Gå til innhold

Mitt første barn!

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Masse lykke til hos jordmor i dag :) Det går nok bra skal du se.. Og mennesker som har jordmor som yrke vet å ta vare på mennesker, så du skal se at du klarer å slappe av i hennes nærvær :klem: Hun vet hva du går gjennom.

Ha en fortsatt fin dag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+1

Gikk bra i dag, var nok pga deres lykkeønskninger! ;)

Var hos jordmor til morgen i dag, hun virka hyggelig i alle fall. Hun syntes det var noe kjent med meg, men jeg hadde aldri møtt henne før, men så fant vi ut at det var moren min hun kjente! Ligner jeg så mye på mamma da...? Mamma hadde visst vært på svangerskapskurs hos henne da hun skulle ha meg. :) Vi bor i en liten by, så det var vel ikke noe stort sammentreff, men litt morsomt da.

Vi prata litt om hva jeg tenkte om svangerskapet, hvordan jeg hadde det, osv. Fikk informasjon om svangerskapskurs, og vi burde visst melde oss på nå for å kunne gå på det som starter i midten av januar. Regner med vi gjør det.

Ble målt blodtrykk (som alltid lavt, 90/55, ikke rart jeg er litt svimmel), SF-mål 22 cm, som vistnok var mye, over normalen, og hun lurte på om jeg var lengre på vei... Men da hadde de vel sett det på UL? Synes det var litt rart. Hun sa det hendte at det vokste litt i rykk og napp, da, men likevel. Liker det ikke når det er noe unormalt. Hjertelyden til babyen var i alle fall normal, 152 slag pr min. Vekta var iflg jordmor helt fin, men jeg synes jeg hadde gått opp mye... :gråte: Veide 74 kg, dvs at jeg har gått opp 6 kg når startvekta var ca 68! På vekta hjemme veier jeg 73, ille det og men. JM sa at vekta hos dem ofte viste litt mer, men likevel. Ble rent deprimert av dette jeg... Jeg som nesten ikke spiser godteri og drikker brus. Hvordan skal dette gå da? Må leve på luft og kjærlighet de neste mnd tror jeg. Hater å veie meg, spesielt foran andre. Synes dette ødelegger mye for meg, for nå tenker jeg bare på dette, og ikke på at alt ser bra ut ellers. Lurer på om det er mulig å slippe veiingen? Nå må jeg bare fullføre dette, men neste gang vil jeg slippe veiing hvis det går, for dette er ikke noe hyggelig.

Må prøve å trene mer da, men er jo i aktivitet på jobben, prøver å gå turer, i hvertfall 3 ganger i uka. Planlegger å begynne å svømme, men det er fryktelig dyrt å gå i svømmehallen, synes jeg - 46kr gangen. Nå skal det sies at jeg ikke har vært der på ti år (da kosta det ti kroner), men likevel. Vi har ikke så god råd. Må ha ny badedrakt også, har bare bikini, og det vil jeg ikke vise meg i nå.

Ble litt klaging og syting i dag også, gitt. Ha en fin dag, alle sammen!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så fin atte!

Det er vakkert å gå gravid :) Og husk at vi alle er forskjellige! Det er ingenting som er mer normalt enn å legge på seg når man går gravid. Og spør vi mannen din, så samstemmer nok han med at du er verdens vakreste :Nikke:

Masse :klemmer: til søte fine Imli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Imli, prøv å ikke tenke på det. Du er garantert flott, og det er jo meningen at du skal gå opp i vekt fremover! Dette går bra! :klem:

Morsomt at JM kjente deg igjen - eller, at hun kjente igjen moren din i deg! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er så fin atte!

Det er vakkert å gå gravid :) Og husk at vi alle er forskjellige! Det er ingenting som er mer normalt enn å legge på seg når man går gravid. Og spør vi mannen din, så samstemmer nok han med at du er verdens vakreste :Nikke:

Masse :klemmer: til søte fine Imli

Takk... Føler meg ikke akkurat fin men. Du har rett i at mannen påstår det.

Masse :klemmer: tilbake

Uff, Imli, prøv å ikke tenke på det. Du er garantert flott, og det er jo meningen at du skal gå opp i vekt fremover! Dette går bra! :klem:

Morsomt at JM kjente deg igjen - eller, at hun kjente igjen moren din i deg! :-D

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg bare hjemme. Synes det er best å følge med på det selv og det har heldigvis gått bra for både JM og lege det.

