Altena Skrevet 23. august 2007 #21 Skrevet 23. august 2007 Jeg kommer ikke på at jeg har noen faste ritualer, men hjernen min tvinger meg til plutselig å gjøre/ikke gjøre ting av og til. Som f eks "rekke å gå til en bestemt stein før bilen bak meg kjører forbi" eller "ikke skru av TVen før noen har sagt et bestemt ord på en eller annen kanal". Slutt og tving meg, hjerne! Dette er ting jeg ofte kan finne på å gjøre også. Min aller verste er vel at jeg før aldri kunne la volumet på f.eks TV/MP3-spiller/PC/radio etc. stå på 13. Har alltid innbilt meg at det ville bety ulykke å gjøre det, men nå i det siste har jeg begynt å gi mer eller mindre blaffen. Andre tvangstanker: * at jeg for all del ikke må tråkke på kumlokk * dersom jeg holder på å telle på noe kan jeg kun stoppe ved bestemte tall(for eksempel hver femte eller hver tiende) * passer alltid på at alle skapdører og skuffer er lukket før jeg går og legger meg * er jeg alene hjemme må jeg sjekke at dører og vinduer er lukket opptil flere ganger * trippelsjekker alltid at elektriske apparater er slått av etter at jeg har brukt dem * skal jeg på jobb eller noe annet som gjør at jeg må opp tidlig må jeg alltid sjekke opptil flere ganger at vekkerklokken er satt på og stilt inn på riktig tidspunkt(har dog brent meg på at jeg har stilt den feil et par ganger)
Gjest Deception Skrevet 23. august 2007 #22 Skrevet 23. august 2007 Det eneste jeg kan komme på, er at hvis jeg begynner å fundere på hvor en ting er, får jeg ikke ro i sjelen før jeg har funnet den. Selv om jeg ikke trenger den der og da.
milla-mor Skrevet 23. august 2007 #23 Skrevet 23. august 2007 hahaha jeg har også den (nevnt tidligere) om at volumet på tv`n må være 20, eller 22, og for guds skyld ikke 21... husker jeg spurte om kjæresten kunne skru opp volumet, og så tok han det på 19. jeg bare himlet med øynene, og sukket oppgitt... før jeg kom på at det faktisk er jeg som er smårar, og ikke han som er helt lost. "19, ja... hva blir det neste...?"
Lilith Skrevet 23. august 2007 #24 Skrevet 23. august 2007 Jeg teller stavelser i ord eller avsnitt på fingrene, til fem. "Kvinneguiden" er fire stavelser, og da må jeg altså begynne å telle på ringfingeren for å ende på tommelen.
Kitsune Skrevet 23. august 2007 #25 Skrevet 23. august 2007 Jeg retter på ting: Bilder, brosjyrer og flyers på disker og liker at ting står rett i forhold til hverandre. Kort sagt: systematiserer ting. Jeg er en reser på å SORTERE!
Gjest su querida Skrevet 23. august 2007 #26 Skrevet 23. august 2007 Jeg må blåse i flasker (cola) rett etter jeg har åpnet dem, før jeg drikker. Og hvis en hånd er våt, MÅ den andre bli det og. Ellers føles det ikke riktig. Og hvis jeg skal ha vann, må jeg fylle glasset et par ganger før jeg kan drikke det (kan ikke drikke det første vannet som er i glasset uansett hvor lenge vannet har rent (renni?)).
Bobeline Skrevet 23. august 2007 #27 Skrevet 23. august 2007 Jeg må slå av all strøm før jeg forlater leiligheten, og jeg må slaå av all strøm på arbeidsplassen når dagen er over. Det siste til stor irritasjon for de som kommer på tidligvakt dagen etter, da mange av de elektriske apparatene må varmes opp før bruk. Ting kan ikke ligge på overflater, de må ned i bokser, skap og skuffer, noe som også irriterer kollegaene mine. Jeg må dobbeltskjekke at alt er gjort riktig, enten det er jeg eller noen andre som har utført arbeidet. Noen kollegaer bare ler av det, mens andre blir fornærmet. Det siste høres mer ut som et kontrollbehov kanskje, men det er noe jeg ikke kommer utenom hvis resten av dagen skal gå knirkefritt. Ellers bir jeg bare gående rundt og tenke på det. Og etter å ha låst døren til leiligheten, så må jeg ta i håndtaket for å være helt sikker på at den er "forsvarlig" låst. Det tror jeg er alt...
Majabeth Skrevet 23. august 2007 #28 Skrevet 23. august 2007 Hmmm, tenker litt. Jeg må alltid ta av den greia som stikker rett ut på bruskorken etter at brusen er åpna. Kan ikke ha den på, for da går alt galt. :klø:
MellonCollie Skrevet 23. august 2007 #29 Skrevet 23. august 2007 En ting jeg gjorde akkurat nå er en liten tvanstanke. Når jeg leser så klikker jeg med musa hele tiden (markerer og avmarkerer teksten fram og tilbake.) Hahaha, det gjør jeg også. Helt ubevisst, og det irriterer samboeren min grenseløst de gangene jeg skal vise ham noe på nett.. er visst ikke så lett å lese mens jeg driver med markering og avmarkering Ellers har jeg også en telleting, teller det meste som kan telles. Og liker da best oddetall, ikke partall
Gjest Loni Skrevet 23. august 2007 #30 Skrevet 23. august 2007 Herregud! Så mange tvangsnevrotikere samlet på ett sted!
milla-mor Skrevet 23. august 2007 #31 Skrevet 23. august 2007 Herregud! Så mange tvangsnevrotikere samlet på ett sted! ja, det er dritkult! her tror man at man er den eneste som resolutt hopper over 40-kumlokk, men den gang ei... neste gang noen svarer noe jeg ikke liker i en tråd, skal jeg bare mumle "jaså, du... gå og tell planker i taket, eller skyll glasset ditt ørten ganger... psycho..."
