Gå til innhold

Kiler i magen ...

Lilith

Anbefalte innlegg

Mandag. :søvn: Jeg er så vanvittig lite motivert for tida! Men jeg skal vel klare å karre meg gjennom de neste månedene til mitt velfortjente avbrekk fra jobben :) Ikke lenge til det er helg igjen, i hvert fall! Er nå ganske bestemt på å søke ny jobb når permisjonstida er over - det er uholdbart her jeg er, dessverre. Blir spennende å se hva som dukker opp av muligheter!

Vel! Har vært en fin og avslappende helg. Fredag var vi bare hjemme og slappet av på kvelden. Lørdag sov vi nesten hele dagen. Kreket oss opp i tretiden og gikk på butikken, og da var det egentlig tid for å gjøre oss klare til kvelden. Kjæresten skulle ut på fest, og jeg skulle ha kusinene mine over på middag. Ble hyggelig med middag, og kjæresten hadde det altså gøy på fest og kom ramlende hjem i strålende humør klokka seks på morgenkvisten. :fnise:

Søndag måtte jeg jobbe litt, så benyttet anledningen før kjæresten sto opp (utpå ettermiddagen). Så gikk vi en tur i Frognerparken før vi dro til mamma og pappa og spiste middag. Koselig! Så måtte jeg hjem og jobbe litt mer ...

Denne uka er fullpakka. I kveld er det møte med tegneseriefestivalkomiteen, i morgen skal vi ha svogeren min og kona hans på middag, på onsdag skal vi til byen og høre en kollega av meg lese opp novellen sin på en klubb, på torsdag skal jeg møte et par venninner fra videregående, hvorav en er gravid med termin et par uker etter meg, og på fredag skal jeg til en venninne og spise pizza og slappe av. Puh! Sjelden jeg har så tett program, altså!

Ellers har jeg kjent en god del liv i det siste. Om det er slag eller spark er vanskelig å si, men det skjer i hvert fall ting helt nederst på venstre side av magen. Moro! Og øynene til kjæresten spretter nesten ut av hodet hans der han anstrenger seg for å se bevegelsene utenpå. :ler:

Nei, får vel jobbe litt. God mandag, jenter!

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, vanskelig å motivere seg når det er sånn... Godt det snart er påske, så får du litt avbrekk...

Får håpe det dukker opp noen spennende tilbud mens du er i permisjon.

Hørtes ut som en fin helg. Deilig å kunne sove lenge :)

Uka di hørtes slitsom ut :Nikke: Helt motsatt av min ;) Men er gjerne sånn. Enten er det sånne maraton uker med fullpakket program, ellers er det mer rolig.

Godt det er litt variasjon. For mye med begge deler hadde blitt i meste laget...

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å kjenne liv=) også er jo du litt over halvveis allerede gitt! Det føles faktisk ut som om det var igår jeg leste i dagboka di for første gang! hehe...men tenk..om 4,5 mnd kommer nurket! 4,5 mnd!!!!!!! Er jo egentlig ingenting det!

Har magen din blitt skikklig stor enda da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestilt en rockebaby! Startet med SmashingPumpkins-konserten nå i helga, og satser på å dra på Kaizers når de er i Trondheim om måneds tid. I tillegg til at det stort sett spilles musikk både på kontoret mitt og hjemme, så den lille har egentlig ikke noe valg :fnise:

Du har en travel uke foran deg ja - får passe på å ta deg noen pauser når du føler du trenger det da. Og håper det ordner seg med jobbsituasjonen. Når man bruker så mye tid av livet sitt på jobb, er det jo utrolig viktig at man trives...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jammen meg litt av et program denne uka ja! :) Slipper i hvert fall å sitte hjemme og føle deg ensom ;)

Moro med liv i magen ja! :) Blir så glad av å kjenne spark eller slag eller hva det er, og gleder meg til mannen har god nok timing til å få kjenne det han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig at det er uholdbart på jobben, men du finner nok en ny og mye bedre jobb! :tommelsmil:

:fnise: Så morsomt at mannen prøver å se bevegelser utenpå magen! ;) Har noen av dere sett noe enda da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 20 uker (og litt til)! :-D

Du har fått termin akkurat en uke før meg. :)

Jeg venter også på å bli ordentlig gravid, og synes enda det er utrolig merkelig å fortelle det til folk og å prate om det. Rart altså, trodde ikke jeg skulle føle det sånn når jeg snart er halvveis.

Kjøpetrangen har heller ikke meldt seg veldig her. Har kjøpt noe småtterier, men har ikke noe stort behov for å shoppe ting akkurat nå. Vi arver endel og det vi skal kjøpe venter vi enda litt med.

Så blir det gøy å ordne sånt når det nærmer seg mer, og man kanskje føler seg mer ordentlig gravid. ;)

Artig å kjenne liv. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det fullt program på deg ja! Blir nesten litt småstresset av å lese om uka di jeg... *puh!*

Virker som det er en del å gjøre på jobb for deg. Jaja.. Nå har du hvertfall permisjonen å se fram til :Nikke:

Så herlig med spark da! :rødme: Dere får nok en liten rockebaby ja.. H*n måtte tydeligvis rocke på rockefoten når dere var konsert så det er vel ingen tvil ;)

Ha en fortsatt fin tirsdag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vanskelig å motivere seg når det er sånn... Godt det snart er påske, så får du litt avbrekk...

Får håpe det dukker opp noen spennende tilbud mens du er i permisjon.

Hørtes ut som en fin helg. Deilig å kunne sove lenge :)

Uka di hørtes slitsom ut :Nikke: Helt motsatt av min ;) Men er gjerne sånn. Enten er det sånne maraton uker med fullpakket program, ellers er det mer rolig.

Godt det er litt variasjon. For mye med begge deler hadde blitt i meste laget...

Ha en fin dag :klem:

Variasjon er bra! :jepp: Mulig jeg dropper opplegget i kveld, altså, men jeg ser det litt an. Har lyst også, men orker ikke slite meg ut.

Åh, så gøy å kjenne liv! :hjerte:

Ja! :hoppe:

Så kjekt å kjenne liv=) også er jo du litt over halvveis allerede gitt! Det føles faktisk ut som om det var igår jeg leste i dagboka di for første gang! hehe...men tenk..om 4,5 mnd kommer nurket! 4,5 mnd!!!!!!! Er jo egentlig ingenting det!

Har magen din blitt skikklig stor enda da?

Nei, tenk at jeg allerede er halvveis ... :dåne: Magen har blitt ganske stor over de siste ukene, ja! Nå synes det godt i profil, men folk som ikke kjenner meg kan nok fremdeles tro at jeg kanskje bare har litt ekstra på magen sånn fra naturens side - selv om de ville nok blitt i tvil nå, de også ...

Jeg har også bestilt en rockebaby! Startet med SmashingPumpkins-konserten nå i helga, og satser på å dra på Kaizers når de er i Trondheim om måneds tid. I tillegg til at det stort sett spilles musikk både på kontoret mitt og hjemme, så den lille har egentlig ikke noe valg :fnise:

Du har en travel uke foran deg ja - får passe på å ta deg noen pauser når du føler du trenger det da. Og håper det ordner seg med jobbsituasjonen. Når man bruker så mye tid av livet sitt på jobb, er det jo utrolig viktig at man trives...

:klem:

:ler: Så bra å ha bestilt en rockerunge! Ser du har lagt opp løpet, ja! Skal passe på å ta pauser. Tar noen korte dager på jobb når det trengs også - har absolutt ikke dårlig samvittighet for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jammen meg litt av et program denne uka ja! :) Slipper i hvert fall å sitte hjemme og føle deg ensom ;)

Moro med liv i magen ja! :) Blir så glad av å kjenne spark eller slag eller hva det er, og gleder meg til mannen har god nok timing til å få kjenne det han også :)

Tett program, ja ... puh! Hehe ... kjæresten er så søt, da - i går var det skikkelig leven i magen en liten stund, og da jeg fortalte ham det, la han hånda på magen og holdt pusten og konsentrerte seg så voldsomt om å kjenne noe at han nesten ble blå i trynet. Jeg sa at det nok var litt tidlig for ham å kjenne noe utenpå, men han mente bestemt at han hadde kjent NOE! :ler: Han er nå søt, da :rødme:

Kjedelig at det er uholdbart på jobben, men du finner nok en ny og mye bedre jobb! :tommelsmil:

:fnise: Så morsomt at mannen prøver å se bevegelser utenpå magen! ;) Har noen av dere sett noe enda da?