Du skal ikke bekymre deg for stort SF mål. Det kan være at babyen ligger høyt, mye fostervann eller rett og slett at du bærer babyen langt framme. Lå langt over normalen i forrige svangerskap jeg og, og ut kom en normalt stor pjokk på 3600 gram.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå også laaaangt over på SF-mål første gangen hos jordmor, men etter det har jeg ligget akkurat på gjennomsnittet, så vi vokser i rykk og napp. Jeg la på meg mest fram til uke 25, men siden august har jeg bare gått opp 3 kilo - så det kan flate ut det også. Og så lenge du spiser normalt og lever et normalt sunt liv så kommer du nok ikke til å legge på deg mer enn du behøver :klemmer:

Liker heller ikke å gå på vekta foran andre, så jeg har avtale om at jeg går på vekta hjemme på morran de dagene jeg skal på kontroll. Det er bare å gi beskjed om at slik vil du ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at jordmoren syntes du lignet sånn på moren din! :)

Bra det gikk bra hos jordmor :)

Svømming er dyrt, ja... Det meste av trim er dyrt, synes jeg... Du får begynne å gå turer sammen med mannen, gratis og veldig koselig :)

Du trenger jo ikke sprengtrene heller, akkurat!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk bra hos jordmor :)

Svømming er dyrt, ja... Det meste av trim er dyrt, synes jeg... Du får begynne å gå turer sammen med mannen, gratis og veldig koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var billig for å svømme. Her i Oslo koster det 70kr pr. gang! Og det synes jeg er dyrt!

Så bra at det gikk bra hos jordmor i dag :) Synes ikke du skal tenke så mye på at du har lagt på deg, det er vanlig når man går gravid. Bare ikke tenk at du skal spise for to, da legger man i alle fall på seg. :ler:

Ha en fortsatt fin kveld :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier meg også hjemme før kontroll. Var ikke noe problem det ;)

Tenkte også på svømming, for det måtte jo være bra med stor mage i vektløs tilstand, men så leste jeg plutselig at brystsvømming ikke var bra for bekkenløsning :overrasket: Så da ble de yoga istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Prøv å ikke tenke så mye på vekta, imli, det er jo meningen at du skal gå opp, og 6 kg er jo ikke mye! Jeg har gått opp 3 allerede... :flau: Synes ikke det er så morsomt akkurat, så jeg vet hvordan du har det. Men samtidig prøver jeg å si til meg selv at nå er det bare å innse at jeg kommer til å ese utover, og at kroppen min er et hjem for en liten baby, og at jeg ikke kan forvente å være dritlekker hele tida :fnise: Og mye av overskuddskiloene forsvinner jo raskt etter fødselen, sies det.

Som angelou sier, bare spis normalt og vær passe aktiv, så ordner det seg :jepp:

Ha en fin dag! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg veier meg bare hjemme. Synes det er best å følge med på det selv og det har heldigvis gått bra for både JM og lege det.

Du skal ikke bekymre deg for stort SF mål. Det kan være at babyen ligger høyt, mye fostervann eller rett og slett at du bærer babyen langt framme. Lå langt over normalen i forrige svangerskap jeg og, og ut kom en normalt stor pjokk på 3600 gram.

:klem:

Kanskje jeg skal spørre om jeg kan veie meg hjemme? Problemet er bare at vekta her er litt ustabil noen ganger. Veide nemlig 51 kilo her for et par mnd siden... Det har jeg ikke veid siden ungdomsskolen, så jeg tror ikke det stemte akkurat. Vi får se hva jeg gjør. Nå skal jeg ikke til kontroll igjen før i uke 24.

Jeg lå også laaaangt over på SF-mål første gangen hos jordmor, men etter det har jeg ligget akkurat på gjennomsnittet, så vi vokser i rykk og napp. Jeg la på meg mest fram til uke 25, men siden august har jeg bare gått opp 3 kilo - så det kan flate ut det også. Og så lenge du spiser normalt og lever et normalt sunt liv så kommer du nok ikke til å legge på deg mer enn du behøver :klemmer:

Liker heller ikke å gå på vekta foran andre, så jeg har avtale om at jeg går på vekta hjemme på morran de dagene jeg skal på kontroll. Det er bare å gi beskjed om at slik vil du ha det

Bra det er flere som har ligger over på SF-mål! Men på min første SF-måling i uke 15 lå jeg akkurat på normalen, derfor jeg synes det var litt rart. Og jeg som nesten ikke har synlig mage heller.

Bra det gikk bra hos jordmor

Hehe, ja jeg ligner nok en god del på mamma. Vi har de samme fargene og da hun var yngre hadde hun langt hår også, slik som jeg. Så når jeg ser gamle bilder av henne, ser jeg jo at det ligner ja.

Svømming er dyrt, men jeg skal i hvertfall prøve litt. Går turer også, men merker at det sliter litt på korsryggen, særlig når jeg går på asfalt.

Man skal legge på seg litt som gravid da :)

Syns også det var mye med 46 kr, jeg betaler 12,50 per gang (student) 25 kr vanlig.

Det var ganske billig ja.. Her ble det nok dyrt etter at de bygget en stor vannskile.... Det kosta nok litt, og det er vi som betaler. Men jeg synes det er dårlig at kommunen ikke kan ha et billigere tilbud til folk.

Jeg synes det var billig for å svømme. Her i Oslo koster det 70kr pr. gang! Og det synes jeg er dyrt!

Så bra at det gikk bra hos jordmor i dag :) Synes ikke du skal tenke så mye på at du har lagt på deg, det er vanlig når man går gravid. Bare ikke tenk at du skal spise for to, da legger man i alle fall på seg. :ler:

Ha en fortsatt fin kveld :-D

70 kr var drøyt ja. Men i Oslo er kanskje alt litt dyrere.

