Gå til innhold

All post er unødvendig


Gjest Vinduskarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Fordi de pr i dag ikke lar seg gjennomføre.

Hvilke alternativer mener du er lettere å gjennomføre?

Dette er en diskusjon der jeg håper man kan komme med alternativer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi holder på å bygge på huset og derfor syns jeg det er greit med reklame i posten.

Kontoutskrifter og regninger får jeg stort sett rett i nettbank. Mannen får telefonregningen i nettbank, men får allikevel den på papir i tillegg. UNØDVENDIG!

Og JA, jeg støtter ideen om et mailregister. Kanskje lignende som det er med telefon?

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Du kan ha en lapp på postkassen din om at du ikke vil ha reklame. Jo flere som gjør det, jo færre brosjyrer trykkes opp til postkasser. Klag på innstikk i aviser. Men ja, det hele koker ned til hva man selv synes er nødvendig. Å produsere grisebillig bomull ved hjelp av forurensende metoder og produsere klær gjennom barnearbeid er vel i alles øyne et større problem enn papir som lett kan resirkuleres, men godtas stilltiende fordi man ikke vil gi opp vanen om å kunne kjøpe klær som stadig blir billigere, stadig oftere.

Det koster bedriftene _ingenting_ å sende ut spammereklamemailer, skulle de bombardert meg med reklame skulle de jammen meg ha fått betale godt for det også. Skulle jeg i det hele tatt ha vurdert å motta reklame på en emailadresse jeg faktisk bruker skulle jeg hatt gratis internett, en pc som jeg fikk sponset og en del andre perks. Selv da ville jeg vært uhyre skeptisk for terskelen for å sende ut en reklamemail er evig mye mindre enn å sende ut en brosjyre.

At man skulle måtte BE om å få slike ting i som kontoutskrifter og slikt i posten er også bare latterlig, når de faktisk er forpliktet . Enkelte ønsker ikke å ha internett, og det skal ikke bli slik at dersom man ikke kan sjekke mailen fire ganger om dagen stiller man svakere enn alle andre.

Veldig mange miljøtiltak begynner i helt feil ende, der folk mer eller mindre desperat leter etter alle tiltak som over hodet ikke innvirker deres eget forbruksmønster. Du irriterer deg over post og bruker forurensningsargumentasjon som en grunn for at du skal slippe dette. For all del. Men sett litt stort på det så vil man gjøre miljøet en mye større tjeneste ved å endre på andre vaner. Gi bort klær man ikke bruker lenger til fretex etc i stedet for å bare pælme det ut. Prøve å selge unna eller reparere brukte ting i stedet for å kaste. Bruke mindre motoriserte transportmidler, ikke bytte ut innredningen hjemme eller hele garderoben flere ganger i året, mulighetene er mange.

(dette er ikke først og fremst til trådstarter, men generelt)

Jeg sier ikke at man ikke kan tjene på å gjøre ting i det små også, men jeg tror det er et større skritt for å forhindre forurensing å prøve å begrense bilbruken enn at vi alle skal fylle innboksene våre med søppelmail for at ikke butikkene skal bruke papir på å sende ut reklame. Resirkuler all reklamen du får, få deg en lapp på postkassen om at du ikke vil ha mer reklame, og kontakt banken og liknende angående varsling.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Hvis du mener at å fylle mailboksen din med søppelmail er et bra tiltak for å spare det papiret som går med fordi folk ikke gidder å reservere seg mot reklame så synes jeg faktisk det er en helt fantastisk dårlig idé. For det første vil vi da ikke bare få reklame oftere fordi bedriftene vil ha mye mindre kostnader ved å sende ut reklame. (daglige tilbud anyone?) I tillegg vil flere bedrifter, som vanligvis ikke har råd til å sende ut reklame, også hive seg på. Om det er fritt frem kan det bli snakk om flere hundre mail DAGLIG.

Og hvem skal bestemme hvem som får sende ut reklame til emailadressen vår? Uten kontroll ville vi fort ikke gjort annet enn å sitte på maskinen og slette søppelmail (og en pc bruker strøm, og å spare strøm er som kjent miljøvennlig), så det må i såfall være en regulering inne. Og hvem er det egentlig som har rettigheter på din egen emailadresse? Er det nettleverandøren din? Er det google? Hvem skal betales og bestikkes for å få en epost-liste eller en plass på den godkjente 20-mail-om-dagen-bolken?

Skal posten sende opplysninger om oss til de enkelte bedriftene slik at samlingen av epost treffer oss godt nok som kundegruppe? Og hvorfor skal Next Gen Tel tjene penger på å selge min emailadresse til bedrifter når det er jeg som er kunden og jeg som må sortere mailen? Jeg sier igjen, for å godta noe sånt skulle jeg hatt MYE penger for det.

Sorry, jeg høres kanskje for enkelte nå ut som tidenes miljøsvin, men det å flytte junk over til innboksene våre i steden for postkassen der vi faktisk skal sette opp lapp er en utrolig dårlig idé. Hvis dere ikke tror meg, tick av 20-30 kategorier på en eller annen mailingliste på nettet for ting dere er interessert. Se så hvor lang tid det tar før dere blir gale av alle mailene som ramler inn som dere overhodet ikke vil lese.

Det er ikke sånn at alle miljøvennlige tiltak nødvendigvis er gode tiltak og har livets rett av den grunn. Det må være et visst forhold mellom hva man vinner på det og hva man taper. % andelen papir som brukes på å sende ut unødvendig bankpost i forurensing er ikke verdt at vi alle skal registere oss og bombarderes med epost hver dag. Ikke når vi kunne oppnådd like mye, eller ikke mer, med langt mindre inngripende tiltak.