Å ja! Ny og bedre jobb dukker garantert opp! Har ikke sett noen bevegelser ennå, men nå blir sparkene stadig tydeligere innenfra, så det er nok bare et spørsmål om tid!

Gratulerer med 20 uker (og litt til)! :-D

Du har fått termin akkurat en uke før meg. :)

Jeg venter også på å bli ordentlig gravid, og synes enda det er utrolig merkelig å fortelle det til folk og å prate om det. Rart altså, trodde ikke jeg skulle føle det sånn når jeg snart er halvveis.

Kjøpetrangen har heller ikke meldt seg veldig her. Har kjøpt noe småtterier, men har ikke noe stort behov for å shoppe ting akkurat nå. Vi arver endel og det vi skal kjøpe venter vi enda litt med.

Så blir det gøy å ordne sånt når det nærmer seg mer, og man kanskje føler seg mer ordentlig gravid. ;)

Artig å kjenne liv. :jepp:

Ja, er det ikke rart hvor fort tida går? Vi får nok kjøpt inn de tingene vi trenger, tenker jeg - får ta det litt smått om senn. Jeg føler i hvert fall at jeg har goooooood tid! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag! Jippi! Nei, ikke egentlig jippi for onsdag, jeg bare prøver å tvinge meg selv til å starte dagen på positiv måte. :fnise:

Vel! På trikken hjem fra møtet mandag kveld fikk jeg et skikkelig bestemt spark nederst til venstre i magen igjen. Et ordentlig POW! så jeg skvatt! Siden har jeg kjent liv hver dag, litt nå og da, og alltid på samme sted. Blir spennende når ungen snur seg og jeg får bank fra andre siden også!

Vi hadde broren til kjæresten og kona hans på middag i går kveld. Lagde den fantastiske basilikumslaksen. De har jo termin to måneder etter oss, så det ble litt babyprat. Koselig :)

I kveld skal jeg egentlig på noe sånn opplegg på Mono nede i byen. En litteraturopplesning i forbindelse med Ladyfest. Hadde vært gøy, men jeg ser an formen litt. Kjenner at jeg kunne ha godt av en kveld på sofaen også.

Hva synes dere forresten om denne foreslåtte tredelingen av permisjonen? Jeg har ikke satt meg så godt inn i det, skal jeg innrømme, men leste denne artikkelen i Aftenposten i dag, og ble litt pissed. "Kvinner er mer opptatt av sine barn enn menn"? wtf? Det tror jeg rett og slett ikke på. Jeg synes ikke det er noen god idé å tvinge faren til å ta permisjonsukene slik det foreslåtte vedtaket ser ut til å gjøre - der mister man etter hva jeg forstår en tredel av permisjonen om far velger å IKKE ta de ukene - men hva er galt med å la ordningen være som den er, så kan man selv velge hva som passer? Uff, denne artikkelen er i hvert fall et utrolig langt skritt tilbake i likestillingen og fremstiller jo far som en utrolig uviktig person i et spedbarns liv. Det tror jeg ikke stemmer.

Hva mener dere? *lete frem tråden om dette her på KG*

God onsdag! Lille lørdag! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å kjenne skikkelige spark da! :hoppe:

Jeg synes permisjonsordninga vi har i dag er fin jeg. Det er 6 uker til hver (bortsett fra mors tre uker før termin) og resten kan man dele som man vil. Her tar mannen sine 6 uker og ikke noe mer, fordi det passer best for oss. Alle kan vel velge det de synes passer best? Liker ikke sånn tvangs-opplegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med du! Også kan heller mannen stimuleres til å ønske mer tid med barnet, og kvinnen stimuleres til å dele av "sin" permisjonstid med mannen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erlitt sånn delt i mitt synspunkt. Synes det er veldig bra om mennene tar mer enn sine tildelte 6 uker. Men det er jo frivillig.

Min kjære vil ha 6 uker permisjon etterfulgt av 4 uker ferie. På den måten får han 10 uker. Jeg har tilbudt han mer, men han ønsker ikke det...

Hovedsaklig på grunn av ammingen. Han lurer litt på hvordan det fungerer i praksis.

Kanskje vi velger en annen løsning med nestemann...

Det jeg synes er feil her er at det er ikke like lett for alle å ta permisjon. Menn bør få ha selvstendig opptjeningsrett. Leste en artikkel i går der mannan hadde mistet sine 6 uker fordt kona bare hadde jobbet 41% før hun gikk ut i permisjon...

Har også hørt om et par der de ikke fikk engangs stønad fordi bare faren var norsk statsborger. Hadde det kun vært moren hadde de fått... :hakeslepp:

Men jeg nekter å tro at norske menn er sånne dotter og lar seg overkjøre av konene sine...

Jeg ville nok hatt problemer med å dele permisjonen i to. Synes jeg fortjener litt mer siden jeg skal amme, og jeg tror den siste delen av permisjonen på mange måter er givende...

Men gitt bort et par måneder kunne jeg gjort. Min kjære er jo pappan til denne ungen. Og selv om mange ser sjokkert på meg når jeg har sagt at jeg ønsker at han tar mer og spør om jeg virkelig tror jeg klarer det... Ærlig talt. Faren til ungen er akkurat like viktig som meg...

Puuuh, blir litt engasjert merker jeg... Men dette er nok et sted hvor vi fortsatt har en del å lære synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne permisjonen ... jeg er forvirret. Jeg ser for meg at vi kanskje velger 44 ukers perm med 100% lønn. Hvis vi tar utgangspunkt i det, i hvert fall, og sier at jeg og far vil dele 50/50, så får vi 22 uker hver. I tillegg håper jeg å kunne overføre ferie fra i år (4 uker) og ferien til neste år tilsvarer 5 uker. Så da vil jeg altså få 31 uker perm sammenlagt. Som er nesten åtte måneder? Stemmer det? Og far vil da få 22 uker + den ferien han har utestående. Eller er jeg helt på bærtur? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg erlitt sånn delt i mitt synspunkt. Synes det er veldig bra om mennene tar mer enn sine tildelte 6 uker. Men det er jo frivillig.

Min kjære vil ha 6 uker permisjon etterfulgt av 4 uker ferie. På den måten får han 10 uker. Jeg har tilbudt han mer, men han ønsker ikke det...

Hovedsaklig på grunn av ammingen. Han lurer litt på hvordan det fungerer i praksis.

Kanskje vi velger en annen løsning med nestemann...

Det jeg synes er feil her er at det er ikke like lett for alle å ta permisjon. Menn bør få ha selvstendig opptjeningsrett. Leste en artikkel i går der mannan hadde mistet sine 6 uker fordt kona bare hadde jobbet 41% før hun gikk ut i permisjon...

Har også hørt om et par der de ikke fikk engangs stønad fordi bare faren var norsk statsborger. Hadde det kun vært moren hadde de fått... :hakeslepp:

Men jeg nekter å tro at norske menn er sånne dotter og lar seg overkjøre av konene sine...

Jeg ville nok hatt problemer med å dele permisjonen i to. Synes jeg fortjener litt mer siden jeg skal amme, og jeg tror den siste delen av permisjonen på mange måter er givende...

Men gitt bort et par måneder kunne jeg gjort. Min kjære er jo pappan til denne ungen. Og selv om mange ser sjokkert på meg når jeg har sagt at jeg ønsker at han tar mer og spør om jeg virkelig tror jeg klarer det... Ærlig talt. Faren til ungen er akkurat like viktig som meg...

