Gå til innhold

Kiler i magen ...

Lilith

Anbefalte innlegg

Ok, nå kan jeg like gjerne omdøpe denne boka til syteboka. Trenger ikke kommentere klagingen min, men det hjelper meg å skrive det ned, så tilgi meg for bablinga ...

For noen uker sider var kjæresten og jeg på middag hos mamma og pappa. Veldig hyggelig! Etter maten ble jeg stående på kjøkkenet og prate med mamma og graviditet og slikt - jeg var interessert i hennes erfaringer og slikt. Så kom hun inn på at alle hun hadde fortalt om meg til, reagerte med å si "Nei, så EKSTRA hyggelig for deg, da! Det synes du vel er moro!" ettersom jeg jo er hennes eneste barn. Pappa har jo barnebarn fra før. Så sier mamma at det har hun ikke riktig tenkt på, og at hun føler jo at hun har barnebarn fra før - i ungene til stesøsteren min, og at hun derfor ikke syntes mitt svangerskap var så spesielt. Og jeg ble vel ikke såret av det? Jeg ble litt paff, for jeg trodde også kanskje hun syntes det var ekstra gøy at jeg skal ha barn. Hun kommer jo til å følge mitt svangerskap på nært hold, og få et barnebarn som kanskje vil ha noen av hennes trekk. Men jeg svarte at neida, jeg ble ikke såret. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det var liksom åpenbart at hun forventet at jeg ikke skulle bli såret og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle takle det.

Uansett. Dette plager meg mer enn jeg hadde trodd. Jeg tror jo ikke at hun kommer til å bli mer glad i min unge enn i ungene til søsteren min, men jeg hadde kanskje trodd at hun syntes mitt svangerskap var ekstra spennende, og det sårer meg at hun sidestiller meg med stesøsteren min som jo tross alt ikke er mammas barn.

Så jeg sendte henne en melding i går kveld, som lød som så:

"Husker du da du fortalte meg at mitt svangerskap og vår baby ikke var så spesielt fordi du føler du har tre barnebarn fra før? Du spurte om det såret meg, og jeg sa nei. Men jeg ble lei meg. Jeg ville bare oppklare det. Ses i morgen. Lilith :)"

Jeg fikk ikke noe svar, hverken i går eller i dag. Jeg sendte henne en melding i stad og spurte når jeg skulle komme innom for å plukke opp noe jeg har glemt der, og hun sendte tilbake en melding med klokkeslett og ingenting annet. Så nå gruer jeg meg som ei bikkje til å dra dit etter jobb. Er hun sur på meg? I så fall, hvorfor?

Argh, jeg føler at ting faller litt fra hverandre nå ... Er jeg altfor sensitiv? Overreagerer jeg i forhold til dette?

I det minste snakker jeg og kollegaen min bedre sammen nå - vi samler oss om jobbsituasjonen. Det er da noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klem:

Ikke alltid så lett med mødre... Jeg har et ganske nært forhold til min mor. Men hun er så opptatt med skole og masse jobb. Så føler egentlig ikke alltid at hun er så interessert hun heller :sjenert: Selv om dette er første barnebarnet...

Går veldig opp og ned da, tror bare hun har litt mye i perioder...

Hun såret meg ganske mye når hun bare noen dager før bryllupet vårt ikke kunne svare folk når de spurte om når vi skulle være i kirken.

Hun skylder på at hun ikke er så høytidelig. Men jeg bla ganske lei meg når hun ikke visste svaret på en sånn ting...

:kose: Hun er nok ikke sur på deg, men vet ikke helt hva hun skal svare. Får håpe dere får ordnet opp i det :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... :troest: Skjønner godt at du ble lei deg av den kommentaren, jeg :sjenert: Vi vil jo gjerne føle oss litt spesielle nå, særlig når vi bærer på vårt første barn, og da er det jo sårt at foreldrene våre ikke er så interesserte som vi skulle ønske.

Håper det går bra i ettermiddag, det kan jo hende at moren din ikke sa noe mer på sms fordi det kan bli litt misforståelser av sånne meldinger. Det går nok bedre enn du frykter :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok - det er ikke alltid lett med mødre. Men mamma har virkelig ikke så veldig mye annet å tenke på. Jeg føler veldig noen ganger at hun nedprioriterer meg - det er viktigere å ta hensyn til stesøstrene mine enn til meg, feks - jeg er jo der likevel, liksom. For all del - jeg har stort sett et nært og problemfritt forhold til mamma, men hun har det med å såre når det gjelder små, "ubetydelige" ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... :troest: Skjønner godt at du ble lei deg av den kommentaren, jeg :sjenert: Vi vil jo gjerne føle oss litt spesielle nå, særlig når vi bærer på vårt første barn, og da er det jo sårt at foreldrene våre ikke er så interesserte som vi skulle ønske.

Håper det går bra i ettermiddag, det kan jo hende at moren din ikke sa noe mer på sms fordi det kan bli litt misforståelser av sånne meldinger. Det går nok bedre enn du frykter :klemmer:

Ja ... det er ikke så mye det at hun ikke er interessert, heller, men mer det at hun likestiller meg med stesøsteren min. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å bli tatt som en selvfølge, spesielt nå. :klem:

Nå har ikke jeg noen stesøsken. så slipper den problemstillingen... Men ikke så moro å føle at alt annet er viktigere enn en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig å bli tatt som en selvfølge, spesielt nå. :klem:

Nå har ikke jeg noen stesøsken. så slipper den problemstillingen... Men ikke så moro å føle at alt annet er viktigere enn en selv...

Nei ... Det er litt sånn "Vi er jo så nære likevel, at jeg kan vel si ditt og datt uten at du blir såret?! Haha!" Men man blir jo selvsagt like - om ikke mer - lei seg når en som er deg virkelig nær sier sårende ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ... Det er litt sånn "Vi er jo så nære likevel, at jeg kan vel si ditt og datt uten at du blir såret?! Haha!" Men man blir jo selvsagt like - om ikke mer - lei seg når en som er deg virkelig nær sier sårende ting ...

:jepp:

Kjenner meg veldig igjen i det der... Moren min er også sånn noen ganger.

Tror enda ikke hun har skjønt at det såret meg at hun ikke ante noen ting om bryllupet mitt. Greit at hun hadde eksamner på den tida, men det var jo faktisk bryllupet til datteren hennes...

Så slår hun det unna med at hun ikke er så høytidlig. Synes ikke jeg er høytidlig bare fordi jeg regnet med at hun husket et tidspunkt var blitt bestemt et år tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp:

Kjenner meg veldig igjen i det der... Moren min er også sånn noen ganger.

Tror enda ikke hun har skjønt at det såret meg at hun ikke ante noen ting om bryllupet mitt. Greit at hun hadde eksamner på den tida, men det var jo faktisk bryllupet til datteren hennes...

Så slår hun det unna med at hun ikke er så høytidlig. Synes ikke jeg er høytidlig bare fordi jeg regnet med at hun husket et tidspunkt var blitt bestemt et år tidligere...

Skjønner godt at du ble såret. Noe sånt kunne mamma også godt funnet på å glemme. Mens med mine stesøstre kan du banne på at hun hadde kunnet programmet utenat. Viktigere å gjøre godt inntrykk på dem - og eksen til pappa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at du er oversensitiv, for jeg sitter slik :hakeslepp: etter å ha lest om moren din... Ikke et vondt ord om moren din altså, men den kommentaren var jo veldig merkelig da! Håper dere får snakket om det, og hun kan da umulig være sur på deg? Kanskje hun føler seg dum fordi hun sa det og trodde det var helt greit... Iallfall, du er ikke oversensitiv, for i såfall er jeg også det!

Bra det går bedre med kollegaen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke du overreagerer. Jeg hadde blitt veldig lei meg om moren min hadde sagt noe sånt. Greit nok at hun føler at din fars barnebarn er hennes også, men å si at hun ikke synes ditt svangerskap var så spesielt...? :overrasket: Kunne jo i alle fall vært diplomatisk og sagt at det var like stas hver gang eller noe.

Jeg føler heller ikke at mine foreldre er sånn kjempeinteresserte, men det er jo deres første barnebarn, så jeg har liksom ikke det problemet.

Rart det der med stebarn, at man kanskje føler man må ta ekstra vare på dem, for at det ikke skal virke som om man favoriserer sitt eget barn... Kan jo være noe der med moren din også da, at hun vil vise etter alle kunstens regler at hun ikke forskjellsbehandler.

Ha en fin kveld da.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jenter :klemmer:

Jeg fikk ikke snakket med mamma i går, for vi skulle ha svigers på middag så jeg hadde det travelt, og dessuten var pappa hjemme, så det var litt unaturlig å begynne å prate om det ... Uff, jeg følte meg så ille berørt de få minuttene jeg var innafor døra at hele situasjonen ble litt klein og rygget ut døra igjen så fort jeg kunne. Skulle bare ønske hun kunne sendt en melding eller noe så jeg vet litt hva hun tenker. Men jeg orker ikke gruble så mye på det. Nå har jeg i hvert fall sagt klart i fra hvordan det påvirker meg når hun sier slikt, så får jeg bare håpe at hun tar det til seg, og kanskje til og med forstår.

*puh*

I kveld skal vi på konsert! Vi skal høre Oslo-Filharmonien med Stravinsky-Mozart. Svogeren min synger i koret, så det er litt ekstra gøy. Gleder meg! Kjæresten og jeg skal spise ute først, på vårt italienske stamsted, så det kan bli en riktig hyggelig kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får håpe hun skjønner det... Er ikke alltid disse mødrene tenker så veldig godt igjennom hva de sier...

Kose deg masse i kveld. Hørtes koselig ut :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :klem: Jeg trenger en sånn kveld, føler jeg :)

Ellers: Vi hadde altså svigers på middag i går. Serverte Jamies Fabelaktige Fiskeform, som mannen i stor grad sto for, med meg som sufflør og katastrofeavverger i bakgrunnen, og det ble veldig vellykket :) De er noen merkelige skruer, svigers, men veldig søte og interesserte i graviditeten og meg og oss. Det er så hyggelig. Svigermor hadde med seg en bok om svangerskapet og en nybegynner-kokebok til mannen :fnise: Hun mener vel at han bør ta i et tak nå, men samtidig stoler hun ikke helt på hans kokekunster :ler: Men han er faktisk ganske flink, altså, og ivrig på å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselige at svigerforeldrene dine går sånn opp i det.

Sånn er svigermor også. Selv om hun har to barnebarn fra før ringer hun stadig mannen og av og til meg bare for å høre om det er noe nytt :rødme:

Hun stoler heller ikke på at sønnen hennes tar seg godt nok av meg. Greit når det er sånn med svigermora...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig koselig med så snille svigers, da. Min svigermor kom innom i går for å fortelle at vi skal få bilsete til babyen av dem, gjett om vi ble glade! :) Og så er det jo så trivelig å treffe dem.

Ha en fin kveld i kveld da, Lilith. Høres ut som om den blir kjempekoselig :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får en koselig kveld! :)

Håper du får snakket ut med moren din senere også, skjønner at uttalelsen hennes plager deg. Ordner seg sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å si ifra før det går for lang tid *kremt* hvis det er noe som plager, ja.

Ha en fin kveld. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...