det vel natulig at de fleste vil velge fra de øverste hyllene? "Alle" vil ha toppjobbene, slik hadde det vært i alle land hvor det er fler arbeidsplasser enn arbeidere!

Og jeg har vasket dritten på veggene (bokstavelig talt) etter mange hotellgjester jeg... Redd sengene deres har jeg også gjort...

Jeg har vasket og ryddet etter mange skoleelever også...

Hvor mange vaskejobber har DU hatt?

Hvem andre er det som kaller x antall land for "syden"?

Tja, de samme som kaller de landene lengst nord for "norden"?

Hvem andre er det som drar til utlandet for å spise norsk mat?

Nordmenn er de som drar til utlandet for å spise norsk mat. Amerikanerne liker helst McDonalds, tyskerne har med seg sin egen mat, det samme har polakkene...

Kineserne foretrekker kinesisk til daglig, og pakistanerne foretrekker pakistanske retter!

Hvem andre enn nordmenn er det som hevder de er verdensmestere i absolutt alt? Vi burde innse at befolkingen vår en mindre enn en gjennomsnittelig storby.

Folk ler av denne latterlige kollektive selvtilitten til nordmenn.

Janteloven lever i beste velgående ser jeg.

Jeg tror ikke nordmenn er bedre enn noe annet folkeslag, men du klarer heller ikke å få meg til å tro at vi er verre!

Man finner ikke mange andre land der befolkingen bare sitter å venter på at regjeringen skal ordne opp. Nordmenn er tiltaksløse!!

Dette bare for å nevne noe, jeg kunne fortsatt i det uendelige..........

Håper at gjennomsnitts nordmannen snart blir utrustet med litt mer innsikt og at vi snart forstår at vi faktisk må dra vår del av lasset dersom vi vil ha tilgang til alle goder.

Og hvis det er slik at Norge og nordmenn er så forferdelige, egoistiske, og sutrende. Hvorfor er det så mange som ønsker å bosette seg her? Hvorfor er det så mange som ikke flytter?

Det kan vel ikke være fordi Norge er et godt land å bo i, tross alt?

Ja, jeg har generalisert litt som svar på den generaliseringen som kom fram i innlegget jeg svarte på, selv om jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk til å generalisere over mennesker og folkeslag!

Endret av Verdens verste husmor
Skrevet
Og ikke minst for dem som ser nordmenn litt utenfra og slipper all sytingen til daglig så blir det veldig åpenlyst hvor sytete og egoistisk gjennomsnitts nordmannen er.

Jeg måtte bare stille dette spørsmålet:

Nordmenn er navlebeskuende, egoister som bare klager og syter.

Men når vi er fornøyde er vi ikke navlebskuende og kritiske nok, da ser vi kun oss selv da også...

Hvordan skal vi være for å være gode nok i dine øyne?

Skrevet
Med tanke på at FrP er et så stort parti som det er nå, og at Se & Hør er Norges mest solgte ukeblad, så vil jeg heller si at egoisme og overfladiskhet dessverre er to egenskaper som er altfor godt utbredt i Norge.

:5:

Og det er slik andre oppfatter oss, akkurat som tyskere ofte oppfattes som knappe og frekke.

Skrevet
Ja, jeg har generalisert litt som svar på den generaliseringen som kom fram i innlegget jeg svarte på, selv om jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk til å generalisere over mennesker og folkeslag!

For et rett og slett latterlig innlegg. Ikke noe av det du skriver henger på greip og du fullstendig feiltolker utrykk som norden og jantelov.

Skrevet
For et rett og slett latterlig innlegg. Ikke noe av det du skriver henger på greip og du fullstendig feiltolker utrykk som norden og jantelov.

At innlegget var latterlig er jeg fullstendig enig i, det blir gjerne slik at en skriver latterlige svar på latterlige påstander.

Men at jeg har feiltolket Norden og Janteloven er jeg ikke med på!

Det ER de samme som kaller de nordiske land for Norden, som har samlebetegnelsen Syden for de sydligste land. (Altså vi skandinaver hvis du må ha det inn med teskje)

Og janteloven fikk en utvidet betydning, men du gikk veldig langt i å si: "dere (nordmenn) skal ikke tro dere er noe, dere skal ikke tro dere er noe bedre enn oss (andre nasjonaliteter).

Nei, nordmenn er ikke noe bedre enn folk av andre nasjonaliteter, men vi er heller ikke noe verre.

Og det var poenget med mitt latterlige svar på ditt latterlige innlegg.

Skrevet
At innlegget var latterlig er jeg fullstendig enig i, det blir gjerne slik at en skriver latterlige svar på latterlige påstander.

Men at jeg har feiltolket Norden og Janteloven er jeg ikke med på!

Det ER de samme som kaller de nordiske land for Norden, som har samlebetegnelsen Syden for de sydligste land. (Altså vi skandinaver hvis du må ha det inn med teskje)

Nope, betydningen av Norden.

Janteloven har du også tolket feil!

Men det er helt tydelig at du ikke har tilbrakt mye tid utenfor Norge eller har mange internasjonale venner. Synd, du går glipp av mye og litt mer selvinsikt både personlig og kollektivt ville det gjort deg godt.

Skrevet
Hvorfor er det så mange som ønsker å bosette seg her? Hvorfor er det så mange som ikke flytter?

Det kan vel ikke være fordi Norge er et godt land å bo i, tross alt?

Ingen som har nektet for at Norge er et godt land å leve i, er vel nettopp derfor nordmenn har blitt så sutrete.

Nordmenn er bortskjemte og vil ikke ta sin del av ansvaret for alle godene vi har.

Hvor mange betaler sin skatt med glede? Men alle forventer at f.eks skole og helsevesent skal forbli gratis.

I andre land er toppskatten ofte lik den norske, men de må fortsatt ha helseforsikring og sender sine barn på private skoler.

Skrevet
Nope, betydningen av Norden.

Janteloven har du også tolket feil!

Men det er helt tydelig at du ikke har tilbrakt mye tid utenfor Norge eller har mange internasjonale venner. Synd, du går glipp av mye og litt mer selvinsikt både personlig og kollektivt ville det gjort deg godt.

Jeg har ikke tilbrakt tid utenfor Norge/Norden, helt riktig, det er ikke alle som har råd til å reise. De finnes de av oss som har nok med våre hjemlige økonomiske forpliktelser.

MEN, jeg har nære venner av mange nasjonaliteter, og ingen av dem ser på nordmenn som enn ensartet gruppe, slik du gjør, og ingen av dem oppfatter nordmenn generelt som mer egoistiske, sure, sutrete, klagende osv enn andre.

De aller fleste av dem sier; "ja, dere klager, men det er bare ord, det har ingen betydning, handlingen viser det motsatte".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...