Puuuh, blir litt engasjert merker jeg... Men dette er nok et sted hvor vi fortsatt har en del å lære synes jeg...

Ja, du har nok rett i det :) Det er tvangsstyringa jeg reagerer på. Jeg tror og håper at folk flest klarer å bli enige om hvordan de best fordeler permisjonsukene seg i mellom uten innblanding fra politikerne.

Min svogers reaksjon da vi i går fortalte at vi vil dele permisjonen: "MENER dere det?!" Øh ... ja? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne permisjonen ... jeg er forvirret. Jeg ser for meg at vi kanskje velger 44 ukers perm med 100% lønn. Hvis vi tar utgangspunkt i det, i hvert fall, og sier at jeg og far vil dele 50/50, så får vi 22 uker hver. I tillegg håper jeg å kunne overføre ferie fra i år (4 uker) og ferien til neste år tilsvarer 5 uker. Så da vil jeg altså få 31 uker perm sammenlagt. Som er nesten åtte måneder? Stemmer det? Og far vil da få 22 uker + den ferien han har utestående. Eller er jeg helt på bærtur? Hjelp!

Dere er en moderne familie da ;)

Tror dette stemmer ja. Bare husk at dere ikke kan ha permisjon samtidig, men dere kan ha samtidig om den ene har ferie og den andre perm feks.

Ang. ferie, så får man egentlig ikke lov til å ta fem uker av NAV. Bare fire uker+1 dag. Aner ikke hvorfor. Men det kommer sikkert litt an på hvem som betaler lønna di under perm. Hos meg er det NAV som betaler, ikke arb.giver. Er det arb.giver som betaler, kan det hende du får ta ut alle fem ukene. Eller så kan du jo feks ta ut en uke ferie før du går ut i permisjon også. Jeg må i alle fall ringe NAV og høre hva som skjer med min siste ferieuke - om jeg får overføre den til neste år eller kan få den i utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også helt forvirra av disse permisjonsreglene :dåne:

Men, du må vel først trekke fra de 3 ukene før termin (når du må ut i permisjon)? Ellers høres det da ganske riktig ut, tror jeg. Som imli sier, du har egentlig bare krav på 4 uker +1 dag ferie. Vet du forresten om du har rett på 5 ukers ferie med lønn året etter? Er ikke alle arbeidsgivere som tilbyr det, men feriepenger basert på 12 ukers opptjening eller noe.

Her i huset blir det nok 54 uker med 80% lønn. Mannen tar sine 6 uker sommeren 2009, muligens sammen med et par uker ferie. Og så skal vi ha litt ferie sammen, og... Sukk, må finne en kalender :sukk: Jeg har tilbudt ham mer enn 6 uker, men han tror det blir nok med 6 uker pluss ferien, han. Litt rart, for han er veldig barnekjær. Men jeg tror ikke han kan forestille seg hvor godt det må være å tilbringe mer tid med barnet sitt, så jeg skal prøve å overtale ham til å ta mer permisjon :fnise: Synes det er kjempekjekt at vi får fordele permisjonen som vi vil, liker heller ikke å bli påtvunget noe ;)

Endret av Amused
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du! Også kan heller mannen stimuleres til å ønske mer tid med barnet, og kvinnen stimuleres til å dele av "sin" permisjonstid med mannen. :)

Jeg er veldig enig med dette, jeg! For jeg synes ordningen i dag er veldig god, med valgfrihet. Da kan familiene selv velge det som passer seg, og selv ta hensyn til faktorer som økonomi, jobbsituasjon etc.

Men samtidig er diskusjonen rundt dette viktig, fordi det er nå slik at mange pappaer får/tar ut veldig lite tid sammen med barnet. Og som du sier, det er absolutt ikke slik at moren er mer viktig enn far!

Det er da heller bedre at staten beholder valgfriheten som er i dag, men kanskje legger bedre til rette for at far kan ta mer permisjon, blant annet med selvstendig opptjeningsrett som jente79 nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...