Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Gir du barna dine husarest? Hvor gamle er de? Når mener du at barna er for gamle til husarest? Er det greit å gi en 18 åring husarest?
ToveM Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 (endret) Har aldri benyttet husarrest på mine unger..og en 18 åring...er vel egentlig myndig da, og bør selv ta konsekvensene av sine handlinger. Endret 19. august 2007 av ToveM
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Jeg har benyttet meg av husarrest, men ikke de senere årene. Jeg er av den formening at konsekvensene skal ha en direkte sammenheng med en ugjerning. Derfor han den kun vært en konsekvens av å komme for sent hjem. "Kan du ikke komme hjem til avtalt tid, kan du heller ikke gå ut...". Det bør ikke være nødvendig å gi en myndig person husarrest, men foreldre kan/bør kreve at ungdommen følger reglene i det huset de bor i.
Kosemose Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 (endret) N Endret 6. april 2008 av Kosemose
Helen Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Jeg har aldri gitt ungene mine husarrest. Men uansett en 18 åring er myndig og for gammel til å få husarrest selv om h*n bor hos mor og far.
Gjest marihan Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Nei, synes ikke man kan gi en 18 åring husarrest..
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Nei, husarrest har jeg ingen tro på. Det fører bare foreldre og barn lenger fra hverandre. Og en 18-åring kan selvsagt ikke gis husarrest. Det ville vært frihetsberøvelse og dermed straffbart.
Gjest Thelma :-) Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Jeg har aldri brukt husarrest på mine barn. Og en 18-åring skal ha gjort noe veldig alvorlig om jeg skulle straffe ham. Jeg har gjort det .. har kranglet og nesten sloss med min eldste i noen år rundt de 18 .. Men jeg hadde ikke gjort det for bagateller. Jeg har kastet ham ut - og tatt ham inn igjen .. men husarrest har jeg aldri hatt troen på.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Nei, det er ikke greit å sperre en 18-åring inne, og det er heller ikke praktisk gjennomførbart om ikke 18-åringen er kuet fra før da...
Gjest Mayamor Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Jeg har praktisert husarrest ja, men ikke i tide og utide. Men for å hanke en 9 åring på ville veier inn igjen: ja det har jeg gjort. Nå er det litt over 1 år siden siste husarrest, og metoden (samt vennebytte) virket heldigvis. De andre barna har ikke fått husarrest, da det ikke har vært behov siden det har vært mulig å kommunisere. En 18 åring som ikke ville følge husets regler, ville jeg tatt en alvorsprat med om husregler, men ikke gidd husarrest nei.
Gjest Kristin_ Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Hvordan praktiseres egentlig husarrest nå til dags? Da gamle jeg var tenåring så hadde vi ikke internett eller mobiltelefon, så da ville det vært ganske ille å bare måtte sitte inne (fikk aldri husarrest). Nå er det jo faktisk helt annerledes, og det virker jo nærmest som enkelte foretrekker å være hjemme enn "ute" uansett. Kuttes alle "kommunikasjonsprivelegier" som mobil og internett også da? En attenåring som bor hjemme har faktisk å følge husreglene, selv om vedkommende er myndig. Men vil tro det vil være relativt vanskelig å innføre en husarrest. Spørs vel kanskje hva som er gjort. Jeg har ikke egne barn og har da naturlig nok ikke noen direkte erfaring med husarrest, men de fleste tilfellene jeg hører om er som konsekvens av å ikke komme hjem i tide, som jeg i grunn synes er fair.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 Husarrest er vel noe som benyttes av de ... mindre begavete, for å si det sånn. De fleste spesialister er enige om at det ikke har noe for seg og tvert i mot kan bidra til å gjøre ting verre. Jeg husker forresten jeg leste en artikkel for en stund siden der det sto at det er en svært lav prosentandel av norske foreldre som bruker husarrest. Husker ikke nøyaktig tall, men de fleste hadde andre strategier, og godt er det.
Gjest Lentic Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Haha, husarrest. Det er så amerikansk sitcom som det får blitt. Har aldri fått husarrest selv, men husker det var én i nabolaget mitt som fikk det da jeg vokste opp. Han har visst ikke noe godt forhold til foreldrene sine den dag i dag. Ikke bare på grunn av husarresten selvfølgelig, men det er noe med foreldre som bare straffer og ikke evner å forstå hvorfor barnet gjør som det gjør. Tror en god samtale har uendelig mye mer effekt en å sperre ungen inne i huset som en forbryter.
Gjest lillebøll Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 En attenåring som ikke kunne oppføre seg i mitt hus hadde nok fått beskjed om å skaffe seg sin egen ytterdør. Og dersom 18 åringen ikke var moden nok til et slikt steg enda, hadde nok husarrest vært et alternativ.