Spiser i alle fall ikke dobbelt så mye, selv om jeg spiser for to! Babyen trenger jo ikke så mye ekstra.

Jeg veier meg også hjemme før kontroll. Var ikke noe problem det ;)

Tenkte også på svømming, for det måtte jo være bra med stor mage i vektløs tilstand, men så leste jeg plutselig at brystsvømming ikke var bra for bekkenløsning :overrasket: Så da ble de yoga istedet...

Jeg har også hørt det ang. bekkenløsning, men har ikke hatt noe problem med det enda. Tror ikke det gir deg bekkenløsning, er vel heller at det ikke er bra for dem som allerede har det. Man kan svømme på ryggen også da, men da ville jeg i alle fall ikke dratt på familiebad... Lettere å kræsje når man ikke ser hvor man svømmer.

:klemmer: Prøv å ikke tenke så mye på vekta, imli, det er jo meningen at du skal gå opp, og 6 kg er jo ikke mye! Jeg har gått opp 3 allerede... :flau: Synes ikke det er så morsomt akkurat, så jeg vet hvordan du har det. Men samtidig prøver jeg å si til meg selv at nå er det bare å innse at jeg kommer til å ese utover, og at kroppen min er et hjem for en liten baby, og at jeg ikke kan forvente å være dritlekker hele tida :fnise: Og mye av overskuddskiloene forsvinner jo raskt etter fødselen, sies det.

Som angelou sier, bare spis normalt og vær passe aktiv, så ordner det seg :jepp:

Ha en fin dag!

Nei, vi kan ikke forvente å være så lekre... Men det er ikke moro likevel. Og jeg lurer fælt på hvor de 6 kiloene gjemmer seg - dere som har sett magebildet mitt er vel enige med meg i at den lille magen neppe kan veie 6 kilo. Og pre-gravid-buksene er ikke så veldig mye trangere, kanskje jeg har fått bittelitt ekstra på lår og hofter, men ikke mye. Har fått litt større bryster da...

Nei, får vel bare se hvordan det går, og være normalt aktiv. Har fra nå av kutta ut alt godteri og brus, og prøver å spise magert. Har ikke lyst til å ende opp med 30 kilo ekstra. Og moren min gikk bare opp ca ti kilo, hadde håpa jeg var litt lik henne....

Innom med en onsdags- :klem: Midtveis i uka allerede :tommelopp:

:klemmer:

Onsdagsklem tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+2

Vært på jobb i dag - kaldt! Snødde både i går og i dag, og skikkelig kald vind. Blir heller ikke kvitt min følgesvenn hr. Vondtihalsen, som har fulgt meg i over en uke nå... :ler: Er skikkelig ille om morgenen, da klarer jeg hverken snakke eller svelge, så bli det gradvis litt bedre, er nesten bra midt på dagen, og så kommer det tilbake på kvelden igjen. Hoster også.. Kjedelige greier, ville heller ha vært skikkelig dårlig et par-tre dager så jeg kunne vært hjemme fra jobb og bare tatt det rolig og blitt frisk, istedet for å bare gå slik som nå. Er veldig skjelden syk, men har kanskje dårligere immunforsvar som gravid? Får håpe det snart går over.

Hjemme i morgen. Var på legekontoret og fikk forlenga sykemeldinga mi - nå går den til 16/12, fortsatt på 50%. Kommer nok aldri tilbake på 100%. Blir jo tross alt bare "mer gravid" etterhvert, og det blir rett og slett for tungt. Får litt dårlig samvittighet noen ganger, men jeg vil ikke risikere helsa mi for jobben. Ingen som takker deg for det... Nå som det blir vinter er det fælt lite jeg kan gjøre også, så etterhvert blir jeg nok 100% borte...

I morgen skal jeg i alle fall sove lenge! Så skal jeg ta meg en tur til byen tror jeg. Gjøre litt husarbeid. Hvile. Henge på KG.... :ler:

Ha en fin kveld, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at du ikke blir kvitt hr. Vondtihalsen. Det er ofte at man blir lettere forkjøla og syk når man er gravid, men det er nå kanskje mye som går og nå? Det er det iallefall her. Synes alle hoster og snørrer rundt meg jeg.

Svømming hadde jeg og tenkt på, men jeg vet ikke om jeg orker å investere i mnd kort i bassenget (tror det koster 300 kr) når jeg ikke vet hvordan bekkenløsninga mi blir. For den er der, det kjenner jeg, selv om den bare murrer litt. Kanskje ikke verdt å gjøre det verre heller.

Så bra at du fikk forlenga sykmeldinga di. Regner med at min forlenges på mandag den og.

Ha en fin dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med formen din :troest: Håper virkelig det er forbigående!! *jage vekk hr.vondtihalsen*.

Ikke ha dårlig samvittighet for at du er 50% sykemeldt, som du sier selv så er det ingen som takker deg for å jobbe deg syk, og du blir jo bare "mer gravid" som du også sier:) Du trenger nok sykemeldingen, og da blir du ikke bedre av å jobbe.

Hørtes ut som en god, og avslappende plan for morgendagen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...