Gå til innhold

Selvbruning og soling

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Camma_*
Skrevet

Morn!

Dette kan kanskje høres ut som et dumt spm, men tanken slo meg plutselig her en dag.

Saken er den at jeg om en liten uke skal til sydligere strøk og nyte sol og varme. Men så er jeg så hvit som det går ann, da jeg har jobbet inne i hele sommer. Er ikke så keen på å være gjennomsiktig de første dagene i syden før jeg får litt farge, så tenkte å smøre på litt selvbruning før jeg drar.

MEN: så slo tanken meg at kanskje det av en eller annen grunn ikke var så lurt?!? Kan jeg f eks bli skjoldete når jeg soler meg i solen med selvbruning på? Eller vil jeg få mindre farge?!?! Eller går det fint som bare det (som jeg opprinnelig gikk ut i fra før hjernen begynte å spinne).

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har gått helt fint for min del. men ta peeling jevnlig der nede også og styr unna sololjer eller fete kremer siden de av og til gjør selvbrunerfarge mer skjoldete.

Skrevet

Sånn for å forklare det ekstremt enkelt: Solen gir deg farge "nedenfra"; cellene i underhuden stimuleres til å danne fargepigment. Selvbruner gir en kjemisk reaksjon som farger de aller øverste cellelagene i overhuden. Det er altså to totalt forskjellige mekanismer, og den ene påvirker ikke den andre (annet enn at en mørkere grunnfarge selvsagt gir mørkere resultat med selvbruner). Husk derfor at selv om du er juksebrun må du bruke like høy solfaktor som om du var likblek, da fargen kun er "malt" på og ikke gir noen beskyttelse. Det eneste som vil kunne gjøre deg skjoldete er når juksefargen flasser av - og det gjør den jo, etter hvert. Slik farge forsvinner sjelden helt jevnt, områder av huden som er mest utsatt for slitasje (fra klær osv) mister fargen først.

Ikke smør på for tykke lag med selvbruner om gangen, ta det heller gradvis, og kjør noen runder med peeling jevnlig, slik at du fjerner død hud før du evt. smører på nytt. Bruk fuktighetskrem slik at du ikke blir tørr og flassete, da blir du garantert skjoldete.

Skrevet
Sånn for å forklare det ekstremt enkelt: Solen gir deg farge "nedenfra"; cellene i underhuden stimuleres til å danne fargepigment. Selvbruner gir en kjemisk reaksjon som farger de aller øverste cellelagene i overhuden. Det er altså to totalt forskjellige mekanismer, og den ene påvirker ikke den andre (annet enn at en mørkere grunnfarge selvsagt gir mørkere resultat med selvbruner). Husk derfor at selv om du er juksebrun må du bruke like høy solfaktor som om du var likblek, da fargen kun er "malt" på og ikke gir noen beskyttelse. Det eneste som vil kunne gjøre deg skjoldete er når juksefargen flasser av - og det gjør den jo, etter hvert. Slik farge forsvinner sjelden helt jevnt, områder av huden som er mest utsatt for slitasje (fra klær osv) mister fargen først.

Ikke smør på for tykke lag med selvbruner om gangen, ta det heller gradvis, og kjør noen runder med peeling jevnlig, slik at du fjerner død hud før du evt. smører på nytt. Bruk fuktighetskrem slik at du ikke blir tørr og flassete, da blir du garantert skjoldete.

Takk for fyldig svar, men er klar over denne delen :) Selvsagt klar over at det ikke gir noen beskyttelse. Bruker selvbruner jevnlig her hjemme resten av året, og peeler alltid nøye. Synes ikke det blir så ille skjoldete når det forsvinner heller.

Det jeg begynte å tenke litt på, var egentlig om solen på noen måte kan gjøre at man blir så svett at selvbruningen begynner å "skli" utover :fnise: Vrient å forklare hva jeg mener.

Men dette er tydeligvis ikke et kjent problem, hehe, derfor tar jeg det med ro og kliner på litt juksefarge før jeg drar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...