Dette forslaget ville blitt ekstremt upopulært, miljøbesparelsen ville vært minimal, og alle bedriftene hadde gnidd seg i hendene fordi de kunne sende ut mer reklame enn aldri før, for produkter vi ikke trenger og tjenester vi ikke vil ha. Og en forbrukseksplosjon er heller ikke særlig miljøvennlig vel? Når man foreslår noe slikt må man kunne tåle å høre at det faktisk er to sider av samme sak, selv om forslaget er miljøvennlig uten å bli anklaget for å prøve å ødelegge tråden.

Sitat TS i en annen tråd om miljø:

Samme her, det er en av grunnene til at jeg aldri kjører kollektivt. I tillegg bruker jeg 50 min med buss og t-bane til jobb mot 15 min med bil selv om jeg bor rett ved siden av bussholdeplassen icon_rolleyes.gif Og jeg jobber et sentralt område i storbyen.

Jeg prøver heller å være veldig miljøbevist på en del andre ting siden jeg ikke ønsker å ofre tiden min på overfylte busser og t-baner.

Det er fint det. Jeg kjører derimot ikke bil, men har som deg ikke spesielt lyst å kaste bort tid på en tilsynelatende unødvendig aktivitet, som det å slette spam vil være :) Da synes jeg også det skal bli feil å påtvinge alle et slikt e-postsystem når vi andre ikke nekter deg å kjøre bil som (for å være ærlig) forurenser en god del mer enn det papiret du får i posten hver dag.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Joda jeg ser absolutt hva du mener kristin. Men det er mye enklere å trykke på "spam" knappen enn å resirkulere et ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

hva om det det ble laget et system der man kunne skrive seg opp dersom man heller ønsket mail enn reklamepost?

Så lenge det å reservere seg mot reklame fører til mindre reklameproduksjon så er jo det en fin løsning. Men er det noen som vet at det faktisk produseres mindre reklame pga dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Ettersom du kan så mye om papirproduksjon regner jeg med at du kan skrive mer utfyllende om det, og hvilke forurensningsaspekter vi finner i dette emi? Greit nok, papir kan fin lages av bomull, kluter, filler osv osv osv, men det brukes også tre. Kanskje ikke regnskogtrær, men trær. Hva som er vanlig varierer kanskje rundt omkring i verden?

(hentet fra wikipedia: "Det vanligste er å bruke tre, men andre materialer som bomull, lin og hamp kan også brukes." )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Det nye i år var vel reservasjonen mot telefonkatalogen i papir? Det funket iallefall hos oss, og bidro helt klart til mindre forbruk av papir.

Mange er nok enig med deg Vampyre, men du valgte noen uheldige eksempler som overhodet ikke virket gjennomtenkte.

Noen er ikke like opphengte i detaljer som andre emi ;)

Vel, det er mange som fremdeles mottar alle disse katalogene man reserverer seg mot. Spesielt her som man bor i blokk, for de som deler ut er ofte ulike ungdomslag. De springer rundt i etasjene og kaster katalogene foran alle dørene uten noen hensyn til hvem som har reservert seg mot dette.

Hva hjelper da reservasjonssystemet når en blokk med 50 leiligheter mottar dem uansett? Det blir mange kg papir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra

Jeg skriver ingenting om at det er bortkastet, bare at det ikke fungerer slik det er i dag.

Snakker mot meg selv? Fordi jeg vurderer flere muligheter? Forklar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kristin_

Reservasjonssystemet har ført til at det har blitt delt ut mye mindre telefonkataloger enn før. Nei, systemet er ikke perfekt ennå, men i mellomtiden får vi belage oss på å resirkulere dersom det er sløvinger som deler dem ut.

Det å melde seg på nyhetsbrev har som kjent vært mulig lenge, og så fort du har "uadressert reklame nei takk" klistremerke og er registrert i brønnøysund skal du ikke få reklame, verken på tlf eller i postkassen. Spørsmålet er jo da om man faktisk VIL ha reklame på mail i det hele tatt da, som du nevner tidligere i tråden finner du jo den informasjonen du trenger på nettet uansett, og så lenge man ikke har en ordning som sier at man ENTEN må ha reklame i posten eller på nettet, så går det vel an å si nei takk, ingen av delene?

Du spør om det produseres mindre reklame dersom folk reserverer seg, se for deg følgende scenario. Du trykker opp 100 000 reklamebrosjyrer, og kostnadene for å lage dem er 5 kroner stykk. Om bare halvparten av disse havner i en postkasse og resten kastes fordi det ikke finnes flere ledige postkasser å legge dem i, så kunne bedriften spart 250 000 kroner på den reklamekampanjen. De fleste bedrifter ønsker å maksimere overskuddet sitt, så naturlig nok vil det registeres og tilpasses når man legger merke til at man produserer mer reklame enn man får sendt ut. Jeg vil også tro brønnøysundsregistrene sjekkes jevnlig av samme grunn, slik at man har en oppdatert liste av sånn ca hvor mange "åpne postkasser" det er igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Ja selvfølgelig kristin, men det er ingen her som faktisk VET at det er tilfelle?

De som leverer ut reklamen er egne firmaer, og det er ikke alltid at det som ikke blir levert ut kommer tilbake til bedriften, eller at bedriften vet om det. Så vet vi da at de er klar over hvor mye som ikke leveres?

(ja litt klønete formulert, men jeg er trøtt :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jo, jeg "vet det" i den forstand at bedriftene har vridd seg mer og mer bort fra reklame i postkasser mot innstikk i aviser. Dette fordi de ikke lenger når nok kunder når de bare leverer ut reklame i postkasser. Det betyr at det faktisk må være en kontrollmekanisme inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...