Ciara Skrevet 8. september 2007 #21 Del Skrevet 8. september 2007 Eyes wide shut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 8. september 2007 #22 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) hva slags aksperter er det ? Blant annet glorifiseringen av slaveriet. Det er noe jeg synes trekker ned en ellers imponerende film. Selv om jeg ikke tviler på at det er velment fra regissørenes side, har dette vært noe som har blitt debattert helt siden filmen første gang ble vist. Dette er jo egentlig ganske spesielt med tanke på at Clarke Gable var en stor motsander av rasesegresjon og diskrimineringen av svarte. Faktisk så måtte en del av manuset skrives om, blant annet det at Frank Kennedy egentlig skulle bli medlem av Ku Klux Klan etter at Scarlett blir angrepet i Shantytown - i tillegg til gjentatt bruk av ordet 'nigger' noe som måtte skrives om fra orginalmanusskriptet fordi Selznick ikke ville lage en ny 'The Birth of a Nation' fra 1915. Selv det ikke var deres intensjon, så synes jeg ikke at filmen får dette godt nok fram. I tillegg handler det litt om at filmen også hadde tre regissører. Min personlige mening er at dette merkes meget godt, noe som ikke alltid er like positivt. Et annet moment er blant annet det faktum at skuespillerne selv egentlig ikke likte sine egne roller og jeg synes at en del av av rollene heller ikke passer dem. Selv liker jeg ikke Clark Gable i rollen sin Rhett Butler - Gable tok faktisk rollen for at han skulle få lov til å gifte seg med Carole Lombard. I tillegg synes jeg den er noe langdryg, men det er dog bare min personlige mening. Men som sagt - det er en meget god og imponerede film, det er ikke det. Antar at det handler litt om hva man velger å legge vekt på også når det gjelder film. Mvh Yvonne Endret 8. september 2007 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 8. september 2007 #23 Del Skrevet 8. september 2007 En britisk/fransk/makedonsk film som heter Før regnet faller (Before the rain). En helt fantastisk film som dessverre ikke finnes på DVD enda (bortsett fra i Tyrkia av alle steder). Jeg har vanligvis ikke spesielt smal filmsmak, men denne tror jeg alltid kommer til å toppe lista mi (2. plassen er akurat nå Transformers, 3. er Amelie). Jeg kjøpte min film fra en engelsk side, anbefaler alle å prøve å få sett denne!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaploink Skrevet 8. september 2007 #24 Del Skrevet 8. september 2007 A Streetcar Named Desire! Har sett få filmer hvor en har klart å formidle en så intenst fortettet stemning. Det er en lang film med relativt lite ytre handling og få skift av scener, men den blir likevel aldri kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #25 Del Skrevet 8. september 2007 A Streetcar Named Desire! . den orginale eller nyinnspillingen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaploink Skrevet 8. september 2007 #26 Del Skrevet 8. september 2007 den orginale eller nyinnspillingen ? Den originale! Nyinnspillingen har jeg ikke sett... (Er den verdt å se?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #27 Del Skrevet 8. september 2007 (Er den verdt å se?) Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #28 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Blant annet glorifiseringen av slaveriet. Det er noe jeg synes trekker ned en ellers imponerende film. Selv om jeg ikke tviler på at det er velment fra regissørenes side, har dette vært noe som har blitt debattert helt siden filmen første gang ble vist. Dette er jo egentlig ganske spesielt med tanke på at Clarke Gable var en stor motsander av rasesegresjon og diskrimineringen av svarte. Faktisk så måtte en del av manuset skrives om, blant annet det at Frank Kennedy egentlig skulle bli medlem av Ku Klux Klan etter at Scarlett blir angrepet i Shantytown - i tillegg til gjentatt bruk av ordet 'nigger' noe som måtte skrives om fra orginalmanusskriptet fordi Selznick ikke ville lage en ny 'The Birth of a Nation' fra 1915. Selv det ikke var deres intensjon, så synes jeg ikke at filmen får dette godt nok fram. I tillegg handler det litt om at filmen også hadde tre regissører. Min personlige mening er at dette merkes meget godt, noe som ikke alltid er like positivt. Et annet moment er blant annet det faktum at skuespillerne selv egentlig ikke likte sine egne roller og jeg synes at en del av av rollene heller ikke passer dem. Selv liker jeg ikke Clark Gable i rollen sin Rhett Butler - Gable tok faktisk rollen for at han skulle få lov til å gifte seg med Carole Lombard. I tillegg synes jeg den er noe langdryg, men det er dog bare min personlige mening. Men som sagt - det er en meget god og imponerede film, det er ikke det. Antar at det handler litt om hva man velger å legge vekt på også når det gjelder film. Mvh Yvonne Det du skriver stemmer jo. Men det er jo viktig og huske på at før borgerkrigen i USA så ble slaveriet glorifisert. ( I sør statene ) Endret 8. september 2007 av Corto Maltese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 8. september 2007 #29 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Det du skriver stemmer jo. Men det er jo viktig og huske på at før borgerkrigen i USA så ble slaveriet glorifisert. ( I sør statene ) Men filmen skal jo beskrive borgerkrigen, da mener jeg det er feil å gi etter for denne glorifiseringen. I mine øyne er denne filmen rett og slett ikke realistisk nok. Selv om slaveriet ble glorifisert, så betyr det ikke at det faktisk var slik. Jeg liker rett og slett ikke noen av de rasistiske undertonene i filmen. Mvh Yvonne Endret 8. september 2007 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #30 Del Skrevet 8. september 2007 Men filmen skal jo beskrive borgerkrigen, da mener jeg det er feil å gi etter for denne glorifiseringen. I mine øyne er denne filmen rett og slett ikke realistisk nok. Selv om slaveriet ble glorifisert, så betyr det ikke at det faktisk var slik. Jeg liker rett og slett ikke noen av de rasistiske undertonene i filmen. Mvh Yvonne du må huske perioden filmen er lagt til. Og lage en film om borgekrigen. Og hvordan det var i sør statene uten og ta med rasisme. Vil være og forandre historien. Filmen er hovedsakelig om borgerkirigen ja og tiden etter på. Men om man skal ta og sammenligne The Birth of a Nation og Gone With The Wind. Med hvor rasistisk de er så er gone with the wind ganske mild. De hadde ihvertfall ekte negere. I birth of a nation var det hvite med svart maling. Men jeg synes egentlig ikke glorifiseringen var så ille. Det var jo litt men og ikke ta det med ville også blitt litt feil. pga perioden filmer er lagt til. Og det at boken ble skrevet av en kvinne fra sør statene. Er også kanskje en grunn til at det ble som det ble. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 8. september 2007 #31 Del Skrevet 8. september 2007 Av nyere filmer liker jeg den tyske filmen De andres liv. Som andre har nevnt: Ondskapen og La Vita é Bella (Livet er herlig). Har dessuten sans for Tarrantino og Kubrick, for eksempel Kill Bill (både I og II) og A Clockwork Orange. Det skal sies at jeg ikke er spesielt glad i sjangeren "romantisk komedie". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 8. september 2007 #32 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) du må huske perioden filmen er lagt til. Og lage en film om borgekrigen. Og hvordan det var i sør statene uten og ta med rasisme. Vil være og forandre historien. Filmen er hovedsakelig om borgerkirigen ja og tiden etter på. Men om man skal ta og sammenligne The Birth of a Nation og Gone With The Wind. Med hvor rasistisk de er så er gone with the wind ganske mild. De hadde ihvertfall ekte negere. I birth of a nation var det hvite med svart maling. Men jeg synes egentlig ikke glorifiseringen var så ille. Det var jo litt men og ikke ta det med ville også blitt litt feil. pga perioden filmer er lagt til. Og det at boken ble skrevet av en kvinne fra sør statene. Er også kanskje en grunn til at det ble som det ble. Vel, det er nå din mening, jeg mener at det ødelegger svært mye for filmen. Resten av filmen er svært god, med unntak av dette aspektet. Dessuten var Hollywood faktisk kjent for å være banebrytende når det gjaldt dette med å bekjempe segregeringen av de svarte osv. Men det er min mening - og du er uenig med meg, det er helt ok. Jeg mener bare at det er andre filmer fra den tiden som imponerer mer. Mvh Yvonne Endret 8. september 2007 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 10. september 2007 #33 Del Skrevet 10. september 2007 Festen (Dogme#1) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 10. september 2007 #34 Del Skrevet 10. september 2007 Stolthet og fordom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 12. september 2007 #35 Del Skrevet 12. september 2007 Når jeg må velge bare en, så velger jeg Den grønne mil. Nr to ville blitt Forrest Gump. Fan av Tom Hanks, ja... :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abraxas Skrevet 12. september 2007 #36 Del Skrevet 12. september 2007 Dead Poets' Society! Gjorde voldsomt inntrykk på meg som 15-åring da jeg så den første gang. Nå, 17 år seinere, fryser jeg fremdeles på ryggen av slutten,selv om jeg sikkert har sett den minst 10 ganger. Nydelig musikk og fotografi også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkeliky Skrevet 24. september 2007 #37 Del Skrevet 24. september 2007 The Butterfly Effect OG The Life of David Gale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Aurora Skrevet 4. oktober 2007 #38 Del Skrevet 4. oktober 2007 Siderhusreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 4. oktober 2007 #39 Del Skrevet 4. oktober 2007 Top Gun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filofaxen Skrevet 16. oktober 2007 #40 Del Skrevet 16. oktober 2007 Donnie Darco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå