Gå til innhold

All post er unødvendig

Gjest Vinduskarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra

Jeg mener all den posten jeg får i min postkasse i utgangspunktet er unødvendig. Kanskje ikke takkekort og invitasjoner osv, men alt annet som dumper ned i postkassen fra bedrifter kunne jeg vært foruten.

Hva skal jeg med et brev som sier at renten er satt opp igjen når jeg kan se det i nettbanken min? Hva skal jeg med enda en ica reklame hver eneste uke når de legger den ut på nettsiden sin? Og hva skal jeg med ikea katalogen når de også har alt på nettsiden?

Ja jeg kan klistre på "nei takk til reklame", men reduserer det produksjonen av disse papirene? Tar bedrifter hensyn til dette eller produserer de like mange?

Hva kan så bedrifter gjøre for å nå ut til oss?

Jo, de aller fleste under 60 har en mailadresse. Denne mailadressen burde registreres hos alle de bedrifter vi trenger informasjon fra. I tillegg burde butikker opprette bedre nettsider og være flinkere til å benytte butikken og butikkens omgivelser til reklame. Tenk om alle banker sluttet å sende kontoutskrifter og informasjon i posten!

Mange er imot reklameplakater rundt omkring i byene, men er det ikke mye bedre dersom det kan redusere reklameproduksjonen?

Hva tenker dere? Synes dere det er greit med all denne posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk om alle banker sluttet å sende kontoutskrifter og informasjon i posten!

Dette har jo vært mulig i mange, mange år. Jeg har ikke fått kontoutskrifter eller liknende fra Sparebank1 på ørten år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Dette har jo vært mulig i mange, mange år. Jeg har ikke fått kontoutskrifter eller liknende fra Sparebank1 på ørten år...

Jeg får ikke kontoutskrifter bortsett fra sparekontoen min som jeg ikke bruker, men brev om renteendringer popper det stadig ned i postkassen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Et tilleggspørsmål: Hvorfor er det jeg som forbruker som må fortelle banken at jeg IKKE skal ha dette? Kan man ikke heller snu det slik at vi må spørre dersom vi ønsker det? Da tror jeg postutsendelsene hadde sunket kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tilleggspørsmål: Hvorfor er det jeg som forbruker som må fortelle banken at jeg IKKE skal ha dette? Kan man ikke heller snu det slik at vi må spørre dersom vi ønsker det? Da tror jeg postutsendelsene hadde sunket kraftig.

Det ville jo vært nokså dårlig service spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
- folk bytter mailadresser i hytt og vær.

Unge bytter mailadresser i hytt og vær ja, men nesten ingen i min omgangskrets har byttet mailadresser de siste årene.

Kunne man ikke lagt inn et krav om endringsmelding på lik linje som flyttemelding?

Det er på tide at verden moderniseres der det er mulig.

*kaster noen baller ut i lufta*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for dere betyr det ikke noe at dette bidrar til mye forurensning?

Hva med reklamespørsmålet?

Jeg mener (selvsagt) at det skal bli mindre forurensing i verden, men jeg mener (selvsagt) ikke at man skal minke forurensing ved å kutte ut nødvendige brev. Det er mye unødvendig papirproduksjon som kan reduseres før man ser på renteendringsbrevene fra banken, for å være helt konkret.

Angående reklame, etter at jeg var innom Brønnøysundsregisteret og avregistrerte meg for uadressert reklame, så mottar jeg bare reklameinnstikk fra aviser. Og det kan man uheldigvis ikke gjøre noe med. Bortsett fra å resirkulere, noe jeg uansett gjør med avisene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Angående reklame, etter at jeg var innom Brønnøysundsregisteret og avregistrerte meg for uadressert reklame, så mottar jeg bare reklameinnstikk fra aviser. Og det kan man uheldigvis ikke gjøre noe med. Bortsett fra å resirkulere, noe jeg uansett gjør med avisene :)

Men vet vi om bedriftene sender ut like store mengder papirer? Dersom de begrenser produksjonen i takt med registreringene er jo det supert, men dersom de fortsetter i samme bane synes jeg det er bedre at jeg får de i min postkasse slik at jeg kan kildesortere det. (mange avis/reklamebud dumper restene rundt i naturen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra
Opplys oss om hvilke store bidrag posten fører til i forhold til forurensing.

Hvilket reklamespørsmål? Jeg vil ha reklame i posten - ikke i mailboksen, så det har jeg svart på.

Trenger du reklamen?

Jo mer post= mer forurensning og papirproduksjon. Det sier seg vel selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vampyra
Ok, kom opp med forslag til hvordan det skal ordnes da.

Nei, da må det en lovendring til, og det å ikke melde fra må kriminaliseres. Tror du f.eks. politiet blir veldig happy for å måtte ta seg av enda flere fillesaker?

Ja, men det ser vel kanskje ut som du er inne på et område hvor dine forslag til endringer enn så lenge blir noe problematiske, elelr lite hensiktsmessige.

--

Virker noe merkelig at du mener f.eks. brev om renteendring fra banken er en stor forurensingskilde, mens alt papiret som brukes i aviser og blader ikke blir nevnt med et kvekk.

Mulig forslagene er vanskelige å gjennomføre, men hvorfor avblåse dem? Kan man ikke vurdere alternativer som er lettere å gjennomføre? Jeg har ikke svaret, bare forslag ;)

Hvorfor jeg ikke nevner aviser og blader? Fordi jeg aldri kjøper en eneste avis eller blader. Men jeg er selvfølgelig enig i at det er fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Tror du bør komme med litt faktaopplysning her - regner med du kan dem på rams. Hva er så forurensende ved papirproduksjon?

Jeg trenger mat, vann og søvn.

Trenger du masse klær og sko og surr?

Nei jeg kan ikke dette, det er jo derfor jeg spør! Papir produserers i store mengder av regnskogen, man bruker kjemiske midler i produksjonen og store mengder strøm. Man trenger vel ikke være et geni på dette for å forstå såpass?

Jeg trenger ikke masse klær og sko og surr. Og ja jeg kjøper, men jeg begrenser meg, og det jeg ikke trenger gir jeg til de som trenger det i stedet for å kaste det i søpla så langt det lar seg gjøre.

Men nå var ikke dette en diskusjon om meg eller deg, men hva alle kan gjøre for å minske forurensning via unødvendig post. Start heller en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...