Gjest Francis Drake Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 man kan ikke gi en 18 åring husarest siden han er voksen eller myndig og dermed er det frihetsberøvelse. jeg har fått husarest en gang men jeg fortjente det. Jeg knuste tross alt alle vinduene oss en gamel dame. men en 18 åring nei. Kast han eller hun heller ut på gata så lærer de seg nok
Gjest Thelma :-) Skrevet 20. august 2007 #16 Skrevet 20. august 2007 man kan ikke gi en 18 åring husarest siden han er voksen eller myndig og dermed er det frihetsberøvelse. jeg har fått husarest en gang men jeg fortjente det. Jeg knuste tross alt alle vinduene oss en gamel dame. men en 18 åring nei. Kast han eller hun heller ut på gata så lærer de seg nok Blir litt sjokkert når jeg hører "kast ham ut" .. Selvom man er myndig så kan det hende man trenger hjelp fremdeles .. og ungene er barna våre selvom de er voksne i alder ... Hadde jeg kastet sønnen min ut da han var 18, så sa legen at han hadde vært heroinslave idag. Derfor har jeg aldri angret et sekund at jeg hjalp ham selvom han gjorde livet mitt til et sant helvete en tid.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 20. august 2007 #17 Skrevet 20. august 2007 Hvordan praktiseres egentlig husarrest nå til dags? Da gamle jeg var tenåring så hadde vi ikke internett eller mobiltelefon, så da ville det vært ganske ille å bare måtte sitte inne (fikk aldri husarrest). Nå er det jo faktisk helt annerledes, og det virker jo nærmest som enkelte foretrekker å være hjemme enn "ute" uansett. Kuttes alle "kommunikasjonsprivelegier" som mobil og internett også da? En attenåring som bor hjemme har faktisk å følge husreglene, selv om vedkommende er myndig. Men vil tro det vil være relativt vanskelig å innføre en husarrest. Spørs vel kanskje hva som er gjort. Jeg har ikke egne barn og har da naturlig nok ikke noen direkte erfaring med husarrest, men de fleste tilfellene jeg hører om er som konsekvens av å ikke komme hjem i tide, som jeg i grunn synes er fair. Siden jeg er en av dem som har brukt husarrest som konsekvens ved forsentkomming, kan jeg svare deg på hvordan vi gjorde det. Barna kunne ha venner hjemme (inne) hos seg. De fikk gå på fritidsaktiviteter, og arrangementer i skolens regi, men kunne ikke være ute sammen med venner, eller være med dem hjem. De hadde heller ikke tilgang på internett eller PS, men hadde ellers alle de andre privilegiene de vanligvis har. Dette var bare "gøy" den første dagen, de hadde mange venner på besøk, men den neste ble kjedelig fordi da var det ingen som gadd sitte inne hos dem. Det var så pent vær at de heller ville dra på stranden etter skoletid... To ganger to dager var mer enn nok til at de husket å komme hjem i tide, eller å gi beskjed med en gang de så at de ville bli forsinket hjem. Og til den gjesten som mener at jeg må være mindre begavet siden jeg har gitt barna husarrest: Jeg er kanskje mindre begavet i dine øyne, men mine barn har i alle fall lært at de ikke skal kalle andre dumme (midre begavet) bare fordi de er uenige med den personens handlig eller ordvalg. Så jeg har nok klart å lære dem litt mer enn du tydeligvis har lært deg, for mine barn klarer å vise respekt for andres meninger uansett hvor uenig de er med dem!
Gjest Lentic Skrevet 20. august 2007 #18 Skrevet 20. august 2007 Blir litt sjokkert når jeg hører "kast ham ut" .. Selvom man er myndig så kan det hende man trenger hjelp fremdeles .. og ungene er barna våre selvom de er voksne i alder ... Hadde jeg kastet sønnen min ut da han var 18, så sa legen at han hadde vært heroinslave idag. Derfor har jeg aldri angret et sekund at jeg hjalp ham selvom han gjorde livet mitt til et sant helvete en tid. Du bør være stolt av deg selv :love:
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2007 #19 Skrevet 20. august 2007 Og til den gjesten som mener at jeg må være mindre begavet siden jeg har gitt barna husarrest: Jeg er kanskje mindre begavet i dine øyne, men mine barn har i alle fall lært at de ikke skal kalle andre dumme (midre begavet) bare fordi de er uenige med den personens handlig eller ordvalg. Så jeg har nok klart å lære dem litt mer enn du tydeligvis har lært deg, for mine barn klarer å vise respekt for andres meninger uansett hvor uenig de er med dem! Det går ikke på respekt for andres meninger. Det er vitenskapelig bevist at de som oppdrar barna sine med fokus på straff, herunder husarrest, fysisk straff (NB, sier ikke at du benytter deg av dette) etc, har lavere utdannelse og lavere inntekt en resten av befolkningen. Det er et faktum og ikke noe jeg sier fordi jeg ønsker å kalle deg dum.
Gjest Thelma :-) Skrevet 20. august 2007 #20 Skrevet 20. august 2007 (endret) ... Endret 20. august 2007 av Thelma :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå