Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Ikke for å være vanskelig her, men det meste av den fetaosten man kjøper her i landet er laget av kumelk. Og rene geite-/fåreoster får hun jo tydeligvis ikke spise, så...

Jeg lurer altså bare på hva som skiller fetaosten fra alle andre oster, og hvorfor pasta av durumhvete ikke er greit når alle ingrediensene er det.

Feta er en ferskost, det kan være et poeng. Men regner med det ligger en logikk og en begrunnelse bak de diettbegrensningene trådstarer har fått som hun ikke forklarer for oss her? Det vil ihvertfall gjøre det lettere å følge denne typen kostholdsråd. :)

Menytips: Du kan lage bokhvetepannekaker av vann, bokhvetemel og egg (bokhvete er frøet til en plante i syrefamilien, helt glutenfritt og har ingenting med vanlig hvete å gjøre). Bokhvete er nemlig så proteinrikt at du ikke trenger en dråpe melk i røren. Fyll med feks en blanding av spinat, hvitløk, litt crème fraîche (syrnet melkeprodukt) og feta. Eller spis med lønnesirup, bær og rømme. :spise:

Og så kan du feks bruke byggryn som erstatning for ris/pasta i salater og supper. I det hele tatt har du mange muligheter, men det krever jo litt. Ikke bare bare å endre matvaner over natten.

Anbefaler en tur på helsekostbutikk - det finnes mange gode og spennende produkter du garantert kan spise, og som du ikke ante eksisterte. :-)

Endret av piaf
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Kan du spise bulgur? Byggryn bør vel gå bra og er godt tilbehør til mange retter, eller f.eks. linser? Det finnes dessuten flere oster som ikke lages av kumelk som du bør undersøke om du kan spise.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Siden du nevner i åpningsinnlegget at du ikke kan spise havre: Bokhveteflak kan brukes til å lage rask grøt sammen med vann og litt salt, på samme måte som havregryn/havregrøt.

Et annet (glutenfritt) alternativ er hirsegrøt.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Aner ikke jeg, men fikk beskjed om at fetaost av geitemelk er ok.

Med andre ord kan du spise ost av geitemelk? Da er det jo mye mer å velge i!

Har forresten aldri sett tørr pasta laget av noe annet enn durumhvete (med unntak av speltpasta og glutenfri pasta). Vi har pasta av seks ulike merker her i huset nå, og samtlige er laget av 100% durumhvete. Så det burde ikke akkurat være noe problem å få tak i.

Skrevet
Med andre ord kan du spise ost av geitemelk? Da er det jo mye mer å velge i!

Og dessuten kan du sjekke om du kan spise ost av fåremelk - da blir det enda flere (pecorino, cabrales, roquefort, halloumi...)

Skrevet
Med andre ord kan du spise ost av geitemelk? Da er det jo mye mer å velge i!

Og dessuten kan du sjekke om du kan spise ost av fåremelk - da blir det enda flere (pecorino, cabrales, roquefort, halloumi...)

Jeg ville som sagt i tillegg sjekket om osten i tillegg må være fersk, dvs ikke lagret, slik feta er. Det finnes også ferske chèvre-oster, og halloumi er også en ferskost såvidt jeg vet. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Setter du i gang en så stor kostholdsendring pga det en venninne sier uten en eneste prøve på hva annet det kan være?

Jeg er allergisk mot hvetemel (ikke glutein) og melk selv og må av den grunn være forsiktig med disse produktene. Når det gjelder melk går det greit når den er i kokt form i små mengder som f.eks. i saus. Det som ikke går er grøt, is, eller å drikke melk. Pannekaker og vafler stekt i nytt og moderne jern går også greit (det blir varmt nok).

Pasta har jeg aldri hatt problemer med. Ikke ris heller.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Blondie65
Skrevet
Så fint at du har løst din allergi på matvarefronten.

Vær forberedt på at det kan ta tid. Det har tatt meg MANGE år å komme dit hen at jeg klarer å kutte ut disse matvanene i hverdagen.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Blondie65
Skrevet
Vi er alle forskjellige. Jeg vil klare å kutte ut de matvarene på timen.

Skal du aldri mer spise på besøk hos andre? Hender det at du spiser ute? Liker du ikke is? Spiser du aldri kremkake?

Skrevet (endret)
So?

Har du noe konstruktivt å bidra med i tråden? Hvis ikke ville det kanskje vært lurt å ikke plage deg selv med å gå inn i den flere ganger?

I noen tilfeller henger mat og kroppslige symptomer sammen - og da er det naturlig at begge deler blir nevnt uansett hvor tråden ligger.

Men sitroner kan du spise? :ler:

Endret av Brunhilde
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...