Elodi Skrevet 23. august 2007 #32 Skrevet 23. august 2007 Jeg har også den greie med å skylle glasset 2-3 ganger før jeg fyller vann i. Det syke er at alle 3 ungene mine gjør akkurat det samme
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #33 Skrevet 23. august 2007 Kan ikke ha volum på 13, selv om 12 er litt lavt og 14 litt høyt. Kjenner på bildøra en haug med ganger selv om jeg ser på dørknotten at den er låst... Sjekker at jeg har mobil, lommebok og nøkler i veska x antall ganger mens jeg er ute og handler Må skru av tven før jeg trykker på avknappen på fjernkontrollen, fordi jeg ikke kan risikere å se snø på skjermen...tror man kan se spøkelser i den snøen. Sjekker dusjkabinett og skap før jeg legger meg om jeg skal sove alene En av arbeidsoppgavene mine er å ta blodprøver, da kan jeg ikke skrive navnet til pasienten før prøven er tatt - ellers kommer jeg til å bomme stiller vekkeklokka 2 ganger
Pingse Skrevet 23. august 2007 #34 Skrevet 23. august 2007 Jeg MÅ sjekke at kokeplatene på komfyren er slått av før jeg forlater leiligheten selvom jeg VET at jeg ikke har brukt dem Og har jeg brukt dem... ja da må jeg sjekke en to-tre ganger etter at jeg har slått dem av... KOKO! *ønsker seg gjøkur-smiley*
Cuba Skrevet 24. august 2007 #35 Skrevet 24. august 2007 (endret) Jeg kommer ikke på at jeg har noen faste ritualer, men hjernen min tvinger meg til plutselig å gjøre/ikke gjøre ting av og til. Som f eks "rekke å gå til en bestemt stein før bilen bak meg kjører forbi" eller "ikke skru av TVen før noen har sagt et bestemt ord på en eller annen kanal". Slutt og tving meg, hjerne! Sånne ting kan jeg gjøre og! Spesielt det med å gå til et bestemt sted før bilen har passert. Jeg får for meg ting jeg MÅ gjøre og jeg kan utsette mangt og mye for å klare nettopp det! Utrolig plagsomt til tider.. Blir direkte redd! Og selvfølgelig kumlokk da! Det er DØD å tråkke på et sånt.. Uansett K eller 40.. aldri hørt om dette før! Føler ALLE ser det og der jeg lager en bue om kumlokket. Eller banker meg tre ganger i ryggen hvis jeg med alt uhell skulle tråkke på ett. Tror jeg var verre når jeg var liten. Husker jeg ikke kunne gå i trappetrinn som det lå noe i. Og vi hadde en del trapper i huset! Måtte kltatre oppover på siden om det lå noe i mer enn et par trappetrinn etter hverandre. Og jeg måtte stelle bamsene på hylla helt perfekt! Sikkert mer og som jeg ikke kommer på i farten. hahaha jeg har også den (nevnt tidligere) om at volumet på tv`n må være 20, eller 22, og for guds skyld ikke 21... husker jeg spurte om kjæresten kunne skru opp volumet, og så tok han det på 19. jeg bare himlet med øynene, og sukket oppgitt... før jeg kom på at det faktisk er jeg som er smårar, og ikke han som er helt lost. "19, ja... hva blir det neste...?" Endret 24. august 2007 av Cuba
Lillie Skrevet 24. august 2007 #36 Skrevet 24. august 2007 Jeg må skylle glasset flere ganger før jeg drikker fra det. Jeg markerer og avmarkerer tekst på pc'en stort sett hele tida. Av og til "skriver" jeg ord med fingrene (bruker touch-metoden på pc'en). Jeg får "hetta" hvis dorullen er feil vei...Må bare snu den da Herregud, har sett på meg selv som ganske normal, men må vel revurdere det
Gjest Corto Maltese Skrevet 24. august 2007 #37 Skrevet 24. august 2007 (endret) jeg kom på en ting til jeg har. jeg må ha tv volumet på enten 0 eller 5 altså 20 og 25 eller 30 om det er på noe som ikke slutter med 0 eller 5 så føler jeg at det er noe galt med lyden på tven Endret 24. august 2007 av Corto Maltese
Gjest prestekrage Skrevet 24. august 2007 #38 Skrevet 24. august 2007 Jeg MÅ lukke åpne lokk. Forex alarmen på jobbe. "Beskyttelses-lokket" SKAL være igjen!! Type ting som stykehjern/ rettetang; for å huske at jeg har skrudd av disse MÅ jeg ta ett splitthppp/klype meg i armen el.li for å kunne memorisere at jeg faktisk har skrudd av.... " Har jeg skrudd av strykehjernet??????? Ja- stemmer- jeg hoppet splitthopp (noe jeg ikke akkurat har som morgenrutine)- å ja jeg skrudde av... Har sikkert en bøttevis med andre tvangstanker- men de er så innarbeidet at jeg velger å tro at de er "normalen"!!!
emi Skrevet 24. august 2007 #39 Skrevet 24. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest MrsP Skrevet 24. august 2007 #40 Skrevet 24. august 2007 Type ting som stykehjern/ rettetang; for å huske at jeg har skrudd av disse MÅ jeg ta ett splitthppp/klype meg i armen el.li for å kunne memorisere at jeg faktisk har skrudd av.... " Har jeg skrudd av strykehjernet??????? Ja- stemmer- jeg hoppet splitthopp (noe jeg ikke akkurat har som morgenrutine)- å ja jeg skrudde